Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250318-01 Onderwijs op maat van elke leerling - continuüm van zorg - Handelingsplanmatig werken - HPW ... ben je (al) mee?

Handelingsplanmatig werken (HPW) staat sinds het leersteundecreet hoog op de onderwijsagenda. HPW is een decretale verplichting. In buitengewoon onderwijs en leersteuncentra voor alle leerlingen, in gewoon onderwijs voor leersteuntrajecten. Hoe ondersteunt HPW de praktijk? Wat is het verband met handelingsgericht werken? Hoe kan het ons aanzetten tot sterk (multidisciplinair) teamwerk? Hoe vertaalt het zich in het leerlingendossier?
We zoeken het samen met jullie uit op 2 vormingsdagen in de verschillende regio's.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de bouwstenen van een kwaliteitsvolle beginsituatie analyse.
  • Je versterkt je competenties in het zoeken naar een doelenselectie op maat, rekening houdend met de onderwijs-, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen en hun context.
  • Je versterkt je competenties in het ontwikkelen van strategieën op maat.
  • Je krijgt inzicht in elementen van een sterk en veilig (ortho)pedagogisch basisklimaat en wat dit betekent op leerling-, groeps- en schoolniveau.
  • Je verdiept je kennis over de evaluatiefase en wat deze fase betekent voor de doorstart naar een nieuwe beginsituatie.
  • Je krijgt inzicht in hoe de verschillende fases van Handelingsplanmatig werken terugkeren op leerling-, groeps- en schoolniveau.
Doelgroep:
  • onderwijsprofessionals uit gewoon en buitengewoon onderwijs
  • leerondersteuners
  • CLB medewerkers
  • studenten en docenten BanaBa opleidingen
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

dag 1: De achterliggende modellen van kwaliteitsontwikkeling, handelingsplanmatig werken als visie op goede praktijk, handelingsplanmatig werken als kwaliteitsverwachting van de doorlichting, het samenspel van school- en groepswerkplan, het belang van toekomstperspectief en participatie, de bouwstenen van een goede beginsituatie, hoe analyseer je de behoeften van een leerling? Wat zijn 'passende doelenkaders' voor leerlingen met een IAC-, OV4- of GC-verslag ? Hoe verfijn je de doelenselectie op maat?

dag 2: Hoe bouw je vanuit de doelenselectie sterke strategieën en planning op? Wat zijn elementen van een sterk onderwijsaanbod? Hoe krijgt de leervraag van de leerkracht een plaats? Wat zijn sterke elementen van feedback? Hoe maak je van evaluaties een motor van je praktijk

In de voormiddag geven we plenair kaders en inzichten vanuit de praktijk. We voorzien persoonlijke reflectiemomenten.
In de namiddag gaan we werkveld-specifiek aan de slag met oefeningen en jullie eigen praktijkvoorbeelden.

Strategie en methode:

De inhouden van deze professionalisering komen aan bod gespreid over twee vormingsdagen. In de voormiddag verkennen we op een actieve manier achterliggende modellen en uitgangspunten en bespreken de bouwstenen van de opeenvolgende fasen in dit model. In de namiddag zit je als deelnemers samen met collega's uit hetzelfde werkveld (BuBaO, BuSO, gewoon onderwijs, leersteun) om de inhouden van de voormiddag te gaan aftoetsen op je concrete praktijk. Beide dagen dienen als geheel gevolgd te worden.

Bijkomende info:

De deelnemers krijgen voorafgaand aan de eerste sessie een korte vooropdracht om goed voorbereid te zijn op de praktijksessies van de namiddag.
In functie van de praktijksessies in de namiddag breng je als deelnemer praktijkvoorbeelden, vragen, … mee.

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen. 

Opgelet: In Gent is de lunch van €8,50 per dag inbegrepen en hoef je zelf niets mee te brengen.
In de hogescholen zorg je zelf voor lunch of je kan ter plaatse lunch kopen in het restaurant. 

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Heb je nog geen voorkennis, dan is het sterk aan te raden om voorafgaand aan deze twee dagen  het leerpad 'de basis van handelingsplanmatig werken' zelfstandig door te nemen.
 

Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: van de Vreugde Ilse
Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Blaton Begga
Schoofs Hans
Uyttendaele Erika
Roodhooft Helmut
Bisschop Kurt
Mertens Sara
Jackers Stany
Jennes Annemie
Tempelaere Floor
Wouters Annelies
Gastmans Jana
Verboven Katleen
Jacobs Sven
Jaecques Wouter
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 6 oktober 2025 van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 12 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Hogeschool VIVES campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk (Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 5 februari 2026 van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 26 februari 2026 van 09:00 tot 16:00
Hogeschool KDG Campus Zuid
Brusselstraat 45
2018 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 3:
    • maandag 9 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 23 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
Hogeschool UCLL Campus Hertogstraat
Hertogstraat 178
3001 Heverlee (Kaart)
  • Reeks 4:
    • maandag 13 oktober 2025 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 8 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Hogeschool UCLL Campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, bus 1
3590 Diepenbeek (Kaart)
  • Reeks 5:
    • dinsdag 7 oktober 2025 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 2 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.