Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP240161-01 Dag van de kleuter: kleine ontdekkers, grote avonturen

Onze peuters/kleuters zijn ontdekkingsreizigers op zoek naar avontuur, verborgen schatten, … Met verwondering kijken ze naar mysterieuze raadsels en trotseren ze elke omgeving.

Ben jij werkzaam met peuters en/of kleuters? Kom dan op 28 januari te Brugge of 13 februari te Hasselt zelf beleven op welke manier jij je kleine ontdekkers in je klas kan meenemen naar grote avonturen.

Doelgroep:
  • Iedereen werkzaam in gewoon of buitengewoon onderwijs
  • Directies
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma

08.30 uur: onthaal met koffie en korte verwelkoming
09.15 uur: werkwinkel 
10.45 uur: koffiepauze en verplaatsen naar werkwinkel
11.00 uur: werkwinkel
12.30 uur: lunch (inbegrepen in de deelnameprijs)
13.30 uur: werkwinkel 
15.00 uur: einde

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats Centrum d'Abdij
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 28 januari 2025 van 09:15 tot 10:45
Effectieve didactiek vanuit de kleuterklas
Spreker: David Day

Wist je dat het activeren van voorkennis al leren is?
Hoe zorg je ervoor dat ALLE kleuters betrokken zijn en ACTIEF meedenken?
Ontdek in deze werkwinkel wat écht effect heeft tot op de klasvloer. Versterk je competenties op vlak van effectieve didactiek met praktische tips en voorbeelden.

Doelgericht samenwerken in de kleuterklas: samen sterk in fase 0 & 1
Spreker: Julie Kerremans

Doelgericht samenwerken binnen brede basiszorg en verhoogde zorg is een schoolinterne opdracht. Wat als jouw brede basiszorg en verhoogde zorg binnen jouw kleuterklas onder druk komt te staan? Wat wordt er van jou als klasleraar verwacht? Hoe stem je de samenwerking met jouw collega’s van het zorgteam doelgerichter af? Welke inzichten en tools vanuit ons leerplan kunnen hierbij helpen?

Schrijf-motorische vaardigheden
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde

De meer ervaren leraar merkt dat de schrijf-motorische vaardigheden van onze kleuters anders ontwikkelt dan vroeger.
Hoe komt dat? Is schrijven nog wel belangrijk in deze digitale tijden? Hoe kunnen we in onze hoeken schrijf-motorische vaardigheden stimuleren? Wat zegt ons leerplan hierover?
We gaan uit de greep van de pen en onderzoeken hoe we met de juiste materialen de juiste zaken kunnen stimuleren.

Op ontdekkingstocht naar klanken en letters
Spreker: Veerle Noppe
  • Betekenisvol en functioneel inzetten op de geletterde omgeving
  • Uitdagende activiteiten in de hoeken
  • Handvatten en inspiratie om gradueel aan de slag te gaan met klanken en letters en je klas en op je school
‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren. Een avontuurlijke ontdekkingstocht doorheen een prentenboek dat uitgroeit tot speelse godsdienstactiviteiten bij jonge kinderen - DEEL 1
Spreker: An De Clerck

Het boek ‘Samen op stap met Indi’ laat jullie kennismaken met een wereld vol kleuren veraf en dichtbij. Door de herkenbare visualiseringen kunnen de kinderen zich er helemaal in herkennen en mee identificeren. Vanuit alledaagse onderwerpen kunnen we ermee aan de slag gaan in de klas. We gaan letterlijk op stap en koppelen er de doelen van RKG aan vast.
Je zal zien dat je via een ‘gewoon’prentenboek ervaringen, Jezusbeelden en rituelen kan koppelen. Via Indi is het duidelijk dat we, ondanks de verschillende talen, leefwijzen, talenten en behoeften, toch op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige voormiddag, kies ook deel 2 om hieraan te kunnen deelnemen.

