Waanzin is: dezelfde pedagogische interventies opnieuw en opnieuw inzetten en toch een ander - beter - resultaat verwachten. Wanneer het op moeilijk gedrag bij leerlingen aankomt, is dat echter wat nog vaak gebeurt. Volgens geïntegreerde wetenschappelijke kennis is het niet verbazend dat gedragskaarten, straf- alsook beloningssystemen onvoldoende antwoord bieden. En zelfs met positieve verschuivingen naar nieuwe vormen van autoriteit of de nadruk op herstel, mist er nog een essentieel puzzelstuk in de heersende pedagogiek: het feit dat gedrag communicatie is.
Leerlingen die moeilijk te begrijpen gedrag stellen brengen een boodschap over: een nood, een verborgen hulpvraag. Ze doen dat misschien op een minder sympathieke, moeilijke, vreemde of zelfs grensoverschrijdende manier, maar ze praten met ons via hun gedrag. Hoog tijd dus voor leraren en leerlingbegeleiders om zich de taal van moeilijk te begrijpen gedrag eigen te maken zodat ze het welbevinden van leerlingen én collega's kunnen verhogen. Zodat leraren niet enkel symptomatisch blijven werken, maar hun leerlingen herkennen als signaaldragers. Zodat we onze tijd en energie wijs kunnen besteden.
Katelijne Van Lommel, psychologe en auteur van het boek “Sprekende harten, strijdende zwaarden”, deelt graag haar inzichten met de deelnemers op een interactieve manier.
In de deelnameprijs zijn de broodjesmaaltijden inbegrepen.