Leerlingen hoeven vandaag geen wetenschappers te zijn om al onderzoekend te werken: met een goede onderzoeksvraag, een duidelijk plan van aanpak en een nieuwsgierige, kritische bril geraken ze al een heel eind verder.
Tijdens dit initiatief leer je hoe je als leraar moderne vreemde talen invulling kan geven aan de onderzoekscompetentie in de richting Taal en communicatie. Je leert hoe je je leerlingen kan motiveren om de onderzoekscyclus te doorlopen. Vertrekkend van concrete onderzoeksvragen zie je hoe je de onderzoekscompetentie kan invullen voor deze richting. Ten slotte wissel je ervaringen en eigen voorbeelden uit.
Doelgroep:
Leraren Engels en Frans, derde graad Taal en communicatie
Inhoud:
Centraal in dit deel- en inspiratiemoment staat de onderzoekscompetentie. Deze is nieuw voor de D/A-finaliteit en voor de richting Taal en communicatie is ze gekoppeld aan de vakken Nederlands, Engels en Frans. In dit deel- en inspiratiemoment ligt de focus op de moderne vreemde talen, Engels en Frans. Stap voor stap staan we bij concrete voorbeelden stil bij hoe je de onderzoekscyclus kan invullen. Ook eigen ervaringen en voorbeelden kan je uitwisselen met collega's.
Strategie en methode:
Informatief met inbreng van de deelnemers en netwerkmoment.
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Biezekapelstraat 2
9000
Gent
(Kaart)
- Reeks
1:
- woensdag 8 oktober 2025
van
14:00
tot
16:30
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
2:
- donderdag 9 oktober 2025
van
13:30
tot
16:00