Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO3LSO240001-01 Directiecongres secundair onderwijs regio Limburg: connectie voor groei

Tijdens het tweedaagse congres op 10 en 11 oktober 2024 nodigen we jullie uit om samen te komen en te verbinden. Gedurende deze dagen zullen diverse bevlogen sprekers hun inzichten delen over onderwijs en connectie. Daarnaast zullen er inspirerende werkwinkels worden aangeboden die jullie zullen prikkelen en ondersteunen in jullie rol als directie in het secundair onderwijs.
Er zullen ook netwerkmomenten zijn, zodat je kunt connecteren met collega-directeuren en andere onderwijsprofessionals. Deze momenten bieden de gelegenheid om te leren van elkaars ervaringen en samen na te denken over de toekomst van het onderwijs.
Laten we samenkomen, geïnspireerd raken en samenwerken om het onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Zoals Henry Ford al zei: "Coming together is a beginning, staying together is progress, working together is success."
We hopen dat je als directeur energie en inspiratie vindt om je eigen professionaliteit verder te ontwikkelen en kleur te geven in verbinding met collega-directeurs, pedagogisch begeleiders en externen. Twijfel niet en schrijf je alvast in!

Doelgroep:
  • Directies secundair onderwijs regio Limburg
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma

Donderdag 10 oktober 2024

08.00 – 09.00 Onthaal en registratie
09.00 – 09.15 Welkom door Ellen Huybrechts
09.15 – 10.30 Rust en onrust in de school - keynote door Stefaan Vanparys

Wat zijn de mechanieken die onrust op school in stand houden of nog erger maken? Wat dienen we elke dag als team te doen om meer rust in de school te creëren? In deze keynote deelt Stefaan Vanparys zijn ervaringen in trajecten in scholen. Je krijgt een simpele taal mee om rust en onrust in een klas en team bespreekbaar te maken. Welke stappen nemen we van daaruit? Stefaan zijn missie is om meer scholen te creëren waar leraren en leerlingen terug veiligheid en voorspelbaarheid krijgen waardoor beiden met veel meer werkplezier het schooljaar beleven.

10.30 – 11.15 Pauze
11.15 – 12.30 Keuzesessie 1
12.30 – 14.00 Lunch
14.00 – 15.15 Keuzesessie 2
15.15 – 16.00 Pauze met mogelijkheid tot activiteit (wandelen, meditatie)
16.00 – 17.00 Vrije tijd en inchecken
17.00 – 17.30 Verplaatsing naar de kerk
17.30 – 18.30 Eucharistie
19.30 – 21.00 Aperitief en diner
21.00 - …       Netwerken/gezellig samenzijn

Vrijdag 11 oktober 2024

08.00 – 09.00 Onthaal/ontbijt
09.00 – 09.30 Nieuwe directeur-generaal, Bruno Vanobbergen
09.45 – 11.00 Keuzesessie 3
11.00 - 11.30 Pauze
11.30 – 12.45 Hoe bouw je een sterke schoolreputatie op? - keynote door Frederik Picard

Schoolmarketing en -communicatie is een onmisbare schakel in het succes van je school. Maar hoe kijken mensen naar jouw school? En hoe pak je jouw marketing en communicatie best aan? Aan de hand van een handig driestappenmodel en een aantal concrete oefeningen loodst Frederik Picard – gepokt en gemazeld in schoolmarketing – je door het proces.

12.45 – 13.00 Afsluiting
13.00 – 14.30 Aperitief en lunch

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 10 oktober 2024 van 11:15 tot 12:30
Stress uit je mailbox halen
Spreker: Stefaan Vanparys

Deze werkwinkel bevat een mix van praktische tips en strategische inzichten om zowel verbinding als ontkoppeling in de digitale wereld te optimaliseren. Ontdek efficiënte technieken om je inbox te beheersen en tijd te besparen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is. Daarnaast leer je hoe je meer voorspelbaarheid en structuur kunt creëren binnen de digitale communicatie van je team, wat onnodige spanning kan vermijden en rust kan inbouwen.

Motiveer en inspireer je schoolteam voor succes!
Spreker: Riet Berben en Anne Werelds

Motivatie is de motor om aan te zetten tot actie. Wil je jouw schoolteam een motivatieboost geven die hun betrokkenheid en prestaties naar een hoger niveau tilt? In deze workshop delen we praktische strategieën en bewezen denkkaders om motivatie op de schoolvloer te stimuleren. Wij geloven in jouw motivatiekracht om je team te inspireren en mee te nemen in een succesverhaal.

