Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO9LSO240174-01 Tweedaagse van de beleidsmedewerker regio Oost-Vlaanderen

Tijdens deze tweedaagse reiken we je handvaten aan om succes voor élke leerling na te streven en prikkelen we je inhoudelijk via tal van inspirerende sprekers rond effectieve aanpak binnen jouw beleid. We bieden je voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten en van en met elkaar te leren.

Doelgroep:

Beleidsmedewerkers regio Oost-Vlaanderen:

  • graadcoördinatoren
  • leerlingbegeleiders
  • technisch adviseurs
  • kwaliteitscoördinatoren
  • gokcoördinatoren
  • ICT-coördinatoren
  • mentoren
  • preventieadviseur
  • ...
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma

Maandag 24 februari 2025 

09.30 uur     Welkom en bezinning
10.00 uur Openingsreferaat: "Vier deugden voor onze jongeren" door Prof. dr. Stephan Claes
  Veel mensen melden zich aan bij hulpverleners met een mengeling van lichamelijke en emotionele klachten. Vaak wordt er geen duidelijk ziektebeeld vastgesteld, en is de conclusie dat het gaat over de psychische en lichamelijke uitputting.
Hoe is het mogelijk dat zoveel mensen niet meer meekunnen? Een aantal maatschappelijke evoluties dragen bij aan dit fenomeen. De enorme keuzevrijheid, gekoppeld aan een drang naar excellentie en perfectie, vormen een uitdaging die voor velen zwaar om dragen is.
De geestelijke gezondheidszorg kan, ondanks grote investeringen de laatste jaren, de hulpvragen nauwelijks beantwoorden. 
Therapeuten leggen de nadruk op het belang van mildheid, zelfkennis, vergeving en dankbaarheid. Zou het kunnen dat we deze vaardigheden uit het oog verloren zijn?
11.30 uur  Koffiepauze
12.00 uur Reflectiegesprek  & keuzesessie voor TA STEM: "Van leerplandoelen naar lesdoelen" door Dhr. Luc De Coninck en Dhr. Johan Lambrecht
13.00 uur Broodjeslunch en luchtje scheppen
15.00 uur Eerste keuzesessie
16.30 uur Kamersleutels afhalen aan het onthaal van KathOndVla
17.30 uur "Zie ze daar staan met hun dure gsm's" door Mevr. Anja Cocquyt
  Waargebeurde anekdotes vanuit de OKAN-klas worden afgewisseld met getuigenissen van ex-OKAN'ers.
In die getuigenissen vertellen de leerlingen over: het verschil tussen het onderwijs hier en in hun thuisland, hoe ze de mengeling van culturen ervaren, hoe het is om NL te leren, hoe de overstap van OKAN naar een gewone school gaat, waar ze bang voor zijn en wat hun dromen zijn.
Ik breng jullie geen sprookje, ik geef samen met de leerlingen een beeld van de realiteit. Het verwondert, het ontroert en het verontrust soms. Ik geef je: OKAN zoals het is.
19.00 uur Apero en diner
21.00 uur Singalong

Dinsdag 25 februari 2025

09.00 uur Welkom aan directeur-generaal Bruno Vanobbergen
10.00 uur Koffiepauze
10.30 uur Tweede keuzesessie
12.00 uur Lunch
13.00 uur Derde keuzesessie
14.30 uur Koffiepauze
15.00 uur "De wijze stem van de leerling" door Dhr. Bert De Schutter en een leerling vanuit de scholierenkoepel
16.00 uur Afsluiten van de tweedaagse
Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
maandag 24 februari 2025 van 12:00 tot 13:00
Ik ben TA STEM en kies voor de sessie "Van leerplandoelen naar lesdoelen"
Spreker: Luc De Coninck en Johan Lambrecht

De leerkrachten hebben inhoudelijke vragen bij de ruim omschreven minimumdoelen. Gerichte ondersteuning van de leerkracht, de vakgroep neemt onzekerheden weg en zorgt voor beter onderwijs. Er worden inspirerende voorbeelden besproken van methodieken om de leerplandoelen om te zetten naar de lesdoelen. Er wordt tijd voorzien voor uitwisseling zodat elke school zijn specifiek plan van aanpak kan opstellen.

Ik ben geen TA STEM
Spreker: N.v.t.

