Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO8LSO240168 Directiecongres basisonderwijs Regio West-Vlaanderen 20-21 februari 2025

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende directies:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:
  • Directies (buitengewoon) basisonderwijs Regio West-Vlaanderen
  • Coördinerend directeurs Regio West-Vlaanderen
  • Directies leersteuncentra Regio West-Vlaanderen
  • Directies CLB Regio West-Vlaanderen
  • Opleidingshoofden onderwijs hogescholen Regio West-Vlaanderen
  • Godsdienstinspecteurs Regio West-Vlaanderen
  • Pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

Donderdag 20 februari 2025

  • 08.45 – 09.30 - Warm onthaal (met uitgebreide koffie)
  • 09.30 – 10.15 - Inleidend woord en bezinning
  • 10.15 – 11.45 - Keynote Christophe Bush "Wij versus zij. Polarisatie als verrijking of bedreiging?"
  • 11.45 – 13.30 - Aperitief en lunch 
  • 13.30 – 15.00 - Workshop 1
  • 15.00 – 15.30 - Koffiepauze
  • 15.30 – 17.00 - Workshop 2
  • 17.00 – 17.30 - Koffiepauze en sleutel
  • 17.30 - 19.30 - Vrij in te vullen (wandeling, zwembad, escaperoom, toneel ...)
  • 19.30 – 22.00 - Aperitief en diner
  • 22.00 – 23.59 - 'Music and more' en all-in drankenbar

Vrijdag 21 februari 2025
Uitchecken voor de start van de eerste sessie

  • 07.00 – 08.45 - Ontbijtbuffet + ontruimen kamer
  • 09.00 – 11.30 - Infosessie door Katholiek Onderwijs Vlaanderen 'ZILL 2.0' 
  • 11.30 – 13.30 - Aperitief en lunch 
  • 13.30 – 14.00 - Woordje door Bruno Vanobbergen
  • 14.00 – 15.15 - Keynote door Peter Adriaenssens 'Het DNA van kansarmoede'
  • 15.15 – 15.30 - Afsluiting
Workshops:
Aanbod workshops sessie 3 deel 1
donderdag 20 februari 2025 van 13:30 tot 15:00
Hoe diversiteit omarmen met respect voor iedereen en waar de school voor staat?
Spreker: Khalid Benhaddou

Uitdagingen van een superdiverse samenleving.
We leven in een wereld waar verandering en diversiteit de norm zijn: Wat zijn de gevolgen van diversiteit op ons dagelijks leven? Hoe kunnen we gedijen in een dynamische omgeving?
Vaak lijken de behoeften en verlangens van mensen met verschillende culturele achtergronden te botsen. Of het nu gaat over voeding, gender, religie, taal of vrije meningsuiting, deze kwesties kunnen complex zijn en vragen oproepen. Wat is het wettelijk kader voor het beoordelen van deze verzoeken? Welke culturele en religieuze achtergronden liggen eraan ten grondslag? Is het raadzaam om deze verzoeken te verwelkomen en bruggen te slaan, of moeten we grenzen stellen?

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Kim Expeels en Jonathan Delmeire

Artificiële intelligentie en taaltechnologie zijn vandaag alomtegenwoordig en kunnen ook in het onderwijs een meerwaarde bieden als we er verantwoord mee omgaan. In deze sessie leer je enkele mogelijkheden kennen vanuit het perspectief van de beleidsmaker, de leerkracht en de leerling.
Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet u onder meer chatpartners, AI-schrijfassistenten en songwriters. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele valkuilen en gevaren. 

Effectieve didactiek
Spreker: Ine Desplinter

In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat er werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit de neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. Tijdens deze sessie nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we praktische tips om met deze inzichten lessen met meer effect te verkrijgen. We delen waardevolle inzichten over effectieve didactiek. We nemen je mee in enkele interessante conclusies uit onderwijsonderzoek, om vervolgens die bevindingen mee te nemen in de praktijk. Samen verkennen we de visual 'Lessen met effect' en gaan we in gesprek om te ontdekken hoe we deze inzichten kunnen benutten om onze lessen nog effectiever te maken. 

