Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL240163 Colloquium buitengewoon onderwijs "Typisch ons! Toch?" 5-7 februari 2025

Welkom op het colloquium buitengewoon onderwijs!
Typisch ons… typisch wie? Typisch BuO? Wat is “typisch” in buitengewoon onderwijs? Typisch leiderschap: het leiden van een multidisciplinair team in een sector die in verandering is. “Typische types”: wat is het belang van doelgroepspecifieke kennis voor de buitengewone onderwijspraktijk?
Ontdek, deel en geniet tijdens het congres van 5 tot 7 februari in Vayamundo, Oostende.

Doelstellingen:

Inzichten verwerven in het centrale thema  "Typisch ons! Toch?":

  • Uitwisselen van ervaringen
  • Kritisch reflecteren over de aangereikte inhouden in functie van de eigen schoolpraktijk
  • Netwerking
Doelgroep:
  • Directies Bubao en directies Buso, aangesloten bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Directies leersteuncentra en specifieke leersteuncentra, aangesloten bij Katholiek Onderwijs Vlaandereren
  • Pedagogisch begeleiders buo & stafmedewerkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Coördinatoren Banaba’s buitengewoon onderwijs – zorg
  • Een afvaardiging van de vrije CLB-centra
  • Directies, pedagogisch begeleiders gewoon onderwijs op uitnodiging
  • Leden van de Adviesraden Buitengewoon en gewoon onderwijs
  • Leden van het Directieteam van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Leden van de Adviesraad LSC
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Woensdag 5 februari 2025

  • 9 – 10 uur: onthaal met koffie in de Wintertuin
  • 10 – 10.30 uur: opening van het colloquium
    | Openingswoord verzorgd door regio Oost-Vlaanderen
    | Voorstelling van het programma, Annemie en Helmut
  • 10.30 – 12 uur: inleidend referaat door Fatma Özdemir, HUMMUS - The art of Deep Democracy
    "Deep Democracy. Een nieuwe kijk op besluitvorming en conflicthantering in een sector in verandering. Over delend leiderschap en "typisch" leiderschap."
  • 12 – 13.30 uur: middagpauze 
  • 13.30 – 15.00 uur: eerste reeks keuzewerkgroepen
  • 15.00 – 15.30 uur: koffiepauze
  • 15.30 – 17.00 uur: tweede reeks keuzewerkgroepen
  • 17.30 – 18.45 uur: viering, verzorgd door regio Oost-Vlaanderen
  • 19 uur: avondmaal
  • 20.30 uur: avondactiviteit de Z.opa's

Donderdag 6 februari 2025

  • vanaf 7.30 uur: ontbijt
  • 8.30 – 9.00 uur: bezinning en duiding van de dag
  • 9.00 - 10.00 uur: inleidende lezing door prof. Elisabeth De Schauwer, UGent
    "Handicapspecifieke kennis herdenken: naar participatie en eigenaarschap in onderwijs en welzijn
    " 
  • 10.00 – 10.30 uur: koffiepauze
  • 10.30 - 12.00 uur: derde reeks keuzewerkgroepen
  • 12.00 - 13.15 uur: middagpauze
  • 13.15 – 14.45 uur: vierde reeks keuzewerkgroepen
  • 15.00 – 17.30 uur: ontspanningsactiviteiten - keuzeaanbod
  • 18 – 19 uur: toespraak van Bruno Vanobbergen, directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • 19 uur: aperitief en feestbuffet
  • 21 uur: praat- en danscafé met DJ Luc

Vrijdag 7 februari 2025

  • Uitchecken voor het ontbijt 
  • 9 - 9.15 uur : korte bezinning en duiding van de dag
  • 9.15 – 10.45 uur: discussie over onderwijsactualiteit - keuzeaanbod
  • 10.45 – 11.15 uur: koffiepauze
  • 11.15 – 12.45 uur: ludieke afsluiter door AAaRGh... Mario De Koninck
    "Mario, morgen gadegij naar de dokter"
  • 12.45 uur: middagmaal
  • 14 uur: veilig huiswaarts
Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
woensdag 5 februari 2025 van 13:30 tot 15:00
Leiderschap in morele veerkracht– jezelf en je team in evenwicht houden in tijden van morele stress.
Spreker: Marc Peersman, docent ethiek en zingeving. Odisee hogeschool, educatief medewerker CCV Bisdom Gent

Je doet meer dan je best en toch ga je met een slecht gevoel naar huis. Als je niet de zorg of het onderwijs kan bieden die je graag wil bieden, kan dat leiden tot morele stress omdat je belemmerd wordt je eigen waarden en visie op goede zorg in praktijk te brengen. Morele stress bespreken en bespreekbaar maken is essentieel om te werken aan onze morele veerkracht. Zodat we vol houden ook wanneer de zorg/onderwijscontext ons frustreert. 

Persoonlijk leiderschap. Wat maakt leiderschap buitengewoon?
Spreker: Peter Van Iseghem, Pedagogisch adviseur leiderschap en leiderschapsontwikkeling, Dienst School- en Kwaliteitsontwikkeling, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Buitengewoon sterk leiderschap is het werk van velen, het omhelst het vermogen om een inclusieve omgeving te creëren waar iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt, ongeacht hun achtergrond of capaciteiten. Het gaat ook over het stimuleren en het ontwikkelen van mensen. We delen vanuit recent wetenschappelijk onderzoek enkele inzichten die van dienst kunnen zijn voor je leiderschapspraktijk.
Leiderschap dealt ook met stress en tegenslagen en we bekijken welke impact dat kan hebben op je motivatie en enthousiasme.
Tenslotte bekijken we enkele condities om het leiderschap verder gedeeld te maken vanuit jezelf, voor het team en voor de gemeenschap.

