Hoe kijk ik zelf naar leren? Wat zijn mijn persoonlijke ervaringen? Wat denk ik dat werkt om het leren beter te laten verlopen? Klopt dat wel? Wat zijn eigenlijk de meest actuele wetenschappelijke bevindingen over leren? Wat verwacht het RiK hier eigenlijk rond van ons als internaat? Is onze georganiseerde studie helpend of hinderend bij het leren? Het zijn maar enkele vragen waar we ons samen over buigen tijdens deze vorming.
Tijdens de nascholing begrijp je beter hoe het leren plaats vindt. Je maakt kennis met effectief bewezen studiestrategieën en reflecteert hoe je ze kan overbrengen aan de internen op internaat. Je wil reflecteren over je eigen handelen de manieren waarop je nu begeleidt en hoe dit ev. kan bijgestuurd worden n.a.v. deze inzichten. Je begrijpt beter uit welke componenten zelfredzaamheid bestaat en hoe je deze kan bevorderen. Je kan internen effectieve feedback geven op hun (zelfredzaamheid (= executieve functies) vanuit een growth mindset.
Aan het eind van deze nascholing, ken je ook de basiscomponenten van een coachende houding en wil je de autonomie, betrokkenheid en competentie van de intern aanspreken en stimuleren. Je begrijpt dat een goede relatie met de intern de grootste impact heeft op het leren maar ook dat een stimulerende en effectieve leeromgeving erg belangrijk is.
Aan het eind van deze nascholing, wil en durf je ook vanuit deze inzichten met de rest van je team in gesprek gaan om de praktische organisatie van de studiemomenten indien nodig te herbekijken.