 

WO als hefboom om aan diversiteit te werken
Spreker: Maikel Somers

Samen op onderzoek gaan hoe we vanuit leerplandoelen WO en vanuit kinderboeken sterk kunnen inzetten op diversiteit in de basisschool. 
Diversiteit kan je uit de huidige maatschappij niet meer weg denken. Vanuit de leerplandoelen ontwikkeling van oriëntatie van de wereld zoeken we naar hefbomen om rond diversiteit te werken. Ook de kracht van kinderboeken nemen we mee in het verhaal. Je kijkt kritisch naar je huidige beleid rond diversiteit en je krijgt door de werkvormen inspiratie om verder aan de slag te gaan in jouw school.

Oppositioneel gedrag
Spreker: Geert Taghon

Leer effectief omgaan met agressie en gedragsproblemen in de klas! In deze sessie ontvang je krachtige inzichten en concrete tools die je meteen kunt inzetten.
Wat zijn gedragsproblemen? Hoe kan ik dit gedrag begrijpen? Een basishouding van zorg dragen en begrenzen. De kracht van taal. De 5 hefbomen tot gedragsverandering.
Deze workshop gaat door in zaal Parijs.

Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan
Spreker: Floor Tempelaere

Elke school is, op vandaag, tot op zekere hoogte inclusief.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in de toekomst ook die leerlingen 'bereiken' die we vandaag nog niet 'bereiken'?

Diversiteit is tegenwoordig heel normaal, ermee omgaan blijft een uitdaging. Het is complex en we hebben allemaal onze vraagtekens. Willen we het hebben over wat werkt? 
Inclusie is een manier om met diversiteit om te gaan en wordt ook verwacht binnen kwaliteitsvol onderwijs.
Inclusie betekent 'insluiten', de kans krijgen om mee te doen, mee te leren en te leven ondanks, of net dankzij, de aanwezige diversiteit. Wat houdt inclusie precies in? Waarom is het zo belangrijk?
Inclusie realiseren betekent omgaan met obstakels. Welke obstakels komen we tegen? Welke kunnen we beïnvloeden? Hoe kunnen we zelf extra obstakels voorkomen?
Inclusie realiseren doe je niet alleen. We hebben elkaar nodig. Leraren hebben steun nodig van het beleid. Hoe ondersteun je als directeur je lerarenteam? Eerst jijzelf als leidinggevende. Als leidinggevende moet je weten hoe je zelf kijkt naar diversiteit. Pas dan kan het personeel ondersteund worden. Welke rol kan een directeur spelen in een inclusieve school? Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan.

Breed evalueren: sociale vaardigheden en leren leren (kleuter en lager)
Spreker: Annick Vandroemme en Priscilla Smullenberghs

Op een haalbare een visuele manier gaan we aan de slag om zowel klassikaal als individueel de groei in vaardigheden en attitudes op vlak van leren leren en sociale vaardigheden te stimuleren en in kaart te brengen. De growth mindset en het eigenaarschap staan hierbij centraal. Weinig planlast en vooral activiteiten met effect op de klasvloer. Voor het lager onderwijs zijn de individuele groeikaarten meteen ook bruikbaar als rapportering.

Effectief omgaan met diversiteitskwesties
Spreker: Jurgen Viaene

Onze scholen worden steeds meer divers (in de brede zin van het begrip).
Constructief omgaan met verschil en het waarderen is (vanuit ons pedagogisch project) de norm maar het is tegelijkertijd een hele uitdaging. Vanuit ons eigen referentiekader reageren we allemaal anders op verschil, vaak ervaren we dat het `schuurt'. Onze professionele opdracht en de visie van onze school bepalen echter dat we via dialoog diversiteit actief willen benutten als een kracht eerder dan als een belemmering.
De dialoogcirkel biedt houvast om concreet aan de slag te gaan met diversiteitskwesties die vanuit verschil op je afkomen. Na een introductie over diversiteit gaan we in deze workshop met (jouw) concrete casussen aan de slag. Vergeet niet je eigen casussen mee te brengen!
De sessie wordt interactief opgebouwd : aan de hand van concrete casussen verkennen we de handelingskaders en maken we kennis met de onderliggende visie op diversiteit.