Verbindend schoolklimaat - Wat is het? Hoe rol je dit uit? Wat is de rol van de schoolleider hierin?
Spreker: Katrien Bressers, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs

Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: een verbindend schoolklimaat. Wil je meer weten over de ingrediënten die je kan inzetten om dit te bereiken? Wil je meer weten over de implementatie en je eigen rol als leidinggevende in dat proces? Volg dan deze sessie! 

Van inzicht naar impact. Versterk je school met evidence-informed werken.
Spreker: Evy Ho Tiu, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Hoe kunnen we onderwijskwaliteit versterken door in te zetten op evidenceinformed werken? Hoe kan de onderwijsprofessional (de leraar, de directeur, leerlingbegeleider,.. ) als onderzoekende professional diverse bronnen bewust inzetten om onderbouwde keuzes te maken voor de schooleigen onderwijspraktijk.  We bekijken quickwins om op school voor de eigen praktijk zich vaker te werken vanuit evidentie. 

Inleefsessie ASS.
Spreker: Lotte Van Clé en Hannelore Helsen, KOCA buitengewoon secundair onderwijs

Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe het is om autisme te hebben? Tijdens onze inleefsessie ASS krijg je de kans om dit zelf te ervaren. Deze inleefsessie is geen theoretische uiteenzetting, maar een intense, interactieve beleving die je even meeneemt in hun dagelijkse realiteit. Je duikt in situaties die je confronteren met de uitdagingen, prikkels en perspectieven waarmee mensen met ASS dagelijks te maken hebben. Of je nu werkt met mensen met autisme, iemand kent met ASS, of gewoon nieuwsgierig bent, deze belevingssessie zal je enkele waardevolle inzichten geven. Doe mee, ervaar het zelf, en ontdek hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken. 

Kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB).
Spreker: Prof. dr. Sara Nijs, KULeuven en Emma Vanroye, Onderzoekseenheid gezins- en orthopedagogiek, KULeuven

Ondanks het recht op onderwijs voor alle kinderen, is het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) niet eenvoudig.We ontwikkelden een wetenschappelijk onderbouwd toetsingskader dat de kwaliteit van onderwijs voor deze doelgroep kan beoordelen en verbeteren. Het onderzoek analyseert de huidige organisatie van onderwijs voor EMB-leerlingen, de hindernissen waarmee scholen te maken hebben, en biedt oplossingen voor geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten. Dit kader ondersteunt scholen bij de start, overgang, of optimalisatie van trajecten, en omvat een brochure met reflectievragen. Hiermee kunnen onderwijsactoren hun werking evalueren en gericht werken aan een onderwijs- en zorgaanbod op maat.Een instrument voor de ontwikkeling van geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten. 

Bouwen aan kwaliteitsvolle inclusie vanuit samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs.
Spreker: Annemie Jennes, Stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze sessie leggen we de focus op verschillende samenwerkingsvormen tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs. Waar heb jij al ervaring mee? Welke samenwerkingsvorm zou jij graag willen uitproberen? En hoe kunnen samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs bijdragen aan het vorm geven van kwaliteitsvol inclusief onderwijs? 
De inhoud van deze sessie is gebaseerd op de inspiratiegids 'Krachten bundelen om inclusief onderwijs te realiseren. Inspirerende samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs', van Elke Struyf, Sara Nijs en Liesbet Claeys, een resultaat van het OBPWO-onderzoek 22.01. 

Draaglast en draagkracht in balans! Sleutels voor veerkracht en werkplezier voor jezelf en je team.
Spreker: Marleen Borzée, docent en praktijkonderzoeker UCLL en zelfstandig trainer en coach

Tien sleutels openen deuren voor meer fysieke, sociaal-emotionele, mentale en spirituele veerkracht.   Werklast ombuigen tot werklust. Een bevlogen presentatie met een portie goesting en taal, concrete voorbeelden, bruikbare tools, heldere inzichten, illustrerende filmfragmentjes, veilige korte ervaringsuitwisseling en spiegelende zelfreflectie.

Grensoverschrijdend gedrag: herkennen, reageren, ondersteunen.
Spreker: Karen De Wilde, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden – Team Buo, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop richten we ons specifiek op het fenomeen van grensoverschrijdend gedrag binnen de onderwijsomgeving. De directie speelt een cruciale rol in het creëren van een veilige schoolomgeving en het correct aanpakken van incidenten. We bieden directies de nodige kennis en tools om grensoverschrijdend gedrag te herkennen en een degelijk (reactie)beleid te implementeren. 

Samenwerken, professionaliseren en afstemmen over bijzondere leerlingen in een gedeeld campusverhaal. Een voorbeeld van goede praktijk.
Spreker: Joke Boydens, directeur BuO De Schuit Blankenberge

BuO De Schuit in Blankenberge is een  school voor kinderen binnen type basisaanbod en type 9. De school werk nauw samen met gewoon onderwijs. Ook de 3de graad van het gewoon basisonderwijs bevindt zich namelijk op dezelfde campus. Joke, directeur van BuO De Schuit, is tevens directeur van de 3de graad gewoon onderwijs, samen vormen ze ‘Campus West’.Daarnaast heeft de school heel wat GOK-leerlingen, zowel vanuit migratie als kansenarmoede (stedelijke ligging, hoge OKI-factor). Dit bepaalt sterk mee de koers van de school. Tijdens de brede doorlichting 2.0 op maat, die plaats vond in september, kreeg de school veel waardering voor ‘visie en strategisch beleid’, voor ‘interne samenwerking’ en voor ‘professionalisering’. Tijdens deze werkwinkel neemt de school jullie mee in hun verhaal. Je krijgt inzicht in hun visie, beleidskeuzes, organisatie en aanpak en hoe ze dit realiseren tot op de klasvloer. 