Hoe verbinding maken met je leerlingen
Spreker: Jan Schoukens (scholierenkoepel)

Scholierenkoepel is dé expert in Vlaanderen rond leerlingenparticipatie. Hoe verbinding maken met je leerlingen, ze meenemen en betrekken in het reilen en zeilen van de school, heeft voor ons nauwelijks geheimen. We delen onze gebruikte modellen delen, inspireren met goede praktijken en overtuigen je van de kansen die een participatieve aanpak biedt. Daarnaast nemen we je graag mee met ons Conflixers-verhaal in hoe een peer support-project op school of inzetten op een sterk welbevindenbeleid kan zorgen voor een warm en verbindend schoolklimaat.

Communicatie bij crisis op school
Spreker: Pieter-Jan Crombez

Het schoolleven kan plotseling verstoord worden door een schokkende gebeurtenis: een steekpartij tussen twee leerlingen, diefstal met geweld, een busongeval met dodelijke afloop, verkrachting, zelfmoord… Vaak worden er van directeurs en personeelsleden op zo’n moment inspanningen verwacht die van een totaal andere orde zijn dan het dagelijkse schoolwerk. Het gaat om situaties die met veel stress en emoties gepaard gaan. Hierdoor kan het vermogen tot efficiënt handelen sterk worden ondermijnd. Bovendien kijkt de pers mee en kan de school behoorlijk onder druk staan van mediabelangstelling.

A-team: de leraren B-stroom en A-finaliteit zijn de McGyvers van ons onderwijs!
Spreker: Nico Brebels, Kaat Ryckaert en Wendy Vancluysen

De leraren in de B-stroom en in de A-finaliteit zijn toppers in ons onderwijs. Zij gaan aan de slag met leerlingen met vaak diverse achtergronden en specifieke uitdagingen, maar net als McGyver moeten ze hun complexe opdracht tot een goed einde brengen. Deze leraren ondersteunen en versterken in hun professionaliteit is vanuit het beleid dus geen overbodige luxe. Vanuit KathOndVla stimuleren we leraren om in te stappen in ondersteuningstrajecten, specifiek gericht op de B-stroom en de A-finaliteit, waarbij we inzetten op Nederlands, wiskunde en effectieve didactiek. In deze sessie krijg je zicht op de inhoud van deze ondersteuningstrajecten en kan je alvast ook je eigen ondersteuningsvraag indienen.

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

   

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 10 oktober 2024 van 14:00 tot 15:15
Innovaties met GenAI in het onderwijs
Spreker: Nico Van de Weghe

In deze presentatie duiken we in de wereld van Generatieve AI (GenAI) en verkennen we de veelbelovende toepassingen ervan in het onderwijs. We beginnen met een beknopte introductie van GenAI en benadrukken de relevantie van dit onderwerp voor de onderwijssector. Vervolgens belichten we specifieke voorbeelden van het gebruik van GenAI in het onderwijs, ondersteund door best practices uit het veld. We zullen zien hoe deze innovatieve technologie het leerproces kan verrijken en de prestaties van studenten kan verbeteren. Tegelijkertijd erkennen we de uitdagingen en ethische overwegingen die gepaard gaan met de implementatie van GenAI. We zullen aandacht besteden aan cruciale aspecten zoals privacy en gegevensbescherming, bias en eerlijkheid in GenAI-systemen, en de veranderende rol van leraren in dit nieuwe landschap. Samen verkennen we hoe we deze technologie op een verantwoorde manier kunnen omarmen om het onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Bereid je voor op een fascinerend inzicht in de wereld van Generatieve AI in het onderwijs - een reis die jou zal inspireren en aan het denken zal zetten over de toekomst van leren. 

Van focus- en klasregels naar een gedragen schoolcultuur
Spreker: Bieke Dewit en Lynn Somers

Een getuigenis uit de schoolpraktijk. Hoe de waarden en normen uit het vernieuwd opvoedingsproject van i-Mas Stevoort herinstalleren in de schoolcultuur? Het doel is dat de leerlingen deze waarden en normen opnemen in hun gedrag en hun omgaan met anderen zowel in als buiten de school, meer bepaald door te werken vanuit verbinding en een sterke intrinsieke motivatie.

