Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/14/04-TEAM ‘Dekt de vlag de lading?’

Doelstellingen:
  • Het beleidsvoerend vermogen van scholen versterken door het reflecteren op hun eigen (christelijke) identiteit en de concrete beleving. Het helder formuleren van de christelijk geïnspireerde identiteit van de school met een intern en een extern doel. Intern moet deze heldere en gedragen formulering tot een grotere  betrokkenheid van het personeel bij de school leiden (positieve identificatie). Extern moet de formulering bijdragen tot het profiel van de school (positie bepalen van de school binnen het lokale onderwijslandschap).
  • Een open en echt gesprek ingang doen vinden op school. De kwaliteit van het gesprek is een graadmeter van de kwaliteit van de organisatie. Communicatie en overleg binnen het team optimaliseren om zo de kwaliteit van samenleven en de sociale samenhang te verstevigen.
  • Met het team op zoek gaan naar de aanwezige bronnen en realisaties op het vlakde identiteit.
  • Een geïnspireerde interne doorlichting ondergaan. Het proces moet de kans bieden om te ervaren hoe inspiratie intrinsiek verbonden is met de kwaliteit van onderwijs en opvoeding.
  • De begrippen ‘recontextualisering’ en ‘identiteitsvierkant’ dagen uit om te reflecteren over de identiteit en de eigenheid van een katholieke school anno 2014/2015.
  • Een vruchtbare spanning oproepen tussen algemeen menselijke waarden die het team zelf aanreikt en de evangelische waarden als fundamentele bron.
  • Met het schoolteam nadenken over de geïntegreerde aanpak en de haalbaarheid van het schooleigen opvoedingsproject binnen de schoolwerkplanning.

Het team bij dit alles ondersteunen en begeleiden.

Doelgroep:

Alle onderwijsverstrekkers – directies – leden besturen/inrichtende machten SO

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Aanzetten tot reflectie over de katholieke identiteit van onze katholieke scholen in deze steeds veranderende samenleving.

Een geïnspireerd project

De eigenheid  van een katholieke school ligt in haar  christelijke inspiratie. In haar gezamenlijke doelgerichtheid mag een schoolteam deze eigen en specifieke inspiratie niet uit de weg gaan. Dit  betekent dat het schoolteam uitgedaagd wordt na te denken over de katholieke  identiteit. Vervolgens dient het team na te gaan of het geïnspireerde opvoedingsproject van de school voldoende realiteitswaarde heeft en in de  concrete schoolwerkplanning is geïntegreerd. 

Een eigen opvoedingsproject

Elke katholieke school heeft een eigen opvoedingsproject. Naarmate een  school er in slaagt deze visie uit de algemene formuleringen te halen zal ze  ook doelgerichter zijn. De mogelijkheden om deze visie te verankeren binnen  het dagelijks schoolgebeuren zal ook veel realistischer worden.

Een gezamenlijke doelgerichtheid

Het is heel belangrijk dat de schoolvisie een gezamenlijke  doelgerichtheid in het schoolteam bevordert. Hierbij is essentieel dat het  schoolteam zich het schooleigen opvoedingsproject eigen kan maken. 

Strategie en methode:

We kiezen voor een procesgerichte en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Binnen de school/SG wordt een kernteam gevormd om dit traject op te starten. D.m.v. een intakegesprek met dit kernteam wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school in kaart gebracht: publiek, schoolcultuur, teamsterkte, omgeving, kennismaken met het schooleigen opvoedingsproject… De specifieke vraag van de school/SG wordt scherp gesteld.

Nadat kennis werd genomen van de VSKO-documenten en de huidige schooleigen visie, wordt een identiteitsanalyse gemaakt van de school.

Vraag 1: Wat is de identiteit van een katholieke school?

Vertrekken vanuit de concrete realiteit dat een school/ SG hard werken aan een onderwijskundig profiel maar veel minder werk maken van hun levensbeschouwelijk profiel.

Heel vaak zijn scholen/SG de dragende grond van waaruit onderwijs wordt ingericht en aangeboden kwijt en vandaaruit ook het visioen, de droom waar men naartoe wil.

Visie meedelen

  • De katholieke school is een dialoogschool met een verticale as en een horizontale as.
  • Over de identiteitsdriehoek
  • Over het christelijk mensbeeld en algemene vorming
  • Over onze “geluks”samenleving

 Reflectie en bevraging

  • t.a.v. de persoonlijke identiteit = wie je bent als persoon
  • t.a.v. de professionele identiteit = wie je bent als leraar/opvoeder/directielid/lid RVB
  • t.a.v. de institutionele identiteit = wie de school is

Doelstelling is het team een inhoudelijk aanbod geven om samen in gesprek en reflectie te gaan om een intrinsieke motivatie aan te boren om rond identiteit te werken en aan te tonen dat dit de hele school/SG ten goede kan komen.

Vraag 2: Hoe kunnen we deze identiteit waar maken in onze katholieke school?

Vertrekken vanuit het eigen pedagogisch project van de school.

  • Missie, visie en strategie hierin onderscheiden
  • De opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs hiermee confronteren
  • Prioriteiten voor de eigen school bepalen rekening houdend met het profiel dat je wil veruitwendigen
  • Recontextualiseren vanuit de eigenheid van de specifieke school
  • Toekomstvisie opbouwen

 De krachtlijnen van het ‘vernieuwde’ identiteitsportret leggen op:

  • Zorgbeleid
  • Vorming en nascholingsbeleid
  • Inspraakorganen
  • Schoolwerkplan

De krachtlijnen van het ‘vernieuwde’ identiteitsportret proberen te visualiseren in beeld, woord, creaties….zichtbaar maken binnen en buiten de school!

Een stappenplan opmaken om ‘identiteitswerking’ binnen de school te consolideren.

Doelstelling is om via een kernteam, met het hele schoolteam, een visie te formuleren rond hun schoolidentiteit waarmee een positieve identificatie ontstaat (=zelfportret) en tegelijkertijd een toekomstproject aanbiedt (= toekomstportret).

Bijkomende info:

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (3 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.