Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO9LSO250013-01 Directiecongres secundair onderwijs regio Oost-Vlaanderen: krachtig positief/positief krachtig

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende directies:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:
  • Directies secundair onderwijs regio Oost-Vlaanderen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

Woensdag 8 oktober 2025

13.00 uur Onthaal

14.00 uur Opening congres door Mevr. Lieve Van Daele

15.00 uur Academisch optimisme - Prof. dr. Ruud Lelieur

Academisch optimisme bevat het samenspel van drie elementen: (1) overtuigingen van doelmatigheid, (2) vertrouwen in leerlingen en ouders en (3) de focus op leren. Onderzoek toont aan dat er een sterke positieve samenhang bestaat tussen academisch optimisme en de prestaties van leerlingen: hoe meer leraren(teams) gekenmerkt worden door academisch optimisme, hoe beter hun leerlingen presteren. En het meest bemoedigende hieraan: dit geldt voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond. Academisch optimisme is bovendien veranderbaar. Inzetten op academisch optimisme is bijgevolg een erg interessante strategie om leerpresaties én eerlijke kansen te bevorderen. Deze presentatie wilt deelnemers wegwijs maken in de wondere wereld van academisch optimisme. Om daartoe te komen, wordt gestart met een korte historische schets van het ontstaan van dit concept. Vervolgens wordt academisch optimisme ontleed aan de hand van eigen onderzoeksresultaten. Er wordt aandacht besteed aan het meten van academisch optimisme, de aanwezigheid van academisch optimisme bij onze leraren(teams) en wat het onderzoek vertelt over het bevorderen van academisch optimisme. Hierbij wordt bijzondere aandacht gegeven aan de rol van de schoolleider(s).

17.00 uur Koffie met deelmoment "De school van vandaag"

18.30 uur Luchtje scheppen, vrije tijd

19.30 uur Apero en diner

Donderdag 9 oktober 2025

07.30 uur Ontbijt

09.00 uur Minireferaat

11.00 uur Pauze

11.30 uur Spreker die ons over het muurtje laat kijken - Dhr. Hans Bourlon

12.30 uur Lunch

15.00 uur Keuzesessie Brede basiszorg - via een krachtige leeromgeving de ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren

17.00 uur Pauze

17.30 uur Voorstelling "Goed onderwijs,: ik weet wat dat is" - Mevr. Steffie De Baerdemaecker

Wat is goed onderwijs? Daarover wordt alle dagen gedebatteerd. Soms gezellig, soms heftig. Op televisie, bij de bakker, op school. Door onderwijsprofessionals en door mensen die het beter weten dan de onderwijsprofessionals.

Gelukkig is er één iemand die alle antwoorden kent: Steffie. Zij weet hoe het moet. Hoe zorgen we ervoor dat onze scholen de handige handen, de zorgzame zielen, de briljante breinen en de creatieve kunstenaars van morgen afleveren? Steffie weet het. Is onderwijs vooral een kwestie van Nederlands en wiskunde? Of zijn net andere dingen belangrijker? Steffie weet het. Hoe maken we ons onderwijs inclusief, zodat iedereen zich een volwaardig deel van de samenleving voelt? Steffie wee… Of wacht, misschien weet ze het toch niet helemaal. Misschien rekent ze zelfs op jou voor de antwoorden.

19.30 uur Apero en diner

21.00 uur The Antonio's

Vrijdag 10 oktober 2025

07.30 uur Ontbijt

09.00 uur Eucharistie

10.15 uur Pauze

10.45 uur Bruno Vanobbergen

12.15 uur Afsluiten congres

12.30 uur Lunch

Workshops:
Aanbod workshops deel 1
donderdag 9 oktober 2025 van 09:00 tot 11:00
Minireferaat: op weg naar motiverend en kwaliteitsvol onderwijs: het ABC-model en ABC-leraarskompas
Spreker: Prof. dr. Maarten Vansteenkiste

De vraag of er universele recepten bestaan voor het motiveren van leerlingen en leraren is intrigerend. Werkt eenzelfde motivatiestrategie voor iedereen? Of heb je maatwerk nodig waarbij je rekening moet houden met de kenmerken van de situatie (bijv. groepsgrootte) en de leerlingen (bijv. persoonlijkheid, leeftijd)? Hoe slaag je erin om je motiverende stijl af te afstemmen op de situatie en noden van leerlingen? 


Het fundament voor het motiveren van leerlingen en leraren bestaat uit het ondersteunen van hun psychologische basisbehoeftes aan Autonomie, verBondenheid en Competentie. Hoe meer aan het ABC van leerlingen en leraren is voldaan, hoe beter ze presteren én hoe beter ze zich in hun vel voelen. In deze sessie wordt het leraarkompas voorgesteld dat een waaier aan motiverende en demotiverende stijlen bevat. 
Dit kompas dient als een persoonlijk reflectieinstrument voor het motiverend handelen van leraren en vormt een nuttig referentiekader tijdens inter- en supervisie. Tegelijkertijd is het bij het professionaliseren van leraren in deze materie cruciaal om zelf een motiverende stijl te hanteren. Het kompas fungeert op die manier als een spiegel om de aanpak van een leraar, mentor,  pedagogisch begeleider of directie kritisch onder de loep te nemen. 
De lezing is geïnspireerd op het recent verschenen boek `Het ABC van motivatie in onderwijs' (Vansteenkiste & Soenens, 2025; Lannoo).