Groeien in klasmanagement met je team
Spreker: Riet Berben en Mieke Moermans

Effectief klasmanagement is een sleutel voor een succesvolle leeromgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Hoe kunnen we samen groeien in klasmanagement met intervisie als methodiek? Als directeur ervaar je hoe deze methodiek voor het thema klasmanagement een sterke vorm van professionalisering kan zijn voor je team. Samen leren kan hierbij leiden tot samen ontwikkelen. We vertrekken vanuit de bouwstenen van effectief klasmanagement.

Grenzen verleggen. Internationalisering als sterke vorm van professionalisering - Ontdek de grenzeloze mogelijkheden van Internationalisering met ERASMUS+
Spreker: Tim Van Aken

Ontdek de mogelijkheden voor jouw school/scholengemeenschap in het ERASMUS+ programma. We delen graag ervaringen hoe jullie actief kunnen deelnemen aan internatiolae activiteiten en dit zowel voor jullie medewerkers als jullie leerlingen, hoe de vertaalslag gemaakt kan worden naar de eigen onderwijscontext en hoe je zelf projecten kan vormgeven. Verder gaan we na hoe we een internationaliseringsbeleid structureel kunnen verankeren in de werking van de school/scholengemeenschap. Voeg een wereldse dimensie toe aan jouw school of scholengemeenschap! Ben je klaar om de internationale horizon van jouw school te verbreden? Schrijf je dan in voor onze inspirerende werkwinkel tijdens het directiecongres voor scholen aangesloten bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Deze sessie staat volledig in het teken van internationalisering en de talrijke mogelijkheden die het ERASMUS+ programma biedt voor zowel jouw medewerkers als je leerlingen. 

Wat kun je verwachten?
Inzicht in ERASMUS+: ontdek hoe jouw school kan deelnemen aan internationale activiteiten en projecten die niet alleen verrijkend zijn, maar ook perfect aansluiten bij jullie educatieve doelen.
Praktische werkwinkels: krijg hands-on advies en begeleiding over het opzetten van eigen projecten en hoe deze te integreren in de dagelijkse praktijk van jouw school.
Verankering van internationalisering: bespreek strategieën om internationalisering een structurele plek te geven binnen de werking van jouw school of scholengemeenschap.
Dit is een unieke kans om deel uit te maken van een groeiend netwerk van scholen die internationalisering omarmen als een integraal onderdeel van hun onderwijsvisie. Verbreed je netwerk, vergroot je impact en open de wereld voor jouw school/schoolgemeenschap.

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
vrijdag 11 oktober 2024 van 09:45 tot 11:00
Van visie naar implementatie via professionele leergemeenschappen
Spreker: Lut Favoreel

Uit de onderwijsspiegel blijkt dat secundaire scholen er in wisselende mate in slagen om hun visie vorm te geven tot op de klasvloer. Aspecten van professionele leergemeenschappen (PLG’s) binnenbrengen in vak- en werkgroepen kan ervoor zorgen dat de visie een concrete vertaalslag krijgt tot op de klasvloer. In de sessie wordt – gebaseerd op wetenschappelijke inzichten – informatie gegeven over PLG’s.
Daarbij wordt ingezoomd op ‘wat’ PLG’s precies zijn en ‘waarom’ het opzetten van PLG’s een meerwaarde kan vormen bij veranderings- en implementatieprocessen. Aan de hand van het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan ervaar je ‘hoe’ er in een PLG concreet gewerkt wordt.

Van klacht naar kracht – van weerstand naar samen bouwen aan schoolontwikkeling
Spreker: Veerle Scheirs

Vaak weten we als schoolleider waar we naar toe willen, maar lopen we vast in het bereiken van onze doelen. Planlast, lasminute koerswijziging(en) vanuit de overheid, vermoeidheid, maar heel vaak ook weerstand bij collega’s kan ervoor zorgen dat veranderingsprocessen blijven aanslepen of stilvallen en medewerkers in hun gekende routines hervallen. Maar hoe kan je als schoolleider succesvol veranderingen initiëren op school?  Hoe kunnen we als schoolleider onze medewerkers op een motiverende wijze gidsen doorheen deze veranderingsprocessen?  En hoe kunnen we omgaan met weerstand en verandermoeheid? In deze werkwinkel brengt Veerle Scheirs een systemisch perspectief binnen op onderwijskundig beleid en organisatieontwikkeling zodat jij als schoolleider kan doorontwikkelen tot aanjager van een wendbare (en lerende) organisatie waar de medewerkers zelf de motor achter het veranderproces worden.

