Aanmelden




Laden…

Even geduld...

SUBPCBA5DLP210007 Inspiratiedag Internationalisering - AI en Computational thinking

Jaarlijks organiseren we vanuit onze netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen een inspiratiedag Internationalisering. 

In 2024 willen we deze dag in het teken van AI en computational thinking plaatsen; twee thema’s die niet meer weg te denken zijn uit ons dagelijks leven in het algemeen en meer in het bijzonder uit ons onderwijs. 
Met keynotes en workshops dompelen we jullie onder in de wereld van AI en computational thinking. 

Kom jij ook op 4 oktober 2024 naar het Vlaams Parlement voor deze boeiende inspiratiedag Internationalisering?
Schrijf je dan vandaag nog in, want de plaatsen zijn beperkt!

Doelstellingen:
  • Deelnemers delen hun enthousiasme voor internationale professionalisering, Erasmus+ en eTwinning
  • Deelnemers leren van (inter)nationale experten en van elkaar over één of meerdere internationaliseringsthema’s: AI, computationeel denken, curriculuminnovatie
  • Deelnemers gaan in workshops actief aan de slag rond AI/ computationeel denken
  • Deelnemers experimenteren hoe zij het geleerde in de eigen schoolcontext implementeren.
  • Deelnemers netwerken met collega's die werken rond het thema Erasmus+, AI, computationeel denken
Doelgroep:

Iedereen met interesse in internationalisering.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het programma zal er als volgt uitzien:

    • 9u00-9u30: Onthaal en koffie
    • 9u30: Verwelkoming
    • 10u45-11u15: Key Note: Hoe bouw je een uitgewerkt curriculum? door Robbe Wulgaert
      Artificiële intelligentie is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze keynote krijg je een inleiding in de technologie, maar buigen we ons vooral over hoe je deze precies inbed in een schoolwerking. Hoe ziet een uitgewerkt en uitdagend curriculum eruit dat AI weet te combineren met taal, kunst en wetenschap? Hoe maak je afspraken rond gebruik en misbruik van de technologie? Het warm water uitvinden hoeft niet telkens opnieuw te gebeuren.
    • 11u15-11u45: CT-academy
    • 11u45-12u30: Vegetarische lunch
    • 12u45-13u45: Workshop 1
    • 13u45-14u00: Verplaatsen naar werkwinkels
    • 14u00-15u00: Workshop 2
    • 15u00-16u00: Reflectie en afsluiter
Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
vrijdag 4 oktober 2024 van 12:45 tot 13:45
Co-pilote Edge en de 12 bouwstenen van de didactiek
Spreker: Peter Declercq

De workshop is gericht op het verkennen van de mogelijkheden van CoPilot Edge voor het onderwijs. We willen de deelnemers voorzien van praktische inzichten en vaardigheden. Tijdens deze sessie zullen we een aantal aandachtspunten bespreken van een tool zoals CoPilot Edge. We gaan in op de meerwaarde en het gebruiksgemak van deze tool, waarbij deelnemers via interactieve ervaringen zelf zullen ontdekken hoe waardevol CoPilot Edge kan zijn in de onderwijspraktijk. Een belangrijk aspect van deze workshop is het aanleren van vaardigheden om doeltreffende prompts te maken. Hierdoor kan iedereen optimaal profiteren van de mogelijkheden die CoPilot Edge biedt. We streven naar concrete resultaten. De deelnemers zullen in staat zijn om CoPilot Edge praktisch toe te passen in de onderwijspraktijk. Ze zullen begrijpen hoe deze tool voordelen kan bieden voor zowel leerlingen als leraren en direct aan de slag kunnen met wat ze hebben geleerd. Een ander belangrijk doel is het veranderen van eventuele negatieve percepties over CoPilot Edge. We willen deelnemers een correcte kijk geven op de mogelijkheden en waarde van deze tool binnen het onderwijslandschap.

Hoe aan de slag gaan met een "AI advisory board"
Spreker: Mark Van de Mortel

Ben je een leerkracht in het Vlaamse onderwijs en geïnteresseerd in de toepassing van kunstmatige intelligentie binnen jouw school? Mis dan niet deze interactieve workshop. Deze sessie biedt een unieke kans om te leren van onze ervaringen met het opzetten en werken met een AI Advisory Board op ROER College Schöndeln te Roermond (Nederland).

