Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO2LSO230571-01 Middenkadercongres Regio Antwerpen: Succes voor elke leerling!

Tijdens dit middenkadercongres reiken we je handvaten aan om succes voor élke leerling na te streven en prikkelen we je inhoudelijk via tal van inspirerende sprekers rond effectieve aanpak binnen jouw beleid. We bieden je voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten en van en met elkaar te leren.

Doelstellingen:

Tijdens dit congres:

  • word je geïnspireerd in hoe je stappen kan zetten om elke leerling succeservaringen te laten beleven;
  • krijg je de gelegenheid om nieuwe collega’s te leren kennen (netwerking);
  • wissel je kennis en ervaringen uit met collega’s.
Doelgroep:
  • middenkader
  • leerlingenbegeleiders
  • graadcoördinatoren
  • TA/TAC
  • beleidsmedewerkers
  • zorgcoördinatoren
  • leerondersteuners
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

9.00 – 9.30: Onthaal

9.30 – 10.30: Welkom en keynote Effectieve didactiek

10.30 – 11.00: Pauze

11.00 – 12.30: Werkwinkels deel 1: Keuze uit 6 werkwinkels (werkwinkel 4 wordt enkel in de voormiddag aangeboden!)

12.30 – 13.30: Broodjesmaaltijd

13.30 – 15.00: Werkwinkels deel 2: Keuze uit 6 werkwinkels (herhaling voormiddag. Werkwinkel 4 is nieuw!)

15.00 – 16.00: Netwerkmoment en reflectie met receptie

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
vrijdag 3 mei 2024 van 09:30 tot 10:30
Keynote: effectieve didactiek
Spreker: Wessel Stet

Iedereen zegt dat leraren het verschil maken en dat is ook zo! Maar hoe komt het dat de ene leraar meer verschil maakt dan de ander? Effectieve didactiek is het antwoord. Leraren die veel verschil maken zetten de juiste strategieën in op de juiste momenten.   

In deze keynote nemen we jullie mee in de wereld van effectieve didactiek, wat werkt er en hoe kunnen we leraren hierbij ondersteunen om meer effect te hebben op het leren van de leerlingen.  

We delen hier wat van de wetenschap hierover, de technieken zelf en manieren om binnen je team hiermee aan de slag te gaan! 

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
vrijdag 3 mei 2024 van 11:00 tot 12:30
Hoe effectief aan de slag op onze school met effectieve didactiek? 
Spreker: Wessel Stet, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop bouwen we verder op de inhoud van de keynote. We nemen een kijkje in een van de scholen die met dit onderwerp aan de slag is gegaan. Ze delen hun verhaal over hoe ze dit hebben aangepakt en welke effecten ze zien bij hun leraren en leerlingen.  

Uiteraard maken we ook tijd en ruimte om na te denken over de eigen praktijk, welke kansen jullie kunnen benutten op jullie scholen! 

Hoe kunnen effectieve leerstrategieën het leerproces ondersteunen? 
Spreker: Tania Van Passen, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Ben je op zoek naar een eenvoudige maar krachtige tool die niet alleen leerlingen helpt om tot leren te komen, maar ook het team ondersteunt om leerlijnen uit te zetten? Missen jullie nog gezamenlijke taal en doelgerichtheid? Dan brengt deze workshop helderheid over de eerste stappen die je kan zetten. 

Hoe ziet een leerproces eruit? Hoe werkt een tienerbrein? Hoe komen leerlingen effectief tot leren? Wat werkt en wat werkt niet? Op deze (en meer!) vragen, biedt deze sessie een antwoord. Aan de hand van onze waaier leerfiches, geven we bovendien suggesties hoe je als team kan samenwerken, zodat leren leren haalbaar wordt voor leraren en krachtig werkt voor leerlingen. 

Aan het einde van deze workshop weet je welke ingrepen jij kan doen waardoor leerlingen gemakkelijker (zelfstandig) tot leren komen, ken je de werking van het geheugen en het tienerbrein en kan je daarop inspelen en weet je welke stappen je kan zetten om met het hele schoolteam krachtig aan leren leren te werken, volgens de doelen van het GFL.  

Hoe gaan we met alle partners aan de slag voor een effectieve leerlingbegeleiding? 
Spreker: Werner Bogaerts en Hans Schoofs, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Elke leerling heeft recht op een kwaliteitsvolle leerlingbegeleiding. 

