DAG 1: persoonlijk leiderschap en leiding geven aan de kwaliteit van je organisatie (Barbara Vrijdags)
Als directeur begrijp je dat je je team nodig hebt om alle beleidsuitdagingen, kwaliteitsverwachtingen van het RiK, de eigenheid van de internen en de context waarin je opereert, op een sterke manier het hoofd te kunnen bieden. Tijdens deze vormingsdag leer je hoe je vanuit een sterk persoonlijk leiderschap kan bouwen aan een cultuur van gedeeld leiderschap. Wat betekent dit dan concreet in de praktijk? Hoe kan ik als directeur met mijn team samen komen tot de juiste actieprioriteiten, en kan ik tot een gedragen besluitvorming komen? Hoe leg ik verantwoordelijkheid en autonomie in het team?
Daarnaast zoom je ook in welke rol je als leider te pakken hebt in het begeleiden van veranderingsprocessen om deze kwaliteitsvol uit te rollen.
DAG 2: ontwikkelingsgericht werken met internen - komen tot een sterke beeldvorming van mijn internen (Barbara Vrijdags)
Je ontdekt wat de principes van het ontwikkelingsgericht werken zijn. Je ontdekt het stappenplan om de eigen werking af te toetsen aan deze principes. Je gaat samen met collega directeurs in gesprek over je huidige manier van beeldvorming en toetst deze samen af aan de principes van ontwikkelingsgericht werken. Je detecteert zo wat best behouden blijft, wat best bijgestuurd wordt en wat aangevuld. Jullie inspireren elkaar met goede praktijkvoorbeelden.
Je ontdekt het ontwikkelde materiaal dat je opvoeders helpt om op een participatieve manier en RIK-proof manier aan beeldvorming van de internen kan doen, en van daaruit de begeleiding van de internen bij te sturen waar nodig.
DAG 3: duurzaam ontwikkelingsgericht personeelsbeleid (Annick Keunen)
INHOUD VOLGT
Dag 4: beleidsontwikkeling rond fysieke en seksuele integriteit (Karen De Wilde)
De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Als leidinggevende wordt er van je verwacht dat je een beleid ontwikkelt en implementeert op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag wil je hierin ondersteunen.
DAG 5: WOW (Inge Van Durme) en intervisie (thema deelnemers) (Anja Dingenen en Inge Verdonck)
WOW: Op deze laatste halve vormingsdag van het thema ‘welzijn op het werk’ ontdek je nog een aantal welzijnsthema’s en ga je dieper in op de leidersrol van de internaatdirecteur. Je ontdekt hoe een welzijnsbeleid kwaliteitsvol te integreren in het dagelijks beleid van het internaat.
Aan de hand van een zelf gekozen thema vanuit de deelnemergroep wordt er in intervisie gegaan rondom deze leervragen.
DAG 6: samenwerken met ouders (Peter Bracaval)
In de context van een internaat ga je een pedagogische partnerschap aan met ouders. Ouders vertrouwen je de opvoeding van hun kind mee toe. Een partnerschap reikt verder dan ouderparticipatie, waar ouders dan vb. aan sommige activiteiten op internaat deelnemen. Gedurende het verblijf van het kind op internaat word je als het ware partners in opvoeding. Dit is een delicaat gegeven waarbij je de rol en de eerste verantwoordelijkheid van de ouders en voogden dient te respecteren.
Een pedagogisch partnerschap is: '… een proces waarin de betrokkenen er op uit zijn om elkaar wederzijds te ondersteunen en waarin ze proberen hun bijdrage zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen, met als doel het leren, de motivatie en de ontwikkeling van de kinderen of jongeren te bevorderen’ (Smit et al., 2006, in Kalthoff, 2011). Deze relatie gaat uit van wederkerigheid: ouders zijn betrokken bij het internaat, en het internaat is betrokken bij de ouders. Je deelt een gezamenlijk belang: nl. het welbevinden, de betrokkenheid en de gezonde ontwikkeling van het kind of jongere.
Wat betekent dat dan concreet voor je internaatwerking? Hoe kan je ook op een goede manier met ouders in gesprek gaan? Hoe kan je elkaar ondersteunen en eren in elkaars’ rol? Wat als het moeilijk loopt? Daar ga je mee aan de slag tijdens deze dag.
DAG 7: leiden van een lerende organisatie (Peter Van Iseghem)
In deze module krijg je inzichten in het leren en veranderen bij volwassenen. Je reflecteert over het functioneren van je eigen team vanuit een leerperspectief en krijgt concrete handvatten om mee aan de slag te gaan in functie van de lerende organisatie. Wat heb je te stimuleren aan groei en ontwikkeling bij je medewerkers? Hoe deel je de verantwoordelijkheid voor het gemeenschappelijke leren? Hoe daag je mensen uit om te veranderen naar participatief gedrag? Wat kan je leren van de groei van je internaat en hoe kan je je samen voorbereiden op de ontluikende toekomst?
DAG 8: conflicthantering en bemiddeling (Sarah Claeys)
In het dagelijks omgaan met elkaar heb je met verschillen te maken. Als je deze verschillen niet in goede banen weet te leiden, krijg je geschillen en die leiden tot conflicten. Het omgaan met weerstanden, het op elkaar afstemmen, het overtuigen, het omgaan met tegengestelde opvattingen vraagt een grote communicatieve vaardigheid.
Als leidinggevende helpt het om conflicthanteringsstijlen te leren herkennen en te begrijpen, en om de principes van verbindende communicatie in te zetten bij het bemiddelen en bij het onderhandelen over een oplossingen waar alle partijen zich goed kunnen bij voelen.
DAG 9: terug- en vooruitblik – evaluatie - proclamatie
Vanuit een gezamenlijk terugkijken wordt gepeild met welke leerinhouden actief aan de slag werd gegaan op het internaat en welke nog meer zouden kunnen worden ingezet.
Er wordt gekeken naar de opbouw van de Profs opleiding en gereflecteerd over de inplanning en opbouw van de modules, vanuit de ervaringen van de deelnemers wordt gekeken hoe er geoptimaliseerd kan worden naar de toekomst toe.
Vanuit een vooruitblik wordt opgelijst welke vormingsnoden er nog leven en welke opties interessant kunnen zijn voor de volgende jaren. Er wordt op passende wijze de afgelegde weg in voorbije inspanningen gevierd tijdens de proclamatie en receptie.