Minireferaat: onderwijs als krachtige werkgever
Spreker: Prof. dr. Kristof De Witte

In deze lezing gaat Prof. Kristof De Witte in op recente inzichten rond het lerarentekort. Vertrekkend vanuit administratieve databestanden vergelijkt hij de arbeidsmarkt in en buiten het onderwijs. Daarnaast staat hij stil bij de doorstroom vanuit lerarenopleidingen naar het lerarenberoep, en de retentie in het beroep. Tot slot bespreken we enkele HR-praktijken die verder het onderwijs kunnen versterken.

Minireferaat: uitdagingen voor onderwijs: wat zeggen de data?
Spreker: Jeroen Backs

De veranderingen in de samenleving hou je niet uit je klas of school. Goed onderwijsbeleid voer je niet alleen door oplossingen te zoeken voor de noden die zich vandaag stellen, maar houdt ook rekening met grote maatschappelijke trends en hoe die mogelijk impact zullen hebben op op het onderwijs. Het Departement Onderwijs en Vorming maakt daarom elke vijf jaar een omgevingsanalyse. Die kijkt naar de belangrijke demografische, maatschappelijk, politiek-sociale, economische, ecologische en technologische trends en evoluties die inzicht geven op de externe omgevingsfactoren die invloed hebben op onderwijsbeleid. Daarnaast brengen we ook tal van trends binnen onderwijs in kaart, over leerloopbanen, onderwijsuitkomsten, onderwijspersoneel, instellingen, besturen, financiering, ... In deze sessie gaan we in op de belangrijkste uitdagingen voor het onderwijs de komende jaren op basis van data en onderzoek ons leren. Stof tot nadenken over het te voeren toekomstige onderwijsbeleid.

Aanbod workshops deel 2
donderdag 9 oktober 2025 van 15:00 tot 17:00
Lessen met effect | Effectieve didactiek
Spreker: Wessel Stet

Leraren maken het verschil, maar waarom maakt de ene leraar meer verschil dan de ander? Effectieve didactiek is de sleutel. En ligt er hier ook een rol voor de schooldirecteur? 
 
Als directeur geef je leiding aan een groep professionals, wat je in staat stelt om strategisch te sturen en te ondersteunen. Door recent onderwijsonderzoek te benutten, wordt steeds duidelijker wat effectief is in het onderwijs. Met inzicht in wat leraren succesvol maakt, beschik je over waardevolle middelen om het leren van alle leerlingen te bevorderen.
 
In deze werkwinkel nemen we je mee in de wondere wereld van effectieve didactiek, bespreken we wat werkt in het onderwijs en hoe je leraren kan ondersteunen om (nog) meer effect te hebben op het leren van de leerlingen. We delen wetenschappelijke inzichten, technieken en praktische toepassingen.

(Leer)motivatie | Leerlingen motiveren
Spreker: Dominique Hoorelbeke

Leermotivatie is de motor achter het leerproces. Het bepaalt of leerlingen in beweging komen, volhouden en zich willen ontwikkelen. Maar motivatie is geen vast gegeven — het is iets wat je als leraar/schoolteam actief kunt beïnvloeden.
Tijdens deze werkwinkel duiken we in de wereld van motivatie en effectieve didactiek. Je ontdekt hoe vakgroepen met kleine aanpassingen in hun lespraktijk een groot verschil kunnen maken. We laten je
kennismaken met de Actiewijzer Motivatie: een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd instrument dat vakgroepen helpt om doelgericht te reflecteren op hun onderwijsaanpak.

Hefbomen voor goed onderwijs (of krachtige leeromgeving) in een superdiverse context | Diversiteit
Spreker: Jurgen Viaene

"Elke school is divers, in elke school verschillen leerlingen maar ook leraren van elkaar. Dit stelt ons regelmatig voor scherpe uitdagingen die ons aanspreken op ons leiderschap. 
In deze werkwinkel verkennen we het belang van een heldere visie en specifieke competenties én bespreken we methodieken en inzichten die ons in staat stellen om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren in een wereld vol diversiteit".

We weten uit recent onderzoek dat het omarmen met diversiteit leidt tot betere leeruitkomsten bij leerlingen. Je maakt kennis met dit onderzoek, nadien verken je hefbomen om te werken aan een kwaliteitsvol onderwijs in superdiverse contexten.

