Op deze dag maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie, waarbij verwondering, nieuwsgierigheid en actieve betrokkenheid van leerlingen centraal staan. Je leert hoe je als leraar betekenisvolle leeromgevingen ontwerpt en denk- en leerprocessen begeleidt. Vanuit een helder didactisch kader ontdek je hoe je haalbare en motiverende onderwijsarrangementen opbouwt waarin leerlingen leren redeneren, verbanden leggen en reflecteren. Onderzoekend en ontwerpend leren vormt de rode draad. Je verkent hoe krachtige vragen en uitdagende ontwerpopdrachten het denken en handelen van leerlingen stimuleren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en korte doe-opdrachten analyseer je wat werkt en waarom. Je past deze inzichten zelf toe door een eigen onderwijsarrangement te ontwerpen. De sessie biedt ruimte voor uitwisseling en reflectie met collega’s. Theoretische inzichten worden telkens concreet gemaakt via toepasbare werkvormen en tools. Zo vertrek je met inspiratie én praktische handvatten om W&T krachtig en haalbaar vorm te geven in jouw klaspraktijk.
Programma
09.00 uur: onthaal met koffie
09.30 uur: plenair deel: wetenschappen en technologie: "kennisrijk curriculum"
10.00 uur: sessie rond "wetenschappen en technologie: krachtige didactiek" OF "wetenschappen en technologie: onderzoekend en onderwerpend leren"
12.00 uur: middagpauze
13.00 uur: sessie rond "wetenschappen en technologie: krachtige didactiek" OF "wetenschappen en technologie: onderzoekend en onderwerpend leren"
15.00 uur: einde