PBRMSKO1AAN240330-02 Dagen Beginnende Leraren regio Mechelen-Brussel Secundair onderwijs - 2de en 3de jaars
De ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft.
Doelstellingen:
- Je maakt kennis met jouw vakbegeleider en met startende vakcollega’s uit andere scholen als eerste stap naar een toekomstige vaknetwerking.
- Je leert van vakcollega’s door het uitwisselen van vakgebonden ervaringen.
- Je bekwaamt je in leerplangericht lesgeven en evalueren.
- Je krijgt de kans om je te professionaliseren in een aantal thematische sessies.?
- Je verwerft inzichten vanuit reflectie op je eigen professioneel handelen en gaat daarmee verder aan de slag?
Doelgroep:
- Startende leraren secundair onderwijs met een beperkte ervaring regio Mechelen-Brussel
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Tijdens deze dag krijg je de kans je verder te professionaliseren via een workshop uit het keuze-aanbod. In de namiddag volgt een intervisie met de vakbegeleider, waarbij je ook kennismaakt met andere startende leerkrachten uit je vak.
Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1woensdag 6 november 2024 van 09:30 tot 12:00Leerlingen laten groeien door feed-forward Spreker: Johan Fouquaert
In onze onderwijsleerpraktijk willen we elke leerling laten groeien in zijn leren. Feedback en feed-forward zijn vruchtbare bodems om dit werkelijkheid te laten worden. We kunnen dagelijks mondeling feedback geven, we kunnen dit schriftelijk doen op taken, toetsen, portfolio’s, rapporten …
Tijdens deze sessie leer je feedback en feedforward formuleren aan de hand van een eenvoudige kijkwijzer. Je krijgt kans om hands-on te oefenen. Breng daarom je laptop mee met je toegang tot het rapportenprogramma van de school.
Differentiëren vanuit diversiteit Spreker: Els Vanhole
Tijdens deze workshop kijken we hoe je effectief en efficiënt kan differentiëren om bij elke leerling leerwinst te boeken. Onze klassen zijn heeldivers, hoe krijgen we een goed beeld van onze klas? We bespreken hoe we een profiel van onze klas opstellen. Vanuit het klasprofiel reiken we enkele handvatten aan die je toelaten leerinhouden nog toegankelijker te maken zodat meer leerlingen de doelen voor onze vakken bereiken. We delen concrete voorbeelden van differentiatie metndie haalbaar zijn voor de leraar.
Effectief groepswerk Spreker: Gino Bombeke
Groepswerk is een van de meest krachtige tools om tot echt leren te komen. Verschillende onderzoeken stellen vast dat leerlingen de onderwerpen die aan bod grondiger verwerken en dat ze bij het opbouwen van nieuwe kennis heel veel van elkaar leren, zowel op vlak van het vakonderwerp als op vlak van talige competenties, samenwerking en overleg.
Toch zal niet elk groepswerk deze effecten bereiken en ook niet elke opdracht die je leerlingen samen laat uitvoeren, zal de garantie geven dat ze intensief samen aan de slag gaan. In deze workshop krijg je een overzicht van inzichten uit internationaal onderzoek om tot echt samenwerkend leren te komen. Ze kunnen een inspiratiebron zijn om de didactiek rond communicatie en informatie in je eigen lessen te versterken, maar de bevindingen kunnen je ook inspireren om schoolbreed na te denken over groepsopdrachten.
Doelgericht evalueren - Breed evalueren - effectieve feedback Spreker: Tine Feyaerts & Els Vanhole
Voor een goede evaluatiepraktijk vertrekken we van 3 vragen:
- Waarom evalueren?
- Wat is doelgericht en breedevalueren en wat evalueren we?
- Hoe evalueren we op een kwaliteitsvolle manier?
- Hoe geven we effectieve feedback aan onze leerlingen?
We overlopen chronologisch bovenstaande vragen waarbij we input geven en tijd maken om in te gaan op jullie vragen en met mekaar van gedachten te wisselen, Je gaat daarna ook concreet aan de slag. Je kiest één of meerdere leerplandoelen van een vak dat je geeft en gaat na hoe je deze op een kwaliteitsvolle manier kan evalueren. Breng je leerplan mee (digitaal of op papier) en een toets die je al gemaakt hebt of wil maken. Breng ook een aantal toetsen/taken/ opdrachten mee waarop je feedback hebt gegeven. Ook in dit gedeelte maken we tijd om van en met mekaar te leren.
Controverse en polarisatie Spreker: Nadia De Rose
Controverse sluipt de klas binnen. Soms breng je het zelf (bewust) aan als leraar, op andere momenten barst de discussie los door een lesonderwerp dat de klas verdeelt. Nog op andere momenten komt het mee met de leerlingende klas binnen. Leerlingen kunnen dan heel extreme standpunten innemen en als leraar weet je niet altijd hoe je hiermee het best omgaat. In deze workshop verkennen we mogelijke reactiewijzen en maken we kennis met polarisatie a.d.h.v. het polarisatiemodel van Brandsma. We verkennen het theoretisch kader en verdiepen debelangrijkste rollen via concrete casussen.
Het ABC van voeren van leerlingengesprekken Spreker: Stéphanie Van Eyen
In deze werkwinkel staan we stil bij ontwikkelingsgerichte leerlingengesprekken voeren. Hoe kunnen we oog hebben voor de totale ontwikkeling van onze leerlingen en niet alleen voor de resultaten? Welke info is relevant? Hebben we in het cyclische proces dat we voeren aandacht voor de stem van anderen en vooral van de leerling zelf? We gaan aan de slag met een veelzijdige visuele tool om het leerproces te begeleiden en om de autonomie van de leerling te stimuleren.
Ik kies geen werkwinkel in de voormiddag en neem enkel namiddag deel Spreker: /
/
Strategie en methode:
Dagplanning:
Vanaf 9.00 uur onthaal in de lokalen met koffie, thee of water
- 9.30 – 12.00 uur: workshops
- 12.00 – 13.30 uur: eten
Vanaf 13.00u onthaal voor leraren die pas in de namiddag komen
- 13.30 – 14.00 uur: gezamenlijk startmoment in de aula
- 14.00 – 16.00 uur: intervisie
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 3 november 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
20,00 Euro
Lesgever:
Goemans Kirsten
De Bruyne Liesbeth
Van Berendoncks Anke
Debraekeleer Tom
Verhaegen Renilde
Leonard Wim
van Ael Gerd
Van Cauwenbergh Joost
Mys Lieselotte
Struelens Kathleen
Van Hees Kathleen
Vanden Waeyenbergh Mia
Dierckx Lieselot
Osier Sven
De Rose Nadia
Bombeke Gino
Fouquaert Johan
Versieck Patricia
Feyaerts Tine
Steenackers Emmy
Van Eyen Stéphanie
Vanhole Elisabeth
De Brabandere Ingrid
De Pue Wim
Dewulf Anne
Noelanders Patrick
De Hoey Dennis
Rens Gunther
De Burghgraeve Peter
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
1:
- woensdag 6 november 2024
van
09:00
tot
16:00