 

Moederdag, Sinterklaas, een indianenfeest … : mag dat nog wel?
Spreker: Steffie De Baerdemaeker

In tijden van woke en polarisatie : hoe ver ga je in het in vraag stellen van allerlei pedagogisch-didactische gewoontes en traditionele feesten? Hoe zorg je ervoor dat je hierin samen als schoolteam evolueert ?
Met de aandacht voor diversiteit en inclusie op school, groeit ook de gevoeligheid voor allerlei diversiteitsthema's, zowel in je team, bij ouders als bij kinderen. De een zegt vlakaf zijn gedacht, een ander houdt het zo politiek correct dat niets meer écht gezegd wordt. Het leidt tot nieuwe vragen over wat wenselijk is en over wat nog kan. Een boek met enkel witte kinderen of een berg stereotypen: willen we dat nog ? Voor het schoolfeestnummer alle meisjes in een schattig rokje en de jongens als stoere rambo's : kan dat nog ?

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: -

    

Aanbod workshops sessie 3 deel 2
donderdag 20 februari 2025 van 15:30 tot 17:00
Diversiteit met focus kleuter
Spreker: Eva Dierickx

‘Juf, dat potlood is niet huidskleur. Het is bruin.’ ‘Meisjes kunnen geen brandweer worden!’ ‘Papa, waarom is die meneer zo dik?’
In deze workshop staan we stil bij de ontwikkeling van vooroordelen, de oorzaken hiervan én wat je hier als leerkracht of school aan kan doen. Eva neemt je graag mee in herkenbare voorbeelden, tools, onderzoek en praktijkgerichte tips voor sociaal rechtvaardig kleuteronderwijs.
Volwassenen veronderstellen vaak dat wanneer we niet praten over diversiteit of menselijke verschillen, kleuters opgroeien tot onbevooroordeelde volwassenen. Maar onderzoek is duidelijk: jonge kinderen zien wel degelijk verschillen. Ze zijn daarbij vaak ook niet te beschaamd om hier vragen rond te stellen of je te wijzen op wat 'anders' is. Kleuters ontwikkelen al vooroordelen over onder meer huidskleur, gender, beperkingen en lichaamsbouw. Die zijn niet onschuldig, maar hebben invloed op hun wereldbeeld en zelfbeeld. Nu én in de toekomst.
In deze workshop staan we daarom stil bij de ontwikkeling van vooroordelen, de oorzaken hiervan én wat je hier als leerkracht of school aan kan doen. Zo helpt Eva je graag op weg naar sociaal rechtvaardig kleuteronderwijs.

Aanvangsbegeleiding uitgedaagd?!
Spreker: Astrid Meganck en Jan Lingier

Aanvangsbegeleiding uitgedaagd!

Het lerarentekort is nijpend en zet onze schoolorganisatie onder druk. De zij-instromers geven extra pit aan onze aanvangsbegeleiding. 

Het is niet altijd makkelijk om starters duurzaam te binden aan onze organisatie. We werpen een blik op deze uitdagingen binnen aanvangsbegeleiding en (ruimer) ons personeels- en professionaliseringsbeleid. Via een digitale tool delen we inzichten hieromtrent. Op die manier gaan we op zoek naar mogelijke kansen om het personeelsbeleid op jouw school te versterken. 

Wat als je inspecteur langs komt? Kansen en valkuilen voor de kwaliteit van je school
Spreker: Maarten Penninckx

Een bezoek van de onderwijsinspectie heeft een ingrijpende impact op het schoolleven. De uitdaging ligt erin om de kansen van een inspectiebezoek te grijpen en om te zetten naar duurzame groei - en intussen zo goed als mogelijk de valkuilen te vermijden.
Deze sessie bevat de meest recente informatie over de werking van de onderwijsinspectie op scholen: Inspectie  2.0 en de nieuwe werking ('inspectie 2.0 op maat'). Daarnaast bespreken we hoe deze nieuwe werking kansen én valkuilen creëert voor de kwaliteitsontwikkeling in je school. We geven concrete tips om de 'kans' die een inspectiebezoek biedt, maximaal te benutten. We koppelen die inzichten ook aan de eigen ervaringen van de deelnemers. We reflecteren over de rol die je als schoolleider kan opnemen om positieve effecten te versterken en de ongewenste neveneffecten zo klein mogelijk te houden.

