BETPCSO0DLP250016-01 Dag van het Grieks
Katholiek Onderwijs Vlaanderen, GO!, KULeuven en Ugent slaan weer de handen in elkaar voor een dag van het Grieks. Overkoepelend thema is ‘Over het muurtje’. Na een plenum over de positie van het Grieks in de wereld kies je zelf welk muurtje je over wilt: dat van je klaslokaal, je koepel, de gebruikelijke teksten, je AI-vaardigheden … Er is een aanbod voor elke graad.
Doelstellingen:
Afhankelijk van de sessies die je kiest:
- verruim je je arsenaal alternatieve teksten Grieks;
- versterk je je AI-vaardigheden voor je lespraktijk;
- ben je geïnspireerd om leerlingen te blijven motiveren voor Grieks.
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Programma:
09.00 uur: ontvangst
09.30 uur: plenum door Prof. Christian Laes: "Teaching Ancient Greek Worldwide"
Teaching Classics Worldwide is de titel van een succesvol volume, uitgegeven door S. Hunt en J. Bulwer (Bloomsbury, 2025). De studie van het Oudgrieks neemt er een prominente plaats in. Over heel de wereld zien we leraren met dezelfde uitdagingen worstelen. Waarom precies deze oude taal studeren? Is daar plaats voor in het curriculum van het secundair onderwijs? Kunnen cursussen Griekse cultuur de leemte opvullen? Vanaf welke leeftijd begin je best? Welke methode: grammaticaal, gericht op lectuur, immersie? Welke auteurs en welke tijdsperiode? "From Antartica to the Moon", zo formuleerden de uitgevers het treffend! In deze lezing start Prof. Laes vanuit de Vlaamse situatie, en kadert die dan (minstens) in de ruimere Europese context.
10.10 uur: sessie 1
11.25 uur: pauze
12.00 uur: sessie 2
13.15 uur: staande lunch (meerprijs van 15 euro)
14.15 uur: einde
Workshops:
Aanbod workshops deel 1woensdag 4 februari 2026 van 10:10 tot 11:25Teach meet: hoe leerlingen motiveren om Grieks te (blijven) volgen? Spreker: Hanne Sturtewagen en Cathy Van Damme
In een teach meet bespreken we op welke manieren je - naast je enthousiaste lessen - als vakgroep leerlingen kunt motiveren om Grieks te (blijven) volgen. Wij bieden als leerkrachten Grieks een inkijk in onze ideeën en ervaringen, maar wisselen ook graag 'best practices' uit met jullie.
Doelgroep: leraren Grieks (2, 3 en 4).
Romantiek op de boerenbuiten met kikkers en met muizen - enthousiast aan de slag met tekst in het 4de jaar Spreker: Giel Lelièvre
Deze werkwinkel wordt opgevat als een inspiratiesessie. Centraal staan onderstaande vragen:
- Hoe kunnen we met minder traditionele auteurs als Longus of werken als de Batrachomyomachia onze leerlingen in het 4e jaar enthousiasmeren?
- Welke cultuuropdrachten wekken de interesse van de leerlingen in de tweede graad?
- Hoe kunnen we de grammaticale bagage versterken en de taalstudie doen beklijven om er de vruchten van te plukken in de derde graad?
In het kader van het luik taalstudie werd een samenwerking aangegaan met professor Toon Van Hal (KULeuven). Een korte toelichting bij en voorstelling van dit project leveren een bijkomende schat aan materiaal voor alle geïnteresseerden.
Deelnemers gaan naar huis met een link naar uitgewerkt materiaal. Er is beslist ruimte voor dialoog en eigen inbreng.
Doelgroep: leraren Grieks 4de jaar.
Grieks & de Digitale Oudheid: kennismaking met het Trismegistos-portaal Spreker: Mark Depauw
Voorstelling van het Trismegistos-portaal en hoe het gebruikt kan worden in lessen Grieks van het secundair onderwijs.
