Ben je op zoek naar goeie voorbeelden van evaluatie-instrumenten afgestemd op de leerplandoelen? Heb je nog vragen rond de leerplandoelen computationeel denken? Wil je hierover met collega’s van gedachten wisselen en ervaringen delen?
Tijdens dit initiatief bieden we je de mogelijkheid om je professioneel handelen te versterken en te verdiepen rond deze thema’s. Je leert lesdoelen af te stemmen op leerplandoelen en die te verbinden met evaluatiecriteria. Je onderzoek hoe je de leerplandoel computationeel denken kan integreren in je eigen lespraktijk.
Doelstellingen:
Tijdens de drie sessies van dit lerend netwerk zetten we in op volgende doelen:
- Je oefent het formuleren van lesdoelen afgestemd op de leerplandoelen en verbonden met de evaluatiecriteria.
- Je versterkt je evaluatie-instrumenten vanuit aangereikte voorbeelden en kaders.
- Je verwerft inzicht in evaluatiemethodieken i.f.v. het leren van alle leerlingen.
- Je verdiept je kennis over inhouden rond computationeel denken en verbindt die met effectief didactisch handelen in de klas.
Doelgroep:
Leraren techniek 1ste graad
Inhoud:
Dit netwerk bestaat uit drie sessies waarbij je je inzichten over kwaliteitsvol evalueren vanuit leerplandoelen gaat versterken. Je krijgt hiervoor een aantal praktische kaders en voorbeelden aangereikt waarover je samen met collega’s ervaringen kan delen om je eigen professioneel handelen te verbreden en te verdiepen. Daarnaast wordt er in gegaan op de realisatie van de leerplandoelen computationeel denken. Ook hier krijg je tools om deze doelen in jouw lessen te realiseren. In de tijd tussen de sessies van dit lerend netwerk wordt van jou gevraagd om wat er besproken werd ook concreet toe te passen in jouw les. De resultaten van deze toepassing worden in de volgende sessie met de groep besproken. We kijken samen wat we kunnen borgen, bannen en bijsturen i.f.v. goed onderwijs voor alle leerlingen.
Strategie en methode:
Er is ruimte voor de inbreng van de deelnemers.
In dit lerend netwerk wordt er ingezet op het aanbieden van concrete info, kaders en voorbeelden én op het uitwisselen van inzichten, ervaringen. We willen ook leren van elkaars expertise en daarom wordt gevraagd om ook te delen wat je zelf hebt ontwikkeld en uitgeprobeerd. In de tijd tussen de sessies ga je zelf wat je geleerd en/of samen ontwikkeld hebt toepassen. In de sessies zelf reflecteren we samen over wat goed gelopen is, wat nog moeilijk ging en hoe we dit in de toekomst verder kunnen aanpakken.
Bijkomende info:
Een lesbundel die voorzien is van de daaraan gekoppelde leerplandoelen > sessie 1
Vanaf het schooljaar 2025-2026 betaal je als schoolentiteit een bijdrage per deelnemer als bijdrage voor een schooljaar.
De bijdrage per deelnemer wordt berekend op volgende manier:
Voor scholen die geen lid zijn van Katholiek Onderwijs Vlaanderen geldt een aangepaste prijssetting:
Voor dat bedrag krijgt elke deelnemer toegang tot het lerend netwerk ongeacht het aantal sessies. De facturatie gebeurt aan het begin van het schooljaar op basis van het aantal ingeschreven deelnemers per netwerk.
Het kortingsbedrag wordt verrekend op de eindfactuur die per mail wordt verzonden en niet bij de inschrijving.
Als het lerend netwerk volledige dagen omvat, is er altijd lunch inbegrepen. Hier kan niet van afgeweken worden. De lunch wordt afzonderlijk aangerekend.
Plaats en Data:
PCS Hasselt
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(1 vrije plaatsen)
- maandag 1 december 2025
van
13:30
tot
16:00
- donderdag 26 maart 2026
van
13:30
tot
16:00
- woensdag 27 mei 2026
van
13:30
tot
16:00
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
2:
(10 vrije plaatsen)
- maandag 8 december 2025
van
13:30
tot
16:00
- donderdag 19 maart 2026
van
13:30
tot
16:00
- woensdag 20 mei 2026
van
13:30
tot
16:00