Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCBA0AAN240115-02 Dagen voor Beginnende Leraren bao Oost-Vlaanderen team West: 22 januari en 19 februari 2025

Tijdens deze samenkomst maken we je wegwijs in onze organisatie en volg je een werkwinkel naar keuze.

Doelstellingen:
  • Je leert ons kennen en ontdekken wat we voor jullie kunnen betekenen.
  • Je versterkt je lerarencompetenties door twee werkwinkels te volgen.
Doelgroep:
  • Startende leraren basisonderwijs team West (Oost-Vlaanderen)
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Welkom in de onderwijswereld!
Tijdens onze drie samenkomsten willen we jullie enerzijds wegwijs maken in onze dienst en anderzijds kansen geven om een keuze te maken uit verschillende werkwinkels om jouw lerarencompetenties te versterken.

Schrijf hier in voor de andere bijeenkomst:

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 22 januari 2025 van 13:30 tot 15:30
LO – Start met cirkelen anders loopt het vierkant!
Spreker: Henk De Reviere – schoolbegeleider

Proactieve cirkels kunnen ingezet worden om leerlingen te leren hun mening te verwoorden, hun zelfvertrouwen te verhogen, appreciatie voor anderen te krijgen, helpen bij het ontwikkelen van luistervaardigheden, probleemoplossend denken, samenwerking en zin voor plezier. Hoe kan je proactieve cirkels, herstelcirkels en herstelgesprekken houden met de leerlingen uit jouw klas?

KO/LO – Oudercontacten
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde – schoolbegeleider

Ouders van nu hebben een duidelijke kijk op onderwijs. Hoe kan je best met hen in gesprek gaan? Wat zijn do’s en don’ts bij een moeilijke boodschap? We weten uit onderzoek dat ouderbetrokkenheid belangrijk is voor de schoolloopbaan van de leerling. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze ouders meer betrokken worden in het leerproces van onze leerlingen? En wat met oudercontacten bij meertalige ouders? 

LO - Krachtige motiverende leesomgeving in je klas
Spreker: Kristien De Schuyter – schoolbegeleider

‘Meer lezen is beter in taal’ - Om van onze leerlingen vaardige lezers te maken, is het belangrijk om de leesmotivatie hoog te houden. Hoe kunnen we de leesmotivatie bij onze leerlingen aanwakkeren? Hoe maak je een motiverende leesomgeving? In deze sessie maak je eveneens kennis met de kracht van ‘vrij’ lezen en krijg je tips om je boekenhoek te optimaliseren.

KO/LO – Krachtig leren
Spreker: Werner Bosman – schoolbegeleider

Leraren geven dagelijks tientallen opdrachten, stellen honderden vragen en organiseren allerlei activiteiten met maar een doel: ze willen dat hun leerlingen daarvan leren. Om deze leerprocessen bij leerlingen in gang te zetten, te begeleiden, te evalueren en te remediëren is het belangrijk om zicht te krijgen op de manier waarop leerlingen leren. In deze sessie maken we hiermee kennis en staan we stil bij de kenmerken van een krachtige leren.

KO – Leren zichtbaar maken door te brainstormen met je kleuters
Spreker: Birgit De Man – schoolbegeleider

Brainstormen is niets nieuws denk je doch merken we dat hier nog groeikansen zitten. We zien dat een brainstorm meer voorkomt bij oudste kleuters dan bij de jongste kleuters. Een brainstorm is een middel om te peilen naar de voorkennis van je kleuters maar kan evengoed gebruikt worden om hun leerproces in kaart te brengen of om onderzoeksvragen te visualiseren. We bekijken verschillende manieren van brainstormen, leggen de link naar het schema van de krachtige leeromgeving en het zichtbaar maken van doelen die we in de focus zetten.

LO – Pittig gedrag
Spreker: Silvia Couvreur – schoolbegeleider

Iedereen kent er wel een paar: kinderen die het moeilijk hebben om zich aan de afspraken te houden of nog erger, de boel op stelten zetten. Wil je beter zicht krijgen op dit gedrag? Hier leren op anticiperen? Of nog beter, dit gedrag voorkomen? In deze sessie leer je leerlingen nadenken over hun gedrag, leer je zelf anders kijken naar dit gedrag en leer je kinderen om anders te reageren op situaties die hen triggeren. Je maakt ook kennis met technieken om dit gedrag te vermijden of er adequaat op te reageren. Met de aangereikte tools kan je in jouw klas aan de slag.

