Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO8LSO240169 Directiecongres secundair onderwijs regio West-Vlaanderen: Weerbaarheid anders bekeken

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende directies:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:
  • Directies secundair onderwijs regio West-Vlaanderen
  • Coördinatoren Centra Leren en Werken regio West-Vlaanderen
  • Coördinerend en algemeen directeurs regio West-Vlaanderen
  • Directies leersteuncentra regio West-Vlaanderen
  • Directies internaten regio West-Vlaanderen
  • Directies clb regio West-Vlaanderen
  • Directies hoger onderwijs (Hogeschool VIVES en KU Leuven campus Kulak) regio West-Vlaanderen
  • Inspectie r.-k.g. regio West-Vlaanderen
  • Vicariaat en vicariale diensten regio West-Vlaanderen
  • Pedagogisch begeleiders secundair onderwijs regio West-Vlaanderen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

Donderdag 13 maart

08.30u - Onthaal en informele ontmoeting (Zuiddiep 2)
09.20u - Verwelkoming (Zuiddiep 1)
09.30u - Keynote 1 - Ignaas Devisch (Zuiddiep 1)
In een tijd waarin maatschappelijke tegenstellingen en sociale ongelijkheid op de voorgrond treden, klinkt een sterke roep om meer empathie. Van Barack Obama en Angela Merkel tot Jesse Klaver - velen beschouwen het menselijk vermogen zich in te leven in anderen als stuwende kracht voor moreel handelen en een probaat middel tegen onverschilligheid. Maar is empathie altijd goed? Op het niveau van de persoonlijke verhoudingen is zij wenselijk, maar empathie is geen wondermiddel waarmee we alle maatschappelijke problemen kunnen oplossen. Een zekere onverschilligheid is gewenst en soms zelfs bittere noodzaak. In Het empathisch teveel neemt Ignaas Devisch de lezer (en luisteraar), uitgaande van voorbeelden uit het actuele maatschappelijke debat, mee in de geschiedenis van het denken over empathie. Hij daagt ons uit na te denkennover ons mensbeeld: schuilt in ieder mens behalve een vriend niet ook een schurk?
11.00u - Reflectie - Omgaan als school met weerbaarheid (Zuiddiep 1)
11.30u - Aperitief (Buffet)
12.00u - Lunch (Buffet)
13.00u - Workshop 1
14.15u - Pauze
14.30u - Workshop 2
15.45u - Koffiemoment
16.30u - Ontspanningsaanbod (vrijblijvend, op voorhand intekenen)
Indien je niet wenst in te tekenen voor het ontspanningsaanbod, kan je op eigen initiatief gebruik maken van de faciliteiten van Vayamundo: zwembad (inbegrepen), fitness (inbegrepen) en sauna (betalend).
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 1: wine-tasting
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 2: jembe
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 3: wandeling met plannetje
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 4: handmassage
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 5: meditatie "breath and sound"
  * 16.30u - 17.50u - Aanbod 6: Tai chi
18.00u - Slotwoord door Bruno Vanobbergen 
18.15u - Zingeving en bezinning (OLV Ter Duinenkerk)
19.20u - Aperitief (Wintertuin)
20.00u - Avondmaal (Buffet)
21.00u - Avondprogramma ‘Get together’ (Bar)

Vrijdag 14 maart

Uitchecken voor de start van de keynote
Vanaf 7.30 u - Ontbijt (Buffet)
09.00u - Keynote 2 - Carl Snoecx (Zuiddiep 1)
De maatschappij en de school zijn in de ban van angst en controle en hebben het gevoel voordurend te kort te schieten. Schoolleiders kunnen dat gevoel versterken of ze kunnen er tegen ingaan. Als ze dat laatste doen maken ze leraren en leerlingen meer weerbaar en worden ze teken van hoop voor de komende generaties 
11.15u - Concert (OLV Ter Duinenkerk)
12.15u – Aperitief + lunch (Buffet)

