Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO8LSO250052 Directiecongres secundair onderwijs regio West-Vlaanderen: Gastvrijheid

Doelstellingen:

Tijdens dit congres bieden we de deelnemende directies:

  • inhoudelijk input op basis van de focus van het congres
  • uitwisseling van kennis en expertise
  • verbindend informeel en formeel contact tussen scholen onderling en tussen PB en scholen
Doelgroep:
  • Directies (buitengewoon) secundair onderwijs regio West-Vlaanderen
  • Coördinatoren Centra Leren en Werken regio West-Vlaanderen
  • Coördinerend en algemeen directeurs regio West-Vlaanderen
  • Directies leersteuncentra regio West-Vlaanderen
  • Directies internaten regio West-Vlaanderen
  • Directies clb regio West-Vlaanderen
  • Directies hoger onderwijs (Hogeschool VIVES en KU Leuven campus Kulak) regio West-Vlaanderen
  • Opleidingshoofden van de lerarenopleiding VIVES regio West-Vlaanderen
  • Inspectie r.-k.g. regio West-Vlaanderen
  • Vicariaat en vicariale diensten regio West-Vlaanderen
  • Pedagogisch begeleiders secundair onderwijs regio West-Vlaanderen
  • Directeurs CLB regio West-Vlaanderen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

Donderdag 5 februari

08.30u - Onthaal en informele ontmoeting (Inkomhal)
09.15u - Verwelkoming (Zuiddiep 1)
09.30u - Keynote 1: Geert Van Hootegem - Voorbij de schaarste! Kan anders organiseren het onderwijs redden?  (Zuiddiep 1)
Geert Van Hootegem: professor aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de KULeuven

De arbeidsmarkt kreunt. Door demografische ontwikkelingen zullen we de komende decennia in alle sectoren, dus ook in het onderwijs een structurele krapte ondergaan. Nog harder werken kan alvast niet de oplossing zijn. Anders Organiseren zal wél de oplossing moeten zijn. Maar hoe doen we dat (in het onderwijs)? Ons personeelsbeleid is daartoe niet uitgerust. Ook dat zal anders moeten. Opnieuw klinkt de “hoe dan wel”-vraag. 

11.00u - Toespraak: Bruno Vanobbergen (Zuiddiep 1)
12.00u - Aperitief en lunch
13.30u - Workshop 1
14.45u - Pauze
15.15u - Workshop 2
16.35u - Koffiepauze
17.05u - Me-time
18.00u - Zingeving en bezinning (OLV Ter Duinenkerk)
19.00u - Aperitief 
19.30u - Avondmaal 
20.30u - Avondprogramma (Bar)

Vrijdag 6 februari

Uitchecken voor de start van de keynote
Vanaf 7.30 u - Ontbijt 

09.00u - Keynote 2: Vincent Vermeulen - Guestology 2.0 (Zuiddiep 1)
Vincent Vermeulen: oprichter en directeur van de School for Butlers & Hospitality, Toastmaster en Fellow of the Guild of International Professional Toastmasters

Gastvrijheid raakt aan de Engelse begrippen Hospitality, Guestology… Ze hebben zich geruisloos genesteld in onze taal, maar de betekenis en de impact ervan reiken veel verder dan de oppervlakkige vertalingen.
Wat zegt ons het aspect ‘klantbeleving’? Of gaat het eerder om de kracht van taal en onderscheidend gedrag door wellevendheid? Moeten we niet dringend gastvrij leren omgaan met technologie? Kunnen we in deze keynote inspiratie vinden voor het omgaan met uitdagende situaties in de organisatie?
En wat kunnen we leren van butlers? Do’s en Don’ts? Het belang van discipline? Of wat dacht u van de ‘8 stappen van zelfvertrouwen’?

