Het schoolbestuur is als werkgever verplicht om de nodige maatregelen te nemen ter bevordering van het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. De psychosociale aspecten” zijn aspecten van het welzijnsbeleid. Psychosociale risico’s op het werk wordt gedefinieerd als:
(a) de kans dat een of meerdere werknemers
(b) psychische schade ondervinden, die al dan niet kan gepaard gaan met lichamelijke schade,
(c) ten gevolge van een blootstelling aan de vijf A’s (= arbeidsorganisatie, arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en arbeidsrelaties),
(d) waarop het schoolbestuur als werkgever een impact heeft, en
(e) die objectief een gevaar inhouden.
Het schoolbestuur moet aan de hand van een risicoanalyse de situaties identificeren die aanleiding kunnen geven tot psychosociale risico’s op het werk, waarbij inzonderheid rekening wordt gehouden met stress, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk. (De Wet Welzijn op het Werk 4 augustus 1996, art. 32/2, §1).De risicoanalyse moet worden uitgevoerd door de werkgever, met expliciete medewerking van de werknemers.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft een instrument ontwikkeld dat scholen in de mogelijkheid moet stellen om een kwaliteitsvolle risicoanalyse uit te voeren: WellBe.vlaanderen.
Op deze sessie wordt dit instrument voorgesteld en besproken op een wijze dat de school zelf, autonoom, de risicoanalyse psychosociale risico’s kan uitvoeren.
Je krijgt hierbij toegang tot de digitale ingesproken presentaties.