Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP240385 Geïnspireerd lesgeven in de A-finaliteit

Leraren versterken in het lesgeven in de A-finaliteit a.d.h.v. het aanreiken van enkele kaders en praktijkvoorbeelden en uitwisseling van ideeën …

Doelstellingen:
  • Je versterkt je competenties in het geven van formulerende feedback. 
  • Je verdiept je kennis over de doelen wetenschappelijk geletterde doelen binnen het leerplan Maatschappelijke vorming (2de en 3de graad) 
  • Je wordt vaardiger in het taalstimulerend lesgeven binnen de A-finaliteit. 
  • Je ontwikkelt vaardigheden om artificiële intelligentie in de les in te zetten. 
  • Je vertaalt de visie van de leerplannen Maatschappelijke vorming, Nederlands & wiskunde in kwalitatieve themabundels/kwalitatief leermateriaal 
  • Je versterkt je talige competenties 
  • Je werkt samen met collega’s vanuit de leerplandoelen praktische lesmateriaal uit om de inhouden wiskunde didactisch sterker te maken zodat al je leerlingen kunnen groeien. 
Doelgroep:
  • Leraren AV - A-finaliteit
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Of je nu Mavo, Nederlands of wiskunde als apart vak geeft in de A-finaliteit of onder de vorm van een vakkencombinatie, die dag draait het enkel rond lesgeven voor Algemene vakken in de A-Finaliteit met diverse workshops zoals ‘Het gebruik van AI in de les’, ‘Hoe zelf kwalitatieve lesbundels maken?’, ‘Effectieve feedback geven’, ‘Talig onderwijs in de A-Fin’, ‘De natuurwetenschappelijke doelen in MAVO’, ‘De natuurwetenschappelijke  doelen rond ‘krachten’ in MAVO’,  ‘Sterke lessen wiskunde’, ‘Taallessen in functie van praktijk’ en ‘Poëzie als lesaanzet’.

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats DPCM
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 5 december 2024 van 10:30 tot 12:00
Sterk A-team – materiaalonafhankelijke opdrachten: bewust werken aan taalvaardigheid binnen een project of rond een thema.
Spreker: Barbara Axters

In deze workshop verkennen we een thema waarrond we materialen verzamelen waarvan leerlingen kunnen kiezen met welke ze aan de slag gaan. Ze kunnen kiezen op basis van niveau en volgens hun  interesse. De opdrachten die je geeft om leerlingen te helpen groeien in lezen, luisteren en schrijven/ spreken kun je aan gelijk wel ander thema linken… vandaar ‘materiaalonafhankelijke opdrachten’. 

Sterk A-team – AI in de les
Spreker: Tom Debraekeleer

Artificiële intelligentie ? Een zegen of een vloek ? We ontdekken in deze workshop waar je op moet letten, met AI , naar opdrachten en lessen toe. We ontdekken een aantal toepassingen van AI die jouw lessen sterker kunnen maken, of je leerlingen kunnen ondersteunen.
Voorkennis is niet vereist. Dit is een basissessie. Neem gerust je eigen laptop en smartphone mee en ga mee op ontdekkingstocht.

(Disclaimer: wie reeds een gevorderd gebruiker van AI is, slaat deze workshop best over)

Aan de slag met de doelen Wetenschappelijk geletterd worden in de les maatschappelijke vorming
Spreker: Wendy Vancluysen

Ben je klaar om je lessen maatschappelijke vorming naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan in voor onze workshop: “Aan de slag met doelen - Wetenschappelijk geletterd worden in de lessen maatschappelijke vorming”. Tijdens deze inspirerende sessie leer je hoe je verschillende leerplandoelen met elkaar kunt verbinden en een samenhangend geheel kunt creëren. Ontdek de verbanden met leerplandoelen uit andere rubrieken en zie hoe alles met elkaar in verbinding staat. Samen maken we leren inspirerend en betekenisvol voor onze leerlingen!

Sterke lessen wiskunde
Spreker: Els Vanhole en Ellen Termote

Deelnemers zullen na toelichting didactisch materiaal ontwikkelen om tijdens hun wiskundelessen in te zetten.