Elke school streeft daarvoor naar een geïntegreerd beleid waarbij de leraar de spilfiguur blijft voor begeleiding van leerlingen in de klas.   

De leraar kan daarbij intern ondersteund worden door de zorg/GOK-coördinator en/of leerlingenbegeleider. Daarnaast wordt de school ook ondersteund door externe organisaties. 

En hoe doe je dat concreet? In deze sessie reiken we tools aan om in de school met alle partners aan de slag te gaan rond brede basiszorg. 

Hoe effectief aan de slag met werkplekleren? 
Spreker: Barbara Heyde en Koen Stassen, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen 

Verschillende vormen van werkplekleren kunnen een meerwaarde bieden voor de realisatie van de leerplannen in de A- en D/A-finaliteit. De school heeft de ruimte om een beleid uit te stippelen over welke vormen van werkplekleren een plaats krijgen in de lespraktijk en met welk doel werkplekleren wordt ingezet. 

In deze sessie gaan we in op de afwegingen die je kan maken bij het uitstippelen van een eigen beleid voor werkplekleren en op de regelgeving die van toepassing is voor het organiseren van stages en andere vormen van werkplekleren. 

Effectief talenbeleid – Van visie tot taalverrijking
Spreker: Sophie Vangenechten, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze werkwinkel gaan we (inter)actief op zoek naar wat jouw school nodig heeft om haar talenbeleid doelgericht te vertalen tot op de klasvloer en naar de manier waarop jij daartoe kan bijdragen vanuit jouw rol. Pas wanneer we alle leerlingen brengen tot taalontwikkeling en -verrijking bereikt talenbeleid immers zijn beoogde effect. 

Vanuit de maatschappelijke context en de geldende kwaliteitscriteria voor talenbeleid zoomen we in op o.a. het belang van een planmatige aanpak, de analyse van de beginsituatie en taalrijk lesgeven. Zo brengen we de concrete noden in kaart om vanuit een breed (uit)gedragen schooleigen visie toekomstgericht de taalcompetentie van elke leerling optimaal te kunnen ontwikkelen. 

Hoe effectief samenwerken?
Spreker: Gila Gutwirth en Elke Janssens, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Ben je er ook van overtuigd dat effectief samenwerken een meerwaarde kan betekenen voor jouw school en de verschillende teams op jouw school? Immers door als team effectief samen te werken daag je elkaar uit, leer je van elkaar en heb je meer impact op het leren van je leerlingen dan wanneer je alleen werkt. In deze werkwinkel bieden we je een aantal handvaten om de samenwerking van leraren op jouw school te ondersteunen en waar nodig te verbeteren.   

Hoe biedt samenwerken een voordeel? Wat houdt effectief samenwerken in? Welke bouwstenen bevorderen het effectief samenwerken? Aan de hand van een reflectie-instrument krijg je een beeld van de samenwerking op jouw school. Met de verkregen inzichten, hulpmiddelen en tips kan je de samenwerking binnen en tussen de verschillende lerarenteams op jouw school onder de loep nemen, ondersteunen en versterken. 

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
vrijdag 3 mei 2024 van 13:30 tot 15:00
Hoe effectief aan de slag op onze school met effectieve didactiek?
Spreker: Wessel Stet, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze workshop bouwen we verder op de inhoud van de keynote. We nemen een kijkje in een van de scholen die met dit onderwerp aan de slag is gegaan. Ze delen hun verhaal over hoe ze dit hebben aangepakt en welke effecten ze zien bij hun leraren en leerlingen.  

Uiteraard maken we ook tijd en ruimte om na te denken over de eigen praktijk, welke kansen jullie kunnen benutten op jullie scholen!

Hoe kunnen effectieve leerstrategieën het leerproces ondersteunen? 
Spreker: Tania Van Passen, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Ben je op zoek naar een eenvoudige maar krachtige tool die niet alleen leerlingen helpt om tot leren te komen, maar ook het team ondersteunt om leerlijnen uit te zetten? Missen jullie nog gezamenlijke taal en doelgerichtheid? Dan brengt deze workshop helderheid over de eerste stappen die je kan zetten. 

