Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO9LSO240095-01 Directiecongres secundair onderwijs regio Oost-Vlaanderen: "onderwijs(r)evolutie – van winst naar wijs"

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende directies:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:
  • Directies secundair onderwijs regio Oost-Vlaanderen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

Woensdag 9 oktober 2024

13.00 uur Onthaal
14.00 uur Opening congres door Lieve Van Daele en Greet Mertens
14.45 uur Welkom aan directeur-generaal Bruno Vanobbergen
15.45 uur prof. dr. Mieke Van Houtte
17.00 uur Koffie met "stukken van scholen"
18.30 uur Luchtje scheppen - vrije tijd
19.00 uur Apero en diner

Donderdag 10 oktober 2024

07.30 uur Ontbijt
09.00 uur Werkwinkel 
11.00 uur Koffiepauze
11.30 uur Carl Snoecx - Van angst naar hoop, de rol van de directeur
12.30 uur Lunch
13.00 uur Luchtje scheppen - vrije tijd

15.00 uur

Werkwinkel
17.00 uur Koffiepauze
17.30 uur Psyche & Eros - Merel de Vlinder
19.00 uur Apero en diner
21.00 uur Singalong

Vrijdag 11 oktober 2024

07.30 uur Ontbijt
09.00 uur Eucharistie
10.00 uur Koffiepauze
10.30 uur Keuzereferaat
12.00 uur De "wijze" stem van de leerling - Anna Roos,
voorzitter van de jeugdraad
12.45 uur Afsluiten congres
13.00 uur Lunch
Workshops:
Aanbod workshops deel 1
woensdag 9 oktober 2024 van 17:30 tot 18:00
Talenten ontdekken bij jongeren en collega’s
Spreker: Els D'haveloose, Viso Mariakerke

   

AI op school
Spreker: Geert Ringoot, Oscar Romerocollege Dendermonde

   

Studeren met succes: effectieve studiestrategieën en slim plannen
Spreker: Niels Lapage en Vanessa De Pauw, Sint-Jozefschool Mere

    

Taalbeleid
Spreker: Véronique De Vleminck - Sint-Catharinacollege Geraardsbergen

   

Pluswerking voor cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Sara Van Gijsegem en Liesbet Wauters, Hartencollege Ninove

   

Opvoeden tot burgerzin
Spreker: Tessa Amelynck, Sint-Gertrudiscollege Wetteren

   

Visie op onderwijskwaliteit ook voor ouders en leerlingen
Spreker: Lars Bronselaer en Anneleen Gyselinck, Leonardocollege Denderleeuw

   

Organisatiebeleid (K2) dat de ‘verwachting overstijgt’
Spreker: Elke De Ridder en Lieve Pesseroey, Berkenboom Humaniora Sint-Niklaas

   

Project Leer-kracht i.s.m. Groep Intro
Spreker: Tim Motyka, Broederschool eerste graad Sint-Niklaas

   

Van Wellbe-bevraging naar een welzijnsbeleid met concrete acties
Spreker: Evelien Saegeman, VLOT Sint-Lodewijk

  

Leren leren
Spreker: Pieter Vyncke, Bernarduscollege, Oudenaarde

  

Evalueren van beleid tot in de klas
Spreker: An De Cordier, Sint-Maarteninstituut Aalst

   

Doorlichting: hoe je team voorbereiden?
Spreker: Els Van Oosterwyck, Sint-Maarten middenschool

   

Ik neem niet deel aan een tafelgesprek
Spreker: N.v.t.

    

Aanbod workshops deel 2
woensdag 9 oktober 2024 van 18:00 tot 18:30
Talenten ontdekken bij jongeren en collega’s
Spreker: Els D'haveloose, Viso Mariakerke

   

AI op school
Spreker: Geert Ringoot, Oscar Romerocollege Dendermonde

   

Studeren met succes: effectieve studiestrategieën en slim plannen
Spreker: Niels Lapage en Vanessa De Pauw, Sint-Jozefschool Mere

    

Taalbeleid
Spreker: Véronique De Vleminck - Sint-Catharinacollege Geraardsbergen

   

Pluswerking voor cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Sara Van Gijsegem en Liesbet Wauters, Hartencollege Ninove

   

Opvoeden tot burgerzin
Spreker: Tessa Amelynck, Sint-Gertrudiscollege Wetteren

   

Visie op onderwijskwaliteit ook voor ouders en leerlingen
Spreker: Lars Bronselaer en Anneleen Gyselinck, Leonardocollege Denderleeuw

   

Organisatiebeleid (K2) dat de ‘verwachting overstijgt’
Spreker: Elke De Ridder en Lieve Pesseroey, Berkenboom Humaniora Sint-Niklaas

