Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250139-02 Verbindend schoolklimaat - Verdieping: "Praktische tools om om te gaan met klachten van ouders" - schoolbesturen en directies

Tijdens dit initiatief maak je kennis met concrete en toepasbare tools om moeilijke gesprekken met ouders op een verbindende manier aan te pakken. Je leert hoe je spanning in gesprekken herkent en de-escaleert, hoe je empathisch en professioneel omgaat met emoties, en hoe je grenzen stelt zonder de relatie te schaden. Via interactieve werkvormen, praktijkgerichte oefeningen en reflectie op eigen communicatie ontwikkel je vaardigheden die je onmiddellijk kan inzetten in je schoolcontext.

Doelstellingen:
  • Je herkent welke factoren een oudergesprek moeilijk maken.
  • Je leert concrete gesprekstechnieken toe te passen om spanning te verminderen en verbinding te behouden.
  • Je leert omgaan met emoties van ouders op een professionele en empathische manier.
  • Je leert grenzen stellen zonder de relatie te schaden.
  • Je leert reflecteren op eigen communicatie en houding in uitdagende situaties.
Doelgroep:
  • Bestuurders van scholen voor (buitengewoon) basisonderwijs en (buitengewoon) secundair onderwijs en directies
 
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

1 Wat maakt een gesprek moeilijk?
Typische spanningsvelden in oudergesprekken herkennen.
Perspectieven van ouders en leerkrachten verkennen.
Kort reflecteren op eigen ervaringen.

2. Verbindende communicatie als basis
Principes van verbindende communicatie (geweldloze communicatie) leren kennen en oefenen.
Het belang van luisteren, erkenning en duidelijkheid herkennen en toepassen.

3. Praktische tools en technieken leren kennen en toepassen:
De 4-stappen van geweldloze communicatie.
De LSD-techniek: Luisteren – Samenvatten – Doorvragen.
De escalatieladder: herkennen en de-escaleren.
Het STOP-model: zelfregulatie in het moment.

Oefeningen aan de hand van voorbeeldcasussen.

4. Omgaan met emoties en weerstand
Emotieregulatie bij jezelf en bij ouders.
Grenzen stellen met respect.
Herstelgericht reageren op conflictmomenten.

5 Actieplan: wat neem ik mee naar mijn praktijk?

Strategie en methode:

De strategie van deze professionalisering is gericht op het versterken van de communicatieve vaardigheden van onderwijsprofessionals in uitdagende oudergesprekken. Door het aanreiken van praktische tools en technieken zoals verbindende communicatie, emotieregulatie en de-escalatie, leren deelnemers moeilijke situaties professioneel en empathisch te hanteren. De aanpak is ervaringsgericht: via reflectie, simulaties en oefening met realistische casussen bouwen deelnemers aan hun zelfvertrouwen en handelingsrepertoire, met als doel een constructieve en respectvolle dialoog met ouders te bevorderen.

Bijkomende info:
De deelnemers lezen de PRO-PAGINA over de klachtenregeling https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/klachtenregeling1
 
 
Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

De deelnemers lezen de PRO-PAGINA over de klachtenregeling https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/klachtenregeling1


Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Claeys Sarah
De Jonghe Bert
Vermandere Conny
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 4 november 2025 van 19:00 tot 22:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • maandag 17 november 2025 van 19:00 tot 22:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.