Workshops:
Aanbod workshops deel 1
donderdag 13 maart 2025 van 13:00 tot 14:15
Veerkracht in onderwijs voor meer welbevinden aan beide kanten van de lessenaar
Spreker: Anja Copejans

Heb je het gevoel dat je het vooral druk, druk, druk hebt? Leef je jouw leven op automatische piloot? Voel je je soms uitgeput en wordt het steeds moeilijker om te genieten van jouw leven omdat je te veel stress ervaart? Dan behoor jij misschien wel tot 65% van de bevolking die aangeeft dagelijks stress te hebben op de werkvloer of behoor je tot één derde van de mensen in onderwijs die worstelt met een burn-out. Inzetten op preventie is cruciaal om tot een kantelpunt te komen. Stress op zich is niet het probleem, wel het gebrek aan herstel maar stress op zich kan ook positief zijn, een overload aan negatieve stress is dat niet. Wanneer stress ons leven gaat overheersen heeft dat heel wat kwalijke gevolgen voor ons welbevinden, zowel mentaal als lichamelijk. In de workshop ontdek je alles over bijkomende risico’s voor je gezondheid ten gevolge van toenemende stress. Ook gaan we aan de slag met het ontstaan van stress om ook hierin meer inzicht te krijgen om erger te voorkomen. Wat zijn onze stresstriggers, hoe manifesteren ze zich, welke zaken maken ons stressbestendiger of kunnen we inzetten wanneer we merken dat dit nodig is, zowel curatief als preventief.

De Generatiebril: werken aan generatiesensitiviteit
Spreker: Pascal Roskam

Tijdens deze workshop bieden we de verklaringen voor generatieverschillen. Door een dieper begrip van elkaars generatieprofiel streven we naar een verbeterde samenwerking. We bieden inzichten en praktische tips om deze verbinding te versterken. Wat je kan verwachten tijdens deze workshop:
- Wat zijn generaties?
- Verschil en effect van 'levensfase' versus 'generatie'.
- Wat is de eigenheid van de verschillende generaties op de werkvloer.
- lnzichten om generatiesensitiviteit te stimuleren op de werkvloer.
- lnzicht in wat verschillende generaties wensen en hoe men daar rekening kan mee houden op de werkvloer.

Mentaal Kapitaal​
Spreker: Steve Daponte

Versterk het mentaal kapitaal in je school. Hoe kan je wendbaar omgaan met de uitdagingen die ons worden opgelegd?
Verwacht een eye opener die glashelder maakt dat investeren in je eigen brein leidt tot meer wendbaarheid, energie en geluk en minder stress en angst. Met de bestseller 'Mentaal Kapitaal' als rode draad, leer je hoe je brein precies werkt en ontdek je praktische technieken om je energie en focus te versterken en om deze volatiele tijden met voldoende motivatie en groeimindset door te komen.

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden voor onderwijs
Spreker: Tom Termote

'Mijn kind wordt online gepest.' 'Mijn dochter wordt afgeperst met naaktbeelden.' 'De schoolresultaten van mijn leerlingen lijden onder hun smartphonegebruik.' Het is maar een greep uit de bezorgdheden waar ouders, docenten en directeurs Tom Termote, docent cybersecurity (elektronica-ICT), mee aanspreken. De online wereld is verweven met het echte leven, zeker in het geval van onze kinderen. Maar hoe ga je daarmee om? Het gaat immers razend snel: je hebt nog maar net geleerd wat TikTok precies is en daar is BeReal al. Opvoeders zijn nauwelijks op de hoogte van de online leefwereld waarin jongeren opgroeien. Dat maakt het extra moeilijk om de jongeren te waarschuwen voor de gevaren, zeker als ze volop puberen. In deze workshop gidst Tom je door het landschap van gamers, influencers, sociale media en algoritmes. Welke invloed hebben apps op onze jongeren? Hoe ga je het gesprek aan over problematisch gamegedrag? Hoe bescherm je je kind tegen de gevaren van het internet? Wat met privacy? Tom vertelt uit zijn eigen ervaringen als millennial, vader en docent. In zijn informatieve lezing, met een stevige portie humor, reikt hij praktische tips aan voor elke volwassene die jongeren opvoedt.

