Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP250316-01 SOKC Impulsdag: kleine bewegingen van verzet

We onderzoeken hoe kleine, artistieke en educatieve ingrepen een vorm van verzet kunnen zijn tegen een wereld die steeds complexer, sneller en normatiever wordt. Kunst kan daarbij een manier zijn om andere perspectieven toe te laten, tegenstemmen te laten horen en subtiel maar betekenisvol ruimte te maken voor een open dialoog, verbeelding en verandering.
Als leraar of begeleider kan je leerlingen kansen geven om zelf, klein maar wezenlijk in te grijpen met andere vormen van samenwerking en kritisch denken. Tijdens deze dag reiken we je inspiratie, concrete methoden en theoretische kaders aan om dit samen met je leerlingen in de praktijk te brengen.

Doelstellingen:

Tijdens deze vorming:

  • ontdek je hoe kunst vormen kan aannemen van subtiel verzet;
  • bieden we theoretische kaders die inzicht geven in het maatschappelijk en pedagogisch potentieel van deze ‘kleine ingrepen’;
  • maak je kennis met concrete werkvormen en artistieke praktijken die je in de klas of in projecten kan inzetten;
  • ontmoet je collega-docenten, kunstenaars en organisaties die op zoek zijn naar gelijkaardige alternatieven.
Doelgroep:
  • leraren van artistieke vakken, Nederlands, Kunstkuur en OKAN in so en dko;
  • leraren bao
  • studenten
  • kunstenaars
  • alle geïnteresseerden in de raakvlakken tussen kunst, onderwijs en samenleving
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Op donderdag 26 maart 2026 slaan Sint-Lucas Gent, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA School of Arts, Sint-Lukas Academie Brussel en S.M.A.K. de handen in elkaar voor een nieuwe editie van de impulsdag. Dit jaar staat de dag in het teken van kleine bewegingen van verzet.
We onderzoeken hoe kleine, artistieke en educatieve ingrepen een vorm van verzet kunnen zijn tegen een wereld die steeds complexer, sneller en normatiever wordt. Kunst kan daarbij een manier zijn om andere perspectieven toe te laten, tegenstemmen te laten horen en subtiel maar betekenisvol ruimte te maken voor een open dialoog, verbeelding en verandering.
Als leraar of begeleider kan je leerlingen kansen geven om zelf, klein maar wezenlijk in te grijpen met andere vormen van samenwerking en kritisch denken. Tijdens deze dag reiken we je inspiratie, concrete methoden en theoretische kaders aan om dit samen met je leerlingen in de praktijk te brengen.

Strategie en methode:

Naast theoretische bijdragen en kaders voorzien we voldoende momenten om praktijkgericht en ervaringsgericht aan de slag te gaan. Kunst en onderwijs worden niet gepresenteerd als abstracte concepten, maar als concrete handelingen die vertaald kunnen worden naar de klaspraktijk of artistieke projecten.
Tijdens de namiddagsessies kiezen deelnemers zelf drie werkvormen die het best aansluiten bij hun interesse of beginsituatie. In deze sessies is de actieve rol van de deelnemers essentieel: ze worden uitgenodigd om ideeën te delen, eigen ervaringen te spiegelen en samen te zoeken naar toepasbare alternatieven. Het slotgesprek maakt de dag expliciet dialogisch door ruimte te creëren voor reflectie en gezamenlijke conclusies.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 19 maart 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: de Baene Henk
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Jan Hoetplein 1
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 26 maart 2026 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.