 

Ik neem niet deel aan deze reeks werkgroepen.
Spreker: -

   

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
woensdag 5 februari 2025 van 15:30 tot 17:00
Leiderschap in morele veerkracht– jezelf en je team in evenwicht houden in tijden van morele stress.
Spreker: Marc Peersman, docent ethiek en zingeving. Odisee hogeschool, educatief medewerker CCV Bisdom Gent

Je doet meer dan je best en toch ga je met een slecht gevoel naar huis. Als je niet de zorg of het onderwijs kan bieden die je graag wil bieden, kan dat leiden tot morele stress omdat je belemmerd wordt je eigen waarden en visie op goede zorg in praktijk te brengen. Morele stress bespreken en bespreekbaar maken is essentieel om te werken aan onze morele veerkracht. Zodat we vol houden ook wanneer de zorg/onderwijscontext ons frustreert. 

Persoonlijk leiderschap. Wat maakt leiderschap buitengewoon?
Spreker: Peter Van Iseghem, Pedagogisch adviseur leiderschap en leiderschapsontwikkeling, Dienst School- en Kwaliteitsontwikkeling, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Buitengewoon sterk leiderschap is het werk van velen, het omhelst het vermogen om een inclusieve omgeving te creëren waar iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt, ongeacht hun achtergrond of capaciteiten. Het gaat ook over het stimuleren en het ontwikkelen van mensen. We delen vanuit recent wetenschappelijk onderzoek enkele inzichten die van dienst kunnen zijn voor je leiderschapspraktijk.
Leiderschap dealt ook met stress en tegenslagen en we bekijken welke impact dat kan hebben op je motivatie en enthousiasme.
Tenslotte bekijken we enkele condities om het leiderschap verder gedeeld te maken vanuit jezelf, voor het team en voor de gemeenschap.

Verbindend schoolklimaat - Wat is het? Hoe rol je dit uit? Wat is de rol van de schoolleider hierin?
Spreker: Katrien Bressers, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs

Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: een verbindend schoolklimaat. Wil je meer weten over de ingrediënten die je kan inzetten om dit te bereiken? Wil je meer weten over de implementatie en je eigen rol als leidinggevende in dat proces? Volg dan deze sessie! 

Van inzicht naar impact. Versterk je school met evidence-informed werken.
Spreker: Evy Ho Tiu, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Hoe kunnen we onderwijskwaliteit versterken door in te zetten op evidence informed werken? Hoe kan de onderwijsprofessional (de leraar, de directeur, leerlingbegeleider,.. ) als onderzoekende professional diverse bronnen bewust inzetten om onderbouwde keuzes te maken voor de schooleigen onderwijspraktijk.  We bekijken quick wins om op school voor de eigen praktijk zich vaker te werken vanuit evidentie. 

Inleefsessie ASS.
Spreker: Lotte Van Clé en Hannelore Helsen, KOCA buitengewoon secundair onderwijs

Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe het is om autisme te hebben? Tijdens onze inleefsessie ASS krijg je de kans om dit zelf te ervaren. Deze inleefsessie is geen theoretische uiteenzetting, maar een intense, interactieve beleving die je even meeneemt in hun dagelijkse realiteit. Je duikt in situaties die je confronteren met de uitdagingen, prikkels en perspectieven waarmee mensen met ASS dagelijks te maken hebben. Of je nu werkt met mensen met autisme, iemand kent met ASS, of gewoon nieuwsgierig bent, deze belevingssessie zal je enkele waardevolle inzichten geven. Doe mee, ervaar het zelf, en ontdek hoe kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken. 

Kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB).
Spreker: Prof. dr. Sara Nijs, KULeuven, en Emma Vanroye, Onderzoekseenheid gezins- en orthopedagogiek, KULeuven

Ondanks het recht op onderwijs voor alle kinderen, is het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) niet eenvoudig.We ontwikkelden een wetenschappelijk onderbouwd toetsingskader dat de kwaliteit van onderwijs voor deze doelgroep kan beoordelen en verbeteren. Het onderzoek analyseert de huidige organisatie van onderwijs voor EMB-leerlingen, de hindernissen waarmee scholen te maken hebben, en biedt oplossingen voor geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten. Dit kader ondersteunt scholen bij de start, overgang, of optimalisatie van trajecten, en omvat een brochure met reflectievragen. Hiermee kunnen onderwijsactoren hun werking evalueren en gericht werken aan een onderwijs- en zorgaanbod op maat.Een instrument voor de ontwikkeling van geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten. 

Bouwen aan kwaliteitsvolle inclusie vanuit samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs.
Spreker: Annemie Jennes, Stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze sessie leggen we de focus op verschillende samenwerkingsvormen tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs. Waar heb jij al ervaring mee? Welke samenwerkingsvorm zou jij graag willen uitproberen? En hoe kunnen samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs bijdragen aan het vorm geven van kwaliteitsvol inclusief onderwijs? 
De inhoud van deze sessie is gebaseerd op de inspiratiegids 'Krachten bundelen om inclusief onderwijs te realiseren. Inspirerende samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs', van Elke Struyf, Sara Nijs en Liesbet Claeys, een resultaat van het OBPWO-onderzoek 22.01. 

