In dit begeleidingstraject engageer je je voor vier opeenvolgende componenten:
Via een online bevraging peilen we voor aanvang van het traject naar de schooleigen beginsituatie in de werking rond probleemoplossend denken, parate kennis en toegepaste vormen van differentiatie en evaluatie.
- Op de eerste dag behandelen we het oplossen van vraagstukken en problemen in al hun facetten. We oefenen diverse methodieken en bereiden lessen voor aan de hand van concrete opdrachten. De rode draad doorheen de sessie is het gebruik van effectieve didactiek en het opstellen en toepassen van een leerlijn parate kennis.
- Op de tweede dag bespreken we de tussentijdse voorbereiding van de leerlijn parate kennis. We benadrukken het belang van het gebruik van vak- en instructietaal en we versterken onze inzichten in taalgericht vakonderwijs in relatie tot wiskunde. We werken hiervoor samen met de pedagogisch begeleider taalbeleid. We besteden ruim aandacht aan evaluatie van probleemoplossend denken, mogelijkheden tot differentiatie betreffende inhoud en organisatie. Bovendien reiken we praktische handvaten aan om de leermotivatie van de leerlingen te vergroten.
- Om het traject duurzaam te kunnen verankeren ondersteunen wij een vakoverleg op school met de vakgroep wiskunde eerste graad in de aanwezigheid van een directielid. We gaan samen na hoe de vakgroep de leerlijnen oplossen van problemen en parate kennis heeft doorontwikkeld. We borgen wat goed is, versterken wat beter kan en zoeken naar oplossingen voor bijhorende aandachts- en werkpunten. De gevolgen van de schoolvisie op de implementatie en op de schoolorganisatie worden besproken met de leraren en het beleidsteam. Bij de verdere implementatie kan de school steeds vrijblijvend beroep doen op de vakbegeleider, schoolbegeleider of professionaliseringen.
We bieden een gelijkaardig traject aan voor leraren wiskunde B-stroom. Indien scholen deelnemen aan beide trajecten wiskunde A-stroom en B-stroom zal het afsluitend vakoverleg in de school bij voorkeur gezamenlijk georganiseerd worden. We bespreken dit met de betreffende scholen.