Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250106-12 SOKC Lerend netwerk - Esthetica & Kunstbeschouwing - Evaluatie

Tijdens dit initiatief toets je jouw evaluatiepraktijk aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK) en aan de leerplandoelen voor Esthetica en/of Kunstbeschouwing . Door opdrachten met evaluatie te delen en samen te reflecteren, krijg je inspiratie van collega’s en versterk je jouw inzicht in kwaliteitsvol evalueren.

Doelstellingen:
  • Je verdiept je kennis over de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK), met aandacht voor evaluatie en feedback.
  • Je toetst je evaluatiepraktijk aan de leerplandoelen voor Esthetica en/of Kunstbeschouwing.
  • Je leert van collega's door opdrachten met evaluatie te delen en samen te reflecteren over kwaliteitsvol evalueren.
  • Je verrijkt je evaluatiepraktijk met concrete voorbeelden en inzichten uit de praktijk van collega's.
Doelgroep:
  • Leraren Esthetica & Kunstbeschouwing (Humane wetenschappen) secundair onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Vele leraren Esthetica en Kunstbeschouwing zijn op zoek naar een haalbare en efficiënte manier van evalueren en vragen zich af wanneer ze “in orde zijn”. Tijdens dit initiatief krijg je de kans om je evaluatiepraktijk te toetsen aan de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK) en de leerplandoelen voor Esthetica en Kunstbeschouwing. Je verdiept je in de visie op evaluatie en feedback en vergelijkt je eigen aanpak met concrete voorbeelden uit de praktijk. Door opdrachten te delen en samen te reflecteren, krijg je inzicht in wat goed loopt en waar eventueel bijsturing nodig is. Je leert van collega’s, scherpt je evaluatievaardigheden aan en ontwikkelt een bredere kijk op kwaliteitsvol evalueren binnen Esthetica en Kunstbeschouwing.

Strategie en methode:

Dit initiatief is opgebouwd als een lerend netwerk waarin je actief deelneemt en samen met collega’s reflecteert op evaluatiepraktijken binnen Esthetica en Kunstbeschouwing. De eerste sessie is informatief van aard. Je maakt kennis met het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK), en met kaders rond breed evalueren, kwaliteitsvol evalueren en feedback. Er worden voorbeelden aangereikt en er worden afspraken gemaakt over het verloop van het lerend netwerk.

De kaders die in deze sessie aan bod komen, worden ook gebruikt in parallelle sessies voor Artistieke vorming - Muziek en Beeld. Zo werk je als vakgroep kunstvakken vanuit een gedeelde visie aan een leerlijn voor evaluatie.

In de tweede sessie staat het delen van praktijkmateriaal centraal. Je engageert je om vooraf twee opdrachten (of lessen) met evaluatie door te sturen naar de pedagogisch begeleider. Tijdens de sessie bespreek je deze opdrachten met collega’s, reflecteer je op je aanpak en krijg je feedback.

Er wordt gewerkt met activerende werkvormen en er is ruimte voor jouw inbreng. Er wordt rekening gehouden met de beginsituatie van elke deelnemer, zodat je op jouw tempo en vanuit jouw context kan groeien in kwaliteitsvol evalueren.

Bijkomende info:

Stuur vooraf 2 voorbeelden van opdrachten of lessen mét evaluatie door aan de pedagogisch begeleider die op die locatie de sessie leidt. De opdrachten worden geanonimiseerd.

Regio Oost
- Antwerpen: annelies.vanoost@katholiekonderwijs.vlaanderen of anne.dewulf@katholiekonderwijs.vlaanderen
- Limburg: annelies.vanoost@katholiekonderwijs.vlaanderen of anne.dewulf@katholiekonderwijs.vlaanderen
- Mechelen-Brussel (Oost): annelies.vanoost@katholiekonderwijs.vlaanderen of anne.dewulf@katholiekonderwijs.vlaanderen

Regio West
- Mechelen-Brussel (West): teresa.vanboxstael@katholiekonderwijs.vlaanderen
- Oost-Vlaanderen: teresa.vanboxstael@katholiekonderwijs.vlaanderen
- West-Vlaanderen: teresa.vanboxstael@katholiekonderwijs.vlaanderen

We adviseren je om aan te sluiten bij de pedagogisch begeleider van jouw regio. De begeleider kan na dit traject je vakgroep in de school verder begeleiden in het uitwerken van een leerlijn evaluatie voor kunstvakken binnen de school.

Vanaf het schooljaar 2025-2026 betaal je als schoolentiteit een bijdrage per deelnemer als bijdrage voor een schooljaar. Deze bijdrage is exclusief lunch, die afzonderlijk wordt aangerekend.

De bijdrage per deelnemer wordt berekend op volgende manier:
· 20,00 euro voor de eerste deelnemer
· 15,00 euro voor de tweede deelnemer
· 10,00 euro voor de derde deelnemer
· 5,00 euro vanaf de vierde deelnemer

Voor dat bedrag krijgt elke deelnemer toegang tot het lerend netwerk ongeacht het aantal sessies. De facturatie gebeurt aan het begin van het schooljaar op basis van het aantal ingeschreven deelnemers per netwerk.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Vanoost Annelies
Van Boxstael Teresa
Dewulf Anne
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Regio Oost
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 19 november 2025
      PCS Hasselt Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 13:00 tot 16:00
    • woensdag 11 februari 2026
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 13:00 tot 16:00
Regio West
(Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 20 november 2025
      Centrum d'Abdij Baron Ruzettelaan 435 8310 Assebroek (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 11 februari 2026
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.