Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO0INT240139-09 ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2

Driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.

Doelstellingen:

Jaar 2 van deze 3-jarige opleiding omvat 9 lesdagen waarbij we werken rond volgende inhouden:

  • Visie-ontwikkeling en actieplan & identiteit en pastoraal in de lerende organisatie:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur evalueert geïnformeerd, systematisch en planmatig de basiskwaliteit van het internaat
    • De internaatdirecteur gaat met verschillende kwaliteitsinstrumenten aan de slag
    • De internaatdirecteur ontwikkelt een gedeelde visie op de begeleiding van internen, een herstelgericht verbindend klimaat en de begeleiding van het leren leren
    • De internaatdirecteur plant samen met het team gedragen doelen en acties
    • De internaatdirecteur ziet de samenhang tussen de verschillende beleidsdomeinen
  • Beleid rond leercoaching:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur ontwikkelt een gedeelde visie op de begeleiding van internen, een herstelgericht verbindend klimaat en de begeleiding van het leren leren
    • De internaatdirecteur plant samen met het team gedragen doelen en acties
  • Vorming evaluatoren module 1 en 2:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur ondersteunt de medewerkers en het team in hun professionele ontwikkeling
  • Professionaliseren van de samenwerking:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur ondersteunt de medewerkers en het team in hun professionele ontwikkeling
    • De internaatdirecteur versterkt de professionele cultuur en het onderlinge vertrouwen in het team
    • De internaatdirecteur investeert in het versterken van de relaties in functie van de ontwikkeling van de internen
  • WOW & intervisie personeelsbeleid:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur ondersteunt de medewerkers en het team in hun professionele ontwikkeling
  • Voeren van een financieel en materieel beleid:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur evalueert geïnformeerd, systematisch en planmatig de basiskwaliteit van het internaat
    • De internaatdirecteur gaat met verschillende kwaliteitsinstrumenten aan de slag
  • Communiceren als leidinggevende met mijn personeel:
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur ondersteunt de medewerkers en het team in hun professionele ontwikkeling
    • De internaatdirecteur versterkt de professionele cultuur en het onderlinge vertrouwen in het team
    • De internaatdirecteur investeert in het versterken van de relaties in functie van de ontwikkeling van de internen
  • Voeren van een pestpreventiebeleid
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur evalueert geïnformeerd, systematisch en planmatig de basiskwaliteit van het internaat
    • De internaatdirecteur gaat met verschillende kwaliteitsinstrumenten aan de slag
    • De internaatdirecteur ontwikkelt een gedeelde visie op de begeleiding van internen, een herstelgericht verbindend klimaat en de begeleiding van het leren leren
    • De internaatdirecteur plant samen met het team gedragen doelen en acties
    • De internaatdirecteur investeert in het versterken van de relaties in functie van de ontwikkeling van de internen
  • Intervisie en afsluit jaar
    • De internaatdirecteur ontwikkelt competenties om leiderschapspraktijken toe te passen, gericht op het opvoeden van kinderen, het team, het internaat en het leiderschap
    • De internaatdirecteur pakt het eigen leren verder aan
    • De internaatdirecteur evalueert geïnformeerd, systematisch en planmatig de basiskwaliteit van het internaat
    • De internaatdirecteur gaat met verschillende kwaliteitsinstrumenten aan de slag
    • De internaatdirecteur ziet de samenhang tussen de verschillende beleidsdomeinen
Doelgroep:
  • Beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

DAG 1: visie – ontwikkeling en actieplan (B. Vrijdags) 
Identiteit en pastoraal in de lerende organisatie (A. Dingenen en Christa Damen) 

Hoe werk je samen met je team een inspirerende visie uit en kom je van daaruit tot een kwaliteitsvol actieplan? Daar gaat het tijdens deze ochtendsessie over.
Tijdens de namiddag buig je je over de vraag wat het betekent om directeur of leidinggevende te zijn in een internaat van het katholiek onderwijs. Deze vraag wordt beantwoord vanuit de identiteitsdriehoek, waarbij je naast je persoonlijke en professionele identiteit ook stilstaat bij de institutionele identiteit: de identiteit van de organisatie waarvan je deel uitmaakt. Je exploreert de visieteksten identiteit en pastoraal en bekijkt welke opdracht een onderwijsinternaat hierbij heeft. Je verkent daarbij het project van de katholieke dialoogschool en zoekt hoe dit in de praktijk gerealiseerd wordt in het gewone en het buitengewone, het kleine en het grote. Je maakt ook kennis met zinvolle materialen.