Sterk A-team: Je begrijpt toch wat er staat, meneer?! Taal van je leerlingen ondersteunen in de les.
Spreker: Gerd van Ael

We gaan aan de slag met de Tool Taalgericht Vakonderwijs om de (vak)taal van je leerlingen te versterken. De Tool Taalgericht (vak)onderwijs geeft zeer toegankelijke en concrete inspiratie voor leraren om leerlingen (talig) te ondersteunen bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief aan de slag gaan met taal.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 5 december 2024 van 13:00 tot 14:30
Effectieve feedback - geven van formulerende feedback
Spreker: Nele Van de Maele & Sofie Van der Eecken

Tijdens deze workshop verwerf je inzichten over:
het WAAROM van effectieve feedback, de succescriteria van effectieve feedback en hoe aan de slag met effectieve feedback.

Poëzie: inspirerende start voor thema’s en gesprekken.
Spreker: Barbara Axters

In deze workshop verkennen we de kracht van poëzie als didactisch hulpmiddel voor de tweede en derde graad A-finaliteit. Ontdek hoe gedichten een creatieve invalshoek kunnen bieden bij de start van een lessenreeks, hoe ze diepgaande thema’s op een laagdrempelige manier bespreekbaar maken, en hoe ze kunnen dienen als inspiratiebron om nieuwe inzichten of discussies te initiëren. We duiken samen in verschillende werkvormen en verkennen hoe poëzie leerlingen kan prikkelen om kritisch na te denken, hun eigen stem te vinden en complexe onderwerpen te verkennen. Een interactieve sessie vol inspiratie en praktische handvatten!. 

Sterk A-team – AI in de les
Spreker: Tom Debraekeleer

Artificiële intelligentie ? Een zegen of een vloek ? We ontdekken in deze workshop waar je op moet letten, met AI , naar opdrachten en lessen toe. We ontdekken een aantal toepassingen van AI die jouw lessen sterker kunnen maken, of je leerlingen kunnen ondersteunen.
Voorkennis is niet vereist. Dit is een basissessie. Neem gerust je eigen laptop en smartphone mee en ga mee op ontdekkingstocht.

(Disclaimer: wie reeds een gevorderd gebruiker van AI is, slaat deze workshop best over)

Aan de slag met het doel rond Kracht
Spreker: Wendy Vancluysen & Tamara Diels

In deze sessie reiken we inspiratie aan om op een eenvoudige manier het doel rond kracht (II-MaVo-a LPD 18 /III- MaVo-a LPD20) te bereiken in de klas. Vanuit kleine experimenten brengen we dagelijkse fenomenen of toepassingen tot op de klasvloer.

Sterk A-team: Je begrijpt toch wat er staat, meneer?! Taal van je leerlingen ondersteunen in de les.
Spreker: Gerd van Ael

We gaan aan de slag met de Tool Taalgericht Vakonderwijs om de (vak)taal van je leerlingen te versterken. De Tool Taalgericht (vak)onderwijs geeft zeer toegankelijke en concrete inspiratie voor leraren om leerlingen (talig) te ondersteunen bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief aan de slag gaan met taal.

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
donderdag 5 december 2024 van 14:45 tot 16:15
Effectieve feedback - geven van formulerende feedback
Spreker: Nele Van de Maele & Sofie Van der Eecken

Tijdens deze workshop verwerf je inzichten over:
het WAAROM van effectieve feedback, de succescriteria van effectieve feedback en hoe aan de slag met effectieve feedback.

Taal leren in functie van de praktijkles.
Spreker: Barbara Axters

In deze les ontwikkel je een les waarin je kan samenwerken met een praktijkleraar om zo de motivatie van de leerlingen te verhogen. We zetten taal in, in functie van de praktijkles. Je krijgt een aantal voorbeeldopdrachten ‘taal in nijverheid’, maar je ontwikkelt met het vijfminutenlesplan ook een eigen voorstel uit om straks samen met een van de praktijkleraren van je school op te nemen. Van functioneel taalgebruik gesproken! 

Sterk A-team – Kwaliteitsvol een eigen PAVthemabundel maken
Spreker: Tom Debraekeleer

In deze workshop staan we stil bij de kenmerken van een kwaliteitsvolle PAV Themabundel. Vanuit die kenmerken stellen we zelf een planning op voor zo’n thema, met een onderwerp naar keuze. Je gaat dus naar huis met een planning die je verder uit kan werken. 

