Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0DLP250027-JK-1TM Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgeving

Tijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.

Doelstellingen:

Het schoolteam:

  • krijgt inzicht in het uitwerken van een krachtige speelleeromgeving binnen en buiten je klas.
  • verdiept zich in kennis over een doelgericht basisaanbod.
  • oefent zich om het basisaanbod gedifferentieerd uit te bouwen.
  • ontwikkelt vaardigheden om themaloos aan de slag te gaan.
  • krijgt handvatten om vanuit hun basisaanbod in te zetten op effectieve didactiek.
  • leert hoe ze wiskundige kansen kan benutten in hun basisaanbod.
  • leert hoe ze in hun basisaanbod rijke woordenschat en rijke mondelinge interactie kan benutten.
  • leert hoe ze in hun basisaanbod kansen kunnen benutten voor wetenschap en techniek.
Doelgroep:
  • Team kleuterschool
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens 2 sessies verdiept het kleuterteam zich in een krachtige speelleeromgeving. In onze kleuterscholen streven we naar een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. De begeleiding door de leraar is gebaseerd op de principes effectieve didactiek. We bekijken hoe we wiskundige kansen, rijke woordenschat en mondelinge interactie en focus op wetenschap en techniek kunnen integreren in ons basisaanbod.

Het geheim? Een uitdagend en doelgericht aanbod voor zowel in als buiten de klas waar de leraar betekenisvolle speelleerervaringen ondersteunt.

Tijdens deze sessies verbreedt het team zijn kijk om ook zonder een belangstellingscentrum aan de slag te gaan.

Strategie en methode:

We verwachten een actieve participatie van de deelnemers. Via verschillende werkvormen gaan we samen aan de slag om na te denken over de verschillende bouwstenen om krachtig en doelgericht aan de slag te gaan met basismaterialen in je klas. We onderzoeken wat dit wil zeggen binnen een themaloze week en welke rol wij opnemen als leraar in onze klas.

Bijkomende info:

Breng je laptop/tablet mee. Fiches voor hoeken zijn ook een must om bij te hebben (hetzij digitaal hetzij op papier).

Onderstaande prijs is enkel geldig voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Inhoud sessie 1: (niet te kiezen)

  • Sociale ontwikkeling van spel
  • Verschillende spelfasen
  • Voorwaarden om tot spel te komen
  • KRACHTIGE klasinrichting & KRACHTIGE inrichting van de omgeving
  • handvatten voor ED

De school maakt een keuze uit onderstaande.

Inhoud sessie 2a (keuze van de school)

  • DOELGERICHTE klasinrichting
  • Hoekenfiches
  • Vertrekken zonder thema en meespelen

Inhoud sessie 2b (keuze van de school)

  • DOELGERICHTE klasinrichting
  • wiskundige kansen benutten in het basisaanbod
  • rijke woordenschat en mondelinge interactie in het basisaanbod
  • in basisaanbod kansen benutten voor wetenschap en techniek

Tussentijdse taak.

De beide sessie kunnen niet op 1 dag gegeven worden omwille van een tussentijdse taak of opdracht die zal verwerkt moeten worden.


Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 660,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.