Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240014-03 Effectief didactisch beleid, didactische coaches buitengewoon onderwijs

Ontdek hoe onderwijskundig beleid echt tot leven kan komen en hoe een didactische coach het verschil kan maken op school. In dit netwerk krijg je inzicht in principes van effectieve didactiek en van effectief didactisch beleid.
We duiken in de principes van lesson study als een krachtige methode voor didactisch coachen. Hierbij krijg je de kans om deze aanpak zelf te ervaren. Ons doel is een dynamische uitwisseling van ideeën en praktijken. Zo kan je elkaar inspireren en ondersteunen bij het implementeren van effectieve didactiek binnen de school.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de principes van lesson study als methode om didactisch coachen op te starten binnen de school.
  • Je oefent de principes van lesson study.
  • Je versterkt je competenties op het gebied van didactiek met praktische tips en inspirerende voorbeelden.
  • Je inspireert elkaar over hoe je onderwijskundig beleid levendig en effectief kan maken.
Doelgroep:
  • Buitengewoon onderwijs: mentoren, aanvangbegeleiders, beleidsondersteuners, directieleden en/of Leraren met een coachende taak.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.

Strategie en methode:

Het netwerk bestaat uit 5 bijeenkomsten, drie keer live en 2 keer online. De sessies live hebben zowel delen van inhoudelijk input als uitwisseling. De online sessies zijn er enkel om de ontwikkelingen op de verschillende scholen te delen.
We bouwen de sessies interactief op. Inhoud afgewisseld met reflectiemomenten vormen de basis.

Bijkomende info:

Het leereffect wordt grotendeels bepaald door de actieve rol van de deelnemers. Hoe meer men in de praktijk aan de slag gaat met de materie, hoe groter het leereffect zal zijn.

Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:

Cyclisch proces van Handelingsplanmatig werken is gekend.
Inzicht in ontwikkelingsdenken.

De deelnemers worden uitgedaagd om in de eigen praktijk zaken uit te proberen in het begeleiden van leraren rondom didactiek. De deelnemers moeten daarom ook een rol/taak/mandaat hebben binnen de school om effectief met leraren te mogen werken.


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 25 september 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Lesgever: Bentein Eefje
Stet Wessel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Hybride
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 2 oktober 2024
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 19 november 2024
      Online sessie (kaart)
      van 15:30 tot 17:30
    • woensdag 8 januari 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 20 februari 2025
      Online sessie (kaart)
      van 15:30 tot 16:30
    • woensdag 2 april 2025
      Katholiek Onderwijs Vlaanderen Guimardstraat 1 1040 Brussel (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.