PBRMCSO0DLP250136-02 Dag van de vakcoördinator regio Limburg
Tijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking.
Doelstellingen:
Als deelnemer aan deze vormingsdag:
- sta je stil bij en reflecteer je op je rol als vakcoördinator;
- leer je hoe je als vakcoördinator de vakgroepwerking kan optimaliseren;
- voel je je gesterkt in je rol van vakcoördinator;
- netwerk je met en leer je van collega’s vakcoördinatoren.
Doelgroep:
- Vakcoördinatoren secundair onderwijs
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Kwaliteitsvolle vakgroepwerking is een fundament van een goede schoolwerking. Een school kan pas een samenhangend didactisch en pedagogisch beleid realiseren als er gewerkt wordt met gedeeld leiderschap en vanuit een gedragen visie. We willen immers de leerplannen gelijk- en doelgericht realiseren bij alle leerlingen. De vakcoördinatoren spelen bij de schoolwerking een cruciale rol. We waarderen ze enorm voor dit engagement.
Er bestaat ondertussen een traditie voor de organisatie van een ‘Dag van de vakcoördinator’ in een aantal regio’s. We voegen daar dit jaar nog een locatie aan toe. Samen met een aantal collega’s werken de pedagogische begeleiders Dominique Hoorelbeke, Alberik Hubin, Kristine Impens en Anke Van Roey een inspirerend aanbod uit rond het thema ‘kwaliteitsvolle vakgroepwerking’ op basis van de feedback bij de vorige edities. De dag zal bestaan uit drie professionaliseringsmomenten en diverse netwerkmogelijkheden.
Programma
09.00 uur: onthaal
09.30 uur: verwelkoming
10.00 uur: werkwinkel
12.00 uur: lunch
12.45 uur: werkwinkel
14.45 uur: pauze
15:00 uur: afsluitende werksessie (plenair)
16.00 uur: einde
Workshops:
Aanbod workshops deel 1dinsdag 24 februari 2026 van 10:00 tot 12:00Een vakgroep zonder geheimen: veiligheid en open feedbackcultuur troef Spreker: Anke Van Roey
We zeggen zo veel dingen… niet.
Je krijgt als vakcoördinator te maken met collega’s… fijne, lastige, kritische… van allerlei slag. Sommigen zijn outspoken, van anderen weet je niet wat ze willen.
Zorg mee voor een veilige constructieve sfeer waarin elke collega ongeremd zijn bijdrage kan leveren. Zo geeft samenwerken tijdwinst en energie.
Sterk klasmanagement als basisvoorwaarde voor leren Spreker: Anne Werelds
Hoe zorg je voor rust, duidelijkheid en betrokkenheid in je klas én binnen je schoolteam? Hoe bereik je een krachtige leeromgeving waarin zowel lesgeven als maximaal leren tot stand komt?
Tijdens deze sessie ontdek je wat sterk klasmanagement écht betekent en onlosmakelijk verbonden is met effectieve didactiek. Je maakt kennis met de bouwstenen die de basis vormen voor een krachtige leeromgeving.
We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruitziet en hoe je deze op maat van jouw context kan vormgeven. Samen zoeken we naar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming op de noden van je school.
Iedere leraar een taalbewuste leraar - taalgericht vakonderwijs als hefboom voor krachtige vakgroepwerking Spreker: An Vanmeert
Hoe kunnen vakgroepen vakoverstijgend samenwerken aan taalgericht onderwijs, zonder dat dit veel ‘extra werk’ betekent? In deze werksessie verkennen we samen hoe taalgericht vakonderwijs (TVO) kan bijdragen aan vakgerichte leerdoelen én aan gelijke onderwijskansen voor leerlingen. Vanuit concrete praktijkvoorbeelden en met de bril van de vakcoördinator gaan we na:
- hoe taalbeleid en vakwerking elkaar kunnen versterken;
- hoe taalgerichte principes geïntegreerd kunnen worden in bestaande leermomenten;
- hoe je als vakcoördinator collega’s hierin kan inspireren en ondersteunen.
We vertrekken van herkenbare situaties uit de klas- en vakgroeppraktijk, wisselen ervaringen uit en werken samen aan haalbare vervolgstappen voor de eigen schoolcontext.
Bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen, met het oog op onderwijskwaliteit Spreker: Greet Simons
Om leerplandoelen effectief en efficiënt te realiseren, zijn kwaliteitsvolle leermiddelen noodzakelijk. Hoe vakgroepen met leermiddelen omgaan, kadert in een leermiddelenbeleid van de school. Wil je als vakgroep je leermiddel evalueren of sta je voor de keuze van een nieuw leermiddel, dan biedt deze workshop inspiratie. We duiden wat het betekent om bewust en geïnformeerd om te gaan met leermiddelen en bieden hierbij een kijkwijzer en methodieken aan om met de vakgroep aan de slag te gaan.
Welke rol kan mijn vakgroep spelen in de persoonsvorming van elke leerling (Gemeenschappelijk funderend leerplan) Spreker: Alberik Hubin en Elke Janssens
Ontdek hoe jouw vakgroep een rol kan spelen in de brede persoonsvorming van leerlingen. Het gemeenschappelijk funderend leerplan biedt vanuit zeven krachtlijnen doelen en praktische wenken om hier jaar na jaar, in elke graad, bewust mee aan de slag te gaan. Omdat dit leerplan de verantwoordelijkheid is van het hele schoolteam, vraagt het om een specifieke aanpak en gerichte aandacht. In deze werkwinkel verken je hoe je als vakcoördinator jouw vakgroep kan inspireren en ondersteunen om de leerplandoelen aan te leren, in te oefenen en te evalueren. Je maakt kennis met bronnen, praktische tools en inspirerende voorbeelden die je helpen om de leerplandoelen op een haalbare en betekenisvolle manier te integreren in je vak.