Doelgericht én digitaal spelen in de kleuterklas
Spreker: Gerben Wieczerniak

Op welke manier kan je het spelen en leren verrijken in een kleuterklas met ICT (iPad of tablet)? Hoe kan je het onderzoekend en ontwerpend leren hiermee stimuleren? Waarom zou je met ICT aan de slag gaan? En hoe ga je er dan kritisch mee aan de slag? Waar hou je rekening mee? Wat is een goede basis?
Kom het samen ontdekken in de deze praktijkgerichte werkwinkel.

Spelen met sterk cognitief functionerende kleuters
Spreker: Silvia De Ron

In elke kleuterklas heb je wel kleuters waarvan je merkt dat ze nood hebben aan extra uitdaging. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek naar manieren om de materialen en activiteiten in je kleuterklas aan te passen voor deze avonturiers.
We nemen ook de hoeken en de routinemomenten onder de loep en we bekijken vooral wat jouw rol hierin is als leraar. Je gaat naar huis met een reeks voorbeelden en materialen waarmee je in de klas aan de slag kan gaan.

Spelen in een divers klas- en schoolnest
Spreker: Inge Balliauw en Annelies Flamand

Bouw samen met je kleine avonturiers een warm nest, waarin ze zichzelf en de mensen dicht bij hen herkennen, en vanwaar ze kunnen uitvliegen naar de grotere wereld. In deze werkwinkel verkennen we inspirerende tips en materialen om brede diversiteit zichtbaar en voelbaar te maken. Kijk met een andere bril naar je hoeken, spelmaterialen en activiteiten. Laat je inspireren om samen met je kleuters die prachtige diverse wereld te ontdekken.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
dinsdag 28 januari 2025 van 11:00 tot 12:30
Effectieve didactiek vanuit de kleuterklas
Spreker: David Day

Wist je dat het activeren van voorkennis al leren is?
Hoe zorg je ervoor dat ALLE kleuters betrokken zijn en ACTIEF meedenken?
Ontdek in deze werkwinkel wat écht effect heeft tot op de klasvloer. Versterk je competenties op vlak van effectieve didactiek met praktische tips en voorbeelden.

Doelgericht samenwerken in de kleuterklas: samen sterk in fase 0 & 1
Spreker: Julie Kerremans

Doelgericht samenwerken binnen brede basiszorg en verhoogde zorg is een schoolinterne opdracht. Wat als jouw brede basiszorg en verhoogde zorg binnen jouw kleuterklas onder druk komt te staan? Wat wordt er van jou als klasleraar verwacht? Hoe stem je de samenwerking met jouw collega’s van het zorgteam doelgerichter af? Welke inzichten en tools vanuit ons leerplan kunnen hierbij helpen?

Ontdek de Magie van Vroegtijdig Taalonderwijs!
Spreker: Mia Vanden Waeyenbergh

Wist je dat een van de doelstellingen van het Europese taalbeleid is dat elke EU-burger naast zijn moedertaal nog twee andere talen beheerst? En dat het daarbij aanbevolen wordt om al op jonge leeftijd te beginnen? In deze interactieve werkwinkel ontdek je precies hoe kleuters een vreemde taal leren en wat de overeenkomsten en verschillen zijn met het verwerven van hun moedertaal of een tweede taal.

Stap in de wereld van vroegtijdig taalonderwijs en vreemde taalinitiatie Frans en leer hoe je kleuters op een speelse en effectieve manier een nieuwe taal kunt laten ontdekken. We nemen je mee door inspirerend materiaal en activiteiten die perfect zijn afgestemd op jonge kinderen. Bovendien krijg je praktische tips over hoe je een logische en boeiende opbouw kunt creëren in je aanbod.
Laat je tijdens deze werkwinkel inspireren en versterk je aanpak voor vreemde taalinitiatie.

Teach like a champion
Spreker: Stijn De Milde

Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt? Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/zorgleraar/zorgcoördinator.  Teach like a champion!

