Dit lerend en delend netwerk brengt leraren Grafimedia uit de derde graad D/A samen rond actuele uitdagingen en kansen binnen het vernieuwde leerplan. We verkennen hoe scholen de vakverdeling en de invulling van de leerplandoelen aanpakken, met bijzondere aandacht voor de onderzoekscompetentie.
Via uitwisseling en praktijkvoorbeelden bespreken we hoe evaluatie en feedback vorm krijgen in verschillende contexten, en hoe je leerlingen actief kan betrekken bij hun leerproces.
Daarnaast worden good practices gedeeld rond projectwerking, samenwerking met de grafische sector en de integratie van nieuwe technologieën.
De sessies zijn interactief en vertrekken vanuit de ervaringen van de deelnemers.
Zo bouw je niet alleen aan inspiratie voor je eigen klaspraktijk, maar ook aan een netwerk van collega’s waarmee je blijvend kunt leren en delen.
Namiddag | Keuzesessies (3 x 45 minuten)
Kies drie van de zes inspirerende sessies, telkens begeleid door kunstenaars, docenten of educatieve masterstudenten.
13:00 – 13:45 | Sessie 1
13:45 – 14:30 | Sessie 2
14:30 – 15:15 | Sessie 3
Keuze uit volgende thema’s:
-
Collectief atelier – In deze sessie onderzoeken we hoe werken in gezamenlijkheid niet alleen samenwerking versterkt, maar ook een bewuste keuze is voor duurzaamheid, hergebruik en gedeeld eigenaarschap. Binnen het atelier kijken we afval niet langer als last, maar als waardevolle grondstof.
We gaan samen aan de slag: we delen gereedschap, kennis en energie; we onderzoeken alternatieve vormen van eigenaarschap — bijvoorbeeld door materialen collectief te beheren in plaats van ieder apart; we stimuleren creativiteit die geworteld is in het herwaarderen van wat anders verloren zou gaan.
Tot slot zetten we solidariteit centraal: door samen te werken, zorgen we voor wederzijdse ondersteuning, versterken we gemeenschappen en verzetten we ons tegen de dominantie van individuele competitie. Zo wordt collectief produceren een vorm van ecologisch én sociaal engagement..
-
De buurt betrekken – Klein verzet begint vaak dichtbij: in de wijk, op straat, in de publieke ruimte. Hoe kan je via kunstprojecten de grenzen van de school openbreken en verbinding maken met de buurt? We bekijken hoe leerlingen via kunst maatschappelijke thema’s kunnen aankaarten en een lokale gemeenschap mee in beweging brengen.
-
Meerstemmigheid toelaten – Tegen de stroom van eenstemmigheid in kan het toelaten van meerdere perspectieven een vorm van zacht verzet zijn. Deze sessie focust op hoe je conflicterende stemmen en ervaringen ruimte geeft in de klas, en hoe dit leidt tot een rijkere, eerlijkere dialoog.
-
Alternatieve methodes van kennisoverdracht – Leren hoeft niet altijd lineair, theoretisch of cognitief te verlopen. Door kunst als kennisvorm te erkennen, ondergraaf je vanzelfsprekendheden in het onderwijs. Deze sessie gaat in op methodes die zintuiglijk, speels en embodied leren centraal stellen.
-
Didactische aanpak aanpassen (door studenten LUCA) – Soms schuilt verzet in kleine verschuivingen van hoe je lesgeeft. Studenten van de Educatieve Master Beeldende Kunsten presenteren vernieuwende didactische experimenten en laten zien hoe een andere aanpak de relatie met leerlingen kan transformeren.
-
Didactische aanpak aanpassen (tweede sessie, door studenten LUCA).