Oppositioneel gedrag
Spreker: Geert Taghon

Leer effectief omgaan met agressie en gedragsproblemen in de klas! In deze sessie ontvang je krachtige inzichten en concrete tools die je meteen kunt inzetten.
Wat zijn gedragsproblemen? Hoe kan ik dit gedrag begrijpen? Een basishouding van zorg dragen en begrenzen. De kracht van taal. De 5 hefbomen tot gedragsverandering.

Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan.
Spreker: Floor Tempelaere

Elke school is, op vandaag, tot op zekere hoogte inclusief.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in de toekomst ook die leerlingen 'bereiken' die we vandaag nog niet 'bereiken'?

Diversiteit is tegenwoordig heel normaal, ermee omgaan blijft een uitdaging. Het is complex en we hebben allemaal onze vraagtekens. Willen we het hebben over wat werkt? 
Inclusie is een manier om met diversiteit om te gaan en wordt ook verwacht binnen kwaliteitsvol onderwijs.
Inclusie betekent 'insluiten', de kans krijgen om mee te doen, mee te leren en te leven ondanks, of net dankzij, de aanwezige diversiteit. Wat houdt inclusie precies in? Waarom is het zo belangrijk?
Inclusie realiseren betekent omgaan met obstakels. Welke obstakels komen we tegen? Welke kunnen we beïnvloeden? Hoe kunnen we zelf extra obstakels voorkomen?
Inclusie realiseren doe je niet alleen. We hebben elkaar nodig. Leraren hebben steun nodig van het beleid. Hoe ondersteun je als directeur je lerarenteam? Eerst jijzelf als leidinggevende. Als leidinggevende moet je weten hoe je zelf kijkt naar diversiteit. Pas dan kan het personeel ondersteund worden. Welke rol kan een directeur spelen in een inclusieve school? Diversiteit is tegenwoordig heel normaal en inclusie de richting die we uitgaan.

Effectief omgaan met diversiteitskwesties
Spreker: Jurgen Viaene

Onze scholen worden steeds meer divers (in de brede zin van het begrip).
Constructief omgaan met verschil en het waarderen is (vanuit ons pedagogisch project) de norm maar het is tegelijkertijd een hele uitdaging. Vanuit ons eigen referentiekader reageren we allemaal anders op verschil, vaak ervaren we dat het `schuurt'. Onze professionele opdracht en de visie van onze school bepalen echter dat we via dialoog diversiteit actief willen benutten als een kracht eerder dan als een belemmering.
De dialoogcirkel biedt houvast om concreet aan de slag te gaan met diversiteitskwesties die vanuit verschil op je afkomen. Na een introductie over diversiteit gaan we in deze workshop met (jouw) concrete casussen aan de slag. Vergeet niet je eigen casussen mee te brengen!
De sessie wordt interactief opgebouwd : aan de hand van concrete casussen verkennen we de handelingskaders en maken we kennis met de onderliggende visie op diversiteit.

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Kim Expeels en Jonathan Delmeire

Artificiële intelligentie en taaltechnologie zijn vandaag alomtegenwoordig en kunnen ook in het onderwijs een meerwaarde bieden als we er verantwoord mee omgaan. In deze sessie leer je enkele mogelijkheden kennen vanuit het perspectief van de beleidsmaker, de leerkracht en de leerling.
Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet u onder meer chatpartners, AI-schrijfassistenten en songwriters. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele valkuilen en gevaren. 