Draaglast en draagkracht in balans! Sleutels voor veerkracht en werkplezier voor jezelf en je team.
Spreker: Marleen Borzée, docent en praktijkonderzoeker UCLL en zelfstandig trainer en coach

Tien sleutels openen deuren voor meer fysieke, sociaal-emotionele, mentale en spirituele veerkracht.   Werklast ombuigen tot werklust. Een bevlogen presentatie met een portie goesting en taal, concrete voorbeelden, bruikbare tools, heldere inzichten, illustrerende filmfragmentjes, veilige korte ervaringsuitwisseling en spiegelende zelfreflectie.

Grensoverschrijdend gedrag: herkennen, reageren, ondersteunen.
Spreker: Karen De Wilde, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden – Team Buo, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop richten we ons specifiek op het fenomeen van grensoverschrijdend gedrag binnen de onderwijsomgeving. De directie speelt een cruciale rol in het creëren van een veilige schoolomgeving en het correct aanpakken van incidenten. We bieden directies de nodige kennis en tools om grensoverschrijdend gedrag te herkennen en een degelijk (reactie)beleid te implementeren. 

Samenwerken, professionaliseren en afstemmen over bijzondere leerlingen in een gedeeld campusverhaal. Een voorbeeld van goede praktijk.
Spreker: Joke Boydens, directeur BuO De Schuit Blankenberge

BuO De Schuit in Blankenberge is een  school voor kinderen binnen type basisaanbod en type 9. De school werk nauw samen met gewoon onderwijs. Ook de 3de graad van het gewoon basisonderwijs bevindt zich namelijk op dezelfde campus. Joke, directeur van BuO De Schuit, is tevens directeur van de 3de graad gewoon onderwijs, samen vormen ze ‘Campus West’.Daarnaast heeft de school heel wat GOK-leerlingen, zowel vanuit migratie als kansenarmoede (stedelijke ligging, hoge OKI-factor). Dit bepaalt sterk mee de koers van de school. Tijdens de brede doorlichting 2.0 op maat, die plaats vond in september, kreeg de school veel waardering voor ‘visie en strategisch beleid’, voor ‘interne samenwerking’ en voor ‘professionalisering’. Tijdens deze werkwinkel neemt de school jullie mee in hun verhaal. Je krijgt inzicht in hun visie, beleidskeuzes, organisatie en aanpak en hoe ze dit realiseren tot op de klasvloer. 

Ik neem niet deel aan deze reeks werkgroepen.
Spreker: -

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
donderdag 6 februari 2025 van 10:30 tot 12:00
Naar een Beleid op geïntegreerde leerlingenbegeleiding in het Buitengewoon Onderwijs.
Spreker: Evy Ho Tiu, Peter Bracaval en Jurgen Viaene, Pedagogisch begeleiders Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Elke school in het buitengewoon onderwijs is verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding te ontwikkelen, implementeren en evalueren (Decreet Leerlingenbegeleiding). In deze werkwinkel verkennen we hoe een geïntegreerd beleid vorm kan krijgen en hoe dit aansluit bij het OK-kader, dat drie essentiële vragen stelt:
1. Hoe voert de school beleid op leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen?
2. Hoe werkt de school aan de kwaliteit van deze begeleiding?
3. Hoe voelbaar en zichtbaar is deze begeleiding in de klaspraktijk?
We gaan dieper in op het "waarom" en "wat" van geïntegreerde leerlingenbegeleiding en bespreken methoden om het beleid in jouw school in kaart te brengen. Samen formuleren we concrete actiepunten die je direct kunt toepassen, zodat het beleid op leerlingenbegeleiding niet alleen beleid blijft, maar ook impact heeft op het klasniveau.

Hoe zorg ik ervoor dat wat medewerkers leren in professionaliseringsactiviteiten delen met elkaar en implementeren in hun praktijk?
Spreker: Diane Van Hove, Pedagogisch begeleider Dienst School- en Kwaliteitsontwikkeling, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Als leidinggevende wil je dat de tijd en energie die medewerkers in professionaliseringsactiviteiten stoppen, echt rendeert.  Maar hoe zorg je ervoor dat wat ze leren niet gewoon in een lade verdwijnt, maar gedeeld wordt binnen het team en zichtbaar wordt in de dagelijkse praktijk? 

Gedrag voorleven en afgestemd aanleren: Beter Omgaan Met jezelf en elkaar (BOM), 7 krachtige begeleidingsinterventies.
Spreker: Sofie Rogge, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden - Team Buo, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop leer je ongewenst gedrag herkennen en benoemen in overreactie en in onderreactie. Beter Omgaan Met jezelf en elkaar (BOM) zorgt voor een pedagogisch en didactisch basisklimaat waarin iedereen vanuit basisrust en afgestemde behoeften kan samen leven en leren.  
Vanuit deze comfortzone wordt nieuw gedrag aangeleerd en is er voldoende wilskracht en motivatie om te stretchen in moeilijke situaties. Vanuit welke structuur, met welke strategie, begeleiden we dan onze kinderen in de stresszone? 
Na deze workshop ben je geïnspireerd om gedrag doelgericht en duurzaam te begeleiden, met een blijvende impact op jezelf, het individu, de groep. 

 

Een klashond op school?
Spreker: Marijke Rogiers, Bernadetteschool, en vzw Patrasche

Heb je je ooit afgevraagd hoe een hulphond iets kan betekenen op een school? In deze interactieve werkwinkel maken jullie kennis met de unieke rol van een hulphond. Ontdek hoe onze trouwe viervoeter niet alleen praktische hulp kan bieden, maar ook kan bijdragen aan het zelfvertrouwen en de emotionele ondersteuning bij kinderen op onze school. Samen verkennen we de taken van een hulphond, kunnen we een kleine demonstratie tonen en is er ruimte voor vragen en interactie.Wat kun je verwachten?Een kennismaking met het werk van een hulphondbinnen en inspirerende verhalen en praktijkvoorbeelden. 