Op ontdekkingstocht naar klanken en letters
Spreker: Veerle Noppe
  • Betekenisvol en functioneel inzetten op de geletterde omgeving
  • Uitdagende activiteiten in de hoeken
  • Handvatten en inspiratie om gradueel aan de slag te gaan met klanken en letters en je klas en op je school
‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren. Een avontuurlijke ontdekkingstocht doorheen een prentenboek dat uitgroeit tot speelse godsdienstactiviteiten bij jonge kinderen - DEEL 2
Spreker: An De Clerck

Het boek ‘Samen op stap met Indi’ laat jullie kennismaken met een wereld vol kleuren veraf en dichtbij. Door de herkenbare visualiseringen kunnen de kinderen zich er helemaal in herkennen en mee identificeren. Vanuit alledaagse onderwerpen kunnen we ermee aan de slag gaan in de klas. We gaan letterlijk op stap en koppelen er de doelen van RKG aan vast.
Je zal zien dat je via een ‘gewoon’prentenboek ervaringen, Jezusbeelden en rituelen kan koppelen. Via Indi is het duidelijk dat we, ondanks de verschillende talen, leefwijzen, talenten en behoeften, toch op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige voormiddag, kies ook deel 1 om hieraan te kunnen deelnemen.

Wis en kunde in de zandbak
Spreker: Liselot Teirlinck

De zandbak heeft een brede reputatie: van veilige, vertrouwde plek voor de jongste kleuters tot zandbak vol verrassende materialen. Van uitnodigende ontdekhoek tot bron van ergernis. In deze werkwinkel geven we de zandbak alle wiskundige aandacht die hij verdient.
Binnen of buiten? Nat of droog zand? Veel of weinig zand? Potten, flessen of een weegschaal? We exploreren en beleven, met onze handen in het zand. Breng iets mee om te scheppen en te vullen. We garanderen spelenderwijs wiskundige ontdekkingen!

Spelen in een divers klas- en schoolnest
Spreker: Inge Balliauw en Annelies Flamand

Bouw samen met je kleine avonturiers een warm nest, waarin ze zichzelf en de mensen dicht bij hen herkennen, en vanwaar ze kunnen uitvliegen naar de grotere wereld. In deze werkwinkel verkennen we inspirerende tips en materialen om brede diversiteit zichtbaar en voelbaar te maken. Kijk met een andere bril naar je hoeken, spelmaterialen en activiteiten. Laat je inspireren om samen met je kleuters die prachtige diverse wereld te ontdekken.

Omgevingsleren: speels op stap in de omgeving!
Spreker: Els De Smet en Patrick Malfait

Spelen & leren in de omgeving, een ideale combinatie om harmonisch te werk te gaan in de kleuterklas. Via interactieve werkvormen ervaren en onderzoeken we hoe omgevingsonderwijs kan bijdragen tot leerrijk en betekenisvol spel, en omgekeerd. We vertrekken vanuit die graffitimuur om de hoek van de school, dat kerkplein, het museum, die balletzaal, die weg van huis naar school,... als kansen om betekenisvol spel uit te lokken bij kleuters.  

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
dinsdag 28 januari 2025 van 13:30 tot 15:00
Ontdek de Magie van Vroegtijdig Taalonderwijs!
Spreker: Mia Vanden Waeyenbergh

Wist je dat een van de doelstellingen van het Europese taalbeleid is dat elke EU-burger naast zijn moedertaal nog twee andere talen beheerst? En dat het daarbij aanbevolen wordt om al op jonge leeftijd te beginnen? In deze interactieve werkwinkel ontdek je precies hoe kleuters een vreemde taal leren en wat de overeenkomsten en verschillen zijn met het verwerven van hun moedertaal of een tweede taal.

Stap in de wereld van vroegtijdig taalonderwijs en vreemde taalinitiatie Frans en leer hoe je kleuters op een speelse en effectieve manier een nieuwe taal kunt laten ontdekken. We nemen je mee door inspirerend materiaal en activiteiten die perfect zijn afgestemd op jonge kinderen. Bovendien krijg je praktische tips over hoe je een logische en boeiende opbouw kunt creëren in je aanbod.
Laat je tijdens deze werkwinkel inspireren en versterk je aanpak voor vreemde taalinitiatie.

