Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPBES0INT250111 Seminarie internaatsdirecteurs


Connect - leer andere internaten en hun werking beter kennen via de workshops en de informele ontmoetingsmomenten. 
Be inspired - leer tips en tricks vanuit de expertise van andere internaten. Deel ook je eigen ervaringen in inspirerende workshops. 
Celebrate – waardeer en vier elkaars groeiproces in een aangename setting.

Doelstellingen:
  • Leren van goede praktijken op het vlak van strategische en organisatorische beleidsvoering, pedagogisch beleid, kwaliteitsbeleid en beleid inzake fysieke integriteit in het internaat.

  • Uitwisselen in kleine groepen met expertisedeling van eigen aanpak. 

  • Informeel leren van elkaar.

Doelgroep:
  • Internaatsdirecteurs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Hoe kan ik het beleid van het onderwijsinternaat nog beter vormgeven? Wat heb ik nodig om beter tegemoet te komen aan de eisen die de onderwijsinspectie stelt aan strategisch en organisatiebeleid? Welke tips kan ik gebruiken om het pedagogisch beleid of het beleid rond betrouwbare evaluatie duidelijker over het voetlicht te brengen? Zijn er preventieve acties die ik kan ondernemen als het gaat om fysieke integriteit te waarborgen en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen? 

Het tweedaagse seminarie voor internaatsdirecteurs gaat in op bovenstaande vragen. Het staat in het teken van de uitkomsten van de doorlichtingen van de onderwijsinternaten in het afgelopen schooljaar. De focus van dit seminarie ligt op het beleid van het onderwijsinternaat. In vier werkwinkels thematiseren we vier verschillende beleidsaspecten.  

Op de eerste dag wordt in een plenaire inleiding het thema toegelicht en ingekaderd. Daarna gaan de deelnemers uiteen in vier groepen. In de werkwinkels gaan we nader in op de volgende aspecten: (1) Visie en strategisch beleid en organisatiebeleid (2) Pedagogisch beleid (3) Beleid rond fysieke integriteit en grensoverschrijdend gedrag (4) Cyclische en betrouwbare evaluatie van de kwaliteit en borging en/of bijsturing. Tijdens de werkwinkels worden er goede praktijkvoorbeelden gepresenteerd en we ruimen veel tijd in voor onderlinge uitwisseling en expertisedeling. Alle deelnemers volgen de vier werkwinkels die in parallelsessies aangeboden worden, gedurende de twee seminariedagen. 

Tijdens de informele momenten gedurende dit seminarie is er veel ruimte om verder in gesprek te gaan met collega-directeurs en nieuwe energie op te doen! 

Strategie en methode:
  • Plenaire presentatie met kadering van de thema’s en de aanpak.

  • Groepssessies met uitwisseling en expertisedeling.

  • Programma:

    Donderdag 12 maart 

    • 09.30 uur: onthaal

    • 10.00 uur: inleiding en kennismaking 

    • 11.00 uur: werkwinkel ronde 1

    • 13.00 uur: lunch en vrije tijd 

    • 14.30 uur: werkwinkel ronde 2

    • 16.30 uur: koffiepauze en vrije tijd

    • 18.00 uur: aperitief en diner 

    Vrijdag 13 maart

    • 08.00 uur: ontbijt en kamer ontruimen

    • 09.00 uur: werkwinkel ronde 3 
    • 11.00 uur: koffiepauze 

    • 11.15 uur: werkwinkel ronde 4+ afronding/evaluatie  

    • 13.15 uur: lunch

    • 14.00 uur: wel thuis! 

Bijkomende info:

Wanneer u graag een voorovernachting wenst om rustiger te kunnen starten en/of tijdig aanwezig te kunnen zijn op donderdag, dan vragen wij u om dit aan te geven bij de vragen bij de inschrijving. U rekent deze voorovernachting aan 95euro dan zelf af in het hotel, samen met de verbruikte dranken in de bar ‘s avonds. 

Het seminarie vindt plaats op donderdag 12 en vrijdag 13 maart 2026. We starten donderdag om 9.30 uur en ronden af op vrijdag na de lunch.

Ter info: 
Alle maaltijden en de dranken tijdens de maaltijden/koffiepauzes zijn inbegrepen, inclusief de lunch op vrijdag.

Wens je meer informatie over het hotel surf dan naar https://www.aazaert.be/  

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Voor dit initiatief kun je tot en met 12 december 2025 inschrijven (bij volzet kun je je op de wachtlijst zetten).


Voor dit initiatief kan je tot 91 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 330,00 Euro
Lesgever: Vandries Tom
Vrijdags Barbara
van Baalen Christine
Dingenen Anja
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Hotel Aazaert
Hoogstraat 25
8370 Blankenberge (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 12 maart 2026 van 09:30 tot 23:59
    • vrijdag 13 maart 2026 van 08:00 tot 14:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.