10.45u - Gastvrijheid voor de ziel – aperitiefconcert met Joris & co (OLV Ter Duinenkerk)
12.00u - Aperitief + lunch 

Workshops:
Aanbod workshops deel 1
donderdag 5 februari 2026 van 13:30 tot 14:45
Verstrengde aanpak terug-naar-werk: wat betekent dit voor onderwijs?
Spreker: prof. dr. Inger De Wilde

In het streven om minstens de toekomstige stijging van het aantal langdurig zieken om te buigen, zet de regering De Wever in op een andere aanpak van het terug-naar-werk beleid. Dit via een intensievere begeleiding, responsabilisering van alle betrokken partijen (werkgever, werknemer, artsen, ziekenfondsen) en de focus op het arbeidspotentieel. De bedoeling is om te komen tot een paradigmashift, waarbij de focus komt te liggen op wat de arbeidsongeschikte medewerkers wél nog kunnen en de re-integratie naar werk zo goed en zo snel mogelijk kan worden georganiseerd. Tijdens deze lezing komen de volgende zaken aan bod:
 - Verstrengde aanpak terug-naar-werk: overzicht van de nieuwe maatregelen
 - Hoe terug naar werk organiseren? Welke aanpassingen zijn 'redelijk'?
 - Specifieke aandachtspunten voor onderwijs

Gastvrij vertrouwen uitstralen in veranderende contexten
Spreker: Jurgen Viaene

Elke school is divers, in elke school verschillen leerlingen maar ook leraren van elkaar. Omgaan met verschil en daar actief werk van maken zit in het hart van de katholieke school. Dit stelt ons regelmatig voor scherpe uitdagingen die ons aanspreken op ons leiderschap. In deze sessie verkennen we het belang van een heldere visie en specifieke competenties én bespreken we methodieken en inzichten die ons in staat stellen om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren in een wereld vol uitdagingen.

Van verbinding tot begrenzing - hoe omgaan met ouders in uitdagende situaties?
Spreker: Katrien Bressers

In deze sessie verkennen we hoe je als professional inzet op veiligheid, verbinding en vertrouwen, ook wanneer gesprekken en situaties met ouders uitdagend worden. We bieden inzicht in wat een veilig klimaat betekent en hoe dit bijdraagt aan constructieve communicatie. Je leert technieken om kalm en handelingsbekwaam te blijven tijdens moeilijke oudergesprekken. We bespreken hoe je spanning kunt herkennen en reguleren, zonder in escalatie te belanden. Daarnaast reiken we praktische handvatten aan om verbinding te behouden, maar ook om te begrenzen bij ernstige meningsverschillen. Vertrouwen opbouwen en behouden staat centraal, met aandacht voor transparantie en respect. Deze vorming is geen casuïstiek-oplossing, maar geeft tools om zelf stappen te zetten. We tonen waar je betrouwbare bronnen en ondersteuning kunt vinden. Zo versterk je jouw professionele veerkracht en communicatieve vaardigheden. Het doel: met vertrouwen en duidelijkheid moeilijke gesprekken voeren.

Gastvrije Schoolcultuur: groeien in verbondenheid, eigenheid en ontmoeting
Spreker: Kautar Oulad El Haj

In deze vorming verkennen we hoe een gastvrije, uitnodigende schoolcultuur de basis legt voor sterke relaties tussen school, ouders en leerlingen. We verdiepen hoe directeurs bewust kunnen inzetten op ruimte voor levensbeschouwelijke diversiteit binnen de katholieke dialoogschool. Via concrete voorbeelden en praktijkgerichte reflectie onderzoeken we hoe gastvrijheid bijdraagt aan een veilig leer- en leefklimaat waarin elke leerling optimaal kan groeien in zijn eigenheid. We staan stil bij hoe kleine keuzes in communicatie, schoolorganisatie en infrastructuur grote impact hebben op ouderbetrokkenheid. De deelnemers gaan naar huis met handvatten om een cultuur van openheid, vertrouwen en ontmoeting duurzaam te versterken en krijgen tools om met mogelijke spanningen bij het samenkomen van verschillende referentiekaders om te gaan. 

Onbetaalde schoolrekeningen: inspiratie vanuit Brusselse scholen
Spreker: Kris Bauwens

Onbetaalde schoolrekeningen vormen een balast op de werkingsmiddelen van de school. Rekeningen die niet betaald worden hebben tot gevolg dat de school minder kan investeren. Maar als school wil je ook een sociaal beleid voeren en alle leerlingen voldoende kansen geven. Hoe zoek je hierin een balans? We gaan in op de concrete aanpak van enkele scholen, wat werkt en wat valkuilen zijn en welke resultaten ze hiermee bereiken.

