Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250354-01 Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijs

Hoe bouw je als schoolleider aan rust, duidelijkheid en betrokkenheid in elke klas én binnen je schoolteam?
Wat betekent sterk klasmanagement in de praktijk, en hoe hangt dit samen met effectieve didactiek?
Tijdens deze sessie krijg je inzicht in de bouwstenen van een krachtige leeromgeving, waarin zowel lesgeven als leren optimaal tot hun recht komen.
We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruit kan zien en hoe je deze op maat van jouw schoolcontext vormgeeft.
Samen zoeken we naar een werkbaar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming — met oog voor de noden van je lerarenteam én je leerlingen.
Deze sessie biedt directies handvatten om hun team te ondersteunen in het versterken van klasmanagement en leeromgeving, met impact op het hele schoolgebeuren.

Doelstellingen:
  • Je kan een invulling geven aan het begrip sterk klasmanagement.
  • Je maakt kennis met de bouwstenen die bijdragen tot sterk klasmanagement.
  • Je identificeert de kenmerken van een schoolbrede aanpak en krijgt handvaten om deze op schoolniveau te ontwikkelen.
  • Je erkent dat de inzet van elke bouwsteen afgestemd moet worden op de noden en de context van de school.
Doelgroep:

directie, middenkader (beleidspersoneel, zorgcoördinator, graadcoördinator, leerlingenbegeleider) uit het secundair onderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Sterk klasmanagement is een essentiële hefboom voor leerwinst en een krachtige leeromgeving. In deze sessie verdiepen we ons in wat sterk klasmanagement écht betekent en hoe het zich manifesteert op school-, klas- en leerlingniveau. We verkennen preventieve, remediërende en curatieve maatregelen en koppelen deze aan concrete kaders die richting geven aan de praktijk. Je ontdekt waarom klasmanagement één van de sterkste voorspellers is voor effectieve onderwijstijd, betrokkenheid en positieve relaties tussen leraar en leerling.
We werken aan een gedeelde visie en bekijken hoe klasmanagement geïntegreerd kan worden in beleidsplannen en schoolinterne professionalisering. Daarbij ligt de focus op het versterken van leraren in hun organisatorische, didactische en relationele vaardigheden. Reflectie op eigen handelen en didactische aanpak vormt een rode draad. Tot slot onderzoeken we hoe een schoolbrede aanpak vorm krijgt, met duidelijke routines en regels, afgestemd op de noden van jouw schoolcontext.

Strategie en methode:

We kiezen ervoor om deze vorming rond sterk klasmanagement informeel en informatief aan te bieden, met als doel scholen te ondersteunen in het ontwikkelen van een gedeelde visie en aanpak. Tijdens de sessie reiken we kaders, inzichten en concrete handvatten aan die de basis vormen voor een krachtige leeromgeving.
Daarnaast bieden we scholen de mogelijkheid om hier verder op in te zoomen via een beginsituatieanalyse. Deze analyse laat toe om de specifieke noden, sterktes en uitdagingen van de school in kaart te brengen. Op basis daarvan kunnen gerichte keuzes gemaakt worden voor verdere professionalisering en beleidsontwikkeling.
Deze tweedelige strategie – eerst informeren, daarna verdiepen – biedt ruimte voor maatwerk en versterkt de impact van klasmanagement op schoolniveau.

Bijkomende info:

Deelname aan dit initiatief kost 10,00 euro, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Zij betalen 65,00 euro.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 26 november 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Goemans Kirsten
Werelds Anneke
Van Eyen Stéphanie
Bressers Katrien
Boelen Raf
Moermans Mieke
Stijnen Annemieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 27 november 2025 van 10:00 tot 11:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.