   

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
maandag 24 februari 2025 van 15:00 tot 16:30
Evidence informed werken op scholen
Spreker: Dieter Hoedekie

In deze werkwinkel lichten we toe wat evidence-informed onderwijs is en hoe Leerpunt en de pedagogische begeleidingsdienst scholen hierin kunnen ondersteunen. Deelnemers ontdekken hoe ze het kwaliteitsvol gebruik van evidentie uit onderwijsonderzoek kunnen faciliteren om onderbouwde keuzes in de praktijk te versterken.

Breed evalueren in klassenraden
Spreker: Nathalie Vanderiviere

Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In deze sessie nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.  

Wandeling met onderwijspodcast
Spreker: Kristine Impens

Je gaat alleen of met een aantal collega’s aan het wandelen en laat je inspireren door de beste onderwijspodcasts. Voor jullie uitgekozen door Kristine Impens. 

Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijs
Spreker: Raf Boelen

Ben jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.   

B-stroom of A-finaliteit: is het wel goed genoeg?
Spreker: Geert Breine

Het is een open deur intrappen om te stellen dat de B-stroom voor scholen een boeiende maar steeds complexere uitdaging wordt. De tomeloze inzet van leraren en beleidsteams creëert heel wat leer- en groeikansen voor vaak kwetsbare jongeren. Maar factoren als groeiende diversiteit, capaciteitsproblemen en lerarentekort zetten de kwaliteitsvolle realisatie van het curriculum en de draagkracht van schoolteams onder druk. 
 
Wij hebben hiervoor geen wonderoplossing, maar willen nadenken over hoe we de bestaande praktijk kunnen evalueren om goed onderwijs te bieden.   

Coachende vaardigheden voor je klaspraktijk
Spreker: Marijke Decavel

De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak bij het leren hierin kan helpen. 

Ik ben TA STEM en kies voor de sessie "Van leerplandoelen naar lesdoelen"
Spreker: Luc De Coninck en Johan Lambrecht

Vervolgsessie van de voormiddag.

Ik volg op dit moment geen keuzesessie
Spreker: N.v.t.

/

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
dinsdag 25 februari 2025 van 10:30 tot 12:00
Data-wijs GOKken
Spreker: Delphine Dewulf

In deze sessie krijg je zicht op de verschillende elementen van een kwaliteitsvol, data-gestuurd en geïntegreerd  GOK-beleid.  Vervolgens verken je kwalitatieve en kwantitatieve data en leg je deze naast je schooleigen GOK-actieplan. Ten slotte reiken we je enkele handvatten aan om je schoolteam te betrekken.

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Kim Expeels

Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet u beroemde chatpartners, AI-schrijfassistenten en vele andere tools. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele maatschappelijke implicaties. 

Brede basiszorg ‘meer (leer)winst met wijs beleid’
Spreker: Kris Loobuyck

Hoe kunnen we vanuit het beleid op een doordachte manier leerwinst bij alle leerlingen stimuleren? We verkennen hoe we via een krachtige leeromgeving onze brede basiszorg kunnen versterken. We gidsen jullie door verschillende effectieve tools en instrumenten die een hefboom kunnen zijn voor het verder ontwikkelen van de onderwijsleerpraktijk en we staan samen stil bij betekenisvolle stappen om dit op school te implementeren en te laten landen.  

Differentiatie, hoe moeilijk kan het zijn? Positief omgaan met diversiteit in de klas
Spreker: Vanessa Rottiers en Sofie Van der Eecken

De toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie haalbaar te maken voor het schoolteam waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren.   

Vakgroepwerking 2.0
Spreker: Els Van den Houte

In deze werkwinkel gaan we vanuit wetenschappelijke onderbouwde kaders en het OK-kader praktijkgericht aan de slag. We bekijken wie welke rol kan opnemen in dit veranderproces en denken hierbij o.a. aan de directeur, beleidsmedewerkers, een vakcoördinator of een TA/TAC. We reiken je inzichten aan zodat je de volgende stappen kan formuleren om tot een duurzame implementatie op je school te komen. We bieden inspirerende voorbeelden aan en gaan met de opgedane inzichten actief aan de slag. We willen de deelnemers van en met elkaar laten leren en voorzien daarom ook tijd voor intervisie.  

