Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250136-03 Dag van de vakcoördinator regio Antwerpen

Tijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking. 

Doelstellingen:

Als deelnemer aan deze vormingsdag: 

  • sta je stil bij en reflecteer je op je rol als vakcoördinator; 
  • leer je hoe je als vakcoördinator de vakgroepwerking kan optimaliseren; 
  • voel je je gesterkt in je rol van vakcoördinator; 
  • netwerk je met en leer je van collegas vakcoördinatoren. 
Doelgroep:
  • Vakcoördinatoren secundair onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De dag van de vakcoördinator start met een warm onthaal en een plenaire duiding van de dag. Na het volgen van de twee door jouw gekozen werkwinkels volgt een plenaire afronding en een kleine netwerkreceptie.

Programma

09.00 uur: onthaal
09.30 uur: verwelkoming
10.00 uur: werkwinkel 
12.00 uur: lunch
12.45 uur: cultuurmomentje
13.15 uur: werkwinkel
15.15 uur: plenaire afronding
15.30 uur: aperitief

Workshops:
Aanbod workshops deel 1
donderdag 5 maart 2026 van 10:00 tot 12:00
Efficiënt en effectief (vak)vergaderen
Spreker: Hannelore Cornelis en Mariella Peeters

De vergadermoeheid in onderwijsmiddens is vooral het gevolg van onvruchtbaar, om niet te zeggen slecht vergaderen, dat op georganiseerd tijdverlies lijkt. Vaak wordt er niet zinnig aan de agenda gewerkt, ofwel wordt aan mensen tekortgedaan, ofwel zijn beide het geval. Het zal er bijgevolg op aankomen dat er beter wordt overlegd, niet per se meer. Maar hoe realiseer je dat? Deze werkwinkel biedt antwoord op volgende vragen: aan welke voorwaarden dient een efficiënte en effectieve (vak)vergadering te voldoen, zodat zowel leerlingen als leraren er beter van worden? Hoe kan een verslagsjabloon met vaste rubrieken bijdragen tot een betere vergadercultuur? Wat wordt precies verwacht van de voorzitter van een vergadering. Hoe creëer je actieve betrokkenheid van alle deelnemers? Hoe ga je om met weerstand? Na deze werkwinkel hebben de deelnemers er zicht op hoe zij zelf hun vakcoördinatoren of vakgroepen kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van vakvergaderingen, met actieve bijdrage van alle leden, of hoe de pedagogische begeleiding hen hierin kan bijstaan. In tweede instantie doen de deelnemers tips op voor eigen vergaderingen.

De kracht van de vakgroep: samen werken aan kwaliteitsvol evalueren
Spreker: Gila Gutwirth

Kwaliteitsvol evalueren is meer dan punten geven – het is samen kijken naar leren. Hoe vind je als vakcoördinator een evenwicht tussen het waarmaken van het evaluatiebeleid van je school, de eigenheid van je vakleerplannen en de persoonlijke overtuigingen van collega’s?

In deze werkwinkel ontdek je hoe je als vakcoördinator samen met je vakgroep bouwt aan een gedragen en kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk die past binnen het beleid van je school. Aan de hand van concrete tools, praktijkervaringen van andere scholen en uitwisseling vanuit de verschillende schoolcontexten verken je manieren om:

  • als vakgroep een gedragen visie op evalueren te ontwikkelen, afgestemd op de schoolvisie en de specifieke vakcontext;
  • evaluatie in te zetten als hefboom om leren op te volgen, te versterken en zichtbaar te maken;
  • cyclisch en systematisch de kwaliteit van evalueren binnen je vakgroep te bewaken;
  • de diversiteit aan opvattingen binnen je vakgroep om te zetten in een gemeenschappelijke professionele taal.

Samen zetten we concrete stappen naar een vakgroep die van evalueren een krachtig en gedragen instrument maakt voor kwaliteitsvol leren – met de vakcoördinator als motor van verandering.

Leermotivatie
Spreker: Tania Van Passen

Motivatie is de motor om tot leren te komen. Leerlingen motiveren kan je leren. Laat je inspireren hoe je als vakgroep aan de slag kan gaan om je leerlingen te motiveren vanuit relatie, communicatie en didactiek. Wat mag je verwachten van deze werkwinkel?

  • Praktische handvatten om motivatie te versterken
  • De Actiewijzer Motivatie als reflectietool
  • Flexibele scenario’s om ermee aan de slag te gaan met de vakgroep.
  • Inspiratie om samen met collega's te zoeken naar wat werkt.
Een goede coach: zegen voor een vakgroep
Spreker: Annette Raemdonck

Je maakt als vakcoördinator kennis met tools om als coach de vakgroep te motiveren. Zo wordt samen werken echt samenwerken.