Sherborne Bewegingspedagogiek – Groeien vanop de grond.
Spreker: Bart Jaminé, Sherborne Vereniging België vzw

Sherborne is een methode waarbij men leerlingen wil helpen zich goed te voelen in het eigen lichaam, waardoor ze een groter zelfvertrouwen ontwikkelen. Een sterk bewustzijn van het eigen lichaam, van de ruimte en de mogelijkheid om relaties aan te gaan met andere personen, zijn de basisvereisten om vlot te leren en zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
Tijdens deze sessie benadrukken we het belang van beweging in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Je ontdekt Sherborne aan de hand van een aantal kaders en situering van de achtergrond. Verder verkennen we de mogelijkheden om binnen de school de methode te introduceren, je teamleden te bekwamen en hoe je dit kan organiseren voor de verschillende doelgroepen in je school. Deze sessie bestaat uit een aantal actieve bewegingsmomenten, korte duiding van de methode en uitwisseling rond organisatorische mogelijkheden.

Herstelgericht werken in het BuSO: inzetten op connectie & correctie, ook als het moeilijk loopt!
Spreker: Katrien Bressers, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs

Elke school komt wel eens in aanraking met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageer je hier als school op? En wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe zou het zijn als er samen met alle pleger(s) en slachtoffers naar een oplossing zou worden gezocht ? En als iedereen kan stil staan bij zijn/haar eigen aandeel en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor neemt? Tijdens deze vorming maak je eerst kennis met de herstelgerichte filosofie en het herstelgericht werken binnen. Daarna word je ondergedompeld in de bijpassende methodieken. Deze methodieken oefen je zodat je in de toekomst bewust en op een positieve manier met conflicten op school kan omgaan. We toetsen dit ook af aan het beleid dat een school voor BuSO voert rond herstelgericht werken.

Beleef de CP (Cerebral Palsy)koffer van het basisonderwijs.
Spreker: Leerondersteuners van het Specifiek Leersteuncentrum Dominiek Savio

In deze ervaringsgerichte workshop maak je kennis met CP (CerebralPalsy). Via doe-opdrachten uit onze CP-koffer kan je aan de lijve ondervinden waar  leerlingen met CP tegenaan lopen.  

Je krijgt inzicht in welke signalen je kan herkennen bij leerlingen, duiding bij deze signalen, concrete tips en handvaten voor mogelijke aanpak. 

Let’sCaPe, een escape-game rond CP (Cerebral Palsy) in het secundair onderwijs.
Spreker: Leerondersteuners van het Specifiek Leersteuncentrum Dominiek Savio

Via dit escape game  maak je kennis met CP (CerebralPalsy). Je krijgt inzicht in welke signalen je kan herkennen bij leerlingen, duiding bij deze signalen, concrete tips en handvaten voor mogelijke aanpak in zowel theorie- als praktijkvakken. 

TOS-parcours (TaalOntwikkelingsStoornis).
Spreker: Nathalie de Taeye - logopediste type 7 BuBaO Spermalie en Hilde Cornillie - leerondersteuner type 7 Spermalie – De Kade

Ervaar TOS is een kist met daarin een aantal opdrachten die door iedereen uitgevoerd kan worden. Professioneel of niet, met een uitgebreide voorkennis over TOS of juist helemaal geen. Het maakt niet uit. Middels de opdrachten ervaar je zelf hoe het is om een TOS te hebben en al doende leer je wat mensen met een TOS ervaren in allerlei voorkomende dagelijkse situaties. Zo word je jezelf meer bewust van je eigen handelen als directeur, leerkracht of begeleider. De opdrachten worden in eenvoudige stappen uitgelegd, welk materiaal heb je nodig, hoe kan je de opdracht het beste uitvoeren en welke organisatorische voorbereidingen zijn er voor de begeleider nodig. Naast de praktische aandachtspunten vind je ook de visie achter het circuit, het doel van elke opdracht en een duidelijke weg voor begeleiding met tips over hoe we TOS-vriendelijkheid in de praktijk kunnen omzetten. 

CVI-koffer (Cerebral Visual Impairment).
Spreker: Anneleen Meire - logopediste type 6 BuBaO Spermalie en Céleste Wybaillie - ergotherapeute type 6 BuBaO Spermalie

CVI staat voor Cerebral Visual Impairment of Cerebrale Visuele Inperking. CVI is een stoornis in het zien, waarbij het probleem niet in de ogen, maar in de hersenen gelegen is. Dit is nog steeds een vaak onderkende diagnose die een grote invloed heeft op het schools functioneren van een kind, waardoor het zonder de juiste aanpassingen en concrete aanpak niet optimaal kan presteren. Na een korte theoretische inleiding ligt de klemtoon in deze workshop hoofdzakelijk op het inleefmoment waarbij de deelnemers ervaren welke impact de diagnose CVI heeft op het dagelijkse leven. De workshop bestaat uit een parcours van 8 opdrachten die steeds in duo moeten worden uitgevoerd. 