Sterke lessen wiskunde
Spreker: Ellen Termote & Els Vanhole

Deelnemers zullen na toelichting didactisch materiaal ontwikkelen om tijdens hun wiskundelessen in te zetten.

Workshops Reeks 2 op lesplaats Sint-Baafshuis
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
vrijdag 7 februari 2025 van 10:30 tot 12:00
Sterk A-team – materiaalonafhankelijke opdrachten: bewust werken aan taalvaardigheid binnen een project of rond een thema.
Spreker: Barbara Axters

In deze workshop verkennen we een thema waarrond we materialen verzamelen waarvan leerlingen kunnen kiezen met welke ze aan de slag gaan. Ze kunnen kiezen op basis van niveau en volgens hun  interesse. De opdrachten die je geeft om leerlingen te helpen groeien in lezen, luisteren en schrijven/ spreken kun je aan gelijk wel ander thema linken… vandaar ‘materiaalonafhankelijke opdrachten’. 

Sterk A-team – AI in de les
Spreker: Tom Debraekeleer

Artificiële intelligentie ? Een zegen of een vloek ? We ontdekken in deze workshop waar je op moet letten, met AI , naar opdrachten en lessen toe. We ontdekken een aantal toepassingen van AI die jouw lessen sterker kunnen maken, of je leerlingen kunnen ondersteunen.
Voorkennis is niet vereist. Dit is een basissessie. Neem gerust je eigen laptop en smartphone mee en ga mee op ontdekkingstocht.

(Disclaimer: wie reeds een gevorderd gebruiker van AI is, slaat deze workshop best over)

Aan de slag met de doelen Wetenschappelijk geletterd worden in de les maatschappelijke vorming
Spreker: Wendy Vancluysen

Ben je klaar om je lessen maatschappelijke vorming naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan in voor onze workshop: “Aan de slag met doelen - Wetenschappelijk geletterd worden in de lessen maatschappelijke vorming”. Tijdens deze inspirerende sessie leer je hoe je verschillende leerplandoelen met elkaar kunt verbinden en een samenhangend geheel kunt creëren. Ontdek de verbanden met leerplandoelen uit andere rubrieken en zie hoe alles met elkaar in verbinding staat. Samen maken we leren inspirerend en betekenisvol voor onze leerlingen!

Sterke lessen wiskunde
Spreker: Ellen Termote & Els Vanhole

Deelnemers zullen na toelichting didactisch materiaal ontwikkelen om tijdens hun wiskundelessen in te zetten.

Sterk A-team: Je begrijpt toch wat er staat, meneer?! Taal van je leerlingen ondersteunen in de les.
Spreker: Gerd van Ael

We gaan aan de slag met de Tool Taalgericht Vakonderwijs om de (vak)taal van je leerlingen te versterken. De Tool Taalgericht (vak)onderwijs geeft zeer toegankelijke en concrete inspiratie voor leraren om leerlingen (talig) te ondersteunen bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief aan de slag gaan met taal.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
vrijdag 7 februari 2025 van 13:00 tot 14:30
Effectieve feedback - geven van formulerende feedback
Spreker: Nele Van de Maele & Sofie Van der Eecken

Tijdens deze workshop verwerf je inzichten over:
het WAAROM van effectieve feedback, de succescriteria van effectieve feedback en hoe aan de slag met effectieve feedback.

Poëzie: inspirerende start voor thema’s en gesprekken.
Spreker: Barbara Axters

In deze workshop verkennen we de kracht van poëzie als didactisch hulpmiddel voor de tweede en derde graad A-finaliteit. Ontdek hoe gedichten een creatieve invalshoek kunnen bieden bij de start van een lessenreeks, hoe ze diepgaande thema’s op een laagdrempelige manier bespreekbaar maken, en hoe ze kunnen dienen als inspiratiebron om nieuwe inzichten of discussies te initiëren. We duiken samen in verschillende werkvormen en verkennen hoe poëzie leerlingen kan prikkelen om kritisch na te denken, hun eigen stem te vinden en complexe onderwerpen te verkennen. Een interactieve sessie vol inspiratie en praktische handvatten!. 

