Sessie 1: 3 werkwinkels op 9 of 23 oktober
a) STEM-doelen integreren – effectieve feedback:
Een interactieve werkwinkel waarin leerkrachten praktijkgericht aan de slag gaan om de STEM-doelen te integreren in hun lessen. Er worden inspiratietools aangereikt om de STEM-doelen efficiënt te evalueren en leerlingen via ontwikkelingsgerichte feedback op een hoger niveau te tillen.
b) Veiligheid bij experimenten:
Infosessie waarin richtlijnen en best practices voor veilige leerling-experimenten en demonstraties worden gedeeld. Dat omvat ook het gebruik van de COS-brochure en het opstellen van veiligheidsprotocollen.
c) Digitale didactiek:
In deze sessie gaan we samen aan de slag met de visual van effectieve didactiek en integreren we het digitale luik om zo onze lessen op een efficiënte, doelgerichte manier aan te pakken.
Sessie 2: praktijkgerichte trainingssessies met 3 werkwinkels op 5 of 19 februari
a) Onderzoekend en probleemoplossend leren:
Hands-on sessies waarin leerkrachten vertrekken vanuit vragen of problemen. Aandacht voor gelijkenissen, verschillen en mogelijke wisselwerkingen tussen onderzoek voeren en ontwerpen in de onderwijspraktijk.
b) Taalrijk lesgeven:
Sessie gericht op het ontwikkelen van taalrijke lesomgevingen, met specifieke aandacht voor vaktaal en communicatievaardigheden binnen de natuurwetenschappen.
c) Keuze-sessie (de keuze wordt gemaakt tijdens sessie 1): Aan de slag met:
- Massadichtheid: in deze sessie gaan we samen aan de slag en krijg je tips en tricks om het begrip massadichtheid conceptueel aan te brengen in je eigen lessen.
- Microscopie voor ‘niet-biologen’: een interactieve werkwinkel met tips en tricks om een microscopieles vlot te organiseren, én de leerlingen te begeleiden om een prepraat te maken en correct en kwaliteitsvol met de microscoop te leren werken.
Sessie 3: 14 mei
Leerkrachten hebben de mogelijkheid om ervaringen te delen, uitdagingen te bespreken en ontwikkeld materiaal uit te wisselen.