Ouderbetrokkenheid: geen last maar een zegen
Spreker: Franciska Wildenboer (VCOV)

Ouderbetrokkenheid heeft een positieve impact op het welbevinden en de presaties van leerlingen. Wat is ouderbetrokkenheid eigenlijk en wat is het verschil met ouderparticipatie? Met welke drempels worden ouders geconfronteerd en hoe kan jij als directeur daar samen met jouw team het verschil in maken? We bieden concrete tips en tools aan en de nadruk ligt op het proeven van onze werking. We zorgen zowel voor een wetenschappelijke onderbouwing als voor een flinke portie goede praktijkvoorbeelden. Kortom, we willen jullie naast motiveren ook inspireren!

Een kwaliteitsvol ICT-beleid waarin digitalisering een meerwaarde is voor de leerling, leraar, ouders en de school
Spreker: Kaat Rykaert

De laatste jaren zijn er, onder impuls van de Digisprong, op de meeste scholen investeringen geweest in digitalisering. Het pedagogisch ICT-beleid is evenwel niet altijd gevolgd. Vanuit enkele kaders (DigCompEdu, vier-in-balans, T-Pack, SAMR …) krijg je in deze sessie zicht op de basisvoorwoorden om een kwaliteitsvol en gedragen ICT-beleid uit te zetten. Je staat stil bij de meerwaarde van doelgericht werken in plaats van toolgericht denken en je ondervindt hoe digitale didactiek een onderdeel is van effectieve didactiek. Je krijgt handvaten aangereikt, achtergrondinformatie en voorbeelden en je krijgt zich op de ondersteuning die wij bieden aan onze scholen.   

Ondernemend projectwerk voor iedereen
Spreker: Ben Peeters (Vlajo)

Vlajo vernieuwde de voorbije jaren zijn programma-aanbod volledig naar aansluiting met de veranderde eindtermen. Vanuit de visie van een verticale leerlijn kan het vernieuwde aanbod binnen alle studierichtingen toegepast worden. Ondernemend projectwerk gaat uit van de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden die voor alle leerlingen belangrijk zijn. Tijdens deze werkwinkel staan we stil bij de eindterm ondernemingszin, de twee hieraan gekoppelde minimumdoelen en hoe je leerkrachten en leerlingen hier op een laagdrempelige manier schoolbreed mee aan de slag kunnen gaan. Daarnaast geven we antwoord op veel gestelde vragen van scholen (in functie van praktische organisatie en verwachtingen bij doorlichting), en geven we ook jou de kans om jouw vragen te stellen. 

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

   

Bijkomende info:
  • Blijf je het volledige directiecongres met overnachting? Dan betaal je 440,00 euro.
  • Blijf je het volledige directiecongres zonder overnachting? Dan betaal je 300,00 euro.
  • Kom je enkel op donderdag 10 oktober 2024? Dan betaal je 200,00 euro.
  • Kom je enkel op vrijdag 11 oktober 2024? Dan betaal je 150,00 euro.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 2 oktober 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 440,00 Euro
Lesgever: Rykaert Kaat
Wildenboer Franciska
Berben Riet
Van de Weghe Nico
Reyskens Ann
Vancluysen Wendy
Werelds Anneke
Scheirs Veerle
Brebels Nico
Picard Frederik
Crombez Pieter-Jan
Peeters Ben
Dewit Bieke
Vanparys Stefaan
Cuypers Anne-Lise
Huybrechts Ellen
Favoreel Lut
Noelanders Patrick
Moermans Mieke
Lerno Anja
Schoukens Jan
Vanobbergen Bruno
Van Aken Tim
Hubin Alberik
Somers Lynn
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Van Der Valk Hotel Stein-Urmond (Inschrijven afgesloten)
Mauritslaan 65
6129 EL Urmond, Nederland (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 10 oktober 2024 van 09:00 tot 21:00
    • vrijdag 11 oktober 2024 van 09:00 tot 14:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.