WarMeGem?
Spreker: Stefanie Bamelis en Astrid Selis (coördinator en leraar OKAN St.-Paulusschool regio Waregem)

OKAN Sint-Paulusschool, een jong verhaal met een missie: 
kwetsbare jongeren een veilige nieuwe thuis aanbieden,
blijven bouwen aan integratie en een cultuur van gastvrijheid,
totdat ze te Gast zijn bij Vrijheid (o)OK (k)AN

Op de sofa bij Dr. Réginald Moreels
Spreker: Dr. Réginald Moreels

Réginald Moreels (humanitair chirurg en bezieler van UNICHIR, mede-oprichter van de Belgische tak van Artsen zonder Grenzen, gewezen staatssecretaris en minister van Ontwikkelingssamenwerking en Internationale Samenwerking)

 

Wat maakt dat iemand humanitair chirurg wordt in oorlogsgebied? Idealisme, avonturiersgeest, het beroep van chirurg, motivatie…
Voor mij is het de gezonde nieuwsgierigheid voor alles wat anders is in een cultuur en voor de (A)andere.
Dat alles maakt dat ik mij engageer, met passie, en dit als een roeping ervaar.
Het beste vaccin tegen xenofobie en racisme is kiezen voor een grondhouding van gastvrijheid: de ander beschouwen zoals hij is.

Aanbod workshops deel 2
donderdag 5 februari 2026 van 15:15 tot 16:30
Verstrengde aanpak terug-naar-werk: wat betekent dit voor onderwijs?
Spreker: prof. dr. Inger De Wilde

In het streven om minstens de toekomstige stijging van het aantal langdurig zieken om te buigen, zet de regering De Wever in op een andere aanpak van het terug-naar-werk beleid. Dit via een intensievere begeleiding, responsabilisering van alle betrokken partijen (werkgever, werknemer, artsen, ziekenfondsen) en de focus op het arbeidspotentieel. De bedoeling is om te komen tot een paradigmashift, waarbij de focus komt te liggen op wat de arbeidsongeschikte medewerkers wél nog kunnen en de re-integratie naar werk zo goed en zo snel mogelijk kan worden georganiseerd. Tijdens deze lezing komen de volgende zaken aan bod:
 - Verstrengde aanpak terug-naar-werk: overzicht van de nieuwe maatregelen
 - Hoe terug naar werk organiseren? Welke aanpassingen zijn 'redelijk'?
 - Specifieke aandachtspunten voor onderwijs

Gastvrij vertrouwen uitstralen in veranderende contexten
Spreker: Jurgen Viaene

Elke school is divers, in elke school verschillen leerlingen maar ook leraren van elkaar. Omgaan met verschil en daar actief werk van maken zit in het hart van de katholieke school. Dit stelt ons regelmatig voor scherpe uitdagingen die ons aanspreken op ons leiderschap. In deze sessie verkennen we het belang van een heldere visie en specifieke competenties én bespreken we methodieken en inzichten die ons in staat stellen om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren in een wereld vol uitdagingen.

Van verbinding tot begrenzing - hoe omgaan met ouders in uitdagende situaties?
Spreker: Katrien Bressers

In deze sessie verkennen we hoe je als professional inzet op veiligheid, verbinding en vertrouwen, ook wanneer gesprekken en situaties met ouders uitdagend worden. We bieden inzicht in wat een veilig klimaat betekent en hoe dit bijdraagt aan constructieve communicatie. Je leert technieken om kalm en handelingsbekwaam te blijven tijdens moeilijke oudergesprekken. We bespreken hoe je spanning kunt herkennen en reguleren, zonder in escalatie te belanden. Daarnaast reiken we praktische handvatten aan om verbinding te behouden, maar ook om te begrenzen bij ernstige meningsverschillen. Vertrouwen opbouwen en behouden staat centraal, met aandacht voor transparantie en respect. Deze vorming is geen casuïstiek-oplossing, maar geeft tools om zelf stappen te zetten. We tonen waar je betrouwbare bronnen en ondersteuning kunt vinden. Zo versterk je jouw professionele veerkracht en communicatieve vaardigheden. Het doel: met vertrouwen en duidelijkheid moeilijke gesprekken voeren.

