Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP240229-02 Verdiepend aan de slag met het leerplan natuurwetenschappen 1ste graad A-stroom en B-stroom

Tijdens de toelichting van de vernieuwde leerplannen natuurwetenschappen 1ste graad A- en B-stroom hebben jullie de nieuwe inhouden, aanpassingen en aandachtspunten verkend. We hebben ook jullie noden en moeilijkheden geïnventariseerd. In deze begeleidingssessies gaan we hiermee aan de slag: we verdiepen ons in STEM-doelen, digitale didactiek, taalrijk lesgeven en veilig onderzoekend leren. Sluit aan en ontdek hoe je je natuurwetenschapslessen inspirerend en doeltreffend kunt maken!

Doelstellingen:

Tijdens deze begeleidingssessies:

  • Leer je hoe je de STEM-doelen effectief kan integreren in je lessen natuurwetenschappen.
  • Leer je hoe je de STEM-doelen efficiënt kan evalueren in je lessen natuurwetenschappen.
  • Ontwikkel je vaardigheden om digitale didactiek doelgericht en zinvol in te zetten in je lessen natuurwetenschappen.
  • Ontdek je strategieën om taalontwikkeling te bevorderen binnen de context van natuurwetenschappen.
  • Leer je hoe je onderzoekend en probleemoplossend leren kan bevorderen en implementeren in je lessen.
  • Krijg je richtlijnen en good practices voor het veilig en efficiënt organiseren van leerling-experimenten.
Doelgroep:
  • Leraren natuurwetenschappen 1ste graad A-stroom Leraren natuurwetenschappen, 1ste graad B-stroom
  • Leraren buitengewoon onderwijs OV4
  • Vakverantwoordelijke - coördinatoren natuurwetenschappen
  • Leraren basisoptie moderne talen – wetenschappen
  • Leraren basisoptie STEM-Wetenschappen
  • Leraren STEM-Technieken Leerkrachten basisoptie Sport
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens de toelichting van het vernieuwde leerplan natuurwetenschappen voor de eerste graad A-stroom en B-stroom hebben jullie kennisgemaakt met de nieuwe inhouden, aanpassingen en aandachtspunten. Aan het einde van deze sessie hebben jullie aangegeven waar er bepaalde noden zijn of zich moeilijkheden voordoen en waar jullie verdere ondersteuning wensen. Op basis van jullie input zullen we tijdens de begeleidingssessies verdiepend aan de slag gaan met de STEM-doelen en digitale didactiek. Daarnaast zullen we bespreken hoe we taalrijk kunnen lesgeven in de lessen natuurwetenschappen. We verdiepen ons ook in onderzoekend en probleemoplossend leren en hoe we leerling-experimenten veilig en efficiënt kunnen organiseren.

Dit biedt leerkrachten concrete handvatten om de nieuwe leerplandoelen effectief te integreren en STEM-onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Bovendien helpt het je bij het geven van constructieve feedback en het ontwikkelen van een rijke taalomgeving in je klas. Door het accent te leggen op onderzoekend, probleemoplossend leren en veiligheid bij experimenten, zorgt dit initiatief ervoor dat je goed voorbereid en vol vertrouwen je leerlingen kan begeleiden in hun wetenschappelijke ontdekkingen.

Doe mee en ontdek hoe je jouw lessen natuurwetenschappen inspirerend en doeltreffend kunt maken.

Strategie en methode:

Sessie 1: 3 werkwinkels op 9 of 23 oktober

a) STEM-doelen integreren – effectieve feedback: 

Een interactieve werkwinkel waarin leerkrachten praktijkgericht aan de slag gaan om de STEM-doelen te integreren in hun lessen. Er worden inspiratietools aangereikt om de STEM-doelen efficiënt te evalueren en leerlingen via ontwikkelingsgerichte feedback op een hoger niveau te tillen.

  b) Veiligheid bij experimenten: 

Infosessie waarin richtlijnen en best practices voor veilige leerling-experimenten en demonstraties worden gedeeld. Dat omvat ook het gebruik van de COS-brochure en het opstellen van veiligheidsprotocollen.

c) Digitale didactiek:

In deze sessie gaan we samen aan de slag met de visual van effectieve didactiek en integreren we het digitale luik om zo onze lessen op een efficiënte, doelgerichte manier aan te pakken.

 Sessie 2: praktijkgerichte trainingssessies met 3 werkwinkels op 5 of 19 februari

 a) Onderzoekend en probleemoplossend leren:

Hands-on sessies waarin leerkrachten vertrekken vanuit vragen of problemen. Aandacht voor gelijkenissen, verschillen en mogelijke wisselwerkingen tussen onderzoek voeren en ontwerpen in de onderwijspraktijk.

b) Taalrijk lesgeven:

Sessie gericht op het ontwikkelen van taalrijke lesomgevingen, met specifieke aandacht voor vaktaal en communicatievaardigheden binnen de natuurwetenschappen.

c) Keuze-sessie (de keuze wordt gemaakt tijdens sessie 1): Aan de slag met:

  • Massadichtheid: in deze sessie gaan we samen aan de slag en krijg je tips en tricks om het begrip massadichtheid conceptueel aan te brengen in je eigen lessen.
  • Microscopie voor ‘niet-biologen’: een interactieve werkwinkel met tips en tricks om een microscopieles vlot te organiseren, én de leerlingen te begeleiden om een prepraat te maken en correct en kwaliteitsvol met de microscoop te leren werken.

 Sessie 3: 14 mei

Leerkrachten hebben de mogelijkheid om ervaringen te delen, uitdagingen te bespreken en ontwikkeld materiaal uit te wisselen.

Bijkomende info:

In de uiteindelijke deelnameprijs is een broodjesmaaltijd inbegrepen. Deze wordt surplus geteld op het deelnamebedrag om wille van verschillende prijzen bij verschillende externe cateraars.

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:

Kennis van het leerplan natuurwetenschappen 1ste graad A-stroom/B-stroom, BYOD. 


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Leonard Wim
Vandenberghe Bart
Janssens Tessa
Vancluysen Wendy
Van de Velde Didier
Hoorelbeke Dominique
Baert Christel
Willems Peter
Axters Barbara
Diels Tamara
Rens Gunther
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 9 oktober 2024
      Hast Katholiek Onderwijs Hasselt 039107 Kleine Breemstraat 7 3500 Hasselt (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
    • woensdag 19 februari 2025
      Hast Katholiek Onderwijs Hasselt 039107 Kleine Breemstraat 7 3500 Hasselt (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
    • woensdag 14 mei 2025
      Lesplaats nog niet gekend (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
  • Reeks 2:
    • woensdag 23 oktober 2024
      Centrum d'Abdij Baron Ruzettelaan 435 8310 Assebroek (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
    • woensdag 5 februari 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
    • woensdag 14 mei 2025
      Lesplaats nog niet gekend (kaart)
      van 08:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.