Effectieve digitale didactiek
Spreker: Kaat Rykaert

Vertrekkende vanuit de inzichten rond effectieve didactiek bekijk je in deze werkwinkel hoe digitalisering effectieve didactiek kan ondersteunen. Je maakt ook kennis met een aantal kaders rond digitale didactiek die je kunnen ondersteunen om ook je collega's vanuit het doel te leren kijken naar digitalisering.

Ik ben TA STEM en kies voor de sessie "AI can do it! ChatGPT in het onderwijs" (DEEL 1)
Spreker: Nathalie De Graef

AI als didactisch hulpmiddel: met behulp van ChatGPT (of andere taal-AI) leer je op veilige, verantwoorde en efficiënte manier je onderwijstaken uitbesteden. Een onmiddellijke tijdswinst is gegarandeerd. Deze werkwinkel leert jou, als onderwijsprofessional, om veilig, verantwoord en efficiënt met ChatGPT werken. In deze sessie verkennen we eerst de basisprincipes van taal-AI: wat is het (en vooral ook wat niet)? Hoe werkt het? Vervolgens vertalen we die kennis naar onze eigen onderwijsopdrachten. Hoe besteden we taken uit? Welk werk kunnen we automatiseren? Je leert concreet om je leerplandoelen te vertalen naar SMART-lesdoelen, maar ook om bijpassende opdrachten en evaluaties te genereren. Na een algemene introductie ga je dus meteen aan de slag met prompts en praktische toepassingen.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige dag, kies ook deel 2 om hieraan te kunnen deelnemen.

Ik ben een stafmedewerker en kies voor "Concordanties van vakken"
Spreker: Lieve Caluwaerts

Met het verdwijnen van bepaalde vakbenamingen of het aanpassen van bepaalde vakbenamingen vanaf 1 september 2025 lopen personeelsleden het risico bepaalde rechten te verliezen. We denken hierbij aan elementen die meespelen bij het bepalen van de geldelijke anciënniteit zoals nuttige ervaring, jaren dienstanciënniteit en geldelijke validering van prestaties geleverd in de privé of als zelfstandige. Daarnaast moeten we ook zorgen dat de rechten van TADD'ers niet geschaad worden...

Met het oog op het beschermen van de reeds verworven rechten werd een concordantieoperatie gestart. We proberen het hele proces met de deelnemers te doorlopen. Hoe begin je aan die concordantieprocedure op school? Wie doet wat? Wat als je mensen niet kan bereiken? Welke verantwoordelijkheid heeft het bestuur? Het personeelslid? Moet je als personeelslid akkoord gaan met een concordantie en wat als je een gewenste concordantie niet zou krijgen? Veel vragen waarop we jullie een antwoord trachten op te bieden.

Ik volg op dit moment geen keuzesessie
Spreker: N.v.t.

  

Aanbod workshops sessie 4 deel 4
dinsdag 25 februari 2025 van 13:00 tot 14:30
Data-wijs GOKken
Spreker: Delphine Dewulf

In deze sessie krijg je zicht op de verschillende elementen van een kwaliteitsvol, data-gestuurd en geïntegreerd  GOK-beleid.  Vervolgens verken je kwalitatieve en kwantitatieve data en leg je deze naast je schooleigen GOK-actieplan. Ten slotte reiken we je enkele handvatten aan om je schoolteam te betrekken.

Alice in AI-Wonderland
Spreker: Kim Expeels

Bijna dagelijks lezen we via de media over de wonderlijke wereld van artificiële intelligentie en taaltechnologie. De mogelijkheden lijken bijna eindeloos en doen ons vaak verstommen. In deze boeiende sessie ontmoet u beroemde chatpartners, AI-schrijfassistenten en vele andere tools. We bezoeken Magic School, leren ook over AI als beeldgenerator, tolk en woordkunstenaar. We staan stil bij de manier waarop al deze nieuwe ontwikkelingen het leven van een leerkracht of schoolmedewerker gemakkelijker kunnen maken, maar wijzen ook op enkele maatschappelijke implicaties. 

Brede basiszorg ‘meer (leer)winst met wijs beleid’
Spreker: Kris Loobuyck

Hoe kunnen we vanuit het beleid op een doordachte manier leerwinst bij alle leerlingen stimuleren? We verkennen hoe we via een krachtige leeromgeving onze brede basiszorg kunnen versterken. We gidsen jullie door verschillende effectieve tools en instrumenten die een hefboom kunnen zijn voor het verder ontwikkelen van de onderwijsleerpraktijk en we staan samen stil bij betekenisvolle stappen om dit op school te implementeren en te laten landen.  