Tijdens deze workshop deel ik inzichten en praktische tips over hoe een AI Advisory Board kan bijdragen aan het onderwijs en bewustwording rondom AI. Ontdek hoe je leerlingen kunt voorbereiden op een toekomst waarin AI een niet weg te denken rol speelt.

AI & Avatars
Spreker: Kim Ryckaert en Ann-Sofie Decoutere

Versterk je leeromgeving voor anderstalige nieuwkomers door het inzetten van digitale tools.

Tijdens deze workshop krijgen jullie zicht op enkele tools die we kunnen inzetten om je klaspraktijk te versterken en dit specifiek voor anderstalige nieuwkomers. Na een korte toelichting gaan jullie zelf aan de slag.

AI-taaltools voor jou en voor je leerlingen
Spreker: Luigi Iannuzzi en Kaat Ryckaert

Verbreed je horizon en versterk je meertalige communicatie en het leren van vreemde talen met de nieuwste AI-taaltools! In deze sessie ontdek je de kracht van AI en maken we jou wegwijs in het grote aanbod. Hoe kan je praktisch aan de slag gaan met AI met leerlingen en collega’s, welke tools zijn op dit moment het meest geschikt, welke mogelijkheden bieden ze en zijn er ook valkuilen?

DEEL 1 - Workshop CT-academy
Spreker: Projectleden CT-academy

Dit is een sessie die de hele namiddag overlapt, kies zeker ook DEEL 2.

The CT-Academy project aimed to empower computational thinking in a cross-cutting (multidisciplinary and interdisciplinary) way in primary schools (grade 1 -6) by improving teacher competences in innovative classes.

The goals of this ERASMUS KA2-project were:

  • Deepening insights (evidence based and practice) for CT placement in the curriculum by making an intercultural need analyses and by articulating a vision for integrating CT in a more comprehensive cross-cutting way
  • Provide adequate support to teachers, partners and policy by developing
    • A CT- handbook: an intercultural good practice and opportunities handbook based on the need analyses and vision
    • A CT-Academy MOOC: an intercultural and effective MOOC based on the need analyses and vision
    • A CT-Academy CPD course: an effective Continuous Professional Development (CPD) course to realize competencies to embed CT in a cross-cutting way. The CT-Academy CPD course is based on the need analyses and vision and integrates the CT-Academy handbook and CT-Academy MOOC to realize a higher level of embedding CT in a cross-cutting way within the specific context of schools.
  • Improve students' CT competences and increasing their levels of achievement and interest in science, technology, engineering, and mathematics

 Concept of the workshop =  Station rotation

- station 1 will focus on the policy: we will present and discuss the good practice & opportunities handbook and include a discussion on how policy can implement CT in an effective way.

- station 2: we will provide learning scenarios that can be used to train teachers to implement

CT in their own context. These scenarios will be made available in English, German, Dutch and Italian. Since these scenarios are tested in the context of each of the four project partners, these scenarios should be transferable to other international contexts. Hence participants in this workshop will learn how to provide a CT-training in their own context.

- station 3: During this session participants will learn more about the CT-MOOC as a tool for the professionalisation of teachers. We will showcase parts of the CT-MOOC developed for this project.

AI & lesvoorbereiding rond thema zwerfvuil
Spreker: Robbe Wulgaert en Kris Mattheeuws

Artificiële intelligentie is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze workshop krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via een uitgewerkt en modulair lesproject, kan inzetten in de klas. We focussen in deze workshop op beeldherkenning, afbeeldingsclassificatie en AI-gestuurde detectie. Ideaal om theorie aan praktijk te koppelen!

 Doelgroep:

• Deze workshop richt zich tot een breed publiek van docenten en directieleden in het secundair en hoger onderwijs. Er is geen specifieke voorkennis vereist voor de deelname aan deze keynote. • Basisvaardigheden werken met een computer, bestandsverkenner en browser zijn wel handig

AI is meer dan alleen generatieve AI. Een co-teacher in je klas - DEEL 1
Spreker: Ivo Legon

Dit is een sessie die de hele namiddag zal plaatsvinden, kies zeker ook DEEL 2.

De workshop "AI is Meer dan Alleen Generatieve AI: Een Co-Teacher in je Klas" is ontworpen om onderwijsprofessionals een breed begrip te geven van de diverse toepassingen van AI in het onderwijs, met een speciale focus op de rol van AI als ondersteunende 'co-teacher'. Deze workshop is geschikt voor docenten, onderwijsontwikkelaars, en schoolbestuurders die geïnteresseerd zijn in het integreren van AI-technologieën in hun lespraktijk.