DAG 2: beleid rond leercoaching
Barbara Vrijdags

Je ontdekt hoe het leerproces in elkaar zit en wat hierbij gevalideerde helpende studiestrategieën zijn. Je leert welke factoren het leren kunnen bemoeilijken en wat hier dan nodig is. Vanuit deze inzichten denk je samen met de anderen na wat de internaatmedewerkers nodig hebben om op een ondersteunende manier het leren van onze internen te coachen en wat dit ook betekent voor de organisatie van de studie. Hoe kan je samen met je team een beleid hierrond uitwerken dat bovendien RiK-proof is? Daar ga je mee aan de slag tijdens deze dag.

DAG 3: vorming evaluatoren module 1 en 2
Charona Janssens, Christine Van Baalen, Inge Verdonck, Anja Dingenen

De kwaliteit van een internaat wordt meebepaald door de kwaliteit van zijn personeelsleden. Internaten dienen bij hun interne kwaliteitszorg aandacht te hebben voor de aanvangs- en verdere loopbaanbegeleiding van hun personeelsleden. Uiteraard zal niet alleen bij de aanwerving, maar gedurende de gehele loopbaan blijvende zorg noodzakelijk zijn om personeelsleden te begeleiden in hun groei en professionalisering. Hierbij zullen de functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken een belangrijk instrument zijn.
Je focust enerzijds op het proactieve luik waarbij er aandacht is voor het positieve aspect van de functiebeschrijvingen in het kader van loopbaanbegeleiding. Je wordt wegwijs gemaakt in de tool voor het opstellen van een goede functiebeschrijving en bekijkt dit alles vanuit goed werkgeverschap. Anderzijds wordt ook het reactieve luik van functioneren en evalueren belicht, waarbij je oog leert hebben voor wettelijk ingeschreven rechten en plichten. Als je al het attest evaluator hebt behaald, kan je voor deze dag een vrijstelling vragen.

DAG 4: professionaliseren van de samenwerking – datagestuurd leren werken
Barbara Vrijdags – Diane Van Hoof

Samenwerken is zeker niet altijd makkelijk. Mensen kroppen kleine ergernissen vaak op om de goede vrede te bewaken, maar dit stapelt zich dan op en kan uitmonden in rancune en frustraties. Soms worden ze toch ‘uitgevochten’ binnen de arena en de inhouden van het werk. De rol van de leidinggevende is hierin cruciaal, anders kunnen bepaalde dynamieken of manieren van werken ongebreideld uitgroeien tot ernstige conflicten binnen het team. Ook het spanningsveld tussen de noden van het internaat en de noden van het persoonlijke leven van je internaatmedewerkers is een hele uitdaging als leidinggevende. Wat betekent professioneel samenwerken eigenlijk en hoe kan je als leidinggevende dit binnenbrengen of versterken in je team? Vanuit de principes van deep democracy leer je omgaan met verschillende zienswijzen en hoe je tot een professionele open communicatiecultuur kan komen.

In de namiddag leer je hoe datagestuurd kan werken, niet alleen meer vanuit een buikgevoel, maar waar nodig ook vanuit een gevalideerd weten komen tot beslissingen en acties.

DAG 5: WOW & intervisie duurzaam personeelsbeleid
Inge Van Durme, Charona Janssens, Christine Van Baalen, Anja Dingenen

Tijdens deze dag wordt je blik op welzijn op het werk verruimd. Je behandelt ver¬schillende thema’s uit de verschillende welzijnsdomeinen zoals brandveiligheid, ont¬haal, EHBO, medicatie en legt telkens de link naar haalbaarheid en bruikbaarheid in het internaat. Je krijgt toegang tot concreet materiaal dat gebruikt kan worden op het internaat. Het belang en de voordelen van de samenwerking tussen de verschillende actoren binnen het welzijnsbeleid wordt benadrukt.
In de namiddag neem je deel aan een intervisiemoment waarbij je concrete personeelscasussen inzake functioneren en evalueren bekijkt en leert verbinden aan de inhouden van dag 3: het regelgevend kader en goed werkgeverschap.

Dag 6: het voeren van een financieel en materieel beleid op internaat
Trui Vermeersch - A. Dingenen

Tijdens deze studiedag worden je handvatten aangereikt die je helpen om te voldoen aan:

  • Kwaliteitsverwachting 21: Het internaat ontwikkelt en voert een doeltreffend financieel en materieel beleid.
  • Kwaliteitsverwachting 22: Het internaat ontwikkelt en voert een transparant kostenbeleid.

van het Referentiekader voor internaatskwaliteit.

Bij kwaliteitsverwachting 21 denken we in eerste instantie aan het opstellen en het opvolgen van een begroting (doel, wettelijke verplichting, jaarbegroting, meerjarenbegroting, verdeelsleutels, ….). Heel wat internaten maken deel uit van een bestuur met meerdere instellingen (scholen en/of andere internaten) en doorgaans legt het bestuur voor die internaten regels en criteria vast die door alle instellingen van het bestuur moeten worden gevolgd. Een begroting moet zich bovendien richten op de eigen prioriteiten en de eigen doelen van de instelling.

