Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0BLL240184-02 TM Haalbaar differentiëren in brede basiszorg - secundair onderwijs - teamgericht

De toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie met dit traject haalbaar te maken voor het schoolteam en waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. Dit traject richt zich op het trainen van trainers om leergemeenschappen binnen de eigen school op te zetten, met differentiatie als centraal thema. Deelnemers raken vertrouwd met de train-the-trainer principes en verkennen diverse mogelijkheden van differentiatie. Ze stellen elk een actieplan op om differentiatie in de eigen school te integreren. Deelnemers reflecteren op genomen acties en geven en ontvangen feedback om zo vaardigheden en praktijken verder te ontwikkelen.

Doelstellingen:
  • Elke deelnemer ontwikkelt de vaardigheden en verkrijgt inzichten om een professionele leergemeenschap rond differentiatie binnen de school op te zetten.
  • Elke deelnemer is vertrouwd met de kijkwijzer van differentiatie en kent verschillende scenario's om deze kijkwijzer bij het eigen schoolteam binnen te brengen.
  • Elke deelnemer stelt een werkbaar actieplan op binnen de eigen schoolcontext om leergemeenschappen rond differentiatie op te zetten.
  • Elke deelnemer reflecteert op zijn eigen actieplan en de genomen stappen, en biedt feedback op die van anderen, waarbij ze suggesties voor verbetering formuleren.
Doelgroep:

Alle leden van het schoolteam die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een leergemeenschap rond differentiatie zijn welkom, waaronder leraren, leerlingenbegeleiders, coördinatoren en directieleden. 

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Kom en doe mee met ons dynamische traject waarin we jou als trainer voorbereiden op het inspirerend leiden van leergemeenschappen binnen de school, met de focus op differentiatie in de brede basiszorg! Ontdek de kracht van train-the-trainer principes terwijl we samen een scala aan boeiende werkvormen verkennen. Ga dieper in op het concept van differentiatie met behulp van de verkennende kijkwijzer en stel een concreet actieplan op dat differentiatie haalbaar maakt. Verwacht een interactief traject met ruimte voor reflectie, waardevolle feedback en persoonlijke begeleiding. We streven ernaar jouw vaardigheden te versterken, je bekend te maken met de kijkwijzer, een effectief actieplan te ontwikkelen en je te laten groeien door actieve reflectie en constructieve feedback. Mis deze kans niet om jezelf te ontwikkelen en bij te dragen aan een inclusieve en effectieve leeromgeving!

Strategie en methode:

Train the trainer om een leergemeenschap op te richten binnen de school rond het thema differentiatie
Traject van minimum 3 sessies.

  • Sessie 1(hele dag):
    We maken kennis met elkaar en vormen zelf een professionele leergemeenschap.
    Verschillende items komen aan bod: verwachtingen en leervragen formuleren, omgaan met veranderingen in je les(school)praktijk, BSA, principes van train the trainer, ... We verkennen de kijkwijzer differentiatie in de brede basiszorg. Tijdens deze sessie ervaar je mogelijke werkvormen die je later kan inzetten om leergemeenschappen in je school te begeleiden rond het thema differentiatie.
  • Sessie 2 (halve dag):
    We gaan aan de slag met de kijkwijzer differentiatie. We leren de verschillende scenario's kennen zodat we met ons team aan de slag kunnen gaan met deze kijkwijzer. We stellen een actieplan op om differentiatie te integreren in de brede basiszorg van de school.
  • Sessie 3 (halve dag):
    Dit is een reflectiesessie, waar actieplannen worden voorgesteld.We laten ons inspireren door de feedback en suggesties van de andere deelnemers om ons eigen actieplan bij te sturen.
  • Sessie 4:
    Deze sessie is facultatief, op vraag wanneer de leergemeenschap in de school wordt gerealiseerd. Hierbij is begeleiding en ondersteuning op maat van de school mogelijk.
Bijkomende info:

Op maat van jouw school of scholengemeenschap. Minimum aantal deelnemers is 12 personen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 12 en mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.