Sterk A-team – AI in de les
Spreker: Tom Debraekeleer

Artificiële intelligentie ? Een zegen of een vloek ? We ontdekken in deze workshop waar je op moet letten, met AI , naar opdrachten en lessen toe. We ontdekken een aantal toepassingen van AI die jouw lessen sterker kunnen maken, of je leerlingen kunnen ondersteunen.
Voorkennis is niet vereist. Dit is een basissessie. Neem gerust je eigen laptop en smartphone mee en ga mee op ontdekkingstocht.

(Disclaimer: wie reeds een gevorderd gebruiker van AI is, slaat deze workshop best over)

Aan de slag met het doel rond Kracht
Spreker: Wendy Vancluysen & Tamara Diels

In deze sessie reiken we inspiratie aan om op een eenvoudige manier het doel rond kracht (II-MaVo-a LPD 18 /III- MaVo-a LPD20) te bereiken in de klas. Vanuit kleine experimenten brengen we dagelijkse fenomenen of toepassingen tot op de klasvloer.

Sterk A-team: Je begrijpt toch wat er staat, meneer?! Taal van je leerlingen ondersteunen in de les.
Spreker: Gerd van Ael

We gaan aan de slag met de Tool Taalgericht Vakonderwijs om de (vak)taal van je leerlingen te versterken. De Tool Taalgericht (vak)onderwijs geeft zeer toegankelijke en concrete inspiratie voor leraren om leerlingen (talig) te ondersteunen bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief aan de slag gaan met taal.

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
vrijdag 7 februari 2025 van 14:45 tot 16:15
Effectieve feedback - geven van formulerende feedback
Spreker: Nele Van de Maele & Sofie Van der Eecken

Tijdens deze workshop verwerf je inzichten over:
het WAAROM van effectieve feedback, de succescriteria van effectieve feedback en hoe aan de slag met effectieve feedback.

Taal leren in functie van de praktijkles.
Spreker: Barbara Axters

In deze les ontwikkel je een les waarin je kan samenwerken met een praktijkleraar om zo de motivatie van de leerlingen te verhogen. We zetten taal in, in functie van de praktijkles. Je krijgt een aantal voorbeeldopdrachten ‘taal in nijverheid’, maar je ontwikkelt met het vijfminutenlesplan ook een eigen voorstel uit om straks samen met een van de praktijkleraren van je school op te nemen. Van functioneel taalgebruik gesproken! 

Aan de slag met het doel rond Kracht
Spreker: Wendy Vancluysen & Tamara Diels

In deze sessie reiken we inspiratie aan om op een eenvoudige manier het doel rond kracht (II-MaVo-a LPD 18 /III- MaVo-a LPD20) te bereiken in de klas. Vanuit kleine experimenten brengen we dagelijkse fenomenen of toepassingen tot op de klasvloer.

Sterk A-team – Kwaliteitsvol een eigen PAVthemabundel maken
Spreker: Tom Debraekeleer

In deze workshop staan we stil bij de kenmerken van een kwaliteitsvolle PAV Themabundel. Vanuit die kenmerken stellen we zelf een planning op voor zo’n thema, met een onderwerp naar keuze. Je gaat dus naar huis met een planning die je verder uit kan werken.

Sterke lessen wiskunde
Spreker: Ellen Termote & Els Vanhole

Deelnemers zullen na toelichting didactisch materiaal ontwikkelen om tijdens hun wiskundelessen in te zetten.

Strategie en methode:

Doorheen de dag kan je 3 workshops kiezen uit het volledige aanbod.

We voorzien onthaal vanaf 10 uur.

Bijkomende info:

Het deelnamebedrag is exclusief lunch en komt in meerprijs na inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Debraekeleer Tom
van Ael Gerd
Van der Eecken Sofie
Termote Ellen
Vancluysen Wendy
Vanhole Elisabeth
Axters Barbara
Diels Tamara
Van de Maele Nele
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 5 december 2024 van 10:30 tot 16:15
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • vrijdag 7 februari 2025 van 10:30 tot 16:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.