Trismegistos is een website (KU Leuven) die beoogt alle teksten van de oudheid (800 voor tot 800 na Chr.) bijeen te brengen, van Scandinavië tot Ethiopië en van de Canarische eilanden tot de Indusvallei. Er is geen beperking qua talen, maar vanzelfsprekend is Grieks goed vertegenwoordigd (>300.000 papyri en inscripties, en > 6000 auteurs). In deze lezing ga ik dieper in op hoe Trismegistos kan helpen de leerlingen een bredere blik te geven op de plaats van Grieks in de oudheid. Dat gaat van visualisaties tot het toegankelijk maken van teksten die verder gaan dan de traditionele 'canon'.
Doelgroep: leraren Grieks 4de, 5de en 6de jaar.
Van Athene tot Antwerpen: Nieuw-Oudgrieks in het secundair onderwijs Spreker: Liese Dictus en Dries Nijs
De Lage Landen kenden in de zestiende en zeventiende eeuw een opmerkelijke heropleving van de interesse in de Oudheid. Klassieke auteurs werden gretig gelezen en becommentarieerd door vroegmoderne humanisten, maar het is veel minder bekend dat deze geleerden ook zelf Griekse werken hebben geschreven. Van een epos over de slag bij Nieuwpoort en woordspelletjes in de eerste wereldatlas tot gedichten over luizen, muggen en Manneken Pis: het is slechts een greep uit het rijke aanbod van de Nieuw-Oudgriekse
literatuur. Deze werkwinkel biedt een inleiding tot dit vroegmodern gebruik van Grieks als literatuurtaal aan de hand van concrete en didactisch inzetbare casestudies en reikt middelen aan om de lectuur van deze teksten op een zinvolle manier te integreren in het secundair onderwijs.
Doelgroep: leraren Grieks 5de en 6de jaar.
Grieks heruitgevonden: van oud vak naar nieuwe aantrekkingskracht Spreker: Steve Serneels en Stijn Van Kessel
Waarom kiezen steeds minder leerlingen voor Grieks? En vooral: wat kunnen wij daaraan doen? In deze werkwinkel verkennen we hoe het vak Grieks weer aantrekkelijk en toekomstgericht kan worden gepositioneerd. We bekijken zowel de structurele inbedding in de lessentabellen – met creatieve oplossingen in complementaire uren – als de inhoudelijke aanpak. Daarbij ligt de nadruk op thematisch werken en het levendig maken van authentieke teksten. Zo ontdekken we samen strategieën om de kracht en schoonheid van Grieks opnieuw zichtbaar te maken.
Doelgroep: leraren Grieks 2de, 3de en 4de jaar.
Alea iacta est - Op Griekse tijdreis met Dungeons & Dragons Spreker: Michiel D'huyvetters
Neem je leerlingen mee op tijdreis naar de Griekse wereld! Deze werkwinkel introduceert de zelfontworpen Dungeons & Dragons one-shot, een rollen- en bordspel waarin je leerlingen al dobbelend het vijfde-eeuwse Athene zelf kunnen verkennen. Elke speler kruipt in de huid van een kant-en-klaar personage en beleeft onder leiding van de Dungeon Master of spelleider een spannend avontuur in een historische setting. Terwijl de leerlingen zich een weg banen door de straten van Athene, ontdekken ze het dagelijkse leven: van
kleding, voeding, munten en soldaten tot religie, polisfeesten, sektes en mythische monsters. De werkwinkel biedt meer informatie hoe je als leerkracht zelf of met begeleiding de werkwinkel kan organiseren voor je eigen klas.
Doelgroep: leraren Grieks 3de-6de jaar.
Opstellen van ongeziene teksten met ChatGPT Spreker: Wouter Mercelis
Een typisch probleem voor de leraar Grieks: de zoektocht naar een geschikte ongeziene tekst. Die ene dialoog van Lucianus is erg interessant, maar veel te moeilijk voor de tweedejaars... Tot voor kort was de enige optie om dan zelf de hele dialoog naar eenvoudig Grieks om te zetten, een bijzonder tijdrovend werkje. Deze werkwinkel toont de huidige mogelijkheden om dit proces met AI drastisch te vereenvoudigen. We staan stil bij de mogelijkheden die ChatGPT biedt en bij de potentiële valkuilen. Verder onderzoeken we of ChatGPT voldoende rekening houdt met de vereiste competenties. Volstaat het om simpelweg te zeggen "Gebruik eenvoudig Grieks?" Is het beter om zelf een lijst van gekende constructies en woorden te voorzien? Aan het einde van de sessie is het tijd om zelf (of beter, ChatGPT) de handen uit de mouwen te laten steken en aan de slag te gaan met een tekst naar keuze.