Kwaliteitsverwachting 22 heeft onder meer betrekking op kostenbeheersing, gelijkekansenbeleid, maatschappelijk kwetsbare groepen, de communicatie over de kosten, achterstallige rekeningen, invordering van openstaande schulden en het toezicht door de Commissie Zorgvuldig Bestuur en de Onderwijsinspectie.

Vanuit een behoeftenbevraging worden de bovenstaande inhouden op maat van de noden van jou en je collega-directeurs uit de groep, toegelicht en aangeleerd.

DAG 7: communiceren als leidinggevende met mijn personeel

Hoe communiceer je als leidinggevende met je personeelsleden – zowel individueel als in groep - met het oog op het versterken van de professionele cultuur in je internaat? Wat is je eigen communicatiestijl en hoe zet je verschillende manieren van communicatie in? Hoe belangrijk is communicatie? Wat zijn de kansen en de valkuilen in hedendaags communiceren? Hoe versterk je de communicatie naar de internen, het team en de ouders? Je gaat er mee aan de slag op deze dag.

Dag 8: voeren van een pestpreventiebeleid
Barbara Vrijdags

In onze internaten leven kinderen en jongeren doorheen de week op een erg intensieve manier samen. Waar mensen samen leven en in interactie gaan, kunnen bepaalde dynamieken ontstaan die uitsluitend of kwetsend worden voor sommigen. In bepaalde gevallen monden ze uit in pesten. Weten wanneer het over pesten gaat is dan ook belangrijk, want het kan langdurige en ernstige schadelijke effecten veroorzaken voor wie het meemaakt. Weten hoe je hier preventief en curatief op een gepaste manier mee omgaat, welke nazorg nodig is, en hoe je hierrond aan beleidsontwikkeling kan doen, ontdek je doorheen deze dag.

DAG 9: intervisie en afsluit jaar
Barbara Vrijdags

Je bepaalt zelf met de groep op voorhand rondom welk thema je op deze dag een intervisie wenst te houden. Nadien blik je terug op het voorbije jaar en kijk je ook vooruit: hoe kan je volgend schooljaar kwaliteitsvol opstarten vanuit de opgedane ervaringen en kennis? Waar wil je op inzetten?

Je maakt ook tijd voor het onderzoek naar de jobbeleving, en staat stil bij de evolutie sinds de start van je eerste jaar. Van daaruit reflecteer je over volgende vragen: hoe staat het met mijn welbevinden als leidinggevende? Wat kan helpend voor mij zijn in de punten die zwaar wegen? Wat in de weg staat, wordt immers de weg.

Bijkomende info:

Heb je reeds ervaring als leidinggevende van een internaat, dan kan je kiezen om je in te schrijven voor die vormingsdagen die voor jou relevant en zinvol lijken. Wil je toch ook de hele ProfS volgen als ervaren leidinggevende, dan is dat in deze uitzonderlijke transitieperiode van het nieuwe decreet ook een mogelijkheid.

Wanneer je je inschrijft voor de hele ProfS engageer je je om minstens 75% aanwezig te zijn over de loop van de 3 jaar.

Wens je nog deel te nemen maar is deze opleiding reeds volzet of zijn de inschrijvingen reeds afgesloten? Neem dan persoonlijk contact op met Mevr. Barbara Vrijdags (barbara.vrijdags@katholiekonderwijs.vlaanderen)

Een inschrijving voor de volledige ProfS-internaten opleiding kan tot 3 dagen dag vóór de eerste sessie van de opleiding kosteloos worden geannuleerd. Hiervoor neem je contact op met de ProfS-verantwoordelijke, Barbara Vrijdags. Van zodra de sessies van start zijn gegaan, wordt een annuleringskost aangerekend van 250 euro en verrekend met het betaalde inschrijvingsgeld, dit voor gemaakte kosten. Voor annuleringen vanaf 1 januari wordt de volledige inschrijvingsprijs aangerekend

Sessies: 18 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 28 september 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 400,00 Euro
Lesgever: Verdonck Inge
Vrijdags Barbara
van Baalen Christine
Janssens Charona
Dingenen Anja
Damen Christa
Vermeersch Trui
Van Hove Diane
Van Durme Inge
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Inschrijven afgesloten)
    • dinsdag 1 oktober 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • vrijdag 8 november 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • dinsdag 3 december 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • maandag 27 januari 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 13 februari 2025
      Online sessie (kaart)
      van 09:30 tot 12:00
    • vrijdag 21 februari 2025
      Online sessie (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 29 april 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30 (Afgelast)
    • maandag 5 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • donderdag 22 mei 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
    • vrijdag 20 juni 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.