Een autisme-vriendelijk antwoord op (universele) basisbehoeften.
Spreker: Els Van Schelvergem en Liesbet Bradt, Pedagogisch begeleiders dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Het gedrag van onze leerlingen met autisme daagt ons als schoolleiders uit om onder de waterlijn te kijken naar wat ze nodig hebben om er boven de waterlijn een gepast antwoord op te geven. Het vertrekpunt van deze sessie zijn de 10 basisbehoeften die Peter Vermeulen en Kobe Vanroy in hun boek ‘Autisme, wat echt werkt bij kinderen met autisme’ beschrijven. We staan stil bij de meest recente inzichten en basisprincipes in onderwijs aan leerlingen met autisme en gaan na hoe wij als schoolleiders verbinding kunnen leggen met schooleigen kaders en wat deze behoeften concreet betekenen op de klasvloer.

Ik neem niet deel aan deze reeks werkgroepen.
Spreker: -

.

Aanbod workshops sessie 4 deel 4
donderdag 6 februari 2025 van 13:15 tot 14:45
OKI en de Impact op je Schoolwerking.
Spreker: Evy Ho Tiu, Peter Bracaval en Jurgen Viaene, Pedagogisch begeleiders Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze werkwinkel richten we ons op datagericht werken binnen het beleid op geïntegreerde leerlingenbegeleiding in het buitengewoon onderwijs. Hoewel OKI-kenmerken al geruime tijd in het gewoon onderwijs worden gebruikt, zijn ze voor het buitengewoon onderwijs een nieuwe bron van informatie. Dankzij de recente integratie van deze data in de DataWijzer van de Onderwijsinspectie krijgen scholen in het buitengewoon onderwijs nu inzicht in deze kenmerken. 

We verkennen verschillende databronnen om het beleid op leerlingenbegeleiding te versterken en te starten vanuit een grondige beginsituatieanalyse. Samen onderzoeken we de betekenis van OKI-kenmerken en hun potentiële impact op het schoolbeleid. We stellen ons de cruciale vragen: "Doen we de goede dingen, en doen we de dingen goed?" 

Hoe zorg ik ervoor dat wat medewerkers leren in professionaliseringsactiviteiten delen met elkaar en implementeren in hun praktijk?
Spreker: Diane Van Hove, Pedagogisch begeleider Dienst School- en Kwaliteitsontwikkeling, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Als leidinggevende wil je dat de tijd en energie die medewerkers in professionaliseringsactiviteiten stoppen, echt rendeert.  Maar hoe zorg je ervoor dat wat ze leren niet gewoon in een lade verdwijnt, maar gedeeld wordt binnen het team en zichtbaar wordt in de dagelijkse praktijk? 

Gedrag voorleven en afgestemd aanleren: Beter Omgaan Met jezelf en elkaar (BOM), 7 krachtige begeleidingsinterventies.
Spreker: Sofie Rogge, Pedagogisch begeleider dienst lerenden- Team Buo, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop leer je ongewenst gedrag herkennen en benoemen in overreactie en in onderreactie. Beter Omgaan Met jezelf en elkaar (BOM) zorgt voor een pedagogisch en didactisch basisklimaat waarin iedereen vanuit basisrust en afgestemde behoeften kan samen leven en leren.  

Vanuit deze comfortzone wordt nieuw gedrag aangeleerd en is er voldoende wilskracht en motivatie om te stretchen in moeilijke situaties. Vanuit welke structuur, met welke strategie, begeleiden we dan onze kinderen in de stresszone? 
Na deze workshop ben je geïnspireerd om gedrag doelgericht en duurzaam te begeleiden, met een blijvende impact op jezelf, het individu, de groep. 

Sherborne Bewegingspedagogiek – Groeien vanop de grond.
Spreker: Bart Jaminé, Sherborne Vereniging België vzw

Sherborne is een methode waarbij men leerlingen wil helpen zich goed te voelen in het eigen lichaam, waardoor ze een groter zelfvertrouwen ontwikkelen. Een sterk bewustzijn van het eigen lichaam, van de ruimte en de mogelijkheid om relaties aan te gaan met andere personen, zijn de basisvereisten om vlot te leren en zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
Tijdens deze sessie benadrukken we het belang van beweging in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Je ontdekt Sherborne aan de hand van een aantal kaders en situering van de achtergrond. Verder verkennen we de mogelijkheden om binnen de school de methode te introduceren, je teamleden te bekwamen en hoe je dit kan organiseren voor de verschillende doelgroepen in je school. Deze sessie bestaat uit een aantal actieve bewegingsmomenten, korte duiding van de methode en uitwisseling rond organisatorische mogelijkheden.

Een klashond op school?
Spreker: Marijke Rogiers, Bernadetteschool, en vzw Patrasche

Heb je je ooit afgevraagd hoe een hulphond iets kan betekenen op een school? In deze interactieve werkwinkel maken jullie kennis met de unieke rol van een hulphond. Ontdek hoe onze trouwe viervoeter niet alleen praktische hulp kan bieden, maar ook kan bijdragen aan het zelfvertrouwen en de emotionele ondersteuning bij kinderen op onze school. Samen verkennen we de taken van een hulphond, kunnen we een kleine demonstratie tonen en is er ruimte voor vragen en interactie. Wat kun je verwachten? Een kennismaking met het werk van een hulphondbinnen en inspirerende verhalen en praktijkvoorbeelden. 