Gastvrije Schoolcultuur: groeien in verbondenheid, eigenheid en ontmoeting
Spreker: Kautar Oulad El Haj

In deze vorming verkennen we hoe een gastvrije, uitnodigende schoolcultuur de basis legt voor sterke relaties tussen school, ouders en leerlingen. We verdiepen hoe directeurs bewust kunnen inzetten op ruimte voor levensbeschouwelijke diversiteit binnen de katholieke dialoogschool. Via concrete voorbeelden en praktijkgerichte reflectie onderzoeken we hoe gastvrijheid bijdraagt aan een veilig leer- en leefklimaat waarin elke leerling optimaal kan groeien in zijn eigenheid. We staan stil bij hoe kleine keuzes in communicatie, schoolorganisatie en infrastructuur grote impact hebben op ouderbetrokkenheid. De deelnemers gaan naar huis met handvatten om een cultuur van openheid, vertrouwen en ontmoeting duurzaam te versterken en krijgen tools om met mogelijke spanningen bij het samenkomen van verschillende referentiekaders om te gaan. 

Onbetaalde schoolrekeningen: inspiratie vanuit Brusselse scholen
Spreker: Kris Bauwens

Onbetaalde schoolrekeningen vormen een balast op de werkingsmiddelen van de school. Rekeningen die niet betaald worden hebben tot gevolg dat de school minder kan investeren. Maar als school wil je ook een sociaal beleid voeren en alle leerlingen voldoende kansen geven. Hoe zoek je hierin een balans? We gaan in op de concrete aanpak van enkele scholen, wat werkt en wat valkuilen zijn en welke resultaten ze hiermee bereiken.

WarMeGem?
Spreker: OKAN Sint-Paulusschool, een jong verhaal met een missie:  kwetsbare jongeren een veilige nieuwe thuis aanbieden, blijven bouwen aan integratie en een cultuur van gastvrijheid, totdat ze te Gast zijn bij Vrijheid (o)OK (k)AN

OKAN Sint-Paulusschool, een jong verhaal met een missie: 
kwetsbare jongeren een veilige nieuwe thuis aanbieden,
blijven bouwen aan integratie en een cultuur van gastvrijheid,
totdat ze te Gast zijn bij Vrijheid (o)OK (k)AN

Bijkomende info:

Voorovernachting: Je kan kiezen om reeds op woensdagavond aan te komen tegen een meerprijs. Wens je ook te eten de avond voordien in het hotel? 

  • Er zijn 2 buffetrestaurants. Een voucher hiervoor kan je kopen bij de onthaalbalie. Je kan er eten van 17u45 tot 19u15.
  • Je kan ook à la carte eten in brasserie Den Ensor gelegen in het hotel. De keuken is geopend tot 21u.

Prijs: Kamer alleen: 340 euro - Gedeelde kamer (eigen slaapkamer maar geen aparte badkamer en toilet): 320 euro.

Sleutels van de kamer zullen op 5 februari om 16.30 uur beschikbaar zijn. Tot zolang kan de bagage in de bagageruimte staan.

Gratis parkeren kan langs de dijk, de straten rond het hotel zijn betalend of enkel voor bewoners. Je kan desgewenst zelf een parking in het hotel boeken via groups@vayamundo.eu met vermelding van de exacte data van het congres. 

Vayamundo Oostende
Zeedijk 290-330
8400 Oostende
Tel: 078 15 61 00

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Annulatievoorwaarde:

Annulatie tot 4 dagen voor aankomst is kosteloos. Bij annulatie vanaf 3 dagen voor aankomst wordt de volledige deelnameprijs aangerekend.
Wanneer je wil annuleren, mail je naar academie@katholiekonderwijs.vlaanderen.


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 21 januari 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 340,00 Euro
Lesgever: Vanhootegem Geert
Oulad El Haj Kautar
Viaene Jurgen
De Wilde Inger
Bressers Katrien
Bauwens Kris
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 5 februari 2026 van 08:30 tot 23:00
    • vrijdag 6 februari 2026 van 08:30 tot 13:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.