Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETXACA0PRJ230429-17 Het Forum - Welzijnsbeleid in scholen vanuit een wetenschappelijk onderbouwd instrumentarium (14/05/2024)

Arteveldehogeschool: Hoe maak je werk van een doordacht welzijnsbeleid dat inzet op de psychosociale aspecten van het werk in scholen? In deze sessie bieden we zowel theoretische kaders als een concreet instrumentarium om hierrond aan de slag te gaan.

Doelstellingen:
  • Na deze sessie kunnen de deelnemers de link leggen tussen psychosociaal welzijnsbeleid enerzijds en schoolbeleid en strategisch personeelsbeleid anderzijds.
  • De deelnemers hebben zicht op veelvoorkomende job demands en job resources in onderwijs gerelateerd aan welzijn. De deelnemers kennen het instrumentarium met bestaande instrumenten die ingezet kunnen worden in functie van psychosociaal welzijnsbeleid als onderdeel van strategisch personeelsbeleid en kunnen dit instrumentarium hanteren.
  • De deelnemers maken kennis met het opzet en de theoretische onderbouwing van enkele instrumenten in detail.
Doelgroep:

Schoolleiders ; Schoolbesturen ; Andere betrokkenen bij personeelsbeleid in scholen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen ism Arteveldehogeschool
Inhoud:

Hoe kan je als schoolleider of -bestuur werkstress bij je lerarenkorps beperken? Hoe kan je jobtevredenheid en welbevinden in het korps aanwakkeren? Welke kaders zijn er voor de opmaak van een goed welzijnsbeleid dat inzet op psychosociaal welzijn? Welke instrumenten kunnen hierbij ondersteunen? Door op deze vragen te antwoorden, inspireren we scholen om een sterk en gericht welzijnsbeleid uit te stippelen als onderdeel van breder strategisch personeelsbeleid. We vatten belangrijke onderzoeksbevindingen en kaders samen. Daarnaast laten we deelnemers kennismaken met het ontwikkelde instrumentarium omtrent hoe er binnen personeelsprakijken aandacht kan zijn voor psychosociaal welzijnsbeleid. We zetten verschillende tools expliciet in de kijker.

Bijkomende info:

Annekatrien Depoorter en Bénédicte Vanblaere zijn lerarenopleiders met een gezonde dosis nieuwsgierigheid voor de processen die innovatie binnen onderwijs kunnen ondersteunen. Vanuit hun ervaringen in onderzoeksprojecten en dienstverlening verdiepen ze zich o.a. in duurzame schoolontwikkeling, personeelsbeleid en positieve psychologie. Vanuit een geloof in kinderen, jongeren, leraren, directies, teams en iedereen die bij leren betrokken is bouwen ze aan kapstokken die kneedbaar zijn voor schooleigen contexten en keuzes. Daarbij staat ook steeds het welbevinden de haalbaarheid voor het team voorop. Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de onderzoeksgroep Bellon aan de Universiteit Gent (promotoren prof. dr. Melissa Tuytens en prof. dr. Geert Devos en onderzoeker Maxime Moens).

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

We programmeren een reeks digitale bijdragen vanuit onze hogescholen en universiteit. Kenmerkend voor deze reeks is de innovatieve insteek vanuit recent wetenschappelijk onderzoek rond uiteenlopende thema’s.

Bekijk het volledig aanbod van het Forum.

Voorwaarde:

Kan je niet digitaal aansluiten? Geen probleem. We nemen de sessie op en als ingeschreven deelnemer kan je de opname bekijken tot het einde van de week.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 13 mei 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Depoorter Annekatrien
Vanblaere Bénédicte
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 14 mei 2024 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.