Doelgroep: leraren Grieks 2de en 3de jaar.
Aanbod workshops deel 2woensdag 4 februari 2026 van 12:00 tot 13:15Teach meet: hoe leerlingen motiveren om Grieks te (blijven) volgen? Spreker: Hanne Sturtewagen en Cathy Van Damme
In een teach meet bespreken we op welke manieren je - naast je enthousiaste lessen - als vakgroep leerlingen kunt motiveren om Grieks te (blijven) volgen. Wij bieden als leerkrachten Grieks een inkijk in onze ideeën en ervaringen, maar wisselen ook graag 'best practices' uit met jullie.
Doelgroep: leraren Grieks (2, 3 en 4).
Romantiek op de boerenbuiten met kikkers en met muizen - enthousiast aan de slag met tekst in het 4de jaar Spreker: Giel Lelièvre
Deze werkwinkel wordt opgevat als een inspiratiesessie. Centraal staan onderstaande vragen:
- Hoe kunnen we met minder traditionele auteurs als Longus of werken als de Batrachomyomachia onze leerlingen in het 4e jaar enthousiasmeren?
- Welke cultuuropdrachten wekken de interesse van de leerlingen in de tweede graad?
- Hoe kunnen we de grammaticale bagage versterken en de taalstudie doen beklijven om er de vruchten van te plukken in de derde graad?
In het kader van het luik taalstudie werd een samenwerking aangegaan met professor Toon Van Hal (KULeuven). Een korte toelichting bij en voorstelling van dit project leveren een bijkomende schat aan materiaal voor alle geïnteresseerden.
Deelnemers gaan naar huis met een link naar uitgewerkt materiaal. Er is beslist ruimte voor dialoog en eigen inbreng.
Doelgroep: leraren Grieks 4de jaar.
Grieks & de Digitale Oudheid: kennismaking met het Trismegistos-portaal Spreker: Mark Depauw
Voorstelling van het Trismegistos-portaal en hoe het gebruikt kan worden in lessen Grieks van het secundair onderwijs.
Trismegistos is een website (KU Leuven) die beoogt alle teksten van de oudheid (800 voor tot 800 na Chr.) bijeen te brengen, van Scandinavië tot Ethiopië en van de Canarische eilanden tot de Indusvallei. Er is geen beperking qua talen, maar vanzelfsprekend is Grieks goed vertegenwoordigd (>300.000 papyri en inscripties, en > 6000 auteurs). In deze lezing ga ik dieper in op hoe Trismegistos kan helpen de leerlingen een bredere blik te geven op de plaats van Grieks in de oudheid. Dat gaat van visualisaties tot het toegankelijk maken van teksten die verder gaan dan de traditionele 'canon'.
Doelgroep: leraren Grieks 4de, 5de en 6de jaar.
Van Athene tot Antwerpen: Nieuw-Oudgrieks in het secundair onderwijs Spreker: Liese Dictus en Dries Nijs
De Lage Landen kenden in de zestiende en zeventiende eeuw een opmerkelijke heropleving van de interesse in de Oudheid. Klassieke auteurs werden gretig gelezen en becommentarieerd door vroegmoderne humanisten, maar het is veel minder bekend dat deze geleerden ook zelf Griekse werken hebben geschreven. Van een epos over de slag bij Nieuwpoort en woordspelletjes in de eerste wereldatlas tot gedichten over luizen, muggen en Manneken Pis: het is slechts een greep uit het rijke aanbod van de Nieuw-Oudgriekse
literatuur. Deze werkwinkel biedt een inleiding tot dit vroegmodern gebruik van Grieks als literatuurtaal aan de hand van concrete en didactisch inzetbare casestudies en reikt middelen aan om de lectuur van deze teksten op een zinvolle manier te integreren in het secundair onderwijs.
Doelgroep: leraren Grieks 5de en 6de jaar.