Over Roddelen en ander goed bedoeld gedrag
Spreker: Sarah Debacker

Tijdens deze workshop zoomen we in op het achterliggend mechanisme van roddelen en de impact ervan op het functioneren en presteren van teams. Nee, het gaat niet over die ene keer, maar wel over het patroon dat ontstaat. Eén keer is toeval, twee keer vraagt aandacht en vanaf de derde keer weet je dat de roddel een nieuwe waarheid wordt. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag rond:
- Het weefsel van de groep: welke patronen binnen jouw team zijn dominant en krijgen veel ruimte, welke niet?
- De voedingsbodem van een roddelcultuur.
- Welke valkuil zit in het oordeel, het zoeken naar een schuldige of het grote gelijk? En hoe draai je dat om?
- Wat zijn de positieve intenties achter roddelen?
- Roddelen, het mechanisme.
- Valkuil: ik heb geen vat op roddels. Waar kun jij het verschil maken?

AQ, adaptieve intelligentie. Hoe aan de slag als leider van en in verandering?
Spreker: Tim Vermeire

De adaptieve leider in tijden van veelheid, complexiteit, snelheid en verandering: simplificatie, essentialisme, consistentie en proactiviteit. Hoe het hoofd scherp en de collega’s gemotiveerd houden?

​Gezond schermgebruik bij jongeren: van digisprong naar hinkelsprong
Spreker: Lieven Demarez

Zijn jongeren nu werkelijk zo verslaafd aan hun smartphone? Wat is de plaats van de smartphone, en bij uitbreiding andere schermen, op school? Hoe kunnen we jongeren begeleiden in het ontwikkelen van een gezonde relatie met die schermen? In deze workshop wordt een inzicht geboden in de onderliggende mechanismen die maken dat jongeren onbewust tijdrovende patronen ontwikkelen. Er worden unieke inzichten geboden (op basis van logging van smartphonegedrag van Vlaamse scholieren) en we staan stil bij hoe we de jongeren het best kunnen begeleiden in de ontwikkeling van hun digitale gewoontes.

Ik volg op dit ogenblik geen workshop
Spreker: geen

   

Aanbod workshops deel 2
donderdag 13 maart 2025 van 14:30 tot 15:45
Perfectionisme, valkuil of talent?
Spreker: Anja Copejans

Heel wat stress in onderwijs wordt veroorzaakt door ons streven naar perfectionisme, één van de grootste oorzaken van burn-out volgens wetenschappelijk onderzoek. Wanneer er te veel lijdensdruk ontstaat en het talent een valkuil wordt door onze drang naar altijd meer en beter te willen, krijgt dit op lange termijn een prijskaartje. Dikwijls realiseren we ons helemaal niet dat onze streven naar perfectionisme hierbij een belangrijke katalysator is omdat we ervan overtuigd zijn dat dit vooral een geweldige competentie is. Perfectionisme is uiteraard een mooie eigenschap zolang onze verwachtingen realistisch zijn en we bewust zijn van het mechanisme dat perfectionisme aanstuurt. Helaas zien we in de praktijk vaak dat het evenwicht snel zoek raakt. Perfectionisme is trouwens ook veel meer dan kleren op kleur hangen, oog voor detail, orde en netheid of alles op elk moment perfect onder controle hebben. Wat perfectionisme wel is, wat de symptomen zijn en hoe het ontstaat, ontdek je tijdens de workshop. Elke deelnemer krijgt zicht op zijn perfectionismepatroon en de symptomen die een rol spelen. Zo ontstaat bewustwording en kan er worden ingezet op preventie zodat voldoening vinden, uitdagingen aangaan en doelen bereiken hand in hand kunnen gaan met een leven in balans zonder al te veel negatieve stress.