KO – Stilte en gebed in de kleuterklas
Spreker: Katrien De Decker – godsdienstinspecteur

Op zoek naar inspiratie hoe je op een eigentijdse manier kan inzetten op stiltemomenten en gebedsrituelen in de klas? In deze workshop krijg je hiervoor heel wat inspiratie. We gaan ook dieper in op het belang van een sfeervolle aankleding van de godsdiensthoek. Heb je nog andere vragen? Mail gerust vooraf naar Katrien.DeDecker@rkg.vlaanderen

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
woensdag 19 februari 2025 van 13:30 tot 15:30
LO – Start met cirkelen anders loopt het vierkant!
Spreker: Henk De Reviere – schoolbegeleider

Proactieve cirkels kunnen ingezet worden om leerlingen te leren hun mening te verwoorden, hun zelfvertrouwen te verhogen, appreciatie voor anderen te krijgen, helpen bij het ontwikkelen van luistervaardigheden, probleemoplossend denken, samenwerking en zin voor plezier. Hoe kan je proactieve cirkels, herstelcirkels en herstelgesprekken houden met de leerlingen uit jouw klas?

KO/LO – Oudercontacten
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde – schoolbegeleider

Ouders van nu hebben een duidelijke kijk op onderwijs. Hoe kan je best met hen in gesprek gaan? Wat zijn do’s en don’ts bij een moeilijke boodschap? We weten uit onderzoek dat ouderbetrokkenheid belangrijk is voor de schoolloopbaan van de leerling. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze ouders meer betrokken worden in het leerproces van onze leerlingen? En wat met oudercontacten bij meertalige ouders? 

LO - Krachtige motiverende leesomgeving in je klas
Spreker: Kristien De Schuyter – schoolbegeleider

‘Meer lezen is beter in taal’ - Om van onze leerlingen vaardige lezers te maken, is het belangrijk om de leesmotivatie hoog te houden. Hoe kunnen we de leesmotivatie bij onze leerlingen aanwakkeren? Hoe maak je een motiverende leesomgeving? In deze sessie maak je eveneens kennis met de kracht van ‘vrij’ lezen en krijg je tips om je boekenhoek te optimaliseren.

KO/LO – Krachtig leren
Spreker: Werner Bosman – schoolbegeleider

Leraren geven dagelijks tientallen opdrachten, stellen honderden vragen en organiseren allerlei activiteiten met maar een doel: ze willen dat hun leerlingen daarvan leren. Om deze leerprocessen bij leerlingen in gang te zetten, te begeleiden, te evalueren en te remediëren is het belangrijk om zicht te krijgen op de manier waarop leerlingen leren. In deze sessie maken we hiermee kennis en staan we stil bij de kenmerken van een krachtige leren.

KO – Leren zichtbaar maken door te brainstormen met je kleuters
Spreker: Birgit De Man – schoolbegeleider

Brainstormen is niets nieuws denk je doch merken we dat hier nog groeikansen zitten. We zien dat een brainstorm meer voorkomt bij oudste kleuters dan bij de jongste kleuters. Een brainstorm is een middel om te peilen naar de voorkennis van je kleuters maar kan evengoed gebruikt worden om hun leerproces in kaart te brengen of om onderzoeksvragen te visualiseren. We bekijken verschillende manieren van brainstormen, leggen de link naar het schema van de krachtige leeromgeving en het zichtbaar maken van doelen die we in de focus zetten.

LO – Pittig gedrag
Spreker: Silvia Couvreur – schoolbegeleider

Iedereen kent er wel een paar: kinderen die het moeilijk hebben om zich aan de afspraken te houden of nog erger, de boel op stelten zetten. Wil je beter zicht krijgen op dit gedrag? Hier leren op anticiperen? Of nog beter, dit gedrag voorkomen? In deze sessie leer je leerlingen nadenken over hun gedrag, leer je zelf anders kijken naar dit gedrag en leer je kinderen om anders te reageren op situaties die hen triggeren. Je maakt ook kennis met technieken om dit gedrag te vermijden of er adequaat op te reageren. Met de aangereikte tools kan je in jouw klas aan de slag.

LO – Tien intenties van het hedendaagse godsdienstonderwijs
Spreker: Katrien De Decker – godsdienstinspecteur

In deze workshop verkennen we de tien intenties van het geactualiseerde leerplan r.-k. Godsdienst. Waarom en hoe geven we anno 2025 vorm aan het vak r.-k. Godsdienst? Hoe kan je antwoorden op moeilijke vragen van kinderen in de klas? Heb je zelf moeilijke vragen van kinderen waar je mee worstelt? Bezorg ze vooraf via Katrien.DeDecker@rkg.vlaanderen zodat we er in de workshop samen op in kunnen gaan. Van harte welkom!

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 21 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: De Reviere Henk
De Schuyter Kristien
Couvreur Silvia
Vandenhaesevelde Kathleen
De Decker Katrien
De Man Birgit
Bosman Werner
Bauwens Ellen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 22 januari 2025 van 13:30 tot 15:30
    • woensdag 19 februari 2025 van 13:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.