Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL240178 Dag van de opvoeder: 'Gezondheid en veiligheid voor iedereen' met als gastspreker Prof. em. dr. Peter Adriaenssens, datum 18 februari 2025

Welke impact heeft veiligheid en geborgenheid op het puberbrein? Hoe speelt de thuiscontext een rol in de ontwikkeling van de hersenen? Wat is de rol van sociale media? Welke ondersteuning kunnen wij als opvoeders bieden op school? Welke partners kunnen we betrekken om jongeren veiligheid en begeleiding te bieden?

Ben je ook geboeid door deze thematiek en wil je op jouw school hiermee aan de slag? Ga je graag in gesprek met opvoeders van andere scholen, Oost- en West-Vlaanderen? Dan is deze inspiratiedag in d’Abdij van Brugge zeker iets voor jou! Houd deze datum alvast vrij in je agenda!

Doelstellingen:

Onder de werktitel ‘Gezondheid en veiligheid voor iedereen’ krijgen we inspirerende informatie om leerlingen op onze scholen goed te ondersteunen, zodat iedereen alle kansen krijgt. We delen verdiepende inzichten en kennis in thema’s als veiligheid, aansprakelijkheid, gezondheid, preventie en verbinding.

  • Inzicht verwerven in de werking van het puberbrein
  • Inzicht krijgen over de opvang van slachtoffers na seksueel geweld
  • Tips en tricks krijgen bij het uitwerken van een preventief beleid op school
  • In gesprek gaan over aansprakelijkheid bij evenementen
  • Reflecteren over hoe we jongeren kunnen begeleiden in een steeds veranderende maatschappij
  • Nadenken over de impact van trauma bij jongeren
  • Nadenken over de impact van drugs, alcohol en verdovende middelen bij jongeren
  • Reflecteren over de impact van games bij jongeren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
  • 09-9.30 uur onthaal met koffie, thee
  • 09.30 verwelkoming door PB
  • 09.45 plenumreferaat deel 1 in de aula
    Prof. em. dr. Peter Adriaenssens bespreekt in zijn referaat de impact van veiligheid en geborgenheid op het puberbrein. Hij zoomt in op de ontwikkeling van het puberbrein. De invloed van de thuiscontext, de ondersteuning op school maar ook de media spelen een grote rol bij pubers op onze scholen. Hoe kunnen we veiligheid garanderen voor onze jongeren? Hoe spelen we in op de steeds veranderende context en maatschappij? Hoe zorgen we ervoor dat we als school preventief kunnen werken, om jongeren alle kansen te geven? Prof. em. dr. Peter Adriaenssens brengt wetenschappelijke inzichten en vertelt vanuit zijn rijke ervaring als kinderpsychiater. 
  • 11.00-11.15 koffiepauze
  • 11.15-12.30 plenumreferaat deel 2 in de aula
  • 12.30-13.30 broodjesmaaltijd
  • 13.30-16.00 workshop naar keuze met koffiepauze
Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
dinsdag 18 februari 2025 van 13:30 tot 16:00
CAW: Ondersteuning en hulp voor slachtoffers
Spreker: Caroline Delvinquiere en Ilse Vandenbussche

De medewerkers van Slachtofferhulp helpen mensen met de verwerking van een schokkende gebeurtenis. Ze bieden ondersteuning en geven tips hoe om te gaan met verlies, stress of trauma. Slachtofferhulp biedt een integrale begeleiding en emotionele ondersteuning bij het verwerkingsproces. We illustreren de werking van slachtofferhulp met concrete voorbeelden. Wat is een schokkende gebeurtenis? Welke impact heeft dat op ons leven? En wat kunnen we doen op school als opvoeder? Hoe kunnen we leerlingen een veilig schoolklimaat bieden? Je krijgt uitleg over wat mogelijke reacties zijn en hoe een verwerkingsproces verloopt.

Door concrete oefeningen te doen en stellingen te beantwoorden, krijg je in deze workshop inzicht in hoe het CAW te werk gaat en hoe jij als opvoeder een meerwaarde bent op school, om de veiligheid mee te helpen creëren.

