Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP240420-01 Impulsdag: ‘krachtig kwetsbaar’

Als leraar maak jij mee de maatschappij van morgen. Je biedt leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op betekenisvolle maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dat aan in een steeds complexer wordende maatschappij?

Hedendaagse kunstenaars zijn sterk in het opzetten van sociaal-artistieke en participatieve processen tussen leerlingen en de maatschappij. In deze vorming focussen we op het potentieel van leerlingen om met kunst en educatie complexe structuren en situaties te doorgronden.

Tijdens deze vorming:

- krijg je praktische tips: hoe bedenk je een projectplan? waar vind je een geschikte partner? hoe vraag je een subsidie aan?
- bieden we een theoretisch kader rond participatief werken met leerlingen;
- komen inspirerende voorbeelden uit de praktijk aan het woord;
- zijn er netwerkkansen met kunstenaars, socio-culturele organisaties en mededocenten.

Doelstellingen:
  • Je ontwikkelt concrete vaardigheden om participatieve projecten met leerlingen op te zetten, zoals het schrijven van projectplannen, vinden van geschikte partners, en aanvragen van subsidies.
  • Je verdiept je kennis over participatieve werkvormen en leert hoe kunst en educatie kunnen worden ingezet om maatschappelijke en complexe vraagstukken te begrijpen en te bespreken met leerlingen.
  • Je ontdekt praktijkvoorbeelden van sociaal-artistieke projecten en krijgt de kans om te netwerken met kunstenaars, socio-culturele organisaties en collega-docenten, wat leidt tot inspiratie en mogelijk nieuwe samenwerkingen.
Doelgroep:
  • Alle leraren secundair onderwijs en DKO die sociaal-artistieke praktijken een plaats willen geven
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK
Inhoud:

9:30 | Deuren open 

10:00 - 10:15 | Welkom en inleiding door Maureen Magerman (LUCA School of Arts)
Een verkenning van het werken binnen en buiten de norm in artistiek-educatieve contexten.

10:15 - 11:30 | Inspirerende sprekers

  • An Favoreel (CANON Cultuurcel)
    Bij CANON Cultuurcel speelt An een sleutelrol in het begeleiden van scholen bij aanvragen Kunstkuur en samenwerkingen met kunstenaars (dynamoPROJECT). 

  • Kato Vanpoperinghe (Academie Stad Gent)
    Als pedagogisch coördinator van de Academie voor Beeldende Kunsten van Gent en leerkracht Kunstkuur deelt Kato haar ervaringen met het opzetten van duurzame samenwerkingen tussen kunstenaars en scholen.

  • Sarah Vanhee (Kunstenaar)
    Sarah is een transdisciplinair kunstenaar op het snijvlak van kunst en samenleving. Haar project ‘Bodies of Knowledge’ functioneert als een nomadische school waar onderdrukte of onderbelichte kennis wordt gedeeld via lichamelijke oefeningen en collectieve rituelen.

11:30 - 12:00 | Panelgesprek en vragen (gemodereerd door Raisa Vandamme)

12:00 - 13:00 | Lunch en netwerkmoment

NAMIDDAG | Praattafels

Kies drie verschillende interactieve sessies uit zes inspirerende praattafels:

13:00 - 13:45 | Sessie 1
13:45 - 14:30 | Sessie 2
14:30 - 15:15 | Sessie 3

15:15 - 15:30 | Pauze


15:30 - 16:00 | Slotgesprek (gemodereerd door Maureen Magerman)

PRAATTAFELS

  1. Leon
    Leer over deze Brusselse en nomadische werkplek waar dans als bindmiddel fungeert in participatieve processen. Ontdek hoe dansworkshops tijdens schooltijd bijdragen aan sociaal-emotionele vaardigheden, burgerschap en taalvaardigheid.

  2. MUS-E Belgium
    Sinds 2000 brengt MUS-E actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen, jongeren en volwassenen ongeacht hun voorkennis of achtergrond. Ontdek hoe deelnemers worden uitgenodigd in de wereld van kunstenaars te stappen tijdens trajecten van intercreatie.

  3. S.M.A.K. Beweegt
    Kunst spreekt een universele taal die beweegt en verbindt. Het is een taal die iedereen kan leren spreken, ook wie moeilijk toegang heeft tot kunst. Het zit S.M.A.K. in de genen om kunst uit de traditionele kaders te trekken en te brengen waar het thuishoort: in de samenleving, tussen mensen, in de leefwereld van vandaag. Onze wereld verandert aan een ongekende snelheid, waardoor de zoektocht naar verbinding urgenter is dan ooit. S.M.A.K. zoekt die verbinding niet alleen binnen de beschermde muren van het museum, maar ook daarbuiten: op straat, in wijken en gemeenschappen, in het dagelijkse leven. Deze gedachte vormt sinds 2015 het fundament van S.M.A.K. Beweegt. Vier krachtige pijlers vormen het hart van dit programma: actie, verbinding, leergierigheid en impact. Centraal staat het principe van ‘doen om te ervaren’. Door actief te participeren en zelf deel uit te maken van het kunstproces, ontdekken mensen nieuwe perspectieven en wordt kunst een persoonlijke ervaring die verbindt. Wat begon als een streven om kunst toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, is uitgegroeid tot een dynamisch platform waar ervaringen en kennis worden uitgewisseld. Via S.M.A.K. Beweegt ontmoeten mensen elkaar, spreken ze met beelden en leren ze van elkaars verhalen. Hier is nieuwsgierigheid de drijvende kracht, en leidt actie tot transformatie.

  4. Stageverhalen: Educatieve Master LUCA School of Arts 
    Kom luisteren naar de inspirerende ervaringen van onze masterstudenten! Neill De Cock en Ayla Willaert delen hun stageperiode in Nepal, Ayla vertelt ook over Globe Aroma, en Hanne Engels presenteert haar project bij De Zandberg. Ontdek hoe de vakken Stage verbinden en Stage verdiepen bijdragen aan hun ontwikkeling als kunstdocenten.

  5. Kunstkuur: Duurzame samenwerking in kunsteducatie
    Met An Favoreel en Veerle Vervliet (Sint Lukas Academie)
    Kunstkuur faciliteert driejarige samenwerkingen tussen academies en scholen. Ontdek hoe deze trajecten kunsteducatie versterken en de pedagogische vaardigheden van kunstenaars ontwikkelen met An Favoreel en Veerle Vervliet (Sint Lukas Academie)

  6. OKAN: Artistieke projecten met anderstalige nieuwkomers
    Pol Coussement en Elise Willaert zijn verbonden aan vzw Passerelle, een organisatie die dansprojecten opzet voor jongeren. Deze vzw werkt al 15 jaar samen met OKAN (Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers) om anderstalige jongeren via dans en beweging een manier te bieden om zich artistiek uit te drukken, zich sociaal te integreren en hun zelfvertrouwen te versterken. Deze samenwerking helpt OKAN-leerlingen om op een creatieve en inclusieve manier te groeien in hun nieuwe omgeving.
Strategie en methode:

We werken met een participatieve en praktijkgerichte aanpak, dit benadrukt actieve betrokkenheid van de deelnemers door middel van hands-on activiteiten, praktijkvoorbeelden, en samenwerking met relevante partners. De focus ligt op het verbinden van theorie met praktijk, zodat leerkrachten direct toepasbare vaardigheden en inzichten ontwikkelen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: Lesgever nog niet gekend .
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Jan Hoetplein 1
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 25 april 2025 van 10:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.