De Generatiebril: werken aan generatiesensitiviteit
Spreker: Pascal Roskam

Tijdens deze workshop bieden we de verklaringen voor generatieverschillen. Door een dieper begrip van elkaars generatieprofiel streven we naar een verbeterde samenwerking. We bieden inzichten en praktische tips om deze verbinding te versterken. Wat je kan verwachten tijdens deze workshop:
- Wat zijn generaties?
- Verschil en effect van 'levensfase' versus 'generatie'.
- Wat is de eigenheid van de verschillende generaties op de werkvloer.
- lnzichten om generatiesensitiviteit te stimuleren op de werkvloer.
- lnzicht in wat verschillende generaties wensen en hoe men daar rekening kan mee houden op de werkvloer.

Mentaal Kapitaal​
Spreker: Steve Daponte

Versterk het mentaal kapitaal in je school. Hoe kan je wendbaar omgaan met de uitdagingen die ons worden opgelegd?
Verwacht een eye opener die glashelder maakt dat investeren in je eigen brein leidt tot meer wendbaarheid, energie en geluk en minder stress en angst. Met de bestseller 'Mentaal Kapitaal' als rode draad, leer je hoe je brein precies werkt en ontdek je praktische technieken om je energie en focus te versterken en om deze volatiele tijden met voldoende motivatie en groeimindset door te komen.

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden voor onderwijs
Spreker: Tom Termote

'Mijn kind wordt online gepest.' 'Mijn dochter wordt afgeperst met naaktbeelden.' 'De schoolresultaten van mijn leerlingen lijden onder hun smartphonegebruik.' Het is maar een greep uit de bezorgdheden waar ouders, docenten en directeurs Tom Termote, docent cybersecurity (elektronica-ICT), mee aanspreken. De online wereld is verweven met het echte leven, zeker in het geval van onze kinderen. Maar hoe ga je daarmee om? Het gaat immers razend snel: je hebt nog maar net geleerd wat TikTok precies is en daar is BeReal al. Opvoeders zijn nauwelijks op de hoogte van de online leefwereld waarin jongeren opgroeien. Dat maakt het extra moeilijk om de jongeren te waarschuwen voor de gevaren, zeker als ze volop puberen. In deze workshop gidst Tom je door het landschap van gamers, influencers, sociale media en algoritmes. Welke invloed hebben apps op onze jongeren? Hoe ga je het gesprek aan over problematisch gamegedrag? Hoe bescherm je je kind tegen de gevaren van het internet? Wat met privacy? Tom vertelt uit zijn eigen ervaringen als millennial, vader en docent. In zijn informatieve lezing, met een stevige portie humor, reikt hij praktische tips aan voor elke volwassene die jongeren opvoedt.

Over Roddelen en ander goed bedoeld gedrag
Spreker: Sarah Debacker

Tijdens deze workshop zoomen we in op het achterliggend mechanisme van roddelen en de impact ervan op het functioneren en presteren van teams. Nee, het gaat niet over die ene keer, maar wel over het patroon dat ontstaat. Eén keer is toeval, twee keer vraagt aandacht en vanaf de derde keer weet je dat de roddel een nieuwe waarheid wordt. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag rond:
- Het weefsel van de groep: welke patronen binnen jouw team zijn dominant en krijgen veel ruimte, welke niet?
- De voedingsbodem van een roddelcultuur.
- Welke valkuil zit in het oordeel, het zoeken naar een schuldige of het grote gelijk? En hoe draai je dat om?
- Wat zijn de positieve intenties achter roddelen?
- Roddelen, het mechanisme.
- Valkuil: ik heb geen vat op roddels. Waar kun jij het verschil maken?