Grieks heruitgevonden: van oud vak naar nieuwe aantrekkingskracht Spreker: Steve Serneels en Stijn Van Kessel
Waarom kiezen steeds minder leerlingen voor Grieks? En vooral: wat kunnen wij daaraan doen? In deze werkwinkel verkennen we hoe het vak Grieks weer aantrekkelijk en toekomstgericht kan worden gepositioneerd. We bekijken zowel de structurele inbedding in de lessentabellen – met creatieve oplossingen in complementaire uren – als de inhoudelijke aanpak. Daarbij ligt de nadruk op thematisch werken en het levendig maken van authentieke teksten. Zo ontdekken we samen strategieën om de kracht en schoonheid van Grieks opnieuw zichtbaar te maken.
Doelgroep: leraren Grieks 2de, 3de en 4de jaar.
Alea iacta est - Op Griekse tijdreis met Dungeons & Dragons Spreker: Michiel D'huyvetters
Neem je leerlingen mee op tijdreis naar de Griekse wereld! Deze werkwinkel introduceert de zelfontworpen Dungeons & Dragons one-shot, een rollen- en bordspel waarin je leerlingen al dobbelend het vijfde-eeuwse Athene zelf kunnen verkennen. Elke speler kruipt in de huid van een kant-en-klaar personage en beleeft onder leiding van de Dungeon Master of spelleider een spannend avontuur in een historische setting. Terwijl de leerlingen zich een weg banen door de straten van Athene, ontdekken ze het dagelijkse leven: van
kleding, voeding, munten en soldaten tot religie, polisfeesten, sektes en mythische monsters. De werkwinkel biedt meer informatie hoe je als leerkracht zelf of met begeleiding de werkwinkel kan organiseren voor je eigen klas.
Doelgroep: leraren Grieks 3de-6de jaar.
Opstellen van ongeziene teksten met ChatGPT Spreker: Wouter Mercelis
Een typisch probleem voor de leraar Grieks: de zoektocht naar een geschikte ongeziene tekst. Die ene dialoog van Lucianus is erg interessant, maar veel te moeilijk voor de tweedejaars... Tot voor kort was de enige optie om dan zelf de hele dialoog naar eenvoudig Grieks om te zetten, een bijzonder tijdrovend werkje. Deze werkwinkel toont de huidige mogelijkheden om dit proces met AI drastisch te vereenvoudigen. We staan stil bij de mogelijkheden die ChatGPT biedt en bij de potentiële valkuilen. Verder onderzoeken we of ChatGPT voldoende rekening houdt met de vereiste competenties. Volstaat het om simpelweg te zeggen "Gebruik eenvoudig Grieks?" Is het beter om zelf een lijst van gekende constructies en woorden te voorzien? Aan het einde van de sessie is het tijd om zelf (of beter, ChatGPT) de handen uit de mouwen te laten steken en aan de slag te gaan met een tekst naar keuze.
Doelgroep: leraren Grieks 2de en 3de jaar.
Zinvol zoeken: het nieuwe woordenboek Grieks in de les Spreker: Daniël Bartelds
In deze werkwinkel bespreek ik de resultaten van mijn promotieonderzoek naar woordenboekdidactiek en laat zien hoe woordenboekgebruik geïntegreerd kan worden in de dagelijkse lespraktijk. Verschillende werkvormen komen daarbij aan bod - ontwikkeld in samenwerking met leraren klassieke talen. Daarbij besteed ik in het bijzonder aandacht aan de mogelijkheden van het nieuwe woordenboek Grieks, van zowel de papieren als digitale versie.
Doelgroep: leraren Grieks 4de, 5de en 6de jaar.
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 28 januari 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
65,00 Euro
Lesgever:
Van Kessel Stijn
Lelièvre Giel
Bartelds Daniël
Dictus Liese
Serneels Steve
Van Damme Cathy
Mercelis Wouter
Sturtewagen Hanne
D'huyvetters Michiel
Depauw Mark
Laes Christian
Nijs Dries
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
KU Leuven - Mgr. Sencie Instituut
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Erasmusplein 2
3000
Leuven
(Kaart)
- Reeks
1:
- woensdag 4 februari 2026
van
09:30
tot
14:15