Hoe ziet een leerproces eruit? Hoe werkt een tienerbrein? Hoe komen leerlingen effectief tot leren? Wat werkt en wat werkt niet? Op deze (en meer!) vragen, biedt deze sessie een antwoord. Aan de hand van onze waaier leerfiches, geven we bovendien suggesties hoe je als team kan samenwerken, zodat leren leren haalbaar wordt voor leraren en krachtig werkt voor leerlingen. 

Aan het einde van deze workshop weet je welke ingrepen jij kan doen waardoor leerlingen gemakkelijker (zelfstandig) tot leren komen, ken je de werking van het geheugen en het tienerbrein en kan je daarop inspelen en weet je welke stappen je kan zetten om met het hele schoolteam krachtig aan leren leren te werken, volgens de doelen van het GFL. 

Hoe gaan we met alle partners aan de slag voor een effectieve leerlingbegeleiding? 
Spreker: Werner Bogaerts en Hans Schoofs, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Elke leerling heeft recht op een kwaliteitsvolle leerlingbegeleiding. 

Elke school streeft daarvoor naar een geïntegreerd beleid waarbij de leraar de spilfiguur blijft voor begeleiding van leerlingen in de klas.   

De leraar kan daarbij intern ondersteund worden door de zorg/GOK-coördinator en/of leerlingenbegeleider. Daarnaast wordt de school ook ondersteund door externe organisaties. 

En hoe doe je dat concreet? In deze sessie reiken we tools aan om in de school met alle partners aan de slag te gaan rond brede basiszorg. 

Hoe gaan we effectief in gesprek over de kwaliteit van ons werk? 
Spreker: Annette Raemdonck en Anne Dewulf, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen 

Iedereen inspecteur?! Zijn we tevreden over ons werk? Top! Maar hoe weten we of het goed is? Hoe kunnen we ons op een originele, interactieve, creatieve en gewoonweg leuke manier voorbereiden op een inspectiebezoek? Tijdens deze workshop leer je een methode kennen om je werking met een kritische blik te bekijken, dit met het Referentiekader Onderwijskwaliteit (OK) als basis en gewapend met een reeks vragen.

Effectief talenbeleid – Van visie tot taalverrijking
Spreker: Sophie Vangenechten, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen

In deze werkwinkel gaan we (inter)actief op zoek naar wat jouw school nodig heeft om haar talenbeleid doelgericht te vertalen tot op de klasvloer en naar de manier waarop jij daartoe kan bijdragen vanuit jouw rol. Pas wanneer we alle leerlingen brengen tot taalontwikkeling en -verrijking bereikt talenbeleid immers zijn beoogde effect. 

Vanuit de maatschappelijke context en de geldende kwaliteitscriteria voor talenbeleid zoomen we in op o.a. het belang van een planmatige aanpak, de analyse van de beginsituatie en taalrijk lesgeven. Zo brengen we de concrete noden in kaart om vanuit een breed (uit)gedragen schooleigen visie toekomstgericht de taalcompetentie van elke leerling optimaal te kunnen ontwikkelen. 

Hoe effectief samenwerken?
Spreker: Gila Gutwirth en Elke Janssens, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Ben je er ook van overtuigd dat effectief samenwerken een meerwaarde kan betekenen voor jouw school en de verschillende teams op jouw school? Immers door als team effectief samen te werken daag je elkaar uit, leer je van elkaar en heb je meer impact op het leren van je leerlingen dan wanneer je alleen werkt. In deze werkwinkel bieden we je een aantal handvaten om de samenwerking van leraren op jouw school te ondersteunen en waar nodig te verbeteren.   

Hoe biedt samenwerken een voordeel? Wat houdt effectief samenwerken in? Welke bouwstenen bevorderen het effectief samenwerken? Aan de hand van een reflectie-instrument krijg je een beeld van de samenwerking op jouw school. Met de verkregen inzichten, hulpmiddelen en tips kan je de samenwerking binnen en tussen de verschillende lerarenteams op jouw school onder de loep nemen, ondersteunen en versterken. 

Strategie en methode:

Informatief met ruimte voor interactie

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 24 april 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Stassen Koen
Schoofs Hans
Bogaerts Werner
Raemdonck Annette
Van Passen Tania
Gutwirth Gila
Janssens Elke
Dewulf Anne
De Hoey Dennis
Van den wouwer Danny
Heyde Barbara
Vangenechten Sophie
Stet Wessel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum (Inschrijven afgesloten)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 3 mei 2024 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.