Aanbod workshops deel 2dinsdag 24 februari 2026 van 12:45 tot 14:45Een vakgroep zonder geheimen: veiligheid en open feedbackcultuur troef Spreker: Anke Van Roey
We zeggen zo veel dingen… niet.
Je krijgt als vakcoördinator te maken met collega’s… fijne, lastige, kritische… van allerlei slag. Sommigen zijn outspoken, van anderen weet je niet wat ze willen.
Zorg mee voor een veilige constructieve sfeer waarin elke collega ongeremd zijn bijdrage kan leveren. Zo geeft samenwerken tijdwinst en energie.
Leerlingen motiveren kan je leren! Spreker: Els Vanhole en Anne Werelds
Motivatie is de motor om tot leren te komen. Leerlingen motiveren kan je leren. Laat je inspireren hoe je als vakgroep aan de slag kan gaan om je leerlingen te motiveren vanuit relatie, communicatie en didactiek. Wat mag je verwachten van deze werkwinkel?
- Praktische handvatten om motivatie te versterken
- De Actiewijzer Motivatie als reflectietool
- Flexibele scenario’s om ermee aan de slag te gaan met de vakgroep.
- Inspiratie om samen met collega's te zoeken naar wat werkt.
Bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen, met het oog op onderwijskwaliteit Spreker: Greet Simons
Om leerplandoelen effectief en efficiënt te realiseren, zijn kwaliteitsvolle leermiddelen noodzakelijk. Hoe vakgroepen met leermiddelen omgaan, kadert in een leermiddelenbeleid van de school. Wil je als vakgroep je leermiddel evalueren of sta je voor de keuze van een nieuw leermiddel, dan biedt deze werkwinkel inspiratie. We duiden wat het betekent om bewust en geïnformeerd om te gaan met leermiddelen en bieden hierbij een kijkwijzer en methodieken aan om met de vakgroep aan de slag te gaan.
De kracht van de vakgroep: samen werken aan kwaliteitsvol evalueren Spreker: Anja Lerno en Wendy Vancluysen
Kwaliteitsvol evalueren is meer dan punten geven – het is samen kijken naar leren.
Hoe vind je als vakcoördinator een evenwicht tussen het waarmaken van het evaluatiebeleid van je school, de eigenheid van je vakleerplannen en de persoonlijke overtuigingen van collega’s?
In deze werkwinkel ontdek je hoe je als vakcoördinator samen met je vakgroep bouwt aan een gedragen en kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk die past binnen het beleid van je school.
Aan de hand van concrete tools, praktijkervaringen van andere scholen en uitwisseling vanuit de verschillende schoolcontexten verken je manieren om:
- als vakgroep een gedragen visie op evalueren te ontwikkelen, afgestemd op de schoolvisie en de specifieke vakcontext;
- evaluatie in te zetten als hefboom om leren op te volgen, te versterken en zichtbaar te maken;
- cyclisch en systematisch de kwaliteit van evalueren binnen je vakgroep te bewaken;
- de diversiteit aan opvattingen binnen je vakgroep om te zetten in een gemeenschappelijke professionele taal.
Samen zetten we concrete stappen naar een vakgroep die van evalueren een krachtig en gedragen instrument maakt voor kwaliteitsvol leren – met de vakcoördinator als motor van verandering.
Hefbomen voor goed onderwijs (of krachtige leeromgeving) in een superdiverse context Spreker: Nadia De Rose
Elke school is divers, in elke school verschillen leerlingen maar ook leraren van elkaar. Dit stelt ons regelmatig voor scherpe uitdagingen.
In deze werkwinkel verkennen we het belang van een heldere visie en specifieke competenties én bespreken we methodieken en inzichten die ons in staat stellen om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren in een wereld vol diversiteit.
We weten uit recent onderzoek dat het omarmen met diversiteit leidt tot betere leeruitkomsten bij leerlingen. Je maakt kennis met dit onderzoek, nadien verken je hefbomen om te werken aan een kwaliteitsvol onderwijs in superdiverse contexten.
Strategie en methode:
Het referentiekader onderwijskwaliteit (ROK) groepeert de kwaliteitsverwachtingen voor het onderwijs. Het lerarenteam in het algemeen en de vakcoördinatoren in het bijzonder hebben een belangrijke rol bij het realiseren van deze verwachtingen. Tijdens werksessies op de Dag van de vakcoördinator kan je inzoomen op bepaalde thema’s die hiermee verband houden. Je kiest als deelnemer bij inschrijving één thema in het aanbod van de voormiddagsessies en één thema voor het namiddaggedeelte.
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 17 februari 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
28,50 Euro
Lesgever:
Van Roey Anke
Vancluysen Wendy
Werelds Anneke
De Rose Nadia
Simons Greet
Janssens Elke
Vanhole Elisabeth
Lerno Anja
Hubin Alberik
Vanmeert An
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PCS Hasselt
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
- dinsdag 24 februari 2026
van
09:30
tot
16:00