Veiligheid en verantwoordelijkheid bij grote en kleine schoolevenementen
Spreker: Lieven Verhaeghe

Als opvoeder, medewerker van een school of internaat organiseer je vaak (mee) kleine en grote evenementen. Welke wetgeving speelt er op zo'n momenten mee? Hoe groot is mijn verantwoordelijkheid /aansprakelijkheid? Grote evenementen op school of kleine occasionele activiteiten zijn super cool, zolang er niets fout loopt. Welke is mijn rol als opvoeder, medewerker aan een schoolactiviteit? Welke verantwoordelijkheid rust er op mijn schouders? Met een goede voorbereiding kan je preventief sterk uit de hoek komen. Fysieke en mentale schade wil je niemand berokkenen. Hoe kunnen we die voorkomen? We gaan samen door de wetgeving die ook is gegroeid en bedoeld voor ditzelfde doel.

We laten ruimte voor jouw vragen en bezorgdheden in deze, en geven tal van praktische tips en adviezen mee.

Het is dan ook mogelijk om je vragen op voorhand te bezorgen aan de spreker via dit e-mailadres: lieven.verhaeghe@katholiekonderwijs.vlaanderen

AZ Delta Roeselare zorgcentrum: Slachtofferhulp na seksueel geweld
Spreker: Nathalie Courtens

Alle slachtoffers van seksueel geweld zoals aanranding, verkrachting of poging tot verkrachting kunnen bij het Zorgcentrum na Seksueel Geweld terecht. Az Delta vangt slachtoffers van seksueel geweld zoals aanranding, verkrachting of poging tot verkrachting op, ongeacht leeftijd, genderidentiteit, afkomst, geloofsovertuiging, lichamelijke of mentale beperking, of verblijfsstatus. De medisch coördinator, Dr. Lieven Wostyn, en de forensische verpleegkundigen werken er samen met psychologen, spoedartsen, gynaecologen, urologen, kinderartsen, psychiaters en geriaters. Ook de politie en het Openbaar Ministerie maken integraal deel uit van het ZSG.

In deze workshop maak je kennis met de werking van het zorgcentrum, de cijfers van seksueel geweld in Vlaanderen en de juridische aspecten. Je leert hoe je op school als opvoeder belangrijk bent om de veilige sfeer te creëren. 

Gamechangers: Digitale veiligheid
Spreker: Matthias Dewilde

Voor sommige jongeren wordt gamen en filmpjes kijken een obsessie, met negatieve gevolgen op hun schoolresultaten, gezondheid, sociale contacten en thuissituatie. We bekijken hoe dit komt en wat je hieraan als school en hulpverlener kan doen om hen te helpen naar een on/offline balans. Heel wat jongeren spenderen veel tijd met gamen, scrollen op sociale media en filmpjes kijken. Voor een deel is het echter problematisch. Motivatie en resultaten voor school gaan achteruit. Ze zitten vermoeid in de les na nachtelijke gamesessies. En offline contacten worden vervangen met online varianten.

In deze workshop krijg je antwoorden op vragen als: Hoe pak je dit aan als school of hulpverlener? Vanaf wanneer spreken we van een game- en schermverslaving? Hoe vermijd je dat het uit de hand loopt en wat als het al zover is? Wat zijn goede afspraken over game- en schermtijd en hoe ga je om met weerstand?

CGG Logo West-Vlaanderen: Basisvorming drugs en verslaving in het onderwijs
Spreker: Giovanni Laleman en Eline van Loke

In de onderwijscontext krijgen we steeds vaker te maken complexe problematieken, dewelke soms gepaard: gaan me middelengebruik. Door een inzicht te bieden in wat verslaving is en welke factoren hierin een rol spelen, willen we aantonen waarom het belangrijk is om middelengebruik binnen de onderwijscontext vast te nemen.

Tijdens deze sessie gaan we in op de processen in de hersenen, die schuil gaan achter een verslaving en bekijken we ook hoe we hier in de schoolse context kunnen op gaan inzetten. Vier pijlers staan hierin centraal en zullen dan ook de nodige aandacht krijgen. Daarnaast richten we ons ook nog op het omgaan met vermoedens, in gesprek gaan en de taal die we op da moment gebruiken.

We proberen duidelijkheid te scheppen in het complexe verhaal van middelengebruik en verslaving.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 11 februari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 18 februari 2025 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.