Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP240420-01 Impulsdag: ‘krachtig kwetsbaar’

Als leraar maak jij mee de maatschappij van morgen. Je biedt leerlingen de kans om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen waarbij je ze wil voorbereiden op betekenisvolle maatschappelijke participatie. Maar hoe pak je dat aan in een steeds complexer wordende maatschappij?

Hedendaagse kunstenaars zijn sterk in het opzetten van sociaal-artistieke en participatieve processen tussen leerlingen en de maatschappij. In deze vorming focussen we op het potentieel van leerlingen om met kunst en educatie complexe structuren en situaties te doorgronden.

Tijdens deze vorming:

Krijg je praktische tips. Hoe bedenk je een projectplan? Waar vind je een geschikte partner? Hoe vraag je een subsidie aan?
Bieden we een theoretisch kader rond participatief werken met leerlingen.
Komen inspirerende voorbeelden uit de praktijk aan het woord.
Zijn er netwerkkansen met kunstenaars, socio-culturele organisaties en mededocenten.

Doelstellingen:
  • Je ontwikkelt concrete vaardigheden om participatieve projecten met leerlingen op te zetten, zoals het schrijven van projectplannen, vinden van geschikte partners, en aanvragen van subsidies.
  • Je verdiept je kennis over participatieve werkvormen en leert hoe kunst en educatie kunnen worden ingezet om maatschappelijke en complexe vraagstukken te begrijpen en te bespreken met leerlingen.
  • Je ontdekt praktijkvoorbeelden van sociaal-artistieke projecten en krijgt de kans om te netwerken met kunstenaars, socio-culturele organisaties en collega-docenten, wat leidt tot inspiratie en mogelijk nieuwe samenwerkingen.
Doelgroep:
  • Alle leraren secundair onderwijs en DKO die sociaal-artistieke praktijken een plaats willen geven
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze professionalisering, georganiseerd door Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, de Sint-Lukas Academie en SMAK, richt zich op de rol van kunst en educatie in het voorbereiden van leerlingen op maatschappelijke participatie in een complexe wereld. De vormingsdag biedt leerkrachten een combinatie van praktische tools en theoretische inzichten om participatieve projecten te ontwikkelen die leerlingen verbinden met de samenleving.

Tijdens de sessies leren deelnemers hoe ze een projectplan opstellen, geschikte partners vinden en subsidies aanvragen. Inspirerende praktijkvoorbeelden van sociaal-artistieke projecten illustreren hoe kunst kan bijdragen aan het begrijpen van complexe maatschappelijke structuren. Daarnaast wordt een theoretisch kader aangereikt over participatief werken met leerlingen.

De vorming biedt niet alleen kennis en inspiratie, maar ook netwerkmogelijkheden met kunstenaars, socio-culturele organisaties en collega-docenten, waardoor deelnemers concrete handvatten krijgen om kunst en educatie te integreren in hun onderwijspraktijk.

Strategie en methode:

We werken met een participatieve en praktijkgerichte aanpak, dit benadrukt actieve betrokkenheid van de deelnemers door middel van hands-on activiteiten, praktijkvoorbeelden, en samenwerking met relevante partners. De focus ligt op het verbinden van theorie met praktijk, zodat leerkrachten direct toepasbare vaardigheden en inzichten ontwikkelen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: Lesgever nog niet gekend .
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Jan Hoetplein 1
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 25 april 2025 van 10:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.