Scholen die klachten behandelen, versterken niet alleen hun juridische en organisatorische structuur, maar tonen ook hun engagement voor een cultuur van open communicatie en respect door het volgen van deze professionalisering. Het is essentieel dat scholen zich hierin professionaliseren om zowel preventief als reactief adequaat te handelen bij klachten van ouders, leerlingen of medewerkers.
Waarom deze professionalisering volgen van belang is:
• Vanaf het schooljaar 2025-2026 adviseren we scholen in hun schoolreglement duidelijk te omschrijven hoe zij hun interne klachtenregeling organiseren. Zie ook:
https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/klachtenregeling1
• Versterking van een verbindend schoolklimaat: Een goed georganiseerde klachtenregeling bevordert een schoolklimaat waarin transparantie, vertrouwen en samenwerking binnen de school en het schoolbestuur centraal staan.
• Versterken van het partnerschip tussen school en ouders: je brengt de diversiteit aan ouders in beeld en werkt aan een basisvertrouwen om tot een partnership te komen. basis
• Preventie van escalatie: Door klachten tijdig en zorgvuldig te behandelen, kunnen conflicten in een vroeg stadium worden opgelost, wat bijdraagt aan een positieve leer- en werkomgeving.
• Professionele ontwikkeling: Het ontwikkelen van vaardigheden in het omgaan met klachten draagt bij aan de professionele groei van het schoolbestuur en het schoolteam en versterkt hun competenties in communicatie en conflictbemiddeling.