We kiezen voor een procesgerichte en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Binnen de school/SG wordt een kernteam gevormd om dit traject op te starten. D.m.v. een intakegesprek met dit kernteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school in kaart gebracht: publiek, schoolcultuur, teamsterkte, omgeving, kennismaken met het schooleigen opvoedingsproject… De specifieke vraag van de school/SG wordt scherp gesteld.
Nadat kennis werd genomen van de VSKO-documenten en de huidige schooleigen visie, wordt een identiteitsanalyse gemaakt van de school.
Vraag 1: Wat is de identiteit van een katholieke school?
Vertrekken vanuit de concrete realiteit dat een school/ SG hard werken aan een onderwijskundig profiel maar veel minder werk maken van hun levensbeschouwelijk profiel.
Heel vaak zijn scholen/SG de dragende grond van waaruit onderwijs wordt ingericht en aangeboden kwijt en vandaaruit ook het visioen, de droom waar men naartoe wil.
Visie meedelen
-
De katholieke school is een dialoogschool met een verticale as en een horizontale as.
-
Over de identiteitsdriehoek
-
Over het christelijk mensbeeld en algemene vorming
-
Over onze “geluks”samenleving
Reflectie en bevraging
-
t.a.v. de persoonlijke identiteit = wie je bent als persoon
-
t.a.v. de professionele identiteit = wie je bent als leraar/opvoeder/directielid/lid RVB
-
t.a.v. de institutionele identiteit = wie de school is
Doelstelling is het team een inhoudelijk aanbod geven om samen in gesprek en reflectie te gaan om een intrinsieke motivatie aan te boren om rond identiteit te werken en aan te tonen dat dit de hele school/SG ten goede kan komen.
Vraag 2: Hoe kunnen we deze identiteit waar maken in onze katholieke school?
Vertrekken vanuit het eigen pedagogisch project van de school.
-
Missie, visie en strategie hierin onderscheiden
-
De opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs hiermee confronteren
-
Prioriteiten voor de eigen school bepalen rekening houdend met het profiel dat je wil veruitwendigen
-
Recontextualiseren vanuit de eigenheid van de specifieke school
-
Toekomstvisie opbouwen
De krachtlijnen van het ‘vernieuwde’ identiteitsportret leggen op:
De krachtlijnen van het ‘vernieuwde’ identiteitsportret proberen te visualiseren in beeld, woord, creaties….zichtbaar maken binnen en buiten de school!
Een stappenplan opmaken om ‘identiteitswerking’ binnen de school te consolideren.
Doelstelling is om via een kernteam, met het hele schoolteam, een visie te formuleren rond hun schoolidentiteit waarmee een positieve identificatie ontstaat (=zelfportret) en tegelijkertijd een toekomstproject aanbiedt (= toekomstportret).