In dit begeleidingstraject engageer je je voor de volgende vier onderdelen:
Voordat we van start gaan, krijgen we graag wat zicht op de schooleigen beginsituatie, aansluitend bij het doel van dit traject. We bezorgen jou en je collega(‘s) daarvoor een online bevraging.
Tijdens de eerste sessie krijg je zicht op het gehele plaatje op basisniveau. Naast inzicht in het belang van een gedragen leesbeleid en de mate waarin leesvaardigheid de algemene taalvaardigheid en leerprestaties van leerlingen beïnvloedt, krijg je inzicht in de principes van effectieve (lees)didactiek op basis van concrete, doelgerichte voorbeeldlessen en -opdrachten. We verkennen bovendien in deze sessie al enkele mogelijkheden om op een haalbare manier te differentiëren en je leerlingen te motiveren om te lezen. Van daaruit en op basis van de analyse van de beginsituatie van je school, formuleren we alvast enkele doelen of acties om op korte termijn met de (her)nieuw(d)e inzichten op je school aan de slag te gaan.
Tijdens de tweede sessie blikken we terug op de mate waarin je erin geslaagd bent je vakgroep en directie al mee te nemen in de eerste hoofdstukken van je professionaliseringsverhaal en je eigen klas als proeftuin – of proefbib – te gebruiken en je leerlingen als proeflezers. In deze sessie verdiepen we je inzicht in de concrete toepassing van de principes voor effectieve leesdidactiek, differentiatie en leesmotivatie. Ook concretiseren we in deze sessie het verband tussen lezen en leren wat diepgaander. Aan het einde van deze dag heb je niet alleen het leesactieplan voor je school uitgebreid, en misschien al enkele doelen op middellange of lange termijn uitgewerkt, maar heb je ook je eerste effectieve leesles ontworpen, waarin naast lezen ook andere talige deelvaardigen een plaatsje krijgen.
Om de opgedane inzichten duurzaam te laten landen in je school plannen we een sessie met de vakgroep Nederlands in aanwezigheid van directie. Daarin beantwoorden we graag jullie schoolspecifieke vragen, formuleer je een (voorlopige) haalbare en gedragen visie op leesonderwijs en stellen we het leesactieplan op punt. Uiteraard krijg je tijdens dit overleg van 2 uur ook de tijd om te ‘stoefen’ en zowel aan je vakcollega’s als aan de pedagogisch begeleider en je directeur jullie voortgang te tonen en toe te lichten.