Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPPER0PEB240261-04 Vorming evaluatoren - Module 2 - Werkwinkel 3: het juiste gesprek vanuit een open gesprekshouding

Deze opleiding is bedoeld voor leidinggevenden en bestuursleden die als evaluator worden aangesteld.

Bekijk het volledige aanbod van modules.

Doelstellingen:

Na het doorlopen van 2 modules heb je de opleiding genoten die verwacht wordt van een “evaluator”

Doelgroep:

We richten ons vooral op:

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Vanaf 1 september 2021 moet wie als evaluator wordt aangesteld, binnen de twee jaar na zijn aanduiding als evaluator, een opleiding volgen en succesvol afronden. (art. 47ter, § 7, 1ste lid DRP) Die verplichting betekent echter niet dat je niet als evaluator aangeduid kunt worden als je nog geen opleiding gevolgd hebt. Ben je als evaluator aangeduid, dan moet je binnen de twee jaar na je aanduiding een opleiding tot evaluator succesvol afgerond hebben. Was je al vóór 1 september 2021 als evaluator aangeduid en heb je nog geen opleiding gevolgd, dan had je daarvoor de tijd tot 1 september 2023. (art. 47ter, §7, 1ste lid DRP). Wie twee jaar na aanstelling tot evaluator nog geen opleiding afgerond heeft, kan niet evalueren. Meer informatie: zie Functioneren en evalueren.
 
Het gehele opleidingstraject beslaat 2 halve dagen en bevat de volgende modules: 
  • Module 1: juridisch-technisch kader van functioneren en evalueren (halve dag) - schrijf je in
    De decretale bepalingen omtrent het traject van functioneren en evalueren zullen in deze module grondig worden toegelicht. Komt o.a. aan bod: wie kan optreden als evaluator, waarover kun je algemene afspraken maken in het lokaal onderhandelingscomité, hoe stel je een decretaal correcte functiebeschrijving op, waarop moet je letten bij het voeren van functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken, hoe maak je een evaluatieverslag op, hoe verloopt een procedure voor het college van beroep …
  • Module 2: werkwinkels (halve dag)
    Elke deelnemer kiest één werkwinkel uit de vier aangeboden thema’s. Elke deelnemer kiest het moment dat het best pas. Om de interactie te maximaliseren is het juist verrijkend dat de deelnemers vanuit verschillende regio’s, achtergronden … kunnen aansluiten. 
      • Werkwinkel 1: functioneren en evalueren vanuit goed werkgeverschap - schrijf je in
        Het evalueren van de prestaties van je personeelsleden is niet evident. In deze werkwinkel tonen we je dat de investering in een beleid dat de prestaties van je personeelsleden monitort, je instelling ten goede komt. Op basis van het AMO-model reiken we je bovendien handvatten aan om dat beleid in je instelling concreet gestalte te geven.
      • Werkwinkel 2: coaching: de evaluator als eerste begeleider Schrijf je in
        In deze werkwinkel leer je wat een coachende houding omvat. Je verkent het spanningsveld tussen coaching en evaluatie en leert om hiermee om te gaan. Je maakt kennis met diverse coachingsmodellen en leert verschillende coachingsvaardigheden. 
      • Werkwinkel 3: het juiste gesprek vanuit een open gesprekshouding - Schrijf je in
        In deze werkwinkel leer je verschillende soorten gesprekken te onderscheiden. Je kent de specifieke kenmerken van deze gesprekken en weet op welk moment je welk gesprek moet voeren. We geven extra aandacht aan het belang van zowel formele als informele gesprekken en helpen je bij het formuleren van moeilijke boodschappen. In deze werkwinkel maak je vervolgens kennis met verschillende gespreksvaardigheden en -technieken die je in elk gesprek kan toepassen.
      • Werkwinkel 4: Functioneren en evalueren vanuit een goede relatie tussen bestuurder en directeur (enkel voor bestuurders)  Schrijf je in
        Deze werkwinkel is uitsluitend bedoeld voor nieuwe bestuurders, niet voor directies.
        In deze werkwinkel gaan we dieper in op de relatie tussen bestuur en directie. Deze relatie heeft bepaalde kenmerken die een proces van begeleiding in functioneren en van evalueren kunnen bemoeilijken. In deze werkwinkel geven we handvaten om deze relatie te optimaliseren en kritisch naar de verschillende rollen te kijken. We maken verder ook een vertaling van duurzaam personeelsbeleid gericht op besturen. 
Strategie en methode:

Om het certificaat te behalen volg je twee individugerichte sessies binnen een schooljaar. Je neemt deel aan een theoretische sessie (regelgevend kader) en daarnaast ook een meer praktijkgerichte sessie. Voor de praktijkgerichte sessies kan je kiezen uit:

Je schrijft je apart in voor elke module.

Bijkomende info:

De certificaten worden op het einde van het schooljaar uitgereikt aan alle nieuwe leidinggevenden die het traject volledig afgerond hebben.

Prijssetting individugericht traject "Evaluatoren"

  • Dit initiatief bestaat uit 2 sessies, kostprijs € 65,00/sessie/persoon

Alle deelnemers aan de directeursopleiding basisonderwijs (Profs) en secundair onderwijs (CVA), ook in het verleden, kunnen deze opleiding inroepen om aan de nieuwe decretale verplichting te voldoen. De toekomstige directeursopleidingen werden daartoe inhoudelijk afgestemd met de vorming evaluatoren. Voor wie lang geleden Profs of CVA volgde, is een actualisering wenselijk en raden we aan onze nieuwe vorming te volgen gezien de gewijzigde regelgeving. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Je schrijft je 2 keren in voor 2 sessies! Pas na deelname aan 2 sessies wordt op het einde van van het schooljaar het certificaat uitgereikt.

We vatten hieronder samen hoe en waar je kan inschrijven:

Sessies worden ingericht vanaf minimum 15 deelnemers.


Voor dit initiatief kan je tot 5 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: Mertens Greet
Impens Kristine
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 14 november 2024 van 18:30 tot 21:30
  • Reeks 2: (Volzet)
    • donderdag 13 februari 2025 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.