Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER2BLL240324-03 Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgericht

Passende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.

Doelstellingen:

Doelen kunnen op maat van de school worden besproken en concreter gemaakt. 

  • Je vergroot je kennis over ontwikkelingsgericht kijken, harmonisch en disharmonisch ontwikkelen en begrijpen van de behoeften vanuit het zicht krijgen op de ontwikkeling van leerlingen.
  • Je verkent zelfstandig vijf ontwikkelingsdomeinen: Emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, motorische ontwikkeling, betekenisverlening van taal en een deel van de cognitieve ontwikkeling.
  • Vanuit deze input oefen je het gerichter formuleren van de onderwijsbehoeften van je leerlingen en ga je hierover in gesprek met andere onderwijsprofessionals.
  • Je koppelt de input aan het handelingsplanmatig werken en de principes van effectieve didactiek.
Doelgroep:
  • Onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in ontwikkelingsdenken en het formuleren van onderwijsbehoeften.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het team kan voor de inhoud van dag 1 kiezen, voor beide dagen of voor het inzoommen van een subthema van het leerpad. bv. spelontwikkeling of SEO
De inhoud wordt afgesproken in overleg met directie/kernteam en nascholer

Dag 1  (2sessies)
Wat is ontwikkeling? Wat betekent harmonisch/disharmonisch ontwikkelen? - behoeften

De zone van de naaste ontwikkeling - ontwikkelingsgericht kijken - window of tolerance/flow.

Leerpad: zicht krijgen op ontwikkeling: emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling- ontwikkeling van betekenis geven aan taal - (een deel van de) cognitieve ontwikkeling.

Dag 2  (2 sessies)
Intervisie rond de inhouden en opdrachten van het leerpad.

De inhoud koppelen aan HPW en de principes van effectieve didactiek.

Strategie en methode:

Bijkomende info:

De prijs bedraagt € 450/schoolteam/halve dag.
Of €300 voor PV of KR


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Bereid zijn om zelfstandig aan de slag te gaan met de leerpaden. (tijdsinvestering van +/- 5x 2u)


Voor dit initiatief mogen maximum 50 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 450,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.