Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250348-01 Lerend en delend netwerk Grafimedia

Tijdens dit initiatief maak je kennis met collega-leraren Grafimedia uit de derde graad D/A en ontdek je hoe anderen hun lessen, vakverdeling en evaluatie organiseren binnen het leerplan.
Je leert van elkaars aanpak rond onderzoekscompetenties, leertrajecten en projecten, en krijg je inspiratie om je eigen lessen nog beter af te stemmen op de praktijk van de grafische sector.
Je wordt geïnformeerd over actuele uitdagingen en good practices uit het veld, maar vooral: je krijgt ruimte om ideeën, materialen en ervaringen uit te wisselen in een open en ondersteunend netwerk.

Of je nu op zoek bent naar concrete tips, wil sparren over evaluatievormen of gewoon even wil toetsen hoe anderen het aanpakken – dit lerend en delend netwerk biedt een inspirerend klankbord en een boost voor je vakdidactiek.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in hoe de vakverdeling en lessentabellen voor het leerplan Grafimedia D/A in verschillende scholen worden ingevuld.
  • Je verdiept je kennis over het werken aan onderzoekscompetenties binnen de grafimedia-context.
  • Je wisselt concrete werkvormen, evaluatievormen en materialen uit met collega’s.
  • Je oefent in het kritisch analyseren en vergelijken van verschillende evaluatiesystemen.
  • Je bouwt een netwerk van collega’s uit waarmee je duurzaam kan blijven leren en materialen delen.
Doelgroep:
Leraren Grafimedia 3de graad D/A
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Dit lerend en delend netwerk brengt leraren Grafimedia uit de derde graad D/A samen rond actuele uitdagingen en kansen binnen het vernieuwde leerplan. We verkennen hoe scholen de vakverdeling en de invulling van de leerplandoelen aanpakken, met bijzondere aandacht voor de onderzoekscompetentie.
Via uitwisseling en praktijkvoorbeelden bespreken we hoe evaluatie en feedback vorm krijgen in verschillende contexten, en hoe je leerlingen actief kan betrekken bij hun leerproces.
Daarnaast worden good practices gedeeld rond projectwerking, samenwerking met de grafische sector en de integratie van nieuwe technologieën.
De sessies zijn interactief en vertrekken vanuit de ervaringen van de deelnemers.
Zo bouw je niet alleen aan inspiratie voor je eigen klaspraktijk, maar ook aan een netwerk van collega’s waarmee je blijvend kunt leren en delen.

Namiddag | Keuzesessies (3 x 45 minuten)
Kies drie van de zes inspirerende sessies, telkens begeleid door kunstenaars, docenten of educatieve masterstudenten.
13:00 – 13:45 | Sessie 1
13:45 – 14:30 | Sessie 2
14:30 – 15:15 | Sessie 3

Keuze uit volgende thema’s:
  1. Collectief atelier – In deze sessie onderzoeken we hoe werken in gezamenlijkheid niet alleen samenwerking versterkt, maar ook een bewuste keuze is voor duurzaamheid, hergebruik en gedeeld eigenaarschap. Binnen het atelier kijken we afval niet langer als last, maar als waardevolle grondstof. 
    We gaan samen aan de slag: we delen gereedschap, kennis en energie; we onderzoeken alternatieve vormen van eigenaarschap — bijvoorbeeld door materialen collectief te beheren in plaats van ieder apart; we stimuleren creativiteit die geworteld is in het herwaarderen van wat anders verloren zou gaan.
    Tot slot zetten we solidariteit centraal: door samen te werken, zorgen we voor wederzijdse ondersteuning, versterken we gemeenschappen en verzetten we ons tegen de dominantie van individuele competitie. Zo wordt collectief produceren een vorm van ecologisch én sociaal engagement..
  1. De buurt betrekken – Klein verzet begint vaak dichtbij: in de wijk, op straat, in de publieke ruimte. Hoe kan je via kunstprojecten de grenzen van de school openbreken en verbinding maken met de buurt? We bekijken hoe leerlingen via kunst maatschappelijke thema’s kunnen aankaarten en een lokale gemeenschap mee in beweging brengen.

  2. Meerstemmigheid toelaten – Tegen de stroom van eenstemmigheid in kan het toelaten van meerdere perspectieven een vorm van zacht verzet zijn. Deze sessie focust op hoe je conflicterende stemmen en ervaringen ruimte geeft in de klas, en hoe dit leidt tot een rijkere, eerlijkere dialoog.

  3. Alternatieve methodes van kennisoverdracht – Leren hoeft niet altijd lineair, theoretisch of cognitief te verlopen. Door kunst als kennisvorm te erkennen, ondergraaf je vanzelfsprekendheden in het onderwijs. Deze sessie gaat in op methodes die zintuiglijk, speels en embodied leren centraal stellen.

  4. Didactische aanpak aanpassen (door studenten LUCA) – Soms schuilt verzet in kleine verschuivingen van hoe je lesgeeft. Studenten van de Educatieve Master Beeldende Kunsten presenteren vernieuwende didactische experimenten en laten zien hoe een andere aanpak de relatie met leerlingen kan transformeren.

  5. Didactische aanpak aanpassen (tweede sessie, door studenten LUCA).
Strategie en methode:
Lerend en delend netwerk
Bijkomende info:

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen. 

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 17 december 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: de Baene Henk
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Afgelast)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 18 december 2025 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.