Beleidsmatig werken aan professionaliteit
Linthout Luc, Van Puyenbroeck Luc & Jacobs
Diane, Beleidsmatig werken aan professionaliteit. (Syllabus serie nr. 7) Leuven,
Garant, 2001, 145 pp. (ISBN 90-441-1215-5)
Sedert enkele jaren worden scholen van zowel het basisonderwijs als van het secundair
onderwijs decretaal uitgenodigd en aangespoord om autonoom hun pedagogisch project
te expliciteren en te realiseren. Tevens moeten zij, via een doorgedreven professionaliseringsbeleid
hun personeel vertrouwd maken met het eigentijdse schoolgebeuren.
Dit boek wil een leidraad zijn om alle betrokkenen bij het beleid van een school
te helpen en te ondersteunen. Het is tegelijk de neerslag van de inhoudelijke inbreng
tijdens het nascholingsproject "Beleidsvisie en Planning op school: een gedeelde
verantwoordelijkheid". Zowel het nascholingsproject als deze publicatie wil schoolleiders
bewust maken van de link tussen hun pedagogisch project, hun schoolwerkplan en hun
nascholingsplan. Het boek wil hen ondersteunen bij zelfevaluatie en biedt een aantal
instrumenten aan die helpen bij het zoeken en ordenen van prioriteiten. Daarnaast
wil het inzicht verschaffen in de manier waarop scholen hun beginnende leerkrachten
kunnen vormen, en hoe ze kunnen werken aan de verdere professionalisering van alle
personeelsleden. Aan de hand van een aantal checklists kunnen schoolverantwoordelijken
reflecteren op hun huidige situatie. Tevens worden ze ondersteund bij het opstellen
van een beleidsplan op korte en middellange termijn.
|