Een vakgroep zonder geheimen: veiligheid en open feedbackcultuur troef
Spreker: Anke Van Roey

We zeggen zo veel dingen… niet.
Je krijgt als vakcoördinator te maken met collega’s… fijne, lastige, kritische… van allerlei slag.  Sommigen zijn outspoken, van anderen weet je niet wat ze willen.
Zorg mee voor een veilige constructieve sfeer waarin elke collega ongeremd zijn bijdrage kan leveren. Zo geeft samenwerken tijdwinst en energie.

7 spiegels om nog sterker leerplangericht SAMEN te werken!
Spreker: Danny Van den wouwer

Voor vakcoördinatoren die hun vakgroep duurzaam willen versterken. Leerplangericht werken is meer dan leerplannen kennen, het is samen koers zetten.
In deze werkwinkel verken je hoe je als vakcoördinator de leerplangerichtheid van je vakgroep verhoogt op een haalbare, verbindende en tegelijk effectieve manier.
We vertrekken vanuit de praktijk van jouw school en vakgroep en bieden concrete strategieën om:

  • doelen, leertrajecten en evaluaties beter op elkaar af te stemmen;
  • horizontale samenhang te versterken binnen het vak en over vakken heen;
  • een verticale samenhang te bewaken over de leerjaren heen, zodat leerlingen groeien in een samenhangend leertraject.

Daarnaast leer je hoe je als vakcoördinator jouw vakgroep kan aansturen zonder over te overnemen: hoe je richting geeft, inspireert en ondersteunt, terwijl je de autonomie en professionaliteit van je collega’s respecteert.

Geen duik in de leerplannen zelf, wel een sessie vol handvatten, reflectie en werkbare tools om leerplangericht samenwerken tot leven te brengen... met de vakgroep als hechte ploeg en de leerplannen als aantrekkelijk kompas.

Sterk klasmanagement als basisvoorwaarde voor leren
Spreker: Anne Werelds

Hoe zorg je voor rust, duidelijkheid en betrokkenheid in je klas én binnen je schoolteam? Hoe bereik je een krachtige leeromgeving waarin zowel lesgeven als maximaal leren tot stand komt?
Tijdens deze sessie ontdek je wat sterk klasmanagement écht betekent en onlosmakelijk verbonden is met effectieve didactiek. Je maakt kennis met de bouwstenen die de basis vormen voor een krachtige leeromgeving. 
We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruitziet en hoe je deze op maat van jouw context kan vormgeven. Samen zoeken we naar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming op de noden van je school.

Aanbod workshops deel 2
donderdag 5 maart 2026 van 13:15 tot 15:15
Efficiënt en effectief (vak)vergaderen
Spreker: Hannelore Cornelis en Mariella Peeters

De vergadermoeheid in onderwijsmiddens is vooral het gevolg van onvruchtbaar, om niet te zeggen slecht vergaderen, dat op georganiseerd tijdverlies lijkt. Vaak wordt er niet zinnig aan de agenda gewerkt, ofwel wordt aan mensen tekortgedaan, ofwel zijn beide het geval. Het zal er bijgevolg op aankomen dat er beter wordt overlegd, niet per se meer. Maar hoe realiseer je dat? Deze werkwinkel biedt antwoord op volgende vragen: aan welke voorwaarden dient een efficiënte en effectieve (vak)vergadering te voldoen, zodat zowel leerlingen als leraren er beter van worden? Hoe kan een verslagsjabloon met vaste rubrieken bijdragen tot een betere vergadercultuur? Wat wordt precies verwacht van de voorzitter van een vergadering. Hoe creëer je actieve betrokkenheid van alle deelnemers? Hoe ga je om met weerstand? Na deze werkwinkel hebben de deelnemers er zicht op hoe zij zelf hun vakcoördinatoren of vakgroepen kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van vakvergaderingen, met actieve bijdrage van alle leden, of hoe de pedagogische begeleiding hen hierin kan bijstaan. In tweede instantie doen de deelnemers tips op voor eigen vergaderingen.

De kracht van de vakgroep: samen werken aan kwaliteitsvol evalueren
Spreker: Gila Gutwirth

Kwaliteitsvol evalueren is meer dan punten geven – het is samen kijken naar leren. Hoe vind je als vakcoördinator een evenwicht tussen het waarmaken van het evaluatiebeleid van je school, de eigenheid van je vakleerplannen en de persoonlijke overtuigingen van collega’s?

In deze werkwinkel ontdek je hoe je als vakcoördinator samen met je vakgroep bouwt aan een gedragen en kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk die past binnen het beleid van je school. Aan de hand van concrete tools, praktijkervaringen van andere scholen en uitwisseling vanuit de verschillende schoolcontexten verken je manieren om:

  • als vakgroep een gedragen visie op evalueren te ontwikkelen, afgestemd op de schoolvisie en de specifieke vakcontext;
  • evaluatie in te zetten als hefboom om leren op te volgen, te versterken en zichtbaar te maken;
  • cyclisch en systematisch de kwaliteit van evalueren binnen je vakgroep te bewaken;
  • de diversiteit aan opvattingen binnen je vakgroep om te zetten in een gemeenschappelijke professionele taal.