   

Project Leer-kracht i.s.m. Groep Intro
Spreker: Tim Motyka, Broederschool eerste graad Sint-Niklaas

   

Van Wellbe-bevraging naar een welzijnsbeleid met concrete acties
Spreker: Evelien Saegeman, VLOT Sint-Lodewijk

  

Leren leren
Spreker: Pieter Vyncke, Bernarduscollege, Oudenaarde

  

Evalueren van beleid tot in de klas
Spreker: An De Cordier, Sint-Maarteninstituut Aalst

   

Doorlichting: hoe je team voorbereiden?
Spreker: Els Van Oosterwyck, Sint-Maarten middenschool

   

Ik neem niet deel aan een tafelgesprek
Spreker: N.v.t.

    

Aanbod workshops deel 3
donderdag 10 oktober 2024 van 09:00 tot 11:00
Data-wijs GOKken
Spreker: Delphine Dewulf

In deze sessie krijg je zicht op de verschillende elementen van een kwaliteitsvol, data-gestuurd en geïntegreerd GOK-beleid.  Vervolgens verken je kwalitatieve en kwantitatieve data en leg je deze naast je schooleigen GOK-actieplan. Ten slotte reiken we je enkele handvatten aan om je schoolteam te betrekken.  

Grote uitdagingen en kleine goedheid
Spreker: Prof.dr. Luc Anckaert

Tijdens de gruwel van de Tweede Wereldoorlog verloor de Russische schrijver V. Grossman zijn geloof in de grote systemen en stelde hij de concrete betrokkenheid van mensen op elkaar centraal. Het concept ‘kleine goedheid ‘ was geboren. De filosoof Levinas heeft dit in zijn denken geïntegreerd. Hoe kan  de concrete verantwoordelijkheid aan de basis liggen van wijs onderwijs? De vraag luidt niet "zijn we goed bezig", maar wel "waarmee zijn we eigenlijk bezig?" 

Evidence informed werken op scholen
Spreker: Dieter Hoedekie

Hoe kunnen we onderwijskwaliteit sterken door in te zetten op evidence informed werken? Hoe kan de onderwijsprofessional(de leraar, de directeur, leerlingbegleider,.. ) als onderzoekende professionaldiverse bronnen bewust inzetten om onderbouwde keuzes te maken voor de schooleigen onderwijspraktijk.We bekijken quick wins om op school voor de eigen praktijk vaker te werken vanuit evidentie. 

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Jonathan Delmeire, Kim Expeels en Peter Van Damme

Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet je beroemde chatpartners, AIschrijfassistenten en vele andere tools. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele maatschappelijke implicaties. Jullie live gidsen daarbij zijn Kim Expeels (pedagogisch begeleider moderne vreemde talen - Duits), Peter Van Damme (pedagogisch begeleider Nederlands) en Jonathan Delmeire (pedagogisch begeleider moderne vreemde talen – Frans). 

Breed evalueren in klassenraden
Spreker: Nathalie Vanderiviere

Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In deze sessie nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren. 

Schoolbeleid in fase 0 en 1 in de begeleiding van lerenden/onderwijsleerpraktijk
Spreker: Marijke Decavel en Kris Loobuyck

Brede basiszorg – meer (leer)winst met wijs beleid.

Hoe kunnen we vanuit het beleid op een doordachte manier leerwinst bij alle leerlingen stimuleren? We verkennen hoe we via een krachtige leeromgeving onze brede basiszorg kunnen versterken. We gidsen jullie door verschillende effectieve tools en instrumenten die een hefboom kunnen zijn voor het verder ontwikkelen van de onderwijsleerpraktijk en we staan samen stil bij betekenisvolle stappen om dit op school te implementeren en te laten landen.  

Gevolgen van IAC en attestering BUSO voor secundair onderwijs
Spreker: Sven Jacobs en Helmut Roodhooft

De modernisering van het secundair onderwijs heeft veranderingen met zich meegebracht in de structuren, de opleidingen en de studiebekrachtigingen van het buitengewoon onderwijs. In deze werkwinkel krijg je meer inzicht in de nieuwe structuur en organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs alsook hoe deze zich verhoudt t.o.v. secundair onderwijs. 

Ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er bestaan voor flexibele leertrajecten, lesbijwoning in het buitengewoon onderwijs of wens je graag meer te weten over de nieuwe gedifferentieerde studiebekrachtigingen in het secundair onderwijs op basis van IAC (getuigschrift OV3, …) dan kan deze werkwinkel iets voor jou zijn! 

Professionaliseringsbeleid: een boost voor onderwijskwaliteit
Spreker: Veerle Hertveldt

De impact van een krachtig professionaliseringsbeleid hoeft geen betoog: leraren(teams) weten zich ondersteund, de onderwijskwaliteit verhoogt en bijgevolg worden de leerlingen er beter van.