Differentiatie, hoe moeilijk kan het zijn? Positief omgaan met diversiteit in de klas
Spreker: Vanessa Rottiers en Sofie Van der Eecken

De toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie haalbaar te maken voor het schoolteam waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren.   

Vakgroepwerking 2.0
Spreker: Els Van den Houte

In deze werkwinkel gaan we vanuit wetenschappelijke onderbouwde kaders en het OK-kader praktijkgericht aan de slag. We bekijken wie welke rol kan opnemen in dit veranderproces en denken hierbij o.a. aan de directeur, beleidsmedewerkers, een vakcoördinator of een TA/TAC. We reiken je inzichten aan zodat je de volgende stappen kan formuleren om tot een duurzame implementatie op je school te komen. We bieden inspirerende voorbeelden aan en gaan met de opgedane inzichten actief aan de slag. We willen de deelnemers van en met elkaar laten leren en voorzien daarom ook tijd voor intervisie.  

Effectieve digitale didactiek
Spreker: Kaat Rykaert

Vertrekkende vanuit de inzichten rond effectieve didactiek bekijk je in deze werkwinkel hoe digitalisering effectieve didactiek kan ondersteunen. Je maakt ook kennis met een aantal kaders rond digitale didactiek die je kunnen ondersteunen om ook je collega's vanuit het doel te leren kijken naar digitalisering.

Ik ben TA STEM en kies voor de sessie "AI can do it! ChatGPT in het onderwijs" (DEEL 2)
Spreker: Nathalie De Graef

AI als didactisch hulpmiddel: met behulp van ChatGPT (of andere taal-AI) leer je op veilige, verantwoorde en efficiënte manier je onderwijstaken uitbesteden. Een onmiddellijke tijdswinst is gegarandeerd. Deze werkwinkel leert jou, als onderwijsprofessional, om veilig, verantwoord en efficiënt met ChatGPT werken. In deze sessie verkennen we eerst de basisprincipes van taal-AI: wat is het (en vooral ook wat niet)? Hoe werkt het? Vervolgens vertalen we die kennis naar onze eigen onderwijsopdrachten. Hoe besteden we taken uit? Welk werk kunnen we automatiseren? Je leert concreet om je leerplandoelen te vertalen naar SMART-lesdoelen, maar ook om bijpassende opdrachten en evaluaties te genereren. Na een algemene introductie ga je dus meteen aan de slag met prompts en praktische toepassingen.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige dag, kies ook deel 1 om hieraan te kunnen deelnemen.

Filosofische wandeling
Spreker: Nele De Bie

We brengen twee mensen samen en laten hen, wandelend, zoals Socrates deed, filosoferen. In plaats van te pretenderen alle antwoorden te hebben, omarmde Socrates onwetendheid als een startpunt voor filosofische reflectie want "Ik weet dat ik niets weet." Door te erkennen dat hij geen vaste antwoorden had, moedigde hij anderen aan om samen met hem op zoek te gaan naar waarheid en wijsheid.

Ik volg op dit moment geen keuzesessie
Spreker: N.v.t.

  

Bijkomende info:

Prijs: kamer alleen: 350 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer): 325 euro.

Sleutels van de kamer zullen op 24 februari rond 16.30 uur klaarliggen.

Gratis parkeren kan langs de dijk, de straten rond het hotel zijn betalend of enkel voor bewoners.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Annulatie zonder medisch attest: tot 3 dagen voor aankomst wordt 60% van de kosten aangerekend. Bij annulatie vanaf 2 dagen voor aankomst wordt de volledige deelnameprijs aangerekend.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 10 februari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 350,00 Euro
Lesgever: Rykaert Kaat
Van der Eecken Sofie
Hoedekie Dieter
Rottiers Vanessa
De Graef Nathalie
Mertens Greet
Decavel Marijke
Expeels Kim
Vanderiviere Nathalie
Loobuyck Kris
Van den Houte Els
Claes Stephan
Lambrecht Johan
Impens Kristine
Boelen Raf
Breine Geert
De Bie Nele
Caluwaerts Lieve
Dewulf Delphine
Vanobbergen Bruno
De Coninck Luc
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 24 februari 2025 van 09:30 tot 21:00
    • dinsdag 25 februari 2025 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.