Herstelgericht werken in het BuSO: inzetten op connectie & correctie, ook als het moeilijk loopt!
Spreker: Katrien Bressers, Pedagogisch begeleider Dienst Lerenden Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Elke school komt wel eens in aanraking met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageer je hier als school op? En wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe zou het zijn als er samen met alle pleger(s) en slachtoffers naar een oplossing zou worden gezocht ? En als iedereen kan stil staan bij zijn/haar eigen aandeel en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor neemt? Tijdens deze vorming maak je eerst kennis met de herstelgerichte filosofie en het herstelgericht werken binnen. Daarna word je ondergedompeld in de bijpassende methodieken. Deze methodieken oefen je zodat je in de toekomst bewust en op een positieve manier met conflicten op school kan omgaan. We toetsen dit ook af aan het beleid dat een school voor BuSO voert rond herstelgericht werken 

Beleef de DCD-koffer (Developmental Coordination Disorder) van het basisonderwijs.
Spreker: Leerondersteuners van het Specifiek Leersteuncentrum Dominiek Savio

In deze ervaringsgerichte workshop maak je kennis met DCD (DevelopmentalCoordination Disorder). Via doe-opdrachten uit onze DCD-koffer kan je aan de lijve ondervinden waar  leerlingen met DCD tegenaan lopen. Je krijgt inzicht in welke signalen je kan herkennen bij leerlingen, duiding bij deze signalen, concrete tips en handvaten voor mogelijke aanpak in zowel theorie- als praktijkvakken.  

Beleef de DCD-koffer (Developmental Coordination Disorder) van het secundair onderwijs.
Spreker: Leerondersteuners van het Specifiek Leersteuncentrum Dominiek Savio

In deze ervaringsgerichte workshop maak je kennis met DCD (Developmental Coordination Disorder). Via doe-opdrachten uit onze DCD-koffer kan je aan de lijve ondervinden waar  leerlingen met DCD tegenaan lopen.  Je krijgt inzicht in welke signalen je kan herkennen bij leerlingen, duiding bij deze signalen, concrete tips en handvaten voor mogelijke aanpak in zowel theorie- als praktijkvakken.  

CVI-koffer (Cerebral Visual Impairment).
Spreker: Anneleen Meire - logopediste type 6 BuBaO Spermalie en Céleste Wybaillie - ergotherapeute type 6 BuBaO Spermalie

CVI staat voor Cerebral Visual Impairment of Cerebrale Visuele Inperking. CVI is een stoornis in het zien, waarbij het probleem niet in de ogen, maar in de hersenen gelegen is. Dit is nog steeds een vaak onderkende diagnose die een grote invloed heeft op het schools functioneren van een kind, waardoor het zonder de juiste aanpassingen en concrete aanpak niet optimaal kan presteren. Na een korte theoretische inleiding ligt de klemtoon in deze workshop hoofdzakelijk op het inleefmoment waarbij de deelnemers ervaren welke impact de diagnose CVI heeft op het dagelijkse leven. De workshop bestaat uit een parcours van 8 opdrachten die steeds in duo moeten worden uitgevoerd. 

TOS-parcours (TaalOntwikkelingsStoornis).
Spreker: Nathalie de Taeye - logopediste type 7 BuBaO Spermalie en Hilde Cornillie - leerondersteuner type 7 Spermalie – De Kade

Ervaar TOS is een kist met daarin een aantal opdrachten die door iedereen uitgevoerd kan worden. Professioneel of niet, met een uitgebreide voorkennis over TOS of juist helemaal geen. Het maakt niet uit. Middels de opdrachten ervaar je zelf hoe het is om een TOS te hebben en al doende leer je wat mensen met een TOS ervaren in allerlei voorkomende dagelijkse situaties. Zo word je jezelf meer bewust van je eigen handelen als directeur, leerkracht of begeleider. De opdrachten worden in eenvoudige stappen uitgelegd, welk materiaal heb je nodig, hoe kan je de opdracht het beste uitvoeren en welke organisatorische voorbereidingen zijn er voor de begeleider nodig. Naast de praktische aandachtspunten vind je ook de visie achter het circuit, het doel van elke opdracht en een duidelijke weg voor begeleiding met tips over hoe we TOS-vriendelijkheid in de praktijk kunnen omzetten. 

Een autisme-vriendelijk antwoord op (universele) basisbehoeften.
Spreker: Els Van Schelvergem en Liesbet Bradt, pedagogisch begeleiders dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Het gedrag van onze leerlingen met autisme daagt ons als schoolleiders uit om onder de waterlijn te kijken naar wat ze nodig hebben om er boven de waterlijn een gepast antwoord op te geven. Het vertrekpunt van deze sessie zijn de 10 basisbehoeften die Peter Vermeulen en Kobe Vanroy in hun boek ‘Autisme, wat echt werkt bij kinderen met autisme’ beschrijven. We staan stil bij de meest recente inzichten en basisprincipes in onderwijs aan leerlingen met autisme en gaan na hoe wij als schoolleiders verbinding kunnen leggen met schooleigen kaders en wat deze behoeften concreet betekenen op de klasvloer.

Ik neem niet deel aan deze reeks werkgroepen.
Spreker: -

   

Aanbod workshops sessie 4 deel 5
donderdag 6 februari 2025 van 15:00 tot 17:30
Bezoek aan stadsbrouwerij 't Koelschip
Spreker: Stadsbrouwerij ' t Koelschip - Van Iseghemlaan 101 - 8400 Oostende

Breng een bezoek aan stadsbrouwerij ' t Koelschip. Je krijgt een rondleiding in de brouwerij en nadien keuvel je gezellig na met 2 seizoensbiertjes. 
 “We zijn trots dat wij als kleine brouwerij het bier van Cowboy Henk mogen brouwen. ‘Blonde kuif’ kan je  categoriseren als een echte saison.", volgens de brouwers Sandy en Ive.
(Kostprijs per deelnemer 19 euro)

Escape room
Spreker: Escape Games Oostende- Torhoutsesteenweg 195 - 8400 Oostende

Samen met je teamleden word je opgesloten in een escape room van Timescape games Oostende.
Het doel? Binnen de tijd ontsnappen uit de kamer! Jullie zijn omsingeld door clues, codes, sloten en uitdagingen. Ontsnapt jullie team door intens samenwerken, out-of-the-box thinking en sterke puzzle-solving skills? Alleen de tijd zal het leren, maar let op, de klok blijft genadeloos aftellen...!
(Kostprijs per deelnemer 26 euro)

Kubben op het strand
Spreker: -

Kubb is een spel dat buiten wordt gespeeld. Iedereen kan meedoen aan dit spel, je hoeft dit niet eerder gedaan te hebben. 