Teach like a champion
Spreker: Stijn De Milde

Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt? Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/zorgleraar/zorgcoördinator.  Teach like a champion!

Schrijf-motorische vaardigheden
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde

De meer ervaren leraar merkt dat de schrijf-motorische vaardigheden van onze kleuters anders ontwikkelt dan vroeger.
Hoe komt dat? Is schrijven nog wel belangrijk in deze digitale tijden? Hoe kunnen we in onze hoeken schrijf-motorische vaardigheden stimuleren? Wat zegt ons leerplan hierover?
We gaan uit de greep van de pen en onderzoeken hoe we met de juiste materialen de juiste zaken kunnen stimuleren.

Handen uit de mouwen met Indi, we maken een koffer vol rituelen! Hoe dagdagelijkse activiteiten vanuit een prentenboek kunnen uitgroeien tot speelse ‘godsdienstrituelen’!
Spreker: An De Clerck

Via het boek ‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren gaan we praktisch aan de slag en maken we materialen om in onze klas in te zetten.
Na deze praktische werkwinkel gaan jullie met een koffer of rugzak vol materialen en activiteiten terug naar de klas om jullie godsdiensthoek en jullie speelleerplekken met eenvoudige materialen te verrijken.
Het is natuurlijk een meerwaarde om eerst de werkwinkel ‘Samen op stap met Indi’ te volgen.

Doelgericht én digitaal spelen in de kleuterklas
Spreker: Gerben Wieczerniak

Op welke manier kan je het spelen en leren verrijken in een kleuterklas met ICT (iPad of tablet)? Hoe kan je het onderzoekend en ontwerpend leren hiermee stimuleren? Waarom zou je met ICT aan de slag gaan? En hoe ga je er dan kritisch mee aan de slag? Waar hou je rekening mee? Wat is een goede basis?
Kom het samen ontdekken in de deze praktijkgerichte werkwinkel.

Wis en kunde in de zandbak
Spreker: Liselot Teirlinck

De zandbak heeft een brede reputatie: van veilige, vertrouwde plek voor de jongste kleuters tot zandbak vol verrassende materialen. Van uitnodigende ontdekhoek tot bron van ergernis. In deze werkwinkel geven we de zandbak alle wiskundige aandacht die hij verdient.
Binnen of buiten? Nat of droog zand? Veel of weinig zand? Potten, flessen of een weegschaal? We exploreren en beleven, met onze handen in het zand. Breng iets mee om te scheppen en te vullen. We garanderen spelenderwijs wiskundige ontdekkingen!

Spelen met sterk cognitief functionerende kleuters
Spreker: Silvia De Ron

In elke kleuterklas heb je wel kleuters waarvan je merkt dat ze nood hebben aan extra uitdaging. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek naar manieren om de materialen en activiteiten in je kleuterklas aan te passen voor deze avonturiers.
We nemen ook de hoeken en de routinemomenten onder de loep en we bekijken vooral wat jouw rol hierin is als leraar. Je gaat naar huis met een reeks voorbeelden en materialen waarmee je in de klas aan de slag kan gaan.

Omgevingsleren: speels op stap in de omgeving!
Spreker: Els De Smet en Patrick Malfait

Spelen & leren in de omgeving, een ideale combinatie om harmonisch te werk te gaan in de kleuterklas. Via interactieve werkvormen ervaren en onderzoeken we hoe omgevingsonderwijs kan bijdragen tot leerrijk en betekenisvol spel, en omgekeerd. We vertrekken vanuit die graffitimuur om de hoek van de school, dat kerkplein, het museum, die balletzaal, die weg van huis naar school,... als kansen om betekenisvol spel uit te lokken bij kleuters.  

