Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0EFD250063-2TM Effectieve didactiek in het buitengewoon secundair onderwijs

Wist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie.

In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken.

Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.

Doelstellingen:
  • Je verdiept je kennis over didactiek met de laatste wetenschappelijke inzichten.
  • Je versterkt je competenties op het gebied van didactiek met praktische tips en inspirerende voorbeelden.
  • Je oefent met de nieuwe inzichten om zo effect te generen tot op de klasvloer.
Doelgroep:
  • Team leraren BuSO OV1-OV2-OV3-OV4
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze nascholing delen we waardevolle inzichten over effectieve didactiek. We nemen je mee in enkele interessante conclusies uit onderwijszoek, om vervolgens die bevindingen mee te nemen in de praktijk. Samen verkennen we de visual ‘Lessen met effect’ en gaan we in gesprek om te ontdekken hoe we deze inzichten kunnen benutten om onze lessen nog effectiever te maken. Uiteindelijk zetten we de geleerde kennis om in de praktijk: een les met nog meer effect!

Strategie en methode:

In deze nascholing geven we informatie, gaan we samen met elkaar in gesprek en nemen we een les onder handen om gezamenlijk op zoek te gaan naar meer effect op het leren van onze leerlingen.

Bijkomende info:

Deze vorming biedt in de namiddag de gelegenheid om lessen samen voor te bereiden. Belangrijk hierbij is dat de school nadenkt over hoe de nieuwe inzichten kunnen toegepast worden in de eigen lessen en in die van de collega leerkrachten. Op die manier bouw je mee aan een duurzaam effect.

Uiteraard kan de pedagogische begeleiding hier een rol in spelen.

Kijk daarvoor ook naar onze beschrijving van het traject ‘didactische coaches’ Aan de slag met "Lessen met effect" (katholiekonderwijs.vlaanderen)


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Cyclisch proces van Handelingsplanmatig werken is gekend.
Inzicht in ontwikkelingsdenken.


Voor dit initiatief mogen maximum 100 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.