Doel van het spel is om te winnen door de koning om te gooien. Maar eerst moeten alle kubb's van de tegenstander veroverd worden. Het team dat als eerste alle kubb's van de tegenstander heeft omgegooid en daarna de koning omver werpt heeft het spel gewonnen.
(Kostprijs per deelnemer is gratis)

Fotozoektocht met billenkar
Spreker: NICO Fun on Wheels - Albert I-promenade 44 - 8400 Oostende

Deze fotozoektocht - stadsspel leidt je doorheen centrum Oostende op een manier die je normaal niet zou doen: met de billenkar!
Verschillende teams strijden tegen elkaar. Om de onderlinge competitiviteit hoog te houden, wordt het winnende team beloond met iets lekkers.
(Kostprijs per deelnemer 5 euro)

Wandeling "The Crystal Ship"
Spreker: Download de gratis app ‘Ostend City Walks’ en ontdek het parcours aan de hand van een handige kaart op je smartphone.

In 2016 ging The Crystal Ship voor het eerst in Oostende voor anker. Sindsdien heeft het kunstenfestival de badstad omgetoverd in de grootste openluchtgalerie van België, met de hulp van tientallen gevierde street artists.
Ze hebben de stad niet alleen bedekt onder lagen verf en zo goed als overal indrukwekkende murals aangebracht, op verschillende plekken zijn ook minstens even opvallende sculpturen en installaties opgetrokken – alles wat je niet verwacht tegen te komen in een populaire badstad. 
(Kostprijs per deelnemer is gratis)

Zeilschip Mercator bezoeken met gids
Spreker: Jan Piersplein 2 - 8400 Oostende

Sinds 1960 ligt dit indrukwekkende, tot de verbeelding sprekende schip aangemeerd in de Oostendse jachthaven. De Mercator werd gebouwd in Schotland en werd in 1932 in gebruik genomen. Het is een beschermd monument en wellicht het bekendste schip van België, met elk jaar vele duizenden bezoekers.
Dit bezoek wordt geleid door een gids.
(Kostprijs per deelnemer is 8,5 euro)

Zwemmen in Vayamundo
Spreker: -

Een frisse duik in het zwembad is een aangename verpozing. 
(Kostprijs per deelnemer is gratis)

Ik neem niet deel aan de ontspanningsactiviteiten.
Spreker: -

.

Aanbod workshops sessie 5 deel 6
vrijdag 7 februari 2025 van 09:15 tot 10:45
Rapport Rekenhof ‘Buitengewoon onderwijs: toegang en uitstroom’.
Spreker: -

Korte insteek over het thema en gesprek hierover. 

Expertisevraagstuk: hoe expertise borgen, uitbouwen en delen? In gesprek met de banaba’s buo - zorg.
Spreker: -

Korte insteek over het thema en gesprek hierover. 

Gesprek vanuit een inspirerend praktijkvoorbeeld één campusinitiatieven bubao-bao.
Spreker: -

Korte insteek over het thema en gesprek hierover. 

Gesprek vanuit een inspirerend praktijkvoorbeeld één campusinitiatieven buso-so.
Spreker: -

Korte insteek over het thema en gesprek hierover. 

Samenwerking met welzijn: gesprek vanuit een inspirerend praktijkvoorbeeld bubao.
Spreker: -

insteek over het thema en gesprek hierover. 

Samenwerking met welzijn: gesprek vanuit een inspirerend praktijkvoorbeeld buso.
Spreker: -

Korte insteek over het thema en gesprek hierover. 

Bijkomende info:

Bij inschrijving kan je aangeven dat je een kamer deelt. Hiermee spaar je 20 euro uit.  Een gedeelde kamer zal steeds een appartement zijn met aparte slaapkamers, maar wel een gedeelde badkamer. We proberen maximaal rekening te houden met aangeduide keuzes.

Aan sommige ontspanningsactiviteiten is een kostprijs verbonden. Deze kost wordt doorgerekend bij de afrekening van je inschrijving op het colloquium.

Vayamundo is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Neem de trein naar Oostende en neem aan het station de tram richting De Panne. De tram stopt voor de deur van Vayamundo aan de halte 'Mariakerke Duinenkerkje'. Kom je met de wagen? Dan dien je zelf contact op te nemen met Vayamundo Oostende om eventueel een parking te reserveren en deze dient ter plaatse betaald te worden.

Presentaties en didactisch materiaal zal digitaal ter beschikking gesteld worden. In de  bevestigingsmail na inschrijving vind je de link terug.

Ben je niet bekend in Vayamundo Oostende? Hier vind je alle grondplannen zodat je vlot je weg naar de verschillende zalen terugvindt. Deze link zal ook staan in je bevestigingsmail.

Sessies: 6 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 17 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 480,00 Euro
Lesgever: Roodhooft Helmut
Jennes Annemie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 5 februari 2025 van 09:00 tot 22:00
    • donderdag 6 februari 2025 van 08:30 tot 22:00
    • vrijdag 7 februari 2025 van 08:30 tot 14:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.