Netwerkmoment cocodi's
Spreker: Nog niet vastgelegd

  

Moederdag, Sinterklaas, een indianenfeest … : mag dat nog wel?
Spreker: Steffie De Baerdemaeker

In tijden van woke en polarisatie : hoe ver ga je het in het vraag stellen van allerlei pedagogisch-didactische gewoontes en traditionele feesten? Hoe zorg je ervoor dat je hierin samen als schoolteam evolueert ?
Met de aandacht voor diversiteit en inclusie op school, groeit ook de gevoeligheid voor allerlei diversiteitsthema's, zowel in je team, bij ouders als bij kinderen. De een zegt vlakaf zijn gedacht, een ander houdt het zo politiek correct dat niets meer écht gezegd wordt. Het leidt tot nieuwe vragen over wat wenselijk is en over wat nog kan. Een boek met enkel witte kinderen of een berg stereotypen: willen we dat nog ? Voor het schoolfeestnummer alle meisjes in een schattig rokje en de jongens als stoere rambo's : kan dat nog ?

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: -

    

Aanbod workshops sessie 5 deel 3
donderdag 20 februari 2025 van 17:30 tot 19:00
Theatervoorstelling 'Goed onderwijs: ik weet wat dat is'
Spreker: Steffie De Baerdemaeker

Wat is goed onderwijs?
Daarover wordt alle dagen gedebatteerd. Soms gezellig, soms heftig. Op televisie, bij de bakker, op school. Door onderwijsprofessionals en door mensen die het beter weten dan de onderwijsprofessionals.

Gelukkig is er één iemand die alle antwoorden kent: Steffie. Zij weet hoe scholen kunnen zorgen voor de handige handen, de zorgzame zielen, de briljante breinen en de creatieve kunstenaars van morgen. Enfin, dat denkt ze toch.
Een pakkende en slimme voorstelling over onderwijs en opvoeden, balancerend tussen rake humor, diepe reflectie en stille ontroering. Een liefdevolle, motiverende trap onder de kont voor elke bevlogen onderwijsprofessional.

 

Ik kies op dit moment een andere ontspanningsactiviteit
Spreker: -

      

 

 

Bijkomende info:

Problemen met inschrijven? Stuur een mail naar academie@katholiekonderwijs.vlaanderen met vermelding van je school, naam en voornaam en werkwinkelkeuze.

Deelnameprijs: 420 euro. Wie met drie de kamer deelt, krijgt 25 euro korting per persoon.

Sleutels van de kamer zullen vanaf 17.00 uur kunnen worden afgehaald aan de receptie van het hotel. Het hotel vraagt naar je geboortedatum, -plaats en nummer van de identiteitskaart (dit nummer staat aan de voorzijde van de identiteitskaart, dit is niet het rijksregisternummer) en daarom vragen wij dit bij inschrijving.

Van der Valk - Hotel Beveren
Gentseweg 280
Beveren-Waas
03 775 86 23

Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:

Kamers:

Wij zijn genoodzaakt om de kamers standaard met twee of drie personen te bezetten. Spreek onderling af en help zo jezelf en ons door op te geven met wie je de kamer zal delen.
Heb je gekozen voor een voorovernachting, dan ontvang je binnen de tien dagen een kortingscode waarmee je zelf de voorovernachting boekt bij Van der Valk.

Annulatievoorwaarde:

Kosteloos annuleren kan tot en met 12 februari 2025 en dient via mail zowel aan de Academie als aan Ingrid Jost gemeld te worden. 

Contact: 

Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 – nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen

Pascale Muylaert (inhoudelijke vragen en kamerverdeling)
pascale.muylaert@katholiekonderwijs.vlaanderen
0497 84 92 72

Ingrid Jost (andere praktische schikkingen)
ingrid.jost@katholiekonderwijs.vlaanderen
0473 93 40 65  of  050 37 26 75 (keuze 2)


Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 12 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 420,00 Euro
Lesgever: Penninckx Maarten
Viaene Jurgen
Busch Christophe
Benhaddou Khalid
Meganck Astrid
Smullenberghs Priscilla
Taghon Geert
Adriaenssens Peter
De Ruysscher Kris
Depré Rik
Vandroemme Annick
Expeels Kim
De Baerdemaeker Steffie
Somers Maikel
Desplinter Ine
Tempelaere Floor
Delmeire Jonathan
Vanobbergen Bruno
Dierickx Eva
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Van der Valk - Hotel Beveren
Gentseweg 280
9120 Beveren (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 20 februari 2025 van 09:30 tot 23:59
    • vrijdag 21 februari 2025 van 09:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.