Aan de slag met AI in het basisonderwijs!
Spreker: Niels Dillen

AI, je hoort het tegenwoordig overal! Maar wat kan je ermee doen en moeten we met deze technologie aan de slag in het basisonderwijs?

Tijdens deze workshop zoeken we naar het antwoord op deze vragen! We kijken op een laagdrempelige manier achter de schermen van AI, komen voor- en nadelen tegen en denken na over wat we reeds in het basisonderwijs kunnen aanbieden om onze leerlingen kennis te laten maken met deze technologie.

Na deze workshop heb je een beeld van de werking en de mogelijkheden van AI, wat je al kan aanbrengen in jouw klas en hoe je dit juist kan doen.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
vrijdag 4 oktober 2024 van 14:00 tot 15:00
Co-pilote Edge en de 12 bouwstenen van de didactiek
Spreker: Peter Declercq

De workshop is gericht op het verkennen van de mogelijkheden van CoPilot Edge voor het onderwijs. We willen de deelnemers voorzien van praktische inzichten en vaardigheden. Tijdens deze sessie zullen we een aantal aandachtspunten bespreken van een tool zoals CoPilot Edge. We gaan in op de meerwaarde en het gebruiksgemak van deze tool, waarbij deelnemers via interactieve ervaringen zelf zullen ontdekken hoe waardevol CoPilot Edge kan zijn in de onderwijspraktijk. Een belangrijk aspect van deze workshop is het aanleren van vaardigheden om doeltreffende prompts te maken. Hierdoor kan iedereen optimaal profiteren van de mogelijkheden die CoPilot Edge biedt. We streven naar concrete resultaten. De deelnemers zullen in staat zijn om CoPilot Edge praktisch toe te passen in de onderwijspraktijk. Ze zullen begrijpen hoe deze tool voordelen kan bieden voor zowel leerlingen als leraren en direct aan de slag kunnen met wat ze hebben geleerd. Een ander belangrijk doel is het veranderen van eventuele negatieve percepties over CoPilot Edge. We willen deelnemers een correcte kijk geven op de mogelijkheden en waarde van deze tool binnen het onderwijslandschap.

Hoe aan de slag gaan met een "AI advisory board"
Spreker: Mark Van de Mortel

Ben je een leerkracht in het Vlaamse onderwijs en geïnteresseerd in de toepassing van kunstmatige intelligentie binnen jouw school? Mis dan niet deze interactieve workshop. Deze sessie biedt een unieke kans om te leren van onze ervaringen met het opzetten en werken met een AI Advisory Board op ROER College Schöndeln te Roermond (Nederland).

Tijdens deze workshop deel ik inzichten en praktische tips over hoe een AI Advisory Board kan bijdragen aan het onderwijs en bewustwording rondom AI. Ontdek hoe je leerlingen kunt voorbereiden op een toekomst waarin AI een niet weg te denken rol speelt.

AI & Avatars
Spreker: Kim Ryckaert en Ann-Sofie Decoutere

Versterk je leeromgeving voor anderstalige nieuwkomers door het inzetten van digitale tools.

Tijdens deze workshop krijgen jullie zicht op enkele tools die we kunnen inzetten om je klaspraktijk te versterken en dit specifiek voor anderstalige nieuwkomers. Na een korte toelichting gaan jullie zelf aan de slag.

AI-taaltools voor jou en voor je leerlingen
Spreker: Luigi Iannuzzi en Kaat Ryckaert

Verbreed je horizon en versterk je meertalige communicatie en het leren van vreemde talen met de nieuwste AI-taaltools! In deze sessie ontdek je de kracht van AI en maken we jou wegwijs in het grote aanbod. Hoe kan je praktisch aan de slag gaan met AI met leerlingen en collega’s, welke tools zijn op dit moment het meest geschikt, welke mogelijkheden bieden ze en zijn er ook valkuilen?

DEEL 2 - Workshop CT-academy
Spreker: Projectleden CT-academy

Dit is een sessie die de hele namiddag overlapt, kies zeker ook DEEL 1.

The CT-Academy project aimed to empower computational thinking in a cross-cutting (multidisciplinary and interdisciplinary) way in primary schools (grade 1 -6) by improving teacher competences in innovative classes.