Tijdens deze basissessie professionaliseringsbeleid:

  • krijg je zicht op de rol van een professionaliseringsbeleid binnen de algemene schoolwerking/schoolvisie,
  • leer je de verschillende bouwstenen van een kwaliteitsvol professionaliseringsbeleid kennen,
  • maak je kennis met een aantal handvatten voor de implementatie in je schoolpraktijk.
Wandeling met onderwijspodcast
Spreker: Kristine Impens

Je gaat alleen of met een aantal collega’s aan het wandelen en laat je inspireren door de beste onderwijspodcasts. Voor jullie uitgekozen door Kristine Impens. 

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

   

Aanbod workshops deel 4
donderdag 10 oktober 2024 van 15:00 tot 17:00
Data-wijs GOKken
Spreker: Delphine Dewulf

In deze sessie krijg je zicht op de verschillende elementen van een kwaliteitsvol, data-gestuurd en geïntegreerd GOK-beleid.  Vervolgens verken je kwalitatieve en kwantitatieve data en leg je deze naast je schooleigen GOK-actieplan. Ten slotte reiken we je enkele handvatten aan om je schoolteam te betrekken. 

Grote uitdagingen en kleine goedheid
Spreker: Prof.dr. Luc Anckaert

Tijdens de gruwel van de Tweede Wereldoorlog verloor de Russische schrijver V. Grossman zijn geloof in de grote systemen en stelde hij de concrete betrokkenheid van mensen op elkaar centraal. Het concept ‘kleine goedheid ‘ was geboren. De filosoof Levinas heeft dit in zijn denken geïntegreerd. Hoe kan  de concrete verantwoordelijkheid aan de basis liggen van wijs onderwijs? De vraag luidt niet "zijn we goed bezig", maar wel "waarmee zijn we eigenlijk bezig?" 

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Jonathan Delmeire, Kim Expeels en Peter Van Damme

Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet je beroemde chatpartners, AIschrijfassistenten en vele andere tools. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele maatschappelijke implicaties. Jullie live gidsen daarbij zijn Kim Expeels (pedagogisch begeleider moderne vreemde talen - Duits), Peter Van Damme (pedagogisch begeleider Nederlands) en Jonathan Delmeire (pedagogisch begeleider moderne vreemde talen – Frans). 

Schoolbeleid in fase 0 en 1 in de begeleiding van lerenden/onderwijsleerpraktijk
Spreker: Marijke Decavel en Kris Loobuyck

Brede basiszorg – meer (leer)winst met wijs beleid.

Hoe kunnen we vanuit het beleid op een doordachte manier leerwinst bij alle leerlingen stimuleren? We verkennen hoe we via een krachtige leeromgeving onze brede basiszorg kunnen versterken. We gidsen jullie door verschillende effectieve tools en instrumenten die een hefboom kunnen zijn voor het verder ontwikkelen van de onderwijsleerpraktijk en we staan samen stil bij betekenisvolle stappen om dit op school te implementeren en te laten landen.

Gevolgen van IAC en attestering BUSO voor secundair onderwijs
Spreker: Sven Jacobs en Helmut Roodhooft

De modernisering van het secundair onderwijs heeft veranderingen met zich meegebracht in de structuren, de opleidingen en de studiebekrachtigingen van het buitengewoon onderwijs. In deze werkwinkel krijg je meer inzicht in de nieuwe structuur en organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs alsook hoe deze zich verhoudt t.o.v. secundair onderwijs. 

Ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er bestaan voor flexibele leertrajecten, lesbijwoning in het buitengewoon onderwijs of wens je graag meer te weten over de nieuwe gedifferentieerde studiebekrachtigingen in het secundair onderwijs op basis van IAC (getuigschrift OV3, …) dan kan deze werkwinkel iets voor jou zijn! 

Professionaliseringsbeleid: een boost voor onderwijskwaliteit
Spreker: Veerle Hertveldt

De impact van een krachtig professionaliseringsbeleid hoeft geen betoog: leraren(teams) weten zich ondersteund, de onderwijskwaliteit verhoogt en bijgevolg worden de leerlingen er beter van.