Samen zetten we concrete stappen naar een vakgroep die van evalueren een krachtig en gedragen instrument maakt voor kwaliteitsvol leren – met de vakcoördinator als motor van verandering.

Sterke leerdoelen, sterke vakgroep
Spreker: Jo Bosch en Danny Vloebergs

Sterke leerdoelen geven leraren houvast en brengen duidelijkheid voor leerlingen. Als vakcoördinator zorg je voor afstemming en een gemeenschappelijke taal binnen het vak.
Door hier als vakgroep mee aan de slag te gaan, versterk je niet alleen de lessen, maar ook de samenwerking en de dynamiek binnen de vakgroep.
In deze werkwinkel ontdek je hoe je efficiënte leerdoelen uitschrijft en hoe dit doelgericht focus geeft binnen je vak.

Iedereen inspecteur
Spreker: Peter Hoste en Annette Raemdonck

Hoe kan ik mij op een originele, interactieve, diepgaande, creatieve en gewoonweg leuke manier voorbereiden op een inspectiebezoek. Met Peter en Annette, altijd inspectiepret.

Een vakgroep zonder geheimen: veiligheid en open feedbackcultuur troef
Spreker: Anke Van Roey

We zeggen zo veel dingen… niet.
Je krijgt als vakcoördinator te maken met collega’s… fijne, lastige, kritische… van allerlei slag.  Sommigen zijn outspoken, van anderen weet je niet wat ze willen.
Zorg mee voor een veilige constructieve sfeer waarin elke collega ongeremd zijn bijdrage kan leveren. Zo geeft samenwerken tijdwinst en energie.

Welke rol kan mijn vakgroep spelen in de persoonsvorming van elke leerling (Gemeenschappelijk funderend leerplan)
Spreker: Elke Janssens

Ontdek hoe jouw vakgroep een rol kan spelen in de brede persoonsvorming van leerlingen. Het gemeenschappelijk funderend leerplan biedt vanuit zeven krachtlijnen doelen en praktische wenken om hier jaar na jaar, in elke graad, bewust mee aan de slag te gaan. Omdat dit leerplan de verantwoordelijkheid is van het hele schoolteam, vraagt het om een specifieke aanpak en gerichte aandacht. 
In deze werkwinkel verken je hoe je als vakcoördinator jouw vakgroep kan inspireren en ondersteunen om de leerplandoelen aan te leren, in te oefenen en te evalueren. Je maakt kennis met bronnen, praktische tools en inspirerende voorbeelden die je helpen om de leerplandoelen op een haalbare en betekenisvolle manier te integreren in je vak.

Iedere leraar een taalbewuste leraar - taalgericht vakonderwijs als hefboom voor krachtige vakgroepwerking
Spreker: Barbara Axters en An Vanmeert

Hoe kunnen vakgroepen vakoverstijgend samenwerken aan taalgericht onderwijs, zonder dat dit veel ‘extra werk’ betekent? In deze werksessie verkennen we samen hoe taalgericht vakonderwijs (TVO) kan bijdragen aan vakgerichte leerdoelen én aan gelijke onderwijskansen voor leerlingen. Vanuit concrete praktijkvoorbeelden en met de bril van de vakcoördinator gaan we na:

  • hoe taalbeleid en vakwerking elkaar kunnen versterken;
  • hoe taalgerichte principes geïntegreerd kunnen worden in bestaande leermomenten;
  • hoe je als vakcoördinator collega’s hierin kan inspireren en ondersteunen.

We vertrekken van herkenbare situaties uit de klas- en vakgroeppraktijk, wisselen ervaringen uit en werken samen aan haalbare vervolgstappen voor de eigen schoolcontext.

Strategie en methode:

Het referentiekader onderwijskwaliteit (ROK) groepeert de kwaliteitsverwachtingen voor het onderwijs. Het lerarenteam in het algemeen en de vakcoördinatoren in het bijzonder hebben een belangrijke rol bij het realiseren van deze verwachtingen. Tijdens werksessies op de Dag van de vakcoördinator kan je inzoomen op bepaalde thema’s die hiermee verband houden. Je kiest als deelnemer bij inschrijving één thema in het aanbod van de voormiddagsessies en één thema voor het namiddaggedeelte. 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 26 februari 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 40,50 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Van Roey Anke
Vloebergs Daniël
Raemdonck Annette
Van Passen Tania
Peeters Mariella
Gutwirth Gila
Janssens Elke
Bosch Jo
Axters Barbara
Van den wouwer Danny
Vanmeert An
Cornelis Hannelore
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 5 maart 2026 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.