Workshops Reeks 2 op lesplaats PCS Hasselt
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 13 februari 2025 van 09:15 tot 10:45
Doelgericht samenwerken in de kleuterklas: samen sterk in fase 0 & 1
Spreker: Julie Kerremans

Doelgericht samenwerken binnen brede basiszorg en verhoogde zorg is een schoolinterne opdracht. Wat als jouw brede basiszorg en verhoogde zorg binnen jouw kleuterklas onder druk komt te staan? Wat wordt er van jou als klasleraar verwacht? Hoe stem je de samenwerking met jouw collega’s van het zorgteam doelgerichter af? Welke inzichten en tools vanuit ons leerplan kunnen hierbij helpen?

Ontdek de Magie van Vroegtijdig Taalonderwijs!
Spreker: Mia Vanden Waeyenbergh

Wist je dat een van de doelstellingen van het Europese taalbeleid is dat elke EU-burger naast zijn moedertaal nog twee andere talen beheerst? En dat het daarbij aanbevolen wordt om al op jonge leeftijd te beginnen? In deze interactieve werkwinkel ontdek je precies hoe kleuters een vreemde taal leren en wat de overeenkomsten en verschillen zijn met het verwerven van hun moedertaal of een tweede taal.

Stap in de wereld van vroegtijdig taalonderwijs en vreemde taalinitiatie Frans en leer hoe je kleuters op een speelse en effectieve manier een nieuwe taal kunt laten ontdekken. We nemen je mee door inspirerend materiaal en activiteiten die perfect zijn afgestemd op jonge kinderen. Bovendien krijg je praktische tips over hoe je een logische en boeiende opbouw kunt creëren in je aanbod.
Laat je tijdens deze werkwinkel inspireren en versterk je aanpak voor vreemde taalinitiatie.

Schrijf-motorische vaardigheden
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde

De meer ervaren leraar merkt dat de schrijf-motorische vaardigheden van onze kleuters anders ontwikkelt dan vroeger.
Hoe komt dat? Is schrijven nog wel belangrijk in deze digitale tijden? Hoe kunnen we in onze hoeken schrijf-motorische vaardigheden stimuleren? Wat zegt ons leerplan hierover?
We gaan uit de greep van de pen en onderzoeken hoe we met de juiste materialen de juiste zaken kunnen stimuleren.

Op ontdekkingstocht naar klanken en letters
Spreker: Marjon Goethals en Aïcha Al Merrouni
  • Betekenisvol en functioneel inzetten op de geletterde omgeving
  • Uitdagende activiteiten in de hoeken
  • Handvatten en inspiratie om gradueel aan de slag te gaan met klanken en letters en je klas en op je school
‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren. Een avontuurlijke ontdekkingstocht doorheen een prentenboek dat uitgroeit tot speelse godsdienstactiviteiten bij jonge kinderen - DEEL 1
Spreker: An De Clerck

Het boek ‘Samen op stap met Indi’ laat jullie kennismaken met een wereld vol kleuren veraf en dichtbij. Door de herkenbare visualiseringen kunnen de kinderen zich er helemaal in herkennen en mee identificeren. Vanuit alledaagse onderwerpen kunnen we ermee aan de slag gaan in de klas. We gaan letterlijk op stap en koppelen er de doelen van RKG aan vast.
Je zal zien dat je via een ‘gewoon’prentenboek ervaringen, Jezusbeelden en rituelen kan koppelen. Via Indi is het duidelijk dat we, ondanks de verschillende talen, leefwijzen, talenten en behoeften, toch op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige voormiddag, kies ook deel 2 om hieraan te kunnen deelnemen.

Wis en kunde in de zandbak
Spreker: Anne Loodts

De zandbak heeft een brede reputatie: van veilige, vertrouwde plek voor de jongste kleuters tot zandbak vol verrassende materialen. Van uitnodigende ontdekhoek tot bron van ergernis. In deze werkwinkel geven we de zandbak alle wiskundige aandacht die hij verdient.
Binnen of buiten? Nat of droog zand? Veel of weinig zand? Potten, flessen of een weegschaal? We exploreren en beleven, met onze handen in het zand. Breng iets mee om te scheppen en te vullen. We garanderen spelenderwijs wiskundige ontdekkingen!