Tijdens deze basissessie professionaliseringsbeleid:

  • krijg je zicht op de rol van een professionaliseringsbeleid binnen de algemene schoolwerking/schoolvisie,
  • leer je de verschillende bouwstenen van een kwaliteitsvol professionaliseringsbeleid kennen,
  • maak je kennis met een aantal handvatten voor de implementatie in je schoolpraktijk.
ZeGbox: "meer zelfsturing en groei in je leren"
Spreker: An Dumoulin en Sylvia Mommaerts

Zelfsturende vaardigheden zijn cruciaal voor het studiesucces van leerlingen. Ze moeten weten hoe ze zichzelf tot leren kunnen brengen en waarom dit belangrijk is. Het element zelfsturing kreeg bij de hervorming zelfs een plaats tussen de sleutelcompetenties. Hogeschool UCLL - Research & Expertise voerde een onderzoek uit bij tieners en ontwikkelde materiaal om leerkrachten en leerlingen te ondersteunen. Dankzij de ZeGbox ontdek je wat zelfsturend leren is en hoe je het kan stimuleren. 

Breed evalueren in klassenraden
Spreker: Nathalie Vanderiviere

Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In deze sessie nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren. 

Filosofische wandeling op zoek naar de diepte van de zee, haar oneindigheid, haar mysterie
Spreker: Nele De Bie

In De Standaard Weekblad lezen we een zomer lang bedenkingen van twee mensen die bij valavond samen komen aan de branding in Oostende. Ze ontmoeten mekaar in het decor van het ThermaePalace en praten van ’s avonds laat tot ’s ochtends. Met de blik op de horizon gaan ze van vloed naar eb en helemaal terug. 

We brengen twee mensen samen en laten hen, wandelend, zoals Socrates deed, filosoferen. In plaats van te pretenderen alle antwoorden te hebben, omarmde Socrates onwetendheid als een startpunt voor filosofische reflectie want "Ik weet dat ik niets weet." Door te erkennen dat hij geen vaste antwoorden had, moedigde hij anderen aan om samen met hem op zoek te gaan naar waarheid en wijsheid. 

Het koppelen van de filosofische vragen over de zee aan leiderschap binnen een schoolomgeving kan waardevolle inzichten opleveren voor schoolleiders 

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

    

Aanbod workshops deel 5
vrijdag 11 oktober 2024 van 10:30 tot 12:00
No child left behind
Spreker: Prof.dr. Fauve De Backer en Prof.dr. Piet Van Avermaet

Een pleidooi om wijs om te springen met termen als effectiviteit en leerwinst. Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn kansen? Hoe kan onze manier van evalueren bijdragen tot groei voor elke leerling? 

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden voor onderwijs
Spreker: Tom Termote

ICT is geen doel op zich maar een middel om leerwinst te bereiken. Hoe kunnen scholen ICT-middelen zorgzaam en duurzaam inzetten? Wat hebben zij daarvoor nodig? 

Vier deugden voor onze jongeren
Spreker: Prof. dr. Stephan Claes

Hoe kunnen we scholen inspireren leerlingen vaardig maar zeker ook aardig en waardig te vormen? Vier broodnodige deugden voor onze jongeren van de toekomst. 

Ik neem niet deel aan een referaat
Spreker: N.v.t.

   

Bijkomende info:

Prijs: Kamer alleen: 495 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer): 470 euro.

Sleutels van de kamer zullen na "stukken van scholen" klaarliggen.

Gratis parkeren kan langs de dijk, de straten rond het hotel zijn betalend of enkel voor bewoners.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Annulatievoorwaarde:

Annulatie zonder medisch attest tot 3 dagen voor aankomst wordt 60% van de kosten aangerekend. Bij annulatie vanaf 2 dagen voor aankomst wordt de volledige deelnameprijs aangerekend.


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 25 september 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 495,00 Euro
Lesgever: De Ridder Elke
Anckaert Luc
Van Avermaet Piet
D'haveloose Els
Amelynck Tessa
de Vilder Robier Merel
Hoedekie Dieter
De Pesseroey Lieve
De Vleminck Veronique
Mertens Greet
De Cordier An
Saegeman Evelien
Termote Tom
Bronselaer Lars
Decavel Marijke
Roodhooft Helmut
Expeels Kim
Roos Anna
Gyselinck Anneleen
Wauters Liesbet
Vyncke Pieter
Vanderiviere Nathalie
Loobuyck Kris
De Backer Fauve
Motyka Tim
Van Gijseghem Sara
Van Daele Lieve
Claes Stephan
Lapage Niels
Ringoot Geert
De Pauw Vanessa
Van Damme Peter
Impens Kristine
Snoecx Carl
Hertveldt Veerle
Van Oosterwyck Els
De Bie Nele
Delmeire Jonathan
Jacobs Sven
Dumoulin An
Dewulf Delphine
Vanobbergen Bruno
Van de Maele Nele
Mommaerts Sylvia
Van Houtte Mieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 9 oktober 2024 van 13:00 tot 19:30
    • donderdag 10 oktober 2024 van 07:30 tot 21:00
    • vrijdag 11 oktober 2024 van 07:30 tot 13:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.