Differentiatie in brede basiszorg
Spreker: Vanessa Rottiers en Sofie Van der Eecken

De toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie haalbaar te maken voor het schoolteam waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. In deze werkwinkel nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren.

Het leren ondersteunen | Leren leren beleid
Spreker: Tania Van Passen

Ben je op zoek naar een eenvoudige maar krachtige tool die niet alleen leerlingen helpt om tot leren te komen, maar ook het team ondersteunt om leerlijnen uit te zetten? Missen jullie nog gezamenlijke taal en doelgerichtheid? Dan brengt deze sessie helderheid over de eerste stappen die je kan zetten om de krachtlijn 'betekenisvol leren en kiezen' vanuit het GFL te implementeren op je school.
Aan de hand van onze waaier leerfiches, geven we namelijk voorbeelden en suggesties hoe je als team kan samenwerken, zodat leren leren haalbaar wordt voor leraren en krachtig werkt voor leerlingen.

Maximaal taal: taalbewust lesgeven in een taalsterke school
Spreker: Christel Arens

Vlaamse toetsen, screenings en ervaringen op de klasvloer wijzen allemaal in dezelfde richting: onze leerlingen hebben veel meer taal nodig om hun slaagkansen te kunnen garanderen. Een leerkracht Nederlands, een zorgleerkracht, een ondersteuner kunnen dit niet alleen oplossen. Op elk moment van de dag moet er op taal ingezet worden door de hele school. Hoe kan je dit concreet aanpakken? Hoe kan je de effecten meten? En wat zegt de wetenschap hierover? In deze werkwinkel gaan we hier dieper op in.

Effectieve feedback | Effectieve feedback
Spreker: Nathalie Vanderiviere

Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren. Je gaat naar huis met de krachtlijnen van effectieve feedback en een aanzet om hierrond beleid te maken op
school.

Het leerlingendossier als instrument in functie van leerlingenbegeleiding
Spreker: Jan Coppieters

Een recent onderzoek naar kennishiaten in de brede basiszorg en verhoogde zorg (De Neve, D. et al., 2025) toont aan dat veel scholen een kennisnood hebben inzake "gebruiksvriendelijke en efficiënte manieren om doelgericht informatie over leerlingen systematisch bij te houden, op te volgen (via het leerlingendossier, zonder te veel extra planlast) en in te zetten". Met deze sessie willen we aan die kennisnood tegemoet komen.

We staan stil bij vragen als: Wat is een geschikte structuur van het leerlingendossier? Hoe vermijd je planlast? Hoe zorg je ervoor dat het dossier de ontwikkeling en het leerproces van de leerling ondersteunt? Welke informatie neem je beter wel en niet op? Wie heeft schrijf- en/of leesrechten? Hoe lang mag/moet je bepaalde informatie bewaren? Welke informatie kun je doorgeven?

Goede studiekeuzes maken in het secundair onderwijs
Spreker: Raf Boelen

Ben je bezorgd over de toekomst van je leerlingen? Vind je het uitdagend om hen te begeleiden bij het maken van de juiste studiekeuze? Onderwijsloopbaanbegeleiding is een complexe taak, maar met de juiste tools en inzichten kun je een groot verschil maken.
In deze werkwinkel verken je mogelijkheden om je leerlingen effectief te ondersteunen en tot een gedragen advies te komen. We baseren ons op het Gemeenschappelijk funderend leerplan en helpen je om vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvolle onderwijsloopbaanbegeleiding te bieden.
We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school. 

Wandeling met onderwijspodcast
Spreker: Kristine Impens

Je gaat alleen of met een aantal collega’s aan het wandelen en laat je inspireren door de beste onderwijspodcasts. Voor jullie uitgekozen door Kristine Impens. 

Ik volg op dit moment geen werkwinkel
Spreker: N.v.t.

   

Bijkomende info:

Prijs: Kamer alleen: 495 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer): 470 euro.

Sleutels van de kamer zullen na het deelmoment klaarliggen.

Gratis parkeren kan langs de dijk, de straten rond het hotel zijn betalend of enkel voor bewoners.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Annulatievoorwaarde:

Annulatie tot 4 dagen voor aankomst is kosteloos. Bij annulatie vanaf 3 dagen voor aankomst wordt de volledige deelnameprijs aangerekend.


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 24 september 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 495,00 Euro
Lesgever: Viaene Jurgen
Van der Eecken Sofie
Vansteenkiste Maarten
De Witte Kristof
Rottiers Vanessa
Lelieur Ruud
Van Passen Tania
Vanderiviere Nathalie
De Baerdemaeker Steffie
Backs Jeroen
Hoorelbeke Dominique
Van Daele Lieve
Bourlon Hans
Impens Kristine
Boelen Raf
Arens Christel
Coppieters Jan
Vanobbergen Bruno
Stet Wessel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 8 oktober 2025 van 13:00 tot 19:30
    • donderdag 9 oktober 2025 van 07:30 tot 21:00
    • vrijdag 10 oktober 2025 van 07:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.