Spelen met sterk cognitief functionerende kleuters
Spreker: Silvia De Ron

In elke kleuterklas heb je wel kleuters waarvan je merkt dat ze nood hebben aan extra uitdaging. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek naar manieren om de materialen en activiteiten in je kleuterklas aan te passen voor deze avonturiers.
We nemen ook de hoeken en de routinemomenten onder de loep en we bekijken vooral wat jouw rol hierin is als leraar. Je gaat naar huis met een reeks voorbeelden en materialen waarmee je in de klas aan de slag kan gaan.

Spelen in een divers klas- en schoolnest
Spreker: Inge Balliauw en Annelies Flamand

Bouw samen met je kleine avonturiers een warm nest, waarin ze zichzelf en de mensen dicht bij hen herkennen, en vanwaar ze kunnen uitvliegen naar de grotere wereld. In deze werkwinkel verkennen we inspirerende tips en materialen om brede diversiteit zichtbaar en voelbaar te maken. Kijk met een andere bril naar je hoeken, spelmaterialen en activiteiten. Laat je inspireren om samen met je kleuters die prachtige diverse wereld te ontdekken.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
donderdag 13 februari 2025 van 11:00 tot 12:30
Effectieve didactiek vanuit de kleuterklas
Spreker: Wendy Kusters

Wist je dat het activeren van voorkennis al leren is?
Hoe zorg je ervoor dat ALLE kleuters betrokken zijn en ACTIEF meedenken?
Ontdek in deze werkwinkel wat écht effect heeft tot op de klasvloer. Versterk je competenties op vlak van effectieve didactiek met praktische tips en voorbeelden.

Doelgericht samenwerken in de kleuterklas: samen sterk in fase 0 & 1
Spreker: Julie Kerremans

Doelgericht samenwerken binnen brede basiszorg en verhoogde zorg is een schoolinterne opdracht. Wat als jouw brede basiszorg en verhoogde zorg binnen jouw kleuterklas onder druk komt te staan? Wat wordt er van jou als klasleraar verwacht? Hoe stem je de samenwerking met jouw collega’s van het zorgteam doelgerichter af? Welke inzichten en tools vanuit ons leerplan kunnen hierbij helpen?

Teach like a champion
Spreker: Stijn De Milde

Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt? Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/zorgleraar/zorgcoördinator.  Teach like a champion!

Schrijf-motorische vaardigheden
Spreker: Kathleen Vandenhaesevelde

De meer ervaren leraar merkt dat de schrijf-motorische vaardigheden van onze kleuters anders ontwikkelt dan vroeger.
Hoe komt dat? Is schrijven nog wel belangrijk in deze digitale tijden? Hoe kunnen we in onze hoeken schrijf-motorische vaardigheden stimuleren? Wat zegt ons leerplan hierover?
We gaan uit de greep van de pen en onderzoeken hoe we met de juiste materialen de juiste zaken kunnen stimuleren.

‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren. Een avontuurlijke ontdekkingstocht doorheen een prentenboek dat uitgroeit tot speelse godsdienstactiviteiten bij jonge kinderen - DEEL 2
Spreker: An De Clerck

Het boek ‘Samen op stap met Indi’ laat jullie kennismaken met een wereld vol kleuren veraf en dichtbij. Door de herkenbare visualiseringen kunnen de kinderen zich er helemaal in herkennen en mee identificeren. Vanuit alledaagse onderwerpen kunnen we ermee aan de slag gaan in de klas. We gaan letterlijk op stap en koppelen er de doelen van RKG aan vast.
Je zal zien dat je via een ‘gewoon’prentenboek ervaringen, Jezusbeelden en rituelen kan koppelen. Via Indi is het duidelijk dat we, ondanks de verschillende talen, leefwijzen, talenten en behoeften, toch op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren.

OPGELET: deze werkwinkel omvat de volledige voormiddag, kies ook deel 1 om hieraan te kunnen deelnemen.