The goals of this ERASMUS KA2-project were:

  • Deepening insights (evidence based and practice) for CT placement in the curriculum by making an intercultural need analyses and by articulating a vision for integrating CT in a more comprehensive cross-cutting way
  • Provide adequate support to teachers, partners and policy by developing
    • A CT- handbook: an intercultural good practice and opportunities handbook based on the need analyses and vision
    • A CT-Academy MOOC: an intercultural and effective MOOC based on the need analyses and vision
    • A CT-Academy CPD course: an effective Continuous Professional Development (CPD) course to realize competencies to embed CT in a cross-cutting way. The CT-Academy CPD course is based on the need analyses and vision and integrates the CT-Academy handbook and CT-Academy MOOC to realize a higher level of embedding CT in a cross-cutting way within the specific context of schools.
  • Improve students' CT competences and increasing their levels of achievement and interest in science, technology, engineering, and mathematics

 Concept of the workshop =  Station rotation

- station 1 will focus on the policy: we will present and discuss the good practice & opportunities handbook and include a discussion on how policy can implement CT in an effective way.

- station 2: we will provide learning scenarios that can be used to train teachers to implement

CT in their own context. These scenarios will be made available in English, German, Dutch and Italian. Since these scenarios are tested in the context of each of the four project partners, these scenarios should be transferable to other international contexts. Hence participants in this workshop will learn how to provide a CT-training in their own context.

- station 3: During this session participants will learn more about the CT-MOOC as a tool for the professionalisation of teachers. We will showcase parts of the CT-MOOC developed for this project.

AI & lesvoorbereiding rond thema zwerfvuil
Spreker: Robbe Wulgaert en Kris Mattheeuws

Artificiële intelligentie is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze workshop krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via een uitgewerkt en modulair lesproject, kan inzetten in de klas. We focussen in deze workshop op beeldherkenning, afbeeldingsclassificatie en AI-gestuurde detectie. Ideaal om theorie aan praktijk te koppelen!

 Doelgroep:

• Deze workshop richt zich tot een breed publiek van docenten en directieleden in het secundair en hoger onderwijs. Er is geen specifieke voorkennis vereist voor de deelname aan deze keynote. • Basisvaardigheden werken met een computer, bestandsverkenner en browser zijn wel handig

AI is meer dan alleen generatieve AI. Een co-teacher in je klas - DEEL 2
Spreker: Ivo Legon

Dit is een sessie die de hele namiddag zal plaatsvinden, kies zeker ook DEEL 1.

De workshop "AI is Meer dan Alleen Generatieve AI: Een Co-Teacher in je Klas" is ontworpen om onderwijsprofessionals een breed begrip te geven van de diverse toepassingen van AI in het onderwijs, met een speciale focus op de rol van AI als ondersteunende 'co-teacher'. Deze workshop is geschikt voor docenten, onderwijsontwikkelaars, en schoolbestuurders die geïnteresseerd zijn in het integreren van AI-technologieën in hun lespraktijk.

Aan de slag met AI in het basisonderwijs!
Spreker: Niels Dillen

AI, je hoort het tegenwoordig overal! Maar wat kan je ermee doen en moeten we met deze technologie aan de slag in het basisonderwijs?

Tijdens deze workshop zoeken we naar het antwoord op deze vragen! We kijken op een laagdrempelige manier achter de schermen van AI, komen voor- en nadelen tegen en denken na over wat we reeds in het basisonderwijs kunnen aanbieden om onze leerlingen kennis te laten maken met deze technologie.

Na deze workshop heb je een beeld van de werking en de mogelijkheden van AI, wat je al kan aanbrengen in jouw klas en hoe je dit juist kan doen.

AI is meer dan alleen generatieve AI. Een co-teacher in je klas - DEEL 2 (kopie)
Spreker: Ivo Legon

Dit is een sessie die de hele namiddag zal plaatsvinden, kies zeker ook DEEL 1.

De workshop "AI is Meer dan Alleen Generatieve AI: Een Co-Teacher in je Klas" is ontworpen om onderwijsprofessionals een breed begrip te geven van de diverse toepassingen van AI in het onderwijs, met een speciale focus op de rol van AI als ondersteunende 'co-teacher'. Deze workshop is geschikt voor docenten, onderwijsontwikkelaars, en schoolbestuurders die geïnteresseerd zijn in het integreren van AI-technologieën in hun lespraktijk.

Bijkomende info:

Er zal voor iedereen een vegetarische lunch voorzien worden.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 27 september 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: Vroman Liesbet
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1011 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 4 oktober 2024 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.