Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240027-02 Diversiteit - Trajecten. Lesgeven in een superdiverse klas: een wereld van verschil (secundair onderwijs)

De verschillen tussen leerlingen maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst. 

Hoe manifesteert de toenemende diversiteit zich?
Hoe ga je hier constructief mee om? 

Welke vaardigheden kunnen je daarbij helpen?

Welke mogelijkheden zijn er om je lessen te versterken, vertrekkend van en rekening houdend met de diversiteit in je klas?

Maar ook: hoe breng je dit binnen in je team en betrek in collega's?

Doelstellingen:
  • Je ontwikkelt een brede kijk op diversiteit in je schoolcontext op basis van een aantal kaders.
  • Je krijgt concreet materiaal aangeboden om het gesprek over diversiteit in je klas en/of je team/vakgroep te faciliteren.
  • Je verwerft basisinzichten rond binnenklasdifferentiatie en/of taalgericht (vak)onderwijs.
  • Je krijgt zicht op de kansen die de leerplannen bieden om aan dit thema te werken.
  • Je leert aandacht hebben voor een inclusieve en tolerante leeromgeving waarin alle leerlingen zich gewaardeerd en betrokken voelen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.
  • Je vertaalt het geleerde naar je eigen schoolpraktijk.
  • Je krijgt handvatten om dit op een positieve manier in je school/vakgroep binnen te brengen.
Doelgroep:
  • Leerkrachten secundair onderwijs
  • Middenkader
  • Zorgleerkrachten en -coördinatoren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Je stapt samen met minstens één collega in dit traject, je leert samen met andere scholen en gaat onder begeleiding met het geleerde aan de slag in je eigen context.

Basispakket
1. Kick off diversiteit: wegwijzers naar een sterke praktijk 
Volgen van het webinar op 30 september of bekijken van de opname van het webinar via de link die je wordt toegestuurd na inschrijving.
Informatieve introductie op het thema

2. Werkdag 1 (8/11 hele dag BRUSSEL)
We verhelderen je specifieke leervragen, we bieden verdiepende input en plannen samen ons professionaliseringstraject op basis van de gedeelde vragen. Je maakt kennis met  kaders die je helpen om een veranderingsproces in je school op te starten

3. Webinar omgaan met controverse en heikele thema's in de klas (27/11 online 13u30-15u30)

  • Je verwerft inzicht in verschillende handelings- reactiewijzen bij controverse en heikele thema’s in de klas.?
  • Je maakt kennis met een aantal gespreksmethodieken en tips die je in staat stellen het gesprek te voeren en leerlingen ondersteunt bij het verkennen en innemen van verschillende standpunten.

4. Werkdag 2 (17 maart hele dag in Brussel)

We verkennen concreet materiaal om het gesprek over diversiteit in je klas en/of je team/vakgroep te faciliteren.

We verkennen basisbronnen en inzichten rond binnenklasdifferentiatie en/of taalgericht (vak)onderwijs.

We krijgen een eerste zicht op kansen die de leerplannen bieden om aan dit thema te werken.

5. Reflectie en vooruitblik (21/5 13u30-15u30 online)

Tussenin krijg je kans om in de week van 6-10 januari of in de week van 28 april tot 2 mei een online consult te boeken met de begeleider van het traject.

Mogelijke extra's in het pakket:

- webinar polarisatie 23/10 of 2/4 (13u30-15u)
- webinar re:flextool 9/1 (13u-15u)
- webinar straatcultuur 24/10 of 3/4 (13u30-15u30)

Strategie en methode:

We vertrekken van een aantal basiselementen vanuit een brede kijk op diversiteit in je school.

Van hieruit verkennen we de leervraag waarmee je in dit traject stapt en bepalen we in afstemming met de groep de focus. 

We krijgen handvatten om om te gaan met mogelijke spanningen t.g.v. toenemende diversiteit en krijgen kans om hierrond in de extra's te verdiepen.

In de tweede werkdag verdiepen we inhoudelijk en tot slot blikken we terug op ons leerproces en werken een aanzet tot verdere stappen in je school uit.

Tussenin kan je beroep doen op een pedagogisch begeleider voor online coaching/begeleiding.

Sessies: 7 sessie(s)
Voorwaarde:

Je schrijft minimaal in duo in.

We verwachten dat je op je school een platform (werkgroep/team/vakgroep) hebt om met het geleerde aan de slag te gaan.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 70,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
Viaene Jurgen
Vandenameele Nathalie
Boelen Raf
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Hybride
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 8 november 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 27 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • maandag 17 maart 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 21 mei 2025
      Online sessie (kaart)
      van 13:30 tot 15:30
  • Reeks 2:
    • vrijdag 8 november 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 27 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 13:30 tot 15:30
    • maandag 17 maart 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 21 mei 2025
      Online sessie (kaart)
      van 13:30 tot 15:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.