Doelgericht én digitaal spelen in de kleuterklas
Spreker: Gerben Wieczerniak

Op welke manier kan je het spelen en leren verrijken in een kleuterklas met ICT (iPad of tablet)? Hoe kan je het onderzoekend en ontwerpend leren hiermee stimuleren? Waarom zou je met ICT aan de slag gaan? En hoe ga je er dan kritisch mee aan de slag? Waar hou je rekening mee? Wat is een goede basis?
Kom het samen ontdekken in de deze praktijkgerichte werkwinkel.

Wis en kunde in de zandbak
Spreker: Anne Loodts

De zandbak heeft een brede reputatie: van veilige, vertrouwde plek voor de jongste kleuters tot zandbak vol verrassende materialen. Van uitnodigende ontdekhoek tot bron van ergernis. In deze werkwinkel geven we de zandbak alle wiskundige aandacht die hij verdient.
Binnen of buiten? Nat of droog zand? Veel of weinig zand? Potten, flessen of een weegschaal? We exploreren en beleven, met onze handen in het zand. Breng iets mee om te scheppen en te vullen. We garanderen spelenderwijs wiskundige ontdekkingen!

Omgevingsleren: speels op stap in de omgeving!
Spreker: Patrick Malfait

Spelen & leren in de omgeving, een ideale combinatie om harmonisch te werk te gaan in de kleuterklas. Via interactieve werkvormen ervaren en onderzoeken we hoe omgevingsonderwijs kan bijdragen tot leerrijk en betekenisvol spel, en omgekeerd. We vertrekken vanuit die graffitimuur om de hoek van de school, dat kerkplein, het museum, die balletzaal, die weg van huis naar school,... als kansen om betekenisvol spel uit te lokken bij kleuters.  

Spelen met sterk cognitief functionerende kleuters
Spreker: Silvia De Ron

In elke kleuterklas heb je wel kleuters waarvan je merkt dat ze nood hebben aan extra uitdaging. In deze werkwinkel gaan we samen op zoek naar manieren om de materialen en activiteiten in je kleuterklas aan te passen voor deze avonturiers.
We nemen ook de hoeken en de routinemomenten onder de loep en we bekijken vooral wat jouw rol hierin is als leraar. Je gaat naar huis met een reeks voorbeelden en materialen waarmee je in de klas aan de slag kan gaan.

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
donderdag 13 februari 2025 van 13:30 tot 15:00
Effectieve didactiek vanuit de kleuterklas
Spreker: Wendy Kusters

Wist je dat het activeren van voorkennis al leren is?
Hoe zorg je ervoor dat ALLE kleuters betrokken zijn en ACTIEF meedenken?
Ontdek in deze werkwinkel wat écht effect heeft tot op de klasvloer. Versterk je competenties op vlak van effectieve didactiek met praktische tips en voorbeelden.

Ontdek de Magie van Vroegtijdig Taalonderwijs!
Spreker: Mia Vanden Waeyenbergh

Wist je dat een van de doelstellingen van het Europese taalbeleid is dat elke EU-burger naast zijn moedertaal nog twee andere talen beheerst? En dat het daarbij aanbevolen wordt om al op jonge leeftijd te beginnen? In deze interactieve werkwinkel ontdek je precies hoe kleuters een vreemde taal leren en wat de overeenkomsten en verschillen zijn met het verwerven van hun moedertaal of een tweede taal.

Stap in de wereld van vroegtijdig taalonderwijs en vreemde taalinitiatie Frans en leer hoe je kleuters op een speelse en effectieve manier een nieuwe taal kunt laten ontdekken. We nemen je mee door inspirerend materiaal en activiteiten die perfect zijn afgestemd op jonge kinderen. Bovendien krijg je praktische tips over hoe je een logische en boeiende opbouw kunt creëren in je aanbod.
Laat je tijdens deze werkwinkel inspireren en versterk je aanpak voor vreemde taalinitiatie.

Teach like a champion
Spreker: Stijn De Milde

Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt? Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/zorgleraar/zorgcoördinator.  Teach like a champion!

