In deze sessie gaan we concreet als team op zoek naar gelijkenissen en verschillen tussen het christelijk geloof en andersgelovigen. We onderzoeken de eigen omgang met levensbeschouwelijke diversiteit. Hierbij brengen we de aanwezige verscheidenheid in de school en de klas in beeld. Dit zet aan tot nadenken en gesprek binnen het kleuterteam. Langs deze vergelijking proberen we het gelovig handelen mensen te leren kennen en te waarderen.
We creëren onder invloed van onze interactie met anderen actief nieuwe referentiekaders en de bestaande stellen we voortdurend bij. Essentieel hierbij is een basishouding van (zelf)reflectie, op onszelf zowel als op de tradities, verworvenheden, normen en waarden van de groepen waartoe we behoren en hoe we daar op een christelijk geïnspireerde manier mee aan de slag kunnen. We zoeken volop aansluiting bij de dagdagelijkse dynamiek van het schoolleven.
We verzamelen de nodige achtergrondinformatie over de eigenheid van enkele geloofstradities en levensbeschouwelijke stromingen. Hierbij staan we vooral stil bij voor de klaspraktijk betekenisvolle gelijkenissen en verschillen. We krijgen zo (in)zicht (in) op het zelfverstaan van anders- of niet-gelovige gezinnen. We onderzoeken hoe het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst wegwijzers zetten voor een kwaliteitsvol godsdienstaanbod.
Concrete materialen en situaties dagen uit tot praktijkgericht werken en leveren ons tips en ideeën om in de eigen klas de LRG ontwikkeling van elke kleuter te ondersteunen.