AQ, adaptieve intelligentie. Hoe aan de slag als leider van en in verandering?
Spreker: Tim Vermeire

De adaptieve leider in tijden van veelheid, complexiteit, snelheid en verandering: simplificatie, essentialisme, consistentie en proactiviteit. Hoe het hoofd scherp en de collega’s gemotiveerd houden?

​Gezond schermgebruik bij jongeren: van digisprong naar hinkelsprong
Spreker: Lieven Demarez

Zijn jongeren nu werkelijk zo verslaafd aan hun smartphone? Wat is de plaats van de smartphone, en bij uitbreiding andere schermen, op school? Hoe kunnen we jongeren begeleiden in het ontwikkelen van een gezonde relatie met die schermen? In deze workshop wordt een inzicht geboden in de onderliggende mechanismen die maken dat jongeren onbewust tijdrovende patronen ontwikkelen. Er worden unieke inzichten geboden (op basis van logging van smartphonegedrag van Vlaamse scholieren) en we staan stil bij hoe we de jongeren het best kunnen begeleiden in de ontwikkeling van hun digitale gewoontes.

Ik volg op dit ogenblik geen workshop
Spreker: geen

   

Aanbod workshops deel 3
donderdag 13 maart 2025 van 16:30 tot 17:50
Ontspanningsaanbod: wine tasting (vrijblijvend)
Spreker: geen

  

Ontspanningsaanbod: djembé (vrijblijvend)
Spreker: geen

   

Ontspanningsaanbod: wandeling met plannetje (vrijblijvend)
Spreker: geen

  

Ontspanningsaanbod: handmassage (vrijblijvend)
Spreker: geen

  

Ontspanningsaanbod: meditatie "breathe and sound" (vrijblijvend)
Spreker: geen

  

Ontspanningsaanbod: Tai chi (vrijblijvend)
Spreker: geen

   

Ik neem niet deel aan het vrijblijvende ontspanningsaanbod
Spreker: geen

  

Ontspanningsaanbod: handmassage (vrijblijvend) (kopie)
Spreker: geen

  

Bijkomende info:

Problemen met inschrijven? Stuur een mail naar academie@katholiekonderwijs.vlaanderen met vermelding van je school, naam en voornaam en werkwinkelkeuze.

Voorovernachting: Je kan kiezen om reeds op woensdagavond aan te komen tegen een meerprijs. Wens je ook te eten de avond voordien in het hotel? 

  • Er zijn 2 buffetrestaurants. Een voucher hiervoor kan je kopen bij de onthaalbalie. Je kan er eten van 17u45 tot 19u15.
  • Je kan ook à la carte eten in brasserie Den Ensor gelegen in het hotel. De keuken is geopend tot 21u.

Prijs: Kamer alleen: 340 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer en toilet): 320 euro.

Sleutels van de kamer zullen op 13 maart om 16.00 uur beschikbaar zijn. Tot zolang kan de bagage in de bagageruimte staan.

Gratis parkeren kan langs de dijk, de straten rond het hotel zijn betalend of enkel voor bewoners. Je kan desgewenst zelf een parking in het hotel boeken via groups@vayamundo.eu met vermelding van de exacte data van het congres. 

Vayamundo Oostende
Zeedijk 290-330
8400 Oostende
Tel.: 078 15 61 00

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Annulatievoorwaarde:

Annulatie zonder medisch attest kan tot 2 weken voor datum. Bij annulatie minder dan 2 weken voor datum, kan dit enkel met medisch attest en dan zal de overnachting in mindering gebracht worden van het deelnamebedrag. 


Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 14 februari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 340,00 Euro
Lesgever: Copejans Anja
Termote Tom
Vermeire Tim
Roskam Pascal
Snoecx Carl
Devos Bastien
Demarez Lieven
Daponte Steve
Debacker Sarah
Devisch Ignaas
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 13 maart 2025 van 08:30 tot 23:00
    • vrijdag 14 maart 2025 van 08:00 tot 13:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.