Op ontdekkingstocht naar klanken en letters
Spreker: Marjon Goethals en Aïcha Al Merrouni
  • Betekenisvol en functioneel inzetten op de geletterde omgeving
  • Uitdagende activiteiten in de hoeken
  • Handvatten en inspiratie om gradueel aan de slag te gaan met klanken en letters en je klas en op je school
Handen uit de mouwen met Indi, we maken een koffer vol rituelen! Hoe dagdagelijkse activiteiten vanuit een prentenboek kunnen uitgroeien tot speelse ‘godsdienstrituelen’!
Spreker: An De Clerck

Via het boek ‘Samen op stap met Indi’ een wereld vol kleuren gaan we praktisch aan de slag en maken we materialen om in onze klas in te zetten.
Na deze praktische werkwinkel gaan jullie met een koffer of rugzak vol materialen en activiteiten terug naar de klas om jullie godsdiensthoek en jullie speelleerplekken met eenvoudige materialen te verrijken.
Het is natuurlijk een meerwaarde om eerst de werkwinkel ‘Samen op stap met Indi’ te volgen.

Doelgericht én digitaal spelen in de kleuterklas
Spreker: Gerben Wieczerniak

Op welke manier kan je het spelen en leren verrijken in een kleuterklas met ICT (iPad of tablet)? Hoe kan je het onderzoekend en ontwerpend leren hiermee stimuleren? Waarom zou je met ICT aan de slag gaan? En hoe ga je er dan kritisch mee aan de slag? Waar hou je rekening mee? Wat is een goede basis?
Kom het samen ontdekken in de deze praktijkgerichte werkwinkel.

Omgevingsleren: speels op stap in de omgeving!
Spreker: Patrick Malfait

Spelen & leren in de omgeving, een ideale combinatie om harmonisch te werk te gaan in de kleuterklas. Via interactieve werkvormen ervaren en onderzoeken we hoe omgevingsonderwijs kan bijdragen tot leerrijk en betekenisvol spel, en omgekeerd. We vertrekken vanuit die graffitimuur om de hoek van de school, dat kerkplein, het museum, die balletzaal, die weg van huis naar school,... als kansen om betekenisvol spel uit te lokken bij kleuters.  

Spelen in een divers klas- en schoolnest
Spreker: Inge Balliauw en Annelies Flamand

Bouw samen met je kleine avonturiers een warm nest, waarin ze zichzelf en de mensen dicht bij hen herkennen, en vanwaar ze kunnen uitvliegen naar de grotere wereld. In deze werkwinkel verkennen we inspirerende tips en materialen om brede diversiteit zichtbaar en voelbaar te maken. Kijk met een andere bril naar je hoeken, spelmaterialen en activiteiten. Laat je inspireren om samen met je kleuters die prachtige diverse wereld te ontdekken.

Bijkomende info:

Je kan als schoolentiteit van een groepskorting genieten indien meerdere collega's van eenzelfde school inschrijven en aanwezig zijn.

  • Kom je met 1-3 deelnemers, dan betaalt elke deelnemer 130 euro.
  • Kom je met 4-10 deelnemers, dan ontvangt de school een factuur voor het vaste bedrag van 310,00 euro.
  • Kom je met meer dan 10 deelnemers dan ontvangt de school een factuur voor het vaste bedrag van 460,00 euro.

Het kortingsbedrag wordt verrekend op de eindfactuur die per mail wordt verzonden en niet bij de inschrijving.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: De Milde Stijn
De Ron Silvia
Loodts Anne
Bruneel Iris
Kusters Wendy
Malfait Patrick
Vandenhaesevelde Kathleen
Day David
Boelen Veerle
Vanden Waeyenbergh Mia
Flamand Annelies
Al Merrouni Aicha
De Clerck An
Wieczerniak Gerben
De Smet Els
Balliauw Inge
Goethals Marjon
Teirlinck Liselot
Noppe Veerle
Kerremans Julie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 28 januari 2025 van